بازدید 8125
پایان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «ائو» رسید

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد به استفان دنولیوبوف بازیگر «گلوری»، سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن نیز به مارگیتا گوشوا بازیگر فیلم «گلوری» محصول بلغارستان، سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به اصغر یوسفی‌نژاد نویسنده «ائو» از ایران، سیمرغ سیمین بهترین کارگردان به ایوان دی گائونا کارگردان «گناهکاران» از کلمبیا و سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به به قصیده گلمکانی کارگردان «آگهی فروش» محصول ایران تعلق گرفت.
کد خبر: ۶۸۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲ 27 April 2017
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «ائو» رسید
آیین پایانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با رونمایی از برندگان تندیس‌ها و سیمرغ‌ها به پایان رسید و در نهایت فیلم «ائو» برنده جایزه بهترین فیلم در این رویداد شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور جمعی از مسئولان از جمله سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام احمد مازنی٬ محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، مهتاب کرامتی وداوران بخش‌های مختلف جشنواره مشتمل بر هنرمندانی ایرانی و خارجی برگزار شد.
 
اشکان خطیبی اجرای مراسم جشنواره جهانی فیلم فجر را آغاز کرد و به دو زبان فارسی و انگلیسی به مهمانان خوش‌آمد گفت. در ادامه سید رضا میرکریمی دبیر جشنواره فیلم فجر در سخنان کوتاهی در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره فجر گفت: می خواهم از همه مدیرانی که به من کمک کردند تا این اتفاق به شکل شایسته ای برگزار شود و از همه داوطلبانی که آمدند و به ما در برگزاری این جشنواره کمک کردند تشکر می کنم.
 
میرکریمی افزود: مدت زمانی را در فضای آرمانی که همه ما دوست داریم با هم گذراندیم. فضایی که کسی با اندیشه دیگری کار نداشت و لبخندهایمان را با هم به اشتراک گذاشتیم. ما مصمم هستیم جشنواره فیلم فجر را به پایگاهی برای سینماگرانی که به صلح، کرامت و عدالت می پردازند و کسانی که در جست و جوی کرامت بشری هستند تبدیل کنیم.
 
در ادامه در بخش نتپک تندیس، برای اعطای جایزه بخش نتپک اعضای هیئت داوران این بخش رولاندو تولنتینو، هوشنگ کلمکانی و آن‌دمی گروئه روی صحنه حاضر شدند و دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان جایزه نقدی به اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان «ائو» از کشور ایران تعلق گرفت.
 
گلمکانی درباره بخش نتپک چنین توضیح داد: این اولین بار است که نتپک در جشنواره ایرانی حضور دارد، حدود ۲۰ سال قبل توسط بخش خصوصی آرونا واتاسوف منتقد هندی تشکیل شد و چند سال بعد از شروع کار هیئت داوری سه نفره عمدتا آسیایی معرفی می‌کنند که به یکی از فیلم‌های آسیایی جایزه می‌دهند و ترجیحا فیلم اول یا دوم کارگردان انتخاب می‌شوند.
 
 
هیات داوران بخش بین الادیان میکال لوگان، دکتر حجت‌الله ایوبی و کاتیا مالاتستا برای اعلام جایزه این بخش به روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان جایزه نقدی به وانگ ژابو کارگردان «چاقو در آب پاک» از کشور چین اختصاص یافت.
 
سپس کلیپی درباره عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران پخش شد. در جریان برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر چند مراسم بزرگداشت برای کارگردان «خانه دوست کجاست» برگزار شده بود.
 
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های آسیایی) ادامه یافت. در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی و مبلغ پنج میلیون تومان جایزه نقدی به آرین وزیر دفتری کارگردان «هنوز نه» محصول ایران اختصاص یافت. مجید برزگر تهیه‌کننده «هنوز نه» که فیلمش در بخش فیلم‌ کوتاه آسیایی جایزه بهترین اثر را دریافت کرد٬ اعلام کرد آرین وزیر دفتری با این فیلم در جشنواره بوسان حاضر شده و ابراز امیدواری کرد فیلم از این جشنواره هم جایزه دریافت کند.
 
در همین بخش، تندیس بهترین کارگردان آسیایی و مبلغ ده میلیون تومان جایزه نقدی به شهربانو سادات کارگردان «گرگ و بره»‌ محصول افغانستان، دانمارک، فرانسه، سوئد اختصاص یافت. شهربانو سادات کارگردان برگزیده بخش جوایز فیلم‌های بلند آسیایی بعد از دریافت جایزه خود برای فیلم «گرگ و بره» گفت: این جایزه برایم ارزشمند است٬ چون با وجود این که شناسنامه داشتم نمی توانستم مدرسه بروم به همین دلیل این جایزه را بسیار دوست دارم.
 
در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) و مبلغ 20 میلیون تومان جایزه نقدی به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان اختصاص یافت. 
 
در ادامه مراسم برای اهدای جایزه محمد الامین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدمهدی حیدریان و رضا کیانیان روی سن آمدند. این جایزه به مظفر حسین‌خانی کارگردان فیلم «بابایی»‌ از ایران اختصاص یافت.
 
رضا کیانیان گفت: افتخار می کنم که گفتند جایزه اخلاق را من اعلام کنم. چون جنگ‌ها، مهاجرت‌ها و فقر همه از بی‌اخلاقی می‌آید، چون بی‌اخلاق به خودش اجازه می دهد که  قانون را زیر پا بگذارد. از تمام بی اخلاقی‌های خودم معذرت می خواهم.
 
اهدای جوایز بخش سینمای سعادت ادامه دهنده مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود. داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) فلوریان گالنبر گر، جسیکا وودورث، لخ مایوسکی، میکو هارادا، اوبرتو پازولینی، فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی به روی سن آمدند. سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه و مبلغ 10 میلیون تومان جایزه نقدی به قصیده گلمکانی کارگردان «آگهی فروش» محصول ایران تعلق گرفت.
 
قصیده گلمکانی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت گفت: این اولین جایزه ای‌ست که درایران می گیرم و برایم بسیار ارزشمند است. ممنون از دبیر محترم جشنواره و تمام عوامل فیلمم که بسیار کمک کردند. همیشه از بچگی به جشنواره فیلم فجر می‌آمدم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم خودم این بالا بیایم و جایزه بگیرم.
 
همچنین سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری در یکی از زمینه‌های فیلم‌برداری، تدوین، موسیقی،طراحی صحنه یا طراحی لباس و مبلغ 10 میلیون تومان جایزه نقدی به جین‌جینگ ژو (فیلم‌برداری)، وانگ تو (کارگردان هنری) فیلم سینمایی «آقای بی‌دردسر»‌ محصول چین و فرانسه اختصاص پیدا کرد.
 
فاطمه معتمدآریا ضمن خیر مقدم گفت: با عث افتخار ما هفت نفر هست که همه ما توانستیم سینمای جهان را مرور کنیم و انسانی ترین ها را انتخاب کنیم . امیدوارم  ما بی راه نرفته باشیم و درست انتخاب کرده باشیم و شما هم در قضاوت ما تردید نکنید. 
 
سیمرغ سیمین و مبلغ 10 میلیون تومان جایزه نقدی برای بهترین بازیگر مرد به استفان دنولیوبوف بازیگر «گلوری» محصول بلغارستان اختصاص یافت. این جایزه را رسول صدرعاملی اهدا کرد. سیمرغ سیمین و مبلغ 10 میلیون جایزه نقدی برای بهترین بازیگر زن نیز به مارگیتا گوشوا بازیگر فیلم «گلوری» محصول بلغارستان اختصاص پیدا کرد. 
 
همچنین سیمرغ سیمین و مبلغ 10 میلیون تومان جایزه نقدی برای بهترین فیلمنامه به اصغر یوسفی‌نژاد نویسنده «ائو» از ایران تعلق گرفت. سیمرغ سیمین و 10 میلیون تومان جایزه نقدی برای بهترین کارگردان نیز به ایوان دی گائونا کارگردان «گناهکاران» از کلمبیا تعلق گرفت.
 
در آخر سیمرغ زرین بهترین فیلم و مبلغ 40 میلیون تومان جایزه نقدی به فیلم «ائو» به کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد محصول ایران تعلق گرفت. یوسفی نژاد که برای بار سوم روی صحنه آمد، گفت: این جایزه برای استادم کیارستمی و برای تبریز است. زنده باد ایران.
 
پایان بخش مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر اجرای علی زندوکیلی بود. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر