بازدید 14417

بي اطلاعي از سرنوشت 6 ملوان كشتی ايرانی و غرق شده سياوش

اوايل بهمن ماه سال جاري، كشتي تجاري ايران با نام سياوش كه با گرفتن مجوزهاي لازم به مقصد كشور قطر حركت خود را آغاز كرده بود، بر اثر توفان شديد غرق شد؛ هرچند با كمك گشت ساحلي قطر همه ملوانان ايراني و هندي اين كشتي ايراني نجات پيدا كردند، گفته مي شود آنها بلافاصله توسط دستگاه امنيتي قطر بازداشت شدند و به دليل بي توجهي مسئولان ايراني همچنان از سرنوشت آنها اطلاعات مشخصي در دست نيست.
کد خبر: ۶۶۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 11 February 2017
اوايل بهمن ماه سال جاري، كشتي تجاري ايران با نام سياوش كه با گرفتن مجوزهاي لازم به مقصد كشور قطر حركت خود را آغاز كرده بود، بر اثر توفان شديد غرق شد؛ هرچند با كمك گشت ساحلي قطر همه ملوانان ايراني و هندي اين كشتي ايراني نجات پيدا كردند، گفته مي شود آنها بلافاصله توسط دستگاه امنيتي قطر بازداشت شدند و به دليل بي توجهي مسئولان ايراني همچنان از سرنوشت آنها اطلاعات مشخصي در دست نيست.

به گزارش «تابناك»؛ در نيمه دي ماه سال جاري، یک فروند کشتی باربری به نام سیاوش با شماره ثبت 782 بوشهر و شماره ثبت 8626496 از بندر خرمشهر با تعداد شش ملوان و کاپیتان که 3 تن از آنها هندی و 3 تن دیگر ایرانی بودند، به مقصد كشور قطر حرکت کرد كه به علت باد شدید در 6 مایلی بندر الرویس قطر در 95/11/4 غرق شد.

گفته مي شود، همه ملوانان اين كشتي ايراني توسط گشت ساحلی قطر نجات یافتند ولی بلافاصله بازداشت شدند و اکنون شرايط آنها مساعد نيست. هرچند اين ملوانان ايراني تا كنون چندین بار مورد بازپرسی نيروهاي امنيتي قطر قرار گرفته اند، هنوز مسئولان اين كشور تصميمي مبني بر آزادي آنها نگرفته اند.

بررسي ها نشان مي دهد، پس از چند روز یکی از اين ملوانان توانست با سفارت ایران در قطر تماس تلفنی برقرار كند و سفیر ايران در قطر را در جريان موضوع قرار دهد؛ اما خانواده اين ملوانان ادعا دارند، سفارت ايران براي آزادي آنها کار قابل ذكري نكرده و آنها نگران سلامت فرزندانشان هستند.

سید هاشم هاشمی فرزند سیدجاسم (کاپیتان کشتی)، حنظل جراحی غانمی فرزند خمیس و عبدالجبار پورحسون فرزند شبیب اسامي خدمه و كاركنان ايراني كشتي سياوش است كه در زمان غرق شدن كشتي نجات يافتند و توسط گشت ساحلي قطر بازداشت شدند.

يكي از آشنايان افراد بازداشت شده در رابطه با جزئيات اين رخداد به «تابناك» گفت: بار كشتي شامل مواد پتروشيمي و متعلق به شرکت ملي نفت ايران بود كه كاملاً قانوني بارگيري و براي آن مجوزهاي لازم هم اخذ شده بود.

اين منبع آگاه اضافه كرد: با اینکه كشتي تجاري سياوش توسط شركت بيمه اميد بيمه شده بود ولي آنها هم در اين رابطه كمك چنداني به ما نمي كنند و تنها گفتند ما به شما يك شركت بيمه همكار در قطر معرفي مي كنيم تا اين موضوع را از طريق آنها پيگيري كنيد. البته آن شركت همكار ادعاي شركت بيمه اميد را رد كرد و مسئول اين شركت قطري گفت، ما با بيمه اميد هيچ گونه همكاري نداريم.

وي در مورد ادامه پيگيري ها افزود: با يك شركت هلندي كه در بخش تجارت دريايي فعال است، صحبت كرده ايم و قرار است در اين میان، نقش ميانجي گري ايفا كند و مسئولان قطري را راضي كند تا آشنايان ما را آزاد كند.

اگرچه ادعاهاي مطرح شده توسط اين منبع آگاه كه خود را از اقوام ملوانان بازداشت شده اعلام مي كند كمي عجيب و غير قابل باور است اما نگاهي به اسناد موجود موضوع را تأييد و البته ماجرا را عجيبت تر مي كند.
 
 

اينكه چرا مقامات کنسولی در وزارت امور خارجه و مسئولان وزارت نفت در کنار ساير نهادهاي مرتبط در اين رابطه تا كنون اقدام مشخصي نكرده اند و بنا ندارند خانواده هاي اين ملوانان ايراني را از نگراني خارج كنند، جاي تعجب فراوان دارد!

بي توجهي صورت گرفته در مورد سرنوشت اين ملوانان ايراني، اين تصور را ايجاد مي كند كه در كشور ما، جان برخي افراد براي مسئولان ارزشي ندارد، حتي اگر مليت ايراني داشته و اسير مقام هاي امنيتي كشورهاي بيگانه باشند.

به نظر مي رسد ضروري است تا دستگاه هاي مسئول در اين ماجرا هر چه زودتر ورود كنند و با مشخص كردن جزئيات بيشتر از اين حادثه اگر از سوي اين افراد تخلفي هم شده كه مستحق بازداشت باشند، ادامه پيگيري ها را در خاك ايران ادامه دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۵
ایکاش مدارک کشتی کامل بود که می شد نظر داد. در حال حاضر پورت کلیرنس (مجوز خروج) موجود نیست. معمولا اگه مورد مشکوکی وجود نداشته باشه هیچوقت کروی کشتی رو کسی بازداشت نمی کنه. باید دلیلش رو فهمید که چرا بازداشت شدند. ضمنا سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی باید در جریان قرار بگیره. مالک کشتی موظفه که پیگیری لازم رو انجام بده. متاسفانه کشتیهای کوچک همیشه به دلیل عدم آشنایی پرسنل و مالکین نسبت به حقوقشون، خیلی بهشون ظلم می شه. اگه این اتفاق برای یک کشتی تجاری بزرگ افتاده بود قطعا کارشناسان سازمان بنادر و شرکت مالک یا مدیریت کننده و کنوانسیون کار دریایی و ... کلی ازشون حمایت میکردن. ضمنا این کشتی به عنوان یه کشتی بالای 300 تن، هم نیاز به بیمه تکمیلی بازیافت شناورهای مغروقه داره و هم "آلودگی نفتی" که احتمالا این شرکت بیمه امید رو با وجودی که در نامه رسمی خودش کلیه مسئولیتها رو به عهده گرفته، به دلیل اینکه به رسمیت نمی شناسن الان به مشکل برخوردن. استفاده از شرکتهای بیمه معتبر کمک بسیار مهمیه.
مسولان مشغول اهدا جوایز اسکار ایرانی بودند فقط نداشتن
چرا همون موقع هیچ خبری برای این واقعه و نجات و دستگیری اینها کار نکردید! حالا اگه نیروی دریایی تو خلیج عدن مثلا برای حمایت از یک کشتی خارجی جلو دزدان دریایی دو تا توپ شلیک کرده بود ده تا خبر کار می کردید که ما خارجی ها رو نجات دادیم و فلان وبمان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
دقیقا به هدف زدی. در این مورد اصحاب رسانه و امور خارجه بخصوص با هم مقصرند.چوبی که باید در آستین قطر می کردند باید زوتر از اینها به اطلاع مردم می رسید.
مهدی
| United States |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
منظور شما از دو تا توپ چی هست؟ لطفا زحمات نیروی دریایی را به این صورت از بین نبریم.
مگه میشه مگه داریم
داستان دیگری است. شما مداخله نکنید.
با یک تلفن حل میشه ولی از قطر هم ترسیده ایم گویا؟
این کشتی مربوط به شرکت خصوصی میباشد و هیچ ارگانی مسعولیتش رو نمی پذیره و نفراتش هم با پایین ترین حقوق کار می کنند و از بیمه هم محروم هستند واقعا برای اداره بنادر و کشتی رانی ایران مایه شرمساریه چرا دستگاه با بادر را نداشته تا از وقوع خرابی هوا مطلع شود در خلیج فارس شاهد از این قبیل حوادث هستیم و مقصر اصلی ان اداره کل بنادر و کشتیرانی است
همانطور که برای برجام با جان کری نماینده شیطان بزرگ باخنده کارتون را کردید حالا بیایید برای یک ملوان ایرانی در بند لبخند بزنید وازادش کنید این زشته که یک شرکت هلندی بیاید کار وزیر خارجه را انجام بده

چندین ماهه که ملوانان چابهاری دست دزدان دریایی هستند واز ایران کمک خواسته اند ومتاسفانه ما وزیر خارجه ای نداریم که انها را ازاد کند باز هم از شرکت هلندی تشکر میکنیم اگر میتواند اینها را هم ازاد کند!!!!!!!
تعجب نكن دوست كه كار هميشكي مسئولان ا ست اول كه در فكر نيستن دوم اكر هم ييكير موضوعيشوند انجا هم خرابتر ميكنند
باشکر از خبرگزاری تابناک
دعای ما از خداوند منان و متعال فقط بازگشت این ملوانان کنار فرزندانشان می باشد
آمین
باتشکر از خبرگذاری تابناک
تلفن های زیادی در خصوص این ماجرا زده شد فقط هنوز ملوانان آزاد نشدن و کسی حتی ما که از خانواده های ملوانان هستیم دلیل اینکه چرا هنوز زندانی هستن و مسئولان بی تفاوت هستن را نمیدانیم. لذا خواهشمندیم هرچه سریعتر مسئولان پیگیر بشوند چونکه خانواده های ملوانان و فرزندانشال از روز حادثه تا کنون بیقرار و نگران سرنوشتشان هستند
پس فقط باید دعا کنیم.
وزارت امور خارجه هيچگاه از اتباع ايراني در هيچكجا حمايت نكرده، همانند باقي عملكردها مثل ارزش پاسپورت ايراني
اگر در بين ايشان آقازاده اي بود موضوع فرق ميكرد
یادمون باشد که تنها چیزی در ایران ارزش ندارد برای مسئولان جان انسان هاست.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی