بازدید 2649
معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

رفع موانع سرمایه گذاری خارجی در ایران

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به امضای ۳۶ سند همکاری بین ایران و سایر کشورهای دنیا در حوزه سرمایه گذاری خارجی، از مذاکره با کشورهای انگلستان، دانمارک، استرالیا، پرتقال، تایلند و اسلوونی خبرداد.
کد خبر: ۶۶۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱ 07 February 2017
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به امضای ۳۶ سند همکاری بین ایران و سایر کشورهای دنیا در حوزه سرمایه گذاری خارجی، از مذاکره با کشورهای انگلستان، دانمارک، استرالیا، پرتقال، تایلند و اسلوونی خبرداد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد خزاعی گفت: تا پیش از این، حجم روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای دیگر دنیا، رو به کاهش بود و پیش بینی می شد که با فشار تحریم‌ها، این میزان به صفر برسد؛ اما در این شرایط، برجام تحریم های گسترده پیش روی ایران را فروریخت و موجب پویایی روابط و همکاری های خارجی کشورمان شد.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، افزود: طی دوره تحول در روابط خارجی ایران که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم کلید خورد و با توافق هسته ای و اجرای برجام شتابنده شد، دستاوردهای گوناگونی در عرصه اقتصادی به دست آمد که در زمره آن می توان، به رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور اشاره کرد.

خزاعی تصریح کرد: کارشناسان اقتصاد بین الملل، ایران را سرزمینی پرظرفیت و سودآور برای سرمایه گذاری توصیف می‌کنند.

وی در خصوص هدف سازمان سرمایه گذاری خارجی از تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها گفت: مهمترین وظیفه سازمان سرمایه گذاری خارجی، گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر است. این امر موجب خواهد شد که تامین مالی پروژه های مورد نیاز کشور، با مشکل مواجه نشود، همچنین به توسعه روابط ایران در مجامع اقتصادی جهان مانند سازمان های بین المللی و کنفرانس های بین المللی کمک خواهد کرد.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که هدف وزارت امور اقتصادی و دارایی از گسترش تعاملات، فقط مسائل اقتصادی نیست؛ چراکه کاربرد سیاسی آن هم برای دولت اهمیت دارد.

خزاعی تاکید کرد: بعد از اجرایی شدن برجام، یکی از اهداف اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گسترش روابط با کشورهایی بود که از اهمیت بالایی در منطقه برخوردارند؛ اما به دلیل تحریم ها، قطع همکاری کرده بودند.

وی ادامه داد: در دوران پسابرجام، سازمان سرمایه گذاری خارجی توانست با این کشورها رابطه برقرار کند و در پی آن، ۳۶ سند همکاری با کشورهای مختلف امضاء شد.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: سازمان سرمایه گذاری خارجی با تدابیر وزارت امور اقتصادی و دارایی موفق شد با کشورهایی مانند جمهوری چک، مجارستان، آلمان، برزیل، هند، هلند، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، کرواسی، لیتوانی، ایتالیا، بلغارستان، نروژ، روسیه و اندونزی، سند همکاری امضا کند.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در خصوص نتیجه این مذاکرات نیز گفت: در ۵۰ سال گذشته، تعداد موافقت نامه هایی که به امضا رسیده، تنها به ۶۰ مورد می رسد و این در حالی است که یکی از دستاوردهای دولت یازدهم طی ۲سال گذشته در بخش سرمایه گذاری خارجی، امضای ۳۶ سند همکاری سازمان سرمایه گذاری با کشورهایی که به توسعه اقتصادی کشور کمک می کنند، بوده که از این تعداد، ۸ مورد آن نهایی شده است.

خزاعی افزود: در عین حال با تعداد دیگری از کشورها مذاکراتی صورت گرفته و در شرف نهایی شدن است که در این میان می توان به کشورهای انگلستان، دانمارک، استرالیا، پرتقال، تایلند و اسلوونی اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از اجرایی شدن برجام، سازمان سرمایه گذاری خارجی با برخی کشورها مذاکره کرد و به توافقاتی رسید که می توان به فاینانس و خطوط اعتباری با کشورهای ژاپن، چین، دانمارک، هلند، نروژ، آلمان، ایتالیا و روسیه اشاره کرد.

خزاعی افزود: یکی از این خطوط اعتباری که به نتیجه رسیده، مربوط به کشور نروژ است که در حاشیه اجلاس بانک جهانی و دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر خارجه نروژ اعلام شد که بر اساس آن، یک خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری برای شرکت‌هایی که خواهان همکاری با ایران هستند، ایجاد شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار