بازدید 2860

انتشار جدید اوراق بدهی دولت در فرابورس متوقف شد

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه پذیره نویسی جدیدی برای اوراق بدهی دولتی از طریق این بازار وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: در بودجه سال 96 کشور به بانک مرکزی اجازه داده شده تا بازارگردان اوراق مشارکت دولتی در بازار بین بانکی باشد.
کد خبر: ۶۶۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷ 06 February 2017
مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه پذیره نویسی جدیدی برای اوراق بدهی دولتی از طریق این بازار وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: در بودجه سال 96 کشور به بانک مرکزی اجازه داده شده تا بازارگردان اوراق مشارکت دولتی در بازار بین بانکی باشد.

مدیر عامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با فارس ضمن تاکید بر تنظیم بازار بدهی از سوی متولیان و ناظران بازار سرمایه کشور، گفت: در راستای این هدف و برنامه‌ریزی صورت گرفته انتشار جدید اوراق بدهی دولتی در فرابورس ایران تا پایان امسال متوقف و هر گونه پذیره نویسی از سال آینده بطور محدود و بر اساس برنامه ریزی های قبلی صورت خواهد گرفت.

امیر هامونی در مورد پذیره نویسی 3000 میلیارد تومانی اوراق اجراه و مرابحه دولتی در روز جاری گفت: برنامه ریزی برای این پذیره نویسی از مدت ها قبل از سوی دولت و با هماهنگی میان شرکت های تامین سرمایه انجام گرفته و  در راستای پذیرش اوراق بدهی جدید در فرابورس نیست.

از این رو با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته ، هر گونه عرضه جدید دیگری افزون بر پذیره نویسی امروز متوقف شده است.

به گفته وی نرخ سود سالیانه 20 درصدی اوراق مرابحه سلامت و اوراق اجاره آموزش و پرورش می تواند به کاهش نرخ سود موثر این اوراق در بازار بدهی منجر شود.

این مقام مسئول در برابر این پرسش فارس که چه تدابیری برای ایفای نقش موثر بانک مرکزی در بازار بدهی و تنظیم نرخ سود موثر این اوراق از طریق بازار بین بانکی شده است؛ پاسخ داد: منع بانک مرکزی از دخالت در بازار باز در حالی سال ها وجود داشت که با اصلاح در بودجه سال 96 کشور این ممنوعیت برطرف شده و بانک مرکزی می تواند از طریق بازار بین بانکی اقدام به بازار گردانی انواع اوراق بهادار دولتی کند.

این موضوع می تواند به تنظیم نرخ سود موثر اوراق بدهی در بازار پول و سرمایه و در عین حال تنظیم جریان های نقدی در سیاست های پولی کشور کمک کند.

هامونی از قول مساعد بانک مرکزی برای کمک به متعادل کردن نرخ سود اوراق بهادار دولتی در بازار بین بانکی و به تبع آن تعادل نرخ بازدهی این اوراق در بازار بدهی فرابورس خبر داد و گفت: بازار بدهی فرابورس می‌تواند متاثر از نرخ سود در بازار بین بانکی تحت کنترل قرار گیرد و نرخ های کنونی را تنظیم کند.

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه در سال مالی جاری 4 هزار و 500 میلیارد تومان انواع اوراق خزانه اسلامی در بازار سرمایه کشور منتشر و پذیره نویسی شده است ، گفت: از این رقم تا کنون 2000 میلیارد تومان از اوراق مذکور در نماد "سخا2" فردا سررسید شده اند که دولت 1800 میلیارد تومان از آنرا که ثبت نام شده‌اند، در فرابورس تسویه خواهد کرد.

همچنین یک هزار میلیارد تومان به عنوان اوراق مرابحه گندم و 500 میلیارد تومان اوراق اجاره از سوی دولت طی  ماههای گذشته پذیره نویسی شده است که در مجموع می توان گفت سر جمع اوراق بدهی دولتی منتشر شده در فرابورس ایران با احتساب پذیره نویسی 3 هزار میلیارد تومانی امروز در سال جاری به 8 هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

به باور هامونی محدود شدن پذیره نویسی اوراق خزانه اسلامی و سایر اوراق بدهی دولتی در حالی در دستور کار متولیان بازار سرمایه قرار گرفته که فرصت طلایی برای انتشار انواع اوراق بدهی برای بخش خصوصی حاضر در بازار سهام و حتی بنگاه هایی که در بازار سرمایه حضور ندارند هم اکنون فراهم شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان