بازدید 43314
گزارش مصور «تابناک» از اوج محرومیت در جازموریان؛

کپرنشینانی که تنها با «بلد راه» می توان نشانی از آنها گرفت! +ویدیو

هرچند یکی از مهم ترین اهداف ترسیم شده در اسناد بالادستی، رسیدگی به مشکلات نیازمندان و تحقق عدالت فضایی حتی در دورترین نقاط کشور است، بررسی ها نشان می دهد، هنوز در این راه کاستی های فراوانی وجود دارد و هستند مردمانی که شب و روزشان به سختی می گذرد. مثل هزاران روستایی کَپَرنشین در شهرستان رودبار جنوب که انگار به کلی از یادها رفته اند و دیگر کسی جویای حالشان نیست.
کد خبر: ۶۶۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 06 February 2017

به رغم آنکه همیشه در اسناد بالادستی و گفته های مسئولان، رسیدگی به مشکلات نیازمندان و تحقق عدالت فضایی حتی در دورترین نقاط کشور  مورد تأکید قرار گرفته است، بررسی ها نشان می دهد هنوز در این راه کاستی های فراوانی وجود دارد و هستند مردمانی که شب و روزشان به سختی می گذرد و مسئولان سراغی از آنان نمی گیرند. مثل ده ها هزار کَپَرنشینی که در شهرستان رودبار جنوب به کلی از یادها رفته اند و حتی کسی جویای حالشان نیز نمی شود.

به گزارش «تابناک»؛ شهرستان رودبار جنوب با جمعیتی بالغ بر 100 هزار تن در جنوبی ترین قسمت از استان کرمان قرار دارد و با مرکز این استان یعنی شهر کرمان، بیش از 330 کیلومتر فاصله دارد. شرايط جغرافيايي این شهرستان به گونه اي است كه دورترين روستاي آن، يعني روستاي پتكي که در بخش جازموریان واقع است، تا مركز شهرستان نزديك به 160 كيلومتر فاصله دارد.

هرچند نشانه های فقر و محرومیت در بیشتر مناطق جنوبی استان کرمان از جمله شهرستان رودبار جنوب دیده می شود، به جرأت می توان گفت، درجه فقر و محرومت در بخش جازموریان این شهرستان، بیش از آن چیزی است که در تصور آید و نیاز است تا مسئولان هر چه زودتر برای آن فکری اساسی کنند.
 
 
بخش جازموريان با بيش از 54 هزار تن جمعيت، يكي از دو بخش شهرستان رودبار جنوب با مجموعه اي از روستاهاي خطي است که تا عمق 160 کیلومتری به سمت شرق کشیده و اهالی آن در طبیعتی خشک و بی آب و علف و در روستاهایی که خانه هایشان از کپر ساخته شده اند، به حیات خود ادامه می دهند.

برای رسیدن به بخش جازموریان نیاز است تا از اسلام آباد به عنوان مرکز شهرستان رودبار جنوب چیزی حدود 85 کیلومتر در مسیری که مقصد نهایی آن شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان است، حرکت کنیم. در 85 کیلومتری این مسیر و در شرایطی که هنوز تا شهرستان ایرانشهر فاصله زیادی باقی است، به شهری کوچک می رسیم که نامش زهکلوت است. از زهکلوت به بعد مسیر تغییر می کند و باید با خودرویی مجهز که بتوانید نزدیک به 200 کیلومتر در مسیر خاکی و نا ایمن منطقه حرکت کند، مسیر را برای مشاهده میدانی از وضعیت این بخش از شهرستان رودبار ادامه دهیم.

جاده خاکی و با دست اندازهای فراوان از یک سو و گرد و خاکی اطراف ماشین را گرفته است، از سوی دیگر سفر را با سختی رو به رو می کند. آرام آرام و به ترتیب روستاهایی در اطراف جاده دیده می شوند که عمدتاً با کپر ساخته شده اند و تعجب می کنیم از این همه محرومیتی که می بینیم.
 
روستاهایی که از آن ها سخن می گوییم، نه تنها مسیر دسترسی مناسب ندارند، حتی تابلویی ندارند که رهگذران بتوانند، بنا بر آن از موقعیت جغرافیایی منطقه، مسیر پیش رو و فضایی که در آن قرار دارند آگاه شوند؛ روستاهایی مثل چاه ابراهیم، میل فرهاد، نمداد، پتکی، کنارک و... که عمده خانه های آنها از کپر است و در میان خشکی مفرط منطقه، از کوچک ترین امکانات رفاهی هم بهره مند نیستند.
 
 
در این منطقه صحبت از گاز شهری، آب شرب لوله کشی شده، سیستم گرمایشی و حتی سرویس های بهداشتی برای اهالی یک آرزوی بزرگ است که تصور نمی شود، با این رویکردی که مسئولان به این منطقه دارند، ده ها سال دیگر هم تحقق پیدا کند. آنقدر این منطقه از کشور محروم و ناشناخته است و مردمش در فقر و محرومیت زندگی می کنند که حتی یافتن موقعیت جغرافیایی آنها از طریق امکان های جدیدی مثل نقشه های آنلاین نیز به آسانی ممکن نیست.

تنها شهر بخش جازموریان، شهر زهکلوت است که برای رسیدن به این شهر هم مسیر آسانی در دست نیست و جز اهالی منطقه که آن هم با مشقت های فراوان و امکانات اولیه تردد می کنند، مردم غیر محلی جز به ضرورت به منطقه سفر نمی کنند، زیرا مسیر دسترسی به این منطقه از کشور آنقدر دشوار و سخت است که کمتر کسی حاضر می شود مشقت سفر به آن را بپذیرد.
 

هم اکنون بيش از 90 درصد مسیر بخش جازموريان خاكي است و رفت و آمد در آن جز با خودروي مجهز و شاسي بلند ممکن نیست؛ وضعیتی که سبب شده تا کمتر راننده ای حاضر شود برای روستاهای دور افتاده این منطقه مصالح ساختمانی ببرد و اگر هم فردی بخواهد برای بازسازی محل زندگی چنین کاری کند، مجبور است جز هزینه های معمول مصالح ساختمانی هزینه استهلاک وسایل حمل و نقل را نیز پرداخت کند.

البته اين همه مشكل بخش جازموريان نيست و از بين همه روستاهایی که در این منطقه وجود دارد، 20 روستا به آب آشاميدني سالم دسترسي دارند و در مابقي روستاها، اهالي مجبورند براي تأمين آب چندين كيلومتر پياده روي كنند.

به استثنای تعداد کمی خانه آجری که در سال های گذشته و با کمک دولت در منطقه ساخته شده است، بیشتر خانه های منطق از جنس کپر است و در برابر باد، باران و سرما اصلاً امنیتی ندارند.
 
خشكسالي شدید، نبود منابع آب کافی، نبود جاده مناسب، خانه هاي آجر غير استاندارد، كمبود امكانات بهداشتي ـ درماني، محرومیت شدید در بخش آموزشي و فقر و تنگدستي اهالي در بهره مندي از امكانات عمومي جامعه از جمله اصلی ترین مشکلات این منطقه از کشور است.

همان طوركه آمد، جاده و مسير ارتباطي روستاهاي بخش جازموريان با مركز شهرستان و ساير شهرهاي استان خاكي است و تردد در آن براي وسايل نقليه به شدت خسارت بار است.

در اين شرايط، بنا بر گفته هاي اهالي منطقه هزينه انتقال مصالح يا مواد غذايي به روستاهاي دور افتاده به شدت بالا مي رود. براي مثال اگر يك كيسه آرد كه قوت اصلي اهالي منطقه است در مركز شهرستان با قيمت 30 تا 40 هزار تومان خريد و فروش شود، حمل و انتقال آن به روستاهاي بخش جازموريان به دليل عدم دسترسي مناسب و هزينه بر بودن تردد در جاده هاي خاكي، تا 70 هزارتومان بالا خواهد رفت.

در چنين شرايطي تصور اينكه مردم تنگدست منطقه بتوانند با جابجايي مصالح ساختماني و... به عمران و آبادي محل سكونت خود اقدام كند، بسيار دور از احتمال است.
 
بنا بر آنچه آمد، بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب را باید یکی از محروم ترین مناطق مسکونی در کشور دانست که اهالی آن از کم ترین امکانات رفاهی نیز بی بهره هستند و با مشقت های فراوان شب و روز خود را سر می کنند.

انتظار این است که مسئولان در راستای عمل به اسناد بالادستی کشور که در همه آنها بلا استثناء به توسعه مناطق محروم و گسترش عدالت فضایی اشاره شده است، حتی اگر شده یک بار به منطقه سفر کنند و پس از درک عمق محرومیت تلاش ویژه ای برای رهایی این منطقه از مجموعه ای تمام نشدنی از مشکلات آغاز کنند.

«تابناک» تلاش می کند تا در ادامه ابعاد بیشتری از محرومیت های موجود در این منطقه از کشور را به تصویر بکشد.
 
تعداد بازدید : 1071
دانلود با کیفیت بالا 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۹۷
مدیرت جهانیو عشقه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
میرن اینها را جوگیر میکنن این حرفها را میزنن با ور کن حاضر نیستند بیان تو شهر ..من مثل اینها را در زاهدان دیدم.
امیر از تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
باورم نمیشه اینجا مملکت ماست!چرا آخه!؟ اینا همه اش به خاطر بی عدالتیای بعضیا هست که همه اش توجهشون شده مرکز کشور. منطق اینا اینه که دستم به اونایی میرسه که نزدیکترن!واقعا که
ممنونم تابناک جان .ترخدا بیشتر نشون بده اینا رو .مملکت اسلامی این همه تبعیض وبی عدالتی؟؟؟؟؟برای خودم متاسفم
«تابناک» تلاش می کند تا در ادامه ابعاد بیشتری از محرومیت های موجود در این منطقه از کشور را به تصویر بکشد.

ممنون
اینها واجبترند یا فلسطین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ ها
پرتو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
لبنان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
منفی دادن به چه معنی است؟ منظورتان این است که مردم دیگر مناطق دنیا واجب تر از مردم درمانده کشور خودمان هستند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
فلسطین.
کمیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
مغلطه نکنید هرچیزی سر جای خودش اگر ایران صهیونیست وداعش و وهابیت رو پشت مرزهای خودش متوقف نمیکرد الان شاهد ناامنی وتجاوز وکشت وکشتار داخل کشورمون بودیم.قدرامنیت رو بدونید که از هرچیزی مهمتره.
کار اساسی که مسولین اگه انجام بدن حال و روز این مردم محروم رو خوب میکنه و نیز بالا رفتن امنیت میشه:متصل کردن استان کرمان به دریای عمان هست.ضمناً چرا اتصال استان فارس رو به خلیج فارس اجرایی نمیکنن؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
برادر من میخواین همه بریم کنار خلیج فارس بشینیم،شاید اینجوری مشکل همه حل بشه!!! برادر من توی هرمزگان و بوشهر و خوزستان پرررررر آدم بیکاره، فکر نکن خلیج فارس حلوایی هستش واسه اینا..... ر
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ميشه توضيح بدي چطوري اتصال اينا به خليج فارس باعث بهبود وضعشون ميشه؟مثلا راهشون به دريا نزديك تر ميشه؟
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
یعنی اگه وصل بشه به دریای عمان تمام مشکلات حله.الان وضعیت توی استانهای ساحلی چطوره.مثلا هرمزگان و سیستان و بلوچستان .
آقایان خدمتگزار تحویل بگیرید وضعیت مملکت را. تحویل بگیرید
پس کمیته امداد امام در این سالها ایا اینها را ندیده
بفرمایید در کدام بخش کمبود نداریم.
تابناک واقعا خجالت نمیکشی در دهه مبارک فجر این صحنه ها رو نشون میدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
مراد به مرادت مي رسي .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
مراد جون حقیقت تلخ است پس به جرم نشر اکاذیب وتشویش اذهان عمومی انرا ببندید
خوبه خیلی عالیه
متاسفم . آنوقت در شبکه ملی و سایت شما از جایزه های چند صد میلیونی و میلیاردی صحبت است و وام ازدواج و وام خودرو و وامهای عتبات عالیات و وامهای میلیاردی بدون بازگشت.
او هم ایرانی است؟ ما چی؟ از آسمان نازل شدیم؟
بعد مفتریم به آبادانی و پیشرفت علم
دولت نمیخواهد یارانه شهر نشینان شهرهای بزرگ تهران-اصفهان-شیراز -مشهد را قطع کند
آیا ما سزاواریم یا این پیر مرد و طفل او؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
شما فکر کردین یارانه شمار را قطع کنن میدن به اینا ؟؟؟
عجب تفکری !!
واقعا سوزناک بود..... دهانمان بسته و جانهایمان سوخت از دیدن این تصاویر.... امیدوارم آدمهایی باشند که حرفهایشان با عقایدشان یکی باشد و کاری برای آنها بکنند...
خیلی دردناک بود انگار عکاس از کشورهای افریقایی عکس گرفته باشه همین حس القا میشه! از مسئولان خواهش میکنم به این عکس ها نگاه بیندازند تا در آن دنیا شرمنده امام علی (ع) و امام زمان (عج) نشوند.
ای که دستت میرسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیایید هیچ کار
اينو به ما نشون نده به مسئولين بگو لابد معطلي ما بريم اونجا كمك كنيم.
قابل توجه وزرای هزارمیلیاردی با با 10درصد ثروت باد اورده تون راخرج محرومین کنید !!!!!!
ممنون از گزارش شما.عالی بود
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
خوب وقتی هیچگونه امکاناتی ندارند و به قول شما هم شغل و درامدی ندارند چرا به زندگی در این بیابان های لم یزرع ادامه می دهند؟
به نظر می رسد اینها بیشتر از اتباع و مهاجرین پاکستانی و افغان باشند
در کل منطقه زندگی این افراد به علت گرمی هوا در فصل زمستان مکان مناسبی برای کشت محصولات خارج از فصل است که می تواند درامد سرشاری نصیبشان کند
من حیث المجموع ما ایرانی ها آدم های تنبلی هستیم وگرنه همین مردمان می توانند با پرورش نخلستان های خرمای پیارم افراد ثروتمندی باشند
پرورش بز و شتر هم می تواند درامد سرشاری برایشان به ارمغان آورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
زینال بندری خسته نشدی؟! نه جدا خسته نشدی؟! بسه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
زینال جون.من نوکرتم.بیخیال شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
.... پاکستانی ؟ ا
خیال کردم آفریقاست
واقعا جای تاسف دارد که در ایران هنوز هم کپرنشینی وجود دارد
با سلام امروز متوجه نكته ناخوشايندى در صفحه تابناك شدم،صفحه اصلى شما پر از تيليغات شده،برازنده شمانيست،من سالهاست خواننده شما هستم از زمان شروع بازتاب،ميدونم مشگلات مالى داريد، همه داريم، اما قيمتش اين نيست، حيفيد،خودتونو پايين نياريد، ممنون
مسوئلین باید پاسخگو باشند چرا که در قبال مسوئلیت خود حقوق و مزایای انچنانی دریافت میکنند بنابر این باید پاسخگو باشند ولی هیچ مرجع قانونی برای بازخواست انان وجود تدارد و ......... بیچاره مردم
اعزامشان کنید به سوریه
لابد به جای این که دنبال رفع محرومیت این بندگان خدا باشن . زنگ میزنن که چرا سیاه نمایی میکنید و خوراک تبلیغاتی به بیگانگان میدید؟
خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی
آقایون دولتمردان، مدعیان عدالت مداری، مدعیان آب و برق و گاز رسانی به روستا های دور افتاده پس از چهار دهه گذشتن از انقلاب، کلاهشان را یک مقداری بالاتر بگذارند! البته اگر غیرتی در کار هست!
شرم اوره

چطوري گزارش ميكنيد و تيتر ميزنديد انگاري كسي از اين اوضاع با خبر نيست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بله خيلي بد تر از اينهاست ولي كو گوش شنوا
كو چشم بينا.........................................................................
بیش از 30 سال پیش
شهید آوینی مستند جهاد سازندگی
بشاگرد
جازموریان
در این احوال ضرورت دارد.
بی زحمت آدرسش رو می دادید به بنیاد مستضعفان می رفت اونجا رو آباد می کرد .یا بنیاد برکت یا هزاران بنیاد خیریه که مالیات نمی دن .
واقعا دم مسئولان عزیز گرم واقعا باید بهتون افتخار کرد
می خواهید امکاناتی به استعداد دو میلیون نفر را ببرید برای صد هزار نفر در دورترین نقاط کویری!

چرا پیشنهاد نمی دهید این یکصد هزار نفر را کوچ بدهند به جایی که امکانات دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
باید همه نقاط کشور به یک اندازه امکانات حداقلی رو داشته باشن نمیشه که همه در تهران و اصفهان و تبریز زندگی کنن. . اگر ابتدایی ترین امکانات رو در همه جای کشور قرار بدید اشتغال زایی هم خواهد شد. تمرکز زدایی هم خواهد شد.
در کشور ما مردم از نظر اهمیت درجه بندی شدند و با اهمیت تر آن هایی هستند که بیشتر فریاد می کشند نه آنهایی که توان فریاد ندارند ما با آرمان از بین بردن کپر نشینی و حلبی آبادی ایده پردازی کردیم ولی هنوز هم این مشکلات رفع نشده و نمی شوند تا ما مسئولانی داریم که در کاخ و در اندیشه ماقبل تاریخی زندگی میکننند
واقعاً این همه ثروت در این مملکت، چنده ده میلیارد خرج کنند برای ایجاد امکانات و مسکن این محرومین به کجا برمی خورد؟
مسئولین استان و شهرستان مقصر اصلی اند، بخصوص نماینده شهرستان در مجلس.
عدالت يعني اين!!!!!!!!!!!!!! آيا دستور وزير نيرو به كارمندان خود در باره بدهي و قطع آب و برقشان اينها را شامل مي شود يا نه؟
شهرستان رودبار جنوب در شاخ آفریقا که نیست! بخشی از همین ممکلته.
هیچ توجیه و دلیلی نمیشه برای کم کاری مسئولین آورد. واقعا شرم آور و مایه خجالت و سرافکندگی، و باید از عذاب خدا و آه مظلومان ترسید!
آیا نمایندگان استان خواب تشریف دارن؟ آیا دولت در آن بخش حاکمیت نداره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
چون هیچ مسئولی نداریم که متعلق به آن منطقه باشد
متاسفم....متاسفم...متاسفم...جالب اينجاست ما هنوز مردم بيچاره و بي پناه و سامان نداديم فكر حقوق حيوانات هستيم....آه از اين همه درد....چرا تمامي ندارد...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
چه ربطی داره ، هر دوکار بایستی انجام بشه
مسئولین موقع انتخابات این محرومین را خیلی راحت پیدا میکنند و حتی آمار دقیقشان را هم دارند!
من سه ساله که توی کشور کامرون زندگی می کنم که تقریبا یکی از کشورهایی که هیچ منبع درآمدی جز مالیات نداره البته نفت بسیار محدودی داره.بخدا این صحنه ها رو من توی کامرون ندیدم. فقط میشه گفت جای شرم داره
تابناک ایمیل گذاشتم

اگر ممکن هست بگو چطور میشه به اینا کمک کرد؟؟؟
سردبیر محترم تابناک
همه میدانند که کارهای بزرگ‌در کشور زیاد صورت گرفته اما متاسفانه کوخ نشینان که گفته شده ولی نعمت ما هستند هنوز مهجورند اینهمه نهاد در کشور که وظیفه اصلی آنان کمک به مستضعفان است باید تلاش های خودشان را آنقدر کنند که دیگر شاهد این وضعیت تاسف بار در کشور نباشیم
چرا از 800 میلیارد دلار پول نفت دوره احمدی نژاد چیزی به این بینوایان نرسیده است .
اگر پول ايران فقط براي ايران خرج ميشد الان اين مشكلات حل شده بود
حالا اگه جنگ بشه همینها باید برن بجنگن تا یه عده راحت بخورن و ببرن
هموطن ، شرمنده ام شرمنده
آقا چرا تشویش اذهان می کنید؟
در این ایام مبارک چرا سیاه نمایی می کنید؟
ما مستضعفین و پا برهنهگان مظلومان همیشگی تاریخیم امام رحمه الله علیه
ملتی که تمام هم و غم خود را صرف دشمن بیرونی می کند وقت و پولی برای رفع مشکلات داخلی برایش نمی ماند
تابناک داری سواستفاده می کنی واسه بازی انتخابات یا میخوای به این بنده خداها کمک کنی؟؟؟
چرا هیچ راه کمک ارائه نمی کنی، واقعا چطور میتونی به مسئولین این مملکت امیدوار باشی!!!!؟؟؟؟ تو را به خدا یه کمپین مردمی راه بندازید مردم با کمکاشون این بنده خداها را نجات می دن
من مال این منطقه هست..هر وزیر ک این منطقه میاد شوکه میشه
من مال این منطقه هست..هر وزیر ک این منطقه میاد شوکه میشه ...و حتی بعضیشاشون گریه میشن..ولی تهران ک پاشون میرسه دگ نو از نو روزی از نو...من این منطقه مثل کف دستم بلدم...
خودمان را گول می زنیم. چنان مشغول دنیا و مادیات شده ایم که اطراف خودمان را نمی بینیم.
من متاسفم
افتخار دیگر
الله اکبر خدایا خود شاهد باش ببین الله اکبر
تابناک ساعت خواب...

فقط میتونم بگم متاسفم...نمیدونم چه کار دیگه ای میتونم انجام بدم؟ کاش یه راهی به نظر میومد...
این وضعیت توی بیشتر جنوب کرمان پیدا میشه.... فقط اینجا نیس...کهنوج... عنبر آباد... منوجان...قلعه گنج و ...
شامل فقط کرمان هم نمیشه...جاهای دیگه هم هست... من حدود 8-9 سال پیش جایی اطراف کهنوج رفته بودم... هیچی نمیتونم بگم...عملا راهی نداشت...فقر مطلق به معنای واقعی...الان هم بعد این همه سال شاید هیچ فرقی نکرده باشه...

کاش بتونم غیر از تاسف کار دیگه انجام بدم...الان حتی توی شهرهای بزرگ هم خانواده های نیازمند و یا بی سرپناه زیاده...
متاسفم ... متاسف...نمیدونم باید چیکار کنم...
اينجاها جاييست كه به شدت نرخ رشد جمعيت وزادو ولد بالاست
فقر منابع و توليد و بهروه وري پايين است
سياست هاي حمايتي انجا برعكس پايتخت يا حتي شهرهاي اطراف بايد برنامه ريزي شود
اگر كنترل جمعيت براي بقيه نقاط كشور بد است اتفاقا در اين نواحي خوب است
اگر سوبسيد ويارانه براي بقيه نقاط لازم نيست در اين مناطق تا چند سال ديگر لازم است
اگر اب وبرق حاملهاي انرژي يكسان سازي و صرفه جويي لازم است در اين مناطق ميزاني گشاده دستي وحمايت لازم است
اگر قيمت نان وكالاهاي اساسي از عهده توان دولت خارج است در اين مناطق سياستهاي يارانه اي لازم است
اگربراي كارخانه مونتاژ يا كارگاه وصنايع زود بازده بايستي وام حمايتي داده شود اولويت با اين مناطق است
اگر براي معلمين و بهورز وبهداشت وپزشكان و مهندسين كانون فرهنگي كتابخانه تاتت. فيلم و هنر جاده سازي و نيروي انتظامي مشكل استخدام داريم در اين مناطق تبصره و حقوق ويژه لازم است
خلاصه هر منطقه را بايستي با امايش سرزميني خاص خودش رشد داد يا كنترل و توقف رشد
اين مناطق بخاطر سادگي فقر و نياز بسيار سريع به سياستهاي بالادستي واكنش نشان ميدهد آگاه باشيم با عدم دخالت به موقع يا دخالت اشتباه عاطفي مشكل را زيادتر نكنيم
تابناک دستت درد نکنه لطفا پیگیری کنید اینا هم وطنای ما هستن آدم گریش میگیره. اگر به مردم اطلاع رسانی کنید مردم کمک می کنن. ما مردم خوبی داریم مثل زلزله بم که مردم لباس و پوشاک حداقل فرستادن. الان شما دنبال جاده کشی باشید و از مردم هم بخواهید که لباس های قابل پوشیدن ولو دست دوم رو هدیه کنن و بفرستن این مناطق. خدا خیرتون بده.
بنده افتخار 2 سال خدمت به صورت سرباز معلم در همین منطقه بودم بعد از 20 سال که من برگشتم همون وضعیته که توی عکسها مشخصه فقر بیداد می کنه دانش اموز داشتم به خاطر اینکه هزینه انتقال به دکتر رو نداشتن فوت کرد خیلی محروم هستن بدتر از آفریقا مسولین اینها رو نمیخوان که ببینن خدایااااااااااااااااااااااااااا
اینها را می شود در همان خانه های مسکن مهری که متفکرین می فرمایند هیچ مشتری ندارد و بی خود ساخته شده اند اسکان داد.
واقعاً بعنوان یک ایرانی احساس شرم می کنم ، ما که فریادمان گوش فلک راکره کرده و همیشه جمعیت فقیر آمریکا و عربستان را به رخ شان می کشیم خودمان چرا این طور هستیم ؟؟؟!!!! وای برما وای وای
با سلام در جواب آقای زینال بندری که فرموده اند اینان مهاجرین افغانی یا پاکستانی می باشند عرض کنم که خیر اینان ( طایفه فرامرزی ) از اصیلترین و قدیمی ترین مردمان منطقه رودبار زمین می باشند و اینکه گفته اند دشتهای لم یزرع باید به عرضشان برسانم تا همین چند سال پیش بهترین محجصولات کشاورزی از این منطقه برداشت می شد اما خشک سالی این منطقه را نابود کرد
آقای دکتر حمزه نماینده منطقه و آقای ناوکی فرماندار رودبار باید جوابگوی اینان در روز قیامت باشند.
جناب آقای زینال بندری به عمل آوردن درخت خرما و پرورش بز و شتر جزو فرهنگ عشایر است و بهتر از هر کس بلدند ولی چیزی که من و شما متوجه نمیشویم فقر است آقا اگه اینا پول داشتند که وضعیتشون به گونهای دیگر رقم میخورد
البته با این گزارش ممکنه دوستان جو گیر بشن برن همه این امکانات را فراهم کنند اما بنظرم باید با توجه به جمعیت و سایر مشخصه ها بررسی شود چه بسا بجای هزینه برای جاده ووووووو اصلح این باشد این تعداد هموطن را اورد در نزدیکترین بخش و روستا و یا شهر بجای هزینه در بیابان از املاک دولتی به انها اسکان جا و دام و کشاورزی و قدری سرمایه در گردش بدهند تا بتوانند زندگی خود را داشته باشند نه اینکه چند برار عدم بازگشت پول بروند 200 کیلوتر جاده اب و گاز بکشند و هزینه کنند که البته بعید نیست
نشانه ي خوبي نيست .
دورسه روز قبل وزير بهداشت اعلام كرد ايران از نظر ثروت در دنيا رتبه 17 دارد و از نظر بهداشت رتبه 87 . درود به شرافت اين وزير كه نارسائي ها بدون ترس اعلام ميكند
خدایی گریم گرفت
تنها باید گفت متاسفیم. اگر واقعا چنین است، این لکه ی ننگی برای استاندار ، مدیران و نمایندگان استان کرمان است. حالا اقای زنگنه افتخار کنه که سقف فروش نفتش بالا رفته!!!
خواهش میکنم به گوش مسئو.لین برسانید ببینند و واقعا شرم آوره. حتی از مردم از قشرهای محتلف مردم دعوت کنن که بهشون کمک کنند. این عزیزان هموطنان ما هستند ....
یک تهران برای کشور کافیست - بقیه هیچ چیز نمی فهمند. باشند یا نباشند اصلا مهم نیستند- به تهران برسند کافیه.
بنیاد برکت که اینقدر مسجد می سازه رسیدگی کنه.
راست میگی واقعا تابناک؟!!!!!!!!! باور نمیکنم گزارشت رو!!!!!!!!!
دوستان من 18سال راننده کامیون بودم.بیشتر منطقه رودبار را رفتم زندگی در این مناطق واقعا وحشتناک است.کلیه مطالب خبرنگار را تایید میکنم. نبود راههای شوسته ونبود امکانات بهداشتی ودوری از مراکز شهرستان وبی توجهی مسئولین به این مناطق زمینه زندگی حداقلی (فقط زنده بودن)را فراهم نموده.
سلام من دریکی از شهرستان های جنوب کرمان زندگی می کنم متاسفانه فقردرجنوب کرمان واستان سیستان وبلوچسان بیداد می کند
جهاد سازندگی طرح های هجرت فیلمهای مستند کجایند؟
این ها نتیجه بی عدالتی است. امیرالمومنین فرمود هیچ کاخی بر افراشته نشد مگر انکه در کنارش گوخ های زیادی بوجود.
تابناک عزیز لطفا مطالب نظ دهندگان را سانسور نکن.
آقا تشویش اذهان عمومی نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار