بازدید 3618
۱

گرانی‌های اخیر گوشت به دلیل دلال‌بازی است

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، گفت: اینکه می‌گویند به دلیل کمبود دام زنده قیمت گوشت قرمز افزایش یافته صحت ندارد و عامل گرانی گوشت مربوط به حلقه توزیعی و ناشی از دلال‌بازی‌هاست.
کد خبر: ۶۶۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 30 January 2017
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، گفت: اینکه می‌گویند به دلیل کمبود دام زنده قیمت گوشت قرمز افزایش یافته صحت ندارد و عامل گرانی گوشت مربوط به حلقه توزیعی و ناشی از دلال‌بازی‌هاست.

به گزارش فارس،‌ منصور پوریان پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با خبرنگاران به آخرین وضعیت آمار صادراتی دام زنده و همچنین علت گران شدن گوشت در بازار اشاره کرد و گفت:‌ بر خلاف آنکه گفته می‌شود گرانی گوشت به دلیل کمبود دام در بازار است، باید گفت که ما با مازاد دام تولیدی در کشور مواجه هستیم، به طوری که هم اکنون 70 میلیون رأس دام در کشور داریم که شاید 2 درصد از کل تولید به صادرات اختصاص داده شود که هیچ خلاءی در بازار داخل ایجاد نمی‌کند. مضاف بر آنکه سالانه 27 میلیون رأس دام به جمعیت دامی کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع دام‌های سبک در کشور به 13 میلیون رأس دام پرواربندی می‌شود،‌خاطر نشان کرد: مابقی دام‌ها به صورت دام عشایری اداره می‌شود و از رقم دام پرواربندی شده 2 میلیون رأس سالانه صادر می‌شود.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده خاطر نشان کرد: طی 3 سال گذشته دام سبک به ارزش یک میلیارد و 280 میلیون دلار صادر شده است که در سال 93، یک میلیون و 452 هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز به ارزش 380 میلیون دلار، سال 94، یک میلیون و 232 رأس به ارزش 425 میلیون دلار و در 9 ماهه سال 95، یک میلیون و 262 رأس به ارزش 375 میلیون دلار صادر شده است.

پوریان عمده کشورهای مقصد صادرات دامی ایرانی را کشورهایی همچون کویت، عمان، قطر و امارات عنوان کرد و گفت:‌به کشورهای بحرین و عربستان هم به صورت غیرمستقیم دام صادر می‌کنیم.

رئیس شورای تأمین دام زنده همچنین به آمار صادرات دام سنگین هم اشاره‌ای کرد و گفت: در سال 93، 25 هزار رأس گوساله در سال 94، 6 هزار رأس و در 9 ماهه سال 95، 5 هزار راس گوساله صادر شده است.

پوریان گفت: برای سال 96 برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک و 10 هزار راس دام سنگین  از کشور صادر شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار را صادرات دام عنوان می‌کنند با رد این موضوع اظهار داشت: تمام صادرات ما با نظارت و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و آنقدر دام در کشور تولید می‌شود که با مازاد تولید هم مواجه هستیم و اگر می‌بینید قیمت گوشت در بازار گران شده به دلیل فعالیت حلقه‌های واسط و دلالان است.

وی به عوامل گرانی گوشت در بازار اشاره‌ای کرد و گفت: اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام می‌کند که گوشت از کردستان روانه تهران می‌شود و باید پرسید چرا دام باید فاصله 700 کیلومتری را طی کرده تا به پایتخت برسد که اینقدر هزینه حمل‌ونقل شود مگر چه تفاوتی بین دام این استان و سایر استان‌ها وجود دارد. مضاف بر آنکه هزینه نگهداری این دام‌ها در اطراف تهران هزینه سربار توزیع و فعالیت واسطه‌ها نیز به افزایش قیمت دامن می‌زند.

به گفته رئیس شورای تأمین دام زنده، طبق برآوردها قیمت تمام شده گوشت گوسفندی در مغازه‌ها باید 31 هزار و 500 تومان باشد، اما شاهدیم به دلیل عدم نظارت کیلویی 36 هزار و 500 تومان به صورت شقه فروخته می‌شود و حتی برخی قصابی‌ها هر نرخی که خود صلاح می‌دانند به مشتری می‌دهند.

پوریان اضافه کرد: روزانه 14 هزار رأس دام سبک و 15 هزار رأس دام سنگین در 7 کشتارگاه صنعتی استان تهران ذبح می‌شود و وارد چرخه مصرف می‌شود و باید گفت علت گرانی‌های اخیر بیشتر حلقه‌های توزیعی است.

وی گفت: بپرسید با قصابانی که قیمت‌ها را خودسرانه افزایش می‌دهند، چه برخوردی شده است و نبود نظارت در سیستم اتحادیه مرتبط چنین مسأله‌ای را دامن زده است.

رئیس شورای تأمین دام زنده اظهار امیدواری کرد با ورود دام مولد در بازار طی هفته آینده با کاهش قیمت مواجه باشیم، چرا که در کشور حدود 42 میلیون راس دام مولد داریم.

وی تأکید کرد: اینکه می‌گویند دام به خارج از کشور قاچاق می‌شود صحت ندارد و گرانی‌های اخیر گوشت قرمز ناشی از بازاربازی است، چرا که اکنون در حلقه دلال‌ها کسانی فعالیت می‌کنند که هیچ اطلاعاتی از دام و گوشت ندارند.

پوریان تأکید کرد: این را هم باید گفت که 95 درصد از نیاز کشور از منابع داخلی تأمین می‌شود و تنها 5 درصد مربوط به واردات است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
.

این حرفها بهانه اس...
.
.
قصاب ها با مشتریان خیلی ناعادلانه رفتار می کنند

.

هر مشتری که پولدار تر باشه هواشو دارند و به دیگر مشتریان قسمتهای کیفیت پایین تر رو میدن مثل ستون فقرات
.
.
باید نسل قصابی سنتی توسط دولت برچیده بشه و از مبدا کشتارگاه , گوشت بسته بندی بشه از نظر بهداشتی هم همین درسته
.
.
حق و ناحق هم نخواهد شد
.
.
چون هر نوع گوشت قیمت داره
.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر