بازدید 4601

کسبه پلاسکو در کدام ساختمان مستقر می شوند؟

با گذشت 6 روز از وقوع حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو و نزدیک شدن به ایام نوروز- که زمان اوج کار صنف پوشاک به حساب می آید- مذاکرات در مورد محل جدید استقرار واحدهای صنفی پلاسکو به اوج خود رسیده است.
کد خبر: ۶۶۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸ 25 January 2017
ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران ساعت هشت صبح سی ام دی ماه دچار حریق شد که پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، 15 طبقه ساختمان به طوره کامل فروریخت. 

به گزارش ایرنا، بنیاد مستضعفان اعلام کرده است که تلاش می کند در مدت 2 سال این ساختمان را با رعایت ضوابط و مقررات و با کیفیت بالا بسازد و واحدهای آن را به ذینفعان واگذار کند اما تا آن زمان محلی به صورت موقت باید در اختیار واحدهای صنفی قرار گیرد.

در این ارتباط، بنیاد مستضعفان تاکنون سه ساختمان «فروشگاه قدس در میدان خراسان»، «فروشگاه قدس در مولوی» و «فروشگاه قدس در خیابان زرتشت» معرفی شده است و استقرار در این ساختمان ها موافق و مخالفانی داشته است.

بر اساس گزارش اتاق اصناف ایران، امروز نمایندگانی از استانداری، بنیاد مستضعفان، معاونت اجرایی ریاست جمهوری، اتاق اصناف ایران و رئیسان اتحادیه پوشاک و پیراهن دوزان از 2 ساختمان فروشگاه قدس در میدان خراسان و مولوی برای استقرار موقت کسبه آسیب دیده پلاسکو بازدید کردند.

«سید نصرالدین الیاس زاده» معاون مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران در جریان بازدید از ساختمان فروشگاه قدس واقع در میدان خراسان، گفت: در جلسه دیروز که در محل استانداری برگزار شد، همه دستگاه های خدمات رسان موظف به همکاری برای تحویل و بهسازی ساختمان های فروشگاه قدس در میدان خراسان و مولوی برای استقرار کسبه پلاسکو شدند.

وی ادامه داد: اقدامات آینده از جمله تقسیم محوطه و فضای موجود ساختمان برای تحویل به کسبه آسیب دیده پلاسکو نیز بر عهده اتاق اصناف ایران و اتحادیه های ذیربط است.

معاون اداره کل فنی استانداری همچنین این نکته را مورد اشاره قرار داد که در صورتی که 2 ساختمان فروشگاه قدس در میدان خراسان و مولوی نیازمند تعمیرات و بهسازی باشد، بنیاد مستضعفان هزینه های آماده سازی آن را متقبل می شود.

وی گفت: ساختمان فروشگاه قدس در میدان خراسان هشت هزار و 800 مترمربع فضای مفید دارد و از یک طرف به خیابان خاوران و از سوی دیگر به خیابان 17 شهریور منتهی می شود.

الیاس زاده اضافه کرد: این ساختمان دارای دو طبقه و یک نیم طبقه با حدود 20 اتاق کار است؛ همچنین این ساختمان از پارکینگی بزرگ، سوله برای نگهداری کالا، درب اختصاصی برای ورود کالا و بارگیری، آسانسور و پله برقی برخوردار است. زیر زمین ساختمان نیز اصالت کافی و سازه و ستون های به کار رفته در ساختمان ایستایی لازم را دارد.

ساختمان قدس واقع در خیابان مولوی نیز به عنوان ساختمان شماره 2 برای استقرار کسبه آسیب دیده پلاسکو در نظر گرفته شده است که معاون اداره کل فنی استانداری تهران در تشریح متراژ و زیر بنای این ساختمان گفت: این ساختمان حدود 9 هزار مترمربع مساحت و پارکینگ نیز دارد.

** فصل کار پلاسکویی ها بهمن ماه است

در شرایطی که به نظر می رسد ساختمان های فروشگاه قدس در میدان خراسان و مولوی برای استقرار موقت پلاسکویی ها نهایی شده، رئیس اتحادیه پوشاک معتقد است این ساختمان فقط در صورتی که در چند روز آینده آماده شود برای فعالیت و استقرار کسبه پلاسکو مناسب است.

«ابوالقاسم شیرازی» با بیان اینکه در آستانه شب عید هستیم، گفت: زمان برای فعالیت کسبه پلاسکو از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ این ساختمان در صورتی که در چند روز آینده آماده شود، برای فعالیت و استقرار کسبه پلاسکو مناسب خواهد بود.

رئیس اتحادیه پوشاک در مورد ساختمان قدس واقع در خیابان مولوی نیز گفت: این ساختمان از نظر مسافت، برای پلاسکویی ها مناسب نیست.

وی ادامه داد: این ساختمان نسبت به ساختمان مستقر در میدان خراسان آماده تر به نظر می رسد و برای تعمیرات جزئی آن باید بنیاد مستضعفان دست به کار شود اما مساله مهم ما، مسافتی است که کسبه پلاسکو برای حضور و فعالیت در این ساختمان باید طی کنند.

وی خاطرنشان ساخت: بیشتر کسبه پلاسکو بنکدار، تولیدکننده و توزیع کننده پوشاک هستند و بخش عمده ای از کارگاه های تولیدی و خیاطی ها در اطراف ساختمان پلاسکو مستقر است. بنابراین ساختمان میدان خراسان به نظر می رسد از بعد مسافتی و دسترسی به کارگاه های تولیدی چندان برای کسبه مناسب نباشد.

رئیس اتحادیه پوشاک در واکنش به اظهارات مسئولان مبنی بر آماده سازی این ساختمان ها برای استقرار کسبه پلاسکو نیز گفت: آماده سازی ساختمان ها زمان بر است؛ اگر در 20 روز آینده آماده شود به حال کسبه پلاسکو مفید نیست چون زمان اندکی تا شب عید مانده است.
وی با بیان اینکه اوج کار بنکداران، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان پلاسکو در بهمن ماه است و اسفندماه زمان فعالیت خُرده فروشان، اضافه کرد: بنکداران و عمده فروشان پلاسکو نیز اکنون به فضای مناسب برای فعالیت نیاز دارند بنابراین نمی توانند تا 10 تا 20 روز دیگر معطل بمانند، باید در مدت 24 ساعت مکانی برای استقرار کسبه پلاسکو در نظر گرفته شود.

شیرازی تاکید کرد: ساختمانی باید در اختیار کسبه پلاسکو گذاشته شود که ضمن آماده فعالیت و بهره برداری بودن، در خیابان های فردوسی، طالقانی و امام خمینی (ره) مستقر باشد.

یکی از اعضای شورای ساختمان پلاسکو در ارزیابی صورت گرفته از ساختمان های معرفی شده بنیاد مستضعفان برای استقرار کسبه پلاسکو، گفت: باید با کسبه پلاسکو برای استقرار در این ساختمان ها مشورت کنیم و به اجماع برسیم.

به گزارش ایرنا، یک هزار و ٢٠٠ واحد در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها 560 واحد، فعال بود. 15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شده است و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند. 

بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند. 

در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود. 

ساختمان 15 طبقه پلاسکو در سال 1341 به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان‌های پلاسکو و آلومینیم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل