بازدید 14161
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «شوک بانکی در تالار شیشه‌ای» تا «دور انداختن رهبری 75ساله آمریکا در زمینه تجارت»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش قیمت دلار، نظر سیف درباره وضعیت ارزی، تقویت دلار در مقابل ین و یورو، بازگشت آرامش به بازار نفت، افزایش صادرات نفت ایران به چین، آیا پول نفت ایران به کشور بازمی گردد؟ پیش بینی طلا در هفته های آینده، قیمت کالاهای اساسی برای توزیع در شب عید، افزایش قیمت مرغ از هفته آینده، خودرو در بازار ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان گران شد، «امبرائر» منتظر موافقت ترامپ با فروش هواپیما به ایران و میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 25 January 2017
از «شوک بانکی در تالار شیشه ای» تا «دور انداختن رهبری 75 ساله آمریکا در زمینه تجارت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش قیمت دلار، نظر سیف درباره وضعیت ارزی، تقویت دلار در مقابل ین و یورو، بازگشت آرامش به بازار نفت، افزایش صادرات نفت ایران به چین، آیا پول نفت ایران به کشور بازمی گردد؟ پیش بینی طلا در هفته های آینده، قیمت کالاهای اساسی برای توزیع در شب عید، افزایش قیمت مرغ از هفته آینده، خودرو در بازار ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان گران شد، «امبرائر» منتظر موافقت ترامپ با فروش هواپیما به ایران و میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را در بر دارد.



سقوط عجیب شاخص کل بورس در روز خودنمایی نماد بانکی

سه شنبه 5 بهمن ماه بازار سرمایه روند با ثباتی را آغاز کرد ولی در پایان بازار، با بازگشایی یک نماد بانکی، شاخص کل با افت هزار و 14 واحدی روبه‌رو شد و در ارتفاع 78 هزار و 249 واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 2 واحدی عدد 837 واحد را به نمایش گذاشت. ساعت حدود 12 بود که نماد بانک ملت بعد از حدود 6 ماه بازگشایی شد؛ در این مدت نقدینگی سهامداران بلوکه شده بود و آنها انتظار داشتند بعد از این مدت طولانی سود خوبی نصیبشان شود. اما بعد از بازگشایی قیمت این نماد با 37 درصد منفی روبه‌رو شد و به تنهایی این نماد توانست تاثیر 865 واحدی بر شاخص کل بورس داشته باشد. همچنین وبملت یک تنه 3500 میلیارد تومان ارزش بازار را کاهش داد. 



سکه طرح جدید 3700 تومان ارزان شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد، هر سکه طرح جدید با 3700 تومان کاهش قیمت به یک میلیون و 183 هزار و 700 تومان، طرح قدیم یک میلیون و 151 هزار تومان، نیم سکه با 5 هزار تومان افزایش، 606 هزار تومان، ربع سکه نیز با 4 هزار تومان افزایش، 323 هزار تومان و سکه یک گرمی  با 2 هزار تومان رشد به قیمت 206 هزار تومان فروخته شدند.

افزایش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد سه شنبه

در پایان معاملات روز سه شنبه 5 بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با رشد 818 ریالی نسبت به روز دوشنبه، به میانگین قیمت 38 هزار و 82 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز با افزایش 295 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به رقم فروش 42 هزار و 165 ریال رسید. هر درهم امارات نیز با میانگین 10 هزار و 519 ریال فروخته شد که این رقم نسبت به روز دوشنبه، رشد 240 ریالی را نشان می دهد.



سیف: وضعیت ارزی خوب است

رئیس کل بانک مرکزی از وضعیت خوب ارزی کشور و همچنین تورم ۸.۶ درصدی دی‌ماه سخن گفت. به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در ششمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری به وضعیت موجود بازار ارز و دستاوردهایی که در آن به دست آمده اشاره و اظهار کرد: بازار در حال حاضر شرایط مطلوب‌تری را نسبت به گذشته پشت سر می‌گذارد و کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز و کنترل و منطقی‌کردن نرخ آن بیانگر آن است که بانک مرکزی اجازه داده نرخ ارز نوسان اقتصادی داشته باشد.

تقویت دلار در مقابل ین و یورو

در روز سه شنبه، دلار ایالات متحده آمریکا در برابر ین، یورو و پوند تقویت شد. پس از چند روز  ضرر و زیان دلار که در پی مراسم تحلیف ترامپ و مبهم بودن سیاست های اقتصادی اش، به وجود آمده بود، و همچنین علیرغم وعده های مجدد او برای حمایت از تولید داخلی، دلارر توانست در مقابل ین و یورو عملکرد بهتری در بازار داشته باشد. به نقل ز رویترز، دلار که در برابر ین بیشترین کاهش خود را از ماه جولای به بعد تجربه کرده بود و به ازای ۱۱۲.۵۲ ین معامله می شد، امروز توانست کمی در مقابل ین افزایش داشته باشد، به طوری که هر یک دلار، امروز ۱۱۳.۴۰ ین معامله می شد. همچنین، در بازار ارز، دلار در مقابل یورو و پوند نیز تقویت شد و هر یک یورو ۱.۰۷۴۵ دلار و هر یک پوند ۱.۲۴۴۰ دلار معامله شد.

بازگشت آرامش به بازار نفت

روز سه شنبه با خبر های جدیدی از کاهش تولید کشور های عضو اوپک و دیگر تولیدگنندگان اصلی، نگرانی های حاصل از افزایش فعالیت های نفتی آمریکا، کمرنگ شد و قیمت نفت تقریبا ثابت ماند. به نقل از رویترز، روز سه شنبه (تا ساعت ۱۶) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت دیروز ۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۱۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۲.۸۰ دلار صورت گرفت. روز دوشنبه به خاطر انتظارات برای افزایش تولید نفت آمریکا، قیمت نفت کاهش یافت. در آخرین ساعات روز سه شنبه، اطلاعات بدست آمده از بازار جهانی انرژی، نشان می دهد که هر بشکه نفت خام تگزاس اینترمدیت با قیمت 53 دلار و 29 سنت معامله شده است. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با 55 دلار و 50 سنت قیمت گذاری شده است.

افزایش صادرات نفت ایران به چین

میزان صادرات نفت ایران به چین در سال 2016 حدود 18 درصد افزایش یافته و به رقم بی سابقه 624 هزار و 260 بشکه در روز رسیده است. این افزایش ناشی از آغاز برداشت شرکت های نفتی چینی از میادینی در ایران بوده که این شرکت ها در آنها سرمایه گذاری کرده اند. به علاوه، انعقاد قراردادهای خرید نفت نیز در افزایش خرید نفت چین از ایران موثر بوده است.

آیا پول نفت ایران به کشور باز می گردد؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پول نفت ایران به کشور باز می گردد، گفت: همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می‌توانیم وارد اقتصاد خود کنیم. 68 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد نفتی تا پایان سال در اختیارمان قرار می گیرد. محمدباقر نوبخت ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار فروش ما بیشتر از پیش بینی است، (حدود دو میلیون و 500 بشکه نفت و میعانات نفتی پیش بینی کردیم که امسال به فروش برسانیم که خوشبختانه بیش از این عمل می شود) به طوری که ماه گذشته بیش از دو میلیون و 900 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم. وی گفت: همچنین قیمت هر بشکه نفت که در بودجه سال گذشته حدود 40 دلار پیش بینی کرده بودیم، در حال حاضر بیش از 50 دلار و به طور متوسط 42 دلار به فروش می رسد.

عراق روزانه 180 هزار بشکه نفت خود را کاهش داد

پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا به نقل از وزیر نفت عراق اعلام کرد: این کشور در چارچوب توافق 30 نوامبر (10 آذر) اوپک، تاکنون روزانه 180 هزار بشکه از تولید نفت خود کاسته است. به گزارش ایرنا، «جابر علی اللعیبی» در یک نشست خبری در لندن افزود: این کشور قصد دارد در پایان ماه ژانویه (12 بهمن) روزانه 30 هزار بشکه دیگر نیز از تولید خود کم خواهد کرد. به نوشته اویل پرایس به نقل از وزیر نفت عراق، این کشور تولید نفت خود را از سطح 4.75 میلیون بشکه در روز کاهش داده است در حالی که اوپک چنین سطحی را مبنای کاهش تعیین نکرده است، بلکه بر اساس توافق ماه نوامبر اوپک، عراق متعهد شد که روزانه 210 هزار بشکه از سطح تولید مرجع چهار میلیون و 561 هزار بشکه در روز بکاهد و تولید خود را به چهار میلیون و 351 هزار بشکه در روز برساند.

افت قیمت اونس طلا و نقره / پیش بینی طلا در هفته های آینده

در پایان معاملات فلزات گران بها در روز سه شنبه، هر اونس طلا در بازار جهانی با کاهش 7 دلار و 80 سنت به رقم 1209 دلار و 20 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افت 7 سنت به قیمت 17 دلار و 16 سنت معامله شد. دومینیک اشنایدر، تحلیلگر بازار طلا در موسسه یو بی اس ولث منجمنت در هنگ کنگ درباره روند بازار می گوید: «ما فکر می کنیم که قیمت طلا در طی هفته های آینده به 1250 دلار خواهد رسید. منطق این پیش بینی خیلی ساده است. در حالی که ترامپ تازه وارد کاخ سفید شده بازار در دوران ماه عسل به سر می برد. اکنون که دولت جدید مستقر شده، سیاست های واقعی کم کم خود را نشان خواهند داد.

قیمت کالاهای اساسی برای توزیع در شب عید

به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران،کارگروه تنظیم بازار کشور، قیمت مصرف کننده جهت سبد کالایی وزرات رفاه که از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری توزیع خواهد شد را برای هر کیلوگرم برنج هندی مرغوب 3800 تومان، برنج اروگوئه 2600 تومان و سایر برنج‌های وارداتی 2000 تومان تصویب و ابلاغ کرد. بر اساس این گزارش، کارگروه تنظیم بازار همچنین نرخ‌های مصوب مصرف‌کننده در کالای شکر جهت توزیع در سبدکالایی شب عید و عرضه در شبکه های توزیع منتخب را نیز به شرح ذیل تصویب و ابلاغ کرده است:
- قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی جهت عرضه در شبکه های توزیع و فروشگاه های زنجیره ای و کارمندی و کارگری 3200 تومان.
- قیمت فروش بسته بندی 900 گرمی شکر در شبکه های توزیع و فروشگاه های زنجیره ای و کارمندی و کارگری 2950 تومان.
این گزارش می‌افزاید، براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار در خصوص کالای کره، هر بسته کره 100 گرمی به قیمت 2900 تومان و بسته‌های 50 گرمی نیز با قیمت 1500 تومان در سبد کالا توزیع خواهدشد.

افزایش قیمت مرغ از هفته آینده

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت قیمت مرغ در بازار اظهار داشت:‌ تقریبا یک هفته‌ای است که قیمت مرغ در بازار ثبات داشته و کیلویی 6900 تومان به مردم عرضه می‌شود. البته قیمت تحویل در درب مرغداری‌ها 6100 و قیمت بنکداری آن کیلویی 6250 تومان است. محمد یوسف‌خانی پیش‌بینی کرد تا به دلیل تأخیر جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها از 10 بهمن به مدت 20 روز با کمی افزایش قیمت مرغ مواجه باشیم و افزود: متأسفانه قیمت جوجه یک روزه همچنان بالاست و هر عدد جوجه 2400 تومان به فروش می‌رسد، چرا که مرغداران تمایل به خرید  جوجه و پرورش آن برای شب عید دارند که قیمت‌ها را بالا برده است. وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید ورود آنفلوآنزا فوق‌حاد پرندگان و از بین رفتن چند مرغداری چقدر در افزایش قیمت جوجه یک روزه‌ مؤثر بوده، گفت: به هر حال این موضوع بی‌تأثیر نیست، چون چند مرغداری تخم‌گذار امحاء شده‌اند که از جمعیت جوجه یک روزه کم می‌کند.

خودرو در بازار ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان گران شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اینکه کمبود تقاضا برای خودروهای وارداتی باعث شد تا هنوز ممنوعیت ثبت سفارش خودرو توسط نمایندگی‌های غیر رسمی تأثیری در بازار خودرو نداشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر تغییری در قیمت خودروهای وارداتی به وجود نیامده و حتی برخی از محصولات مانند توسان سراتو با کاهش قیمت یک میلیون تومانی مواجه و با قیمت‌  88 و 144 میلیون تومان به فروش می‌رسد. سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با هفته گذشته رشد 300 تا 600 هزار تومانی را تجربه کرده است، افزود: پژو 405 با قیمت 30 میلیون و 100 هزار تومان معامل می شود، در حالی که قیمت این خودرو هفته پیش 29 میلیون و 600 هزار تومان بود. وی تصریح کرد: پژو 206 تیپ 5 هم با رشد 600 هزار تومان نسبت به هفته گذشته 38 میلیون و 400 هزار تومان و تیپ 2 این خودرو هم با رشد قیمت 500 هزار تومانی با قیمت 33 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین سمند ال ایکس هم شاهد رشد 500 هزار تومانی قیمت نسبت به هفته گذشته بود و با قیمت 31 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود.

نوبخت میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را اعلام کرد

محمدباقر نوبخت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده و عیدی کارکنان گفت: عیدی کارمندان بعد از تصویب اعلام می شود اما درباره افزایش حقوق؛ حدود 10 درصد افزایش حقوق داریم. چون 140 هزار میلیارد تومان مقدار حقوق و دستمزد است. سخنگوی دولت عنوان کرد: 14 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 بیش از سال 95 پیس بینی شد که بتوانیم 10 درصد افزایش حقوق را پرداخت کنیم؛ البته غیر یک هزار میلیارد تومانی است که در یک ردیف متفرقه برای تعادل بخشی و رفع نابرابری در حقوق بازنشتگان در لایحه بودجه سال آمده است. 

"امبرائر" منتظر موافقت ترامپ با فروش هواپیما به ایران

به نقل از پایگاه خبری گالف تایمز، در حالی که شرکت های ایرباس و بوئینگ قبلا و به موجب مجوزهای اعطا شده از سوی دولت باراک اوباما، قراردادهایی را برای فروش هواپیما به ایران منعقد کرده اند، به گفته پائولو دی سوزا سیلوا، مدیر ارشد شرکت برزیلی امبرائر، این شرکت همچنان در مراحل نهایی مذاکره برای ثبت سفارش خرید از ایران قرار دارد. سیلوا اظهار داشت: «عدم قطعیت فراوانی در مورد این دولت جدید آمریکا وجود دارد... اما من معتقدم به طور کلی ترامپ یک تاجر است. وی بسیار عملگرا و طرفدار تجارت است. بنابراین ما امیدواریم که کارها خیلی تغییر زیادی نکند.» به گزارش تسنیم، به دلیل کثرت استفاده از قطعات ساخت شرکت های آمریکایی در هواپیماهای تولیدی شرکت های غیر آمریکایی، دولت آمریکا می تواند مانع از فروش این هواپیماها به ایران شود. در مدل های فعلی شرکت امبرائر از موتورهای شرکت آمریکایی جنرال الکتریک استفاده می شود.

خروج آمریکا از پیمان تی پی پی / دور انداختن رهبری 75 ساله آمریکا در زمینه تجارت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد. به گزارش ایسنا، موافقتنامه موسوم به شراکت ترنس-پسیفیک (TPP) در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند امضا شده است. ترامپ در حالی که با یک حرکت قلم، آمریکا را از این پیمان خارج کرد، گفت: "الان اقدامی کردیم که برای کارگر آمریکایی کار بزرگی بود." به غیر از آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای پیمان تجاری اقیانوس آرام هستند. هدف از امضای این موافقتنامه ایجاد یک بلوک اقتصادی جدید بود که موانع تجاری میان ۱۲ کشور عضو را کاهش می‌دهد. 


این پیمان اصلی ترین ستون اقتصادی سیاست چرخش به سوی اقیانوس آرام «باراک اوباما» رئیس جمهوری قبلی آمریکا، برای مواجهه با قدرت چین در منطقه راهبردی آسیا- پاسیفیک بود. سی ان ان با اشاره به سخنان هفته گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین مبنی بر اینکه این کشور از جهانی شدن در برابر نیروهای پوپولیست که می خواهند به تجارت آزاد پایان دهند، دفاع می کند، اعلام کرد؛ به نظر می رسد چین از فرصتی که به آن داده شده، خشنود است. سی ان ان اعلام کرد، تصمیم ترامپ برای ترک بزرگ ترین قرارداد تجارت آزاد تاریخ، راه پکن را برای هدایت برند های تجاری خود به منطقه ای که بسیاری از موتورهای رشد اقتصادی جهان در آن قرار دارند، باز می کند. به گزارش ایرنا، «ادوارد الدن» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا به سی ان ان گفت: از این متحیرم که چرا ترامپ سعی دارد در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی که تجارت با مکزیک و کانادا را کنترل می کند، دوباره مذاکره کند در حالی که از پیمان تی پی پی (که منطقه تجارت آزاد آن وسیع تر است) خارج می شود. وی افزود: ترامپ به تنهایی یک منبع عظیم قدرت و نفوذ را به چین بخشیده است. الدن ادامه داد: نخستین قانون مذاکره این است که چیزی را مجانی نبخشی، اما ترامپ بلافاصله این کار را کرد. این عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، ترک تی پی پی را به معنی دور انداختن رهبری 75 ساله آمریکا در زمینه تجارت دانست. سناتور «جان مک کین» نامزد سابق جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری آمریکا در این باره به سی ان ان گفت: عقب نشینی های ترامپ ممکن است چین را جسورتر کند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
آقاي نوبخت چنان با آب و تاب در باره افزايش چندر غاز حقوق كارمندان صحبت ميكنه كه.......... حال اينكه در دولتهاي گذشته بين 20 تا 22 درصد اظافه ميشده چجوري بگيم اين هم ارزاني شما
بله جناب سیف! همه چی آروم است...
در ادامه ریزش سهمگین هزارواحدی دیروز بورس امروز هم 200 واحد سقوط کرد واکنون درآستانه ورود به کانال 77 هزار واحداست
درحالیکه اکثر مطبوعات ورسانه های خبری تیتر اول خودرا به سقوط 1200 واحدی بورس در دو روز اخیر اختصاص داده اند ، روزنامه تخصصی موضوعات اقتصادی یعنی "دنیای اقتصاد" در صفحه اول خود کوچکترین اشاره ای به این موضوع نداشته و بجای آن تیتر اول خودرا به "دمای مسکن در 31 استان" اختصاص داده است !!!
مسولین محترم تابناک خواهشمندم به اطلاع آقای نوبخت برسانید ، که اگر وجدان انسان دوستی دارد ،و به عزت سالمندی مقید است ،من باز نشسته با مدرک فوق دیپلم راه و ساخمان ،ودارای گواهی کارشناسی عمران با سی سال خدمت در سازمان راه و شهر سازی کرمانشاه ،بازنشستهٔ،۵ /۱ / ۸۷ ،حقوق بازنشستگی یک میلیون چهارصد هزار تومان ،که معادل دو سوم یک فوق دیپلم شروع به خدمت دریافتی دارم ،خوب من با ۶۶ سال سن و داشتن دو داماد ،و نوه با این گرانی چه باید بکنم ؟کجای این امر با عدالت اسلامی و قانون بشری همخوانی دارد ؟ من و امثال من که هشت سال پشتیبان جبهه های نبرد حق علیه باطل بودیم .و دو فرزند من در زیر بمب باران ،و موشک باران بعثی های کافر بدنیا آمده اند ،و اثرات جنگ و بمب بارانها روح و روان مارا تخریب کرده ، داد این مظلومیت را از کی دادخواهی کنیم ،؟ برای رضای خدا و برای حفظ حرمت جمهوری اسلامی لااقل نظام همسان سازی را اجرا نمایید ،باشد که در روز قیامت ،پاسخگوی این همه سالمند که بعنوان بزرگ خانواده محسوب میشوند ایقدر شرمنده نباشند ، که شرمندگی من و امثال من روزی باعث شرمندگی و سرافکندگی شما مسولین نشود ؟ لطفا این دلنوشتهٔ من را به اطلاع آقای نوبخت برسانید ،باسپاس ،پاینده ،و موفق باشید ،
اگر به تیترهای صفحه اول اینروزهای روزنامه "دنیای اقتصاد" که قاعدتا باید به مشکلات اقتصادی و در راس همه آنها بحران بورس بپردازد توجه کنید هیچ نشانی از سقوط سهمگین ودنباله دار بورس در آن نخواهیدیافت بجای آن تا دلتان بخواهد مقاله ضد مسکن که همواره تلاش در القای عدم افزایش قیمت مسکن داشته فراوان خواهید یافت !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر