بازدید 4631

پیش بینی یک جنگ تجاری بزرگ بین چین و آمریکا

به گزارش سی ان بی سی تعدادی از مقامات چینی هشدار داده‌اند اگر ترامپ از طریق توافقات تجاری جدید کار را برای شرکت‌های چینی که به آمریکا کالا صادر می‌کنند، دشوار نماید، رهبران چین نیز اقدامات متقابلی انجام خواهند داد. حرکت به سمت یک اقتصاد مبتنی بر مصرف، اعمال سیاست‌های پولی و مالی متناسب و کاهش ارزش یوآن، اقدامات احتمالی چین در این جنگ تجاری هستند.
کد خبر: ۶۵۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 24 January 2017
به گزارش سی ان بی سی تعدادی از مقامات چینی هشدار داده‌اند اگر ترامپ از طریق توافقات تجاری جدید کار را برای شرکت‌های چینی که به آمریکا کالا صادر می‌کنند، دشوار نماید، رهبران چین نیز اقدامات متقابلی انجام خواهند داد. حرکت به سمت یک اقتصاد مبتنی بر مصرف، اعمال سیاست‌های پولی و مالی متناسب و کاهش ارزش یوآن، اقدامات احتمالی چین در این جنگ تجاری هستند.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از پایگاه خبری سی ان بی سی، دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته است در تجارت خارجی ضربه سختی به چین خواهد زد، حال سئوال این است که پاسخ چین در این جنگ تجاری چه خواهد بود؟

پیش بینی یک جنگ تجاری بزرگ بین چین و آمریکا

تعدادی از مقامات چینی هشدار داده‌اند اگر ترامپ از طریق توافقات تجاری جدید کار را برای شرکت‌های چینی که به آمریکا کالا صادر می‌کنند، دشوار نماید، رهبران چین نیز اقدامات متقابلی انجام خواهند داد.

به عنوان مثال آقای جیمز کیث، معاون سابق وزیر امور خارجه چین، که در حال حاضر رئیس یک مرکز مشاوره چینی زمینه مسائل ژئوپولتیک منطقه آسیا است، گفته: «چین تلاش خواهد کرد واکنشی به مراتب گسترده‌تر داشته باشد. اقدام آمریکا به هر اندازه اثر گذار باشد، واکنش چین دو برابر آن تأثرگذار خواهد بود.»

یک جنگ تجاری

آقای کیث، که سابقه عضویت در شورای امنیت ملی چین را نیز در کارنامه دارد، عملیاتی ترین پاسخ چین را بالابردن تعرفه‌ی واردات کالاهای آمریکایی میداند. این اقدام میتواند به شرکت‌های بزرگ چند ملیتی که تعاملات تجاری قابل توجهی با دومین اقتصاد دنیا دارند، صدمه بزرگی وارد نماید: «چین تلاش خواهد کرد دولت جدید آمریکا را در مورد عواقب و هزینه‌های یک جنگ تجاری آگاه نماید.»

کارشناسان یک اتاق فکر دیگر با نام «سرمایه اقتصادی» معتقدند ممکن است آمریکا بر شرکت‌هایی که تجارت قابل توجهی با چین دارند، یک مالیات یا تعرفه واردات اضافی وضع نماید. یکی از کارشناسان این اتاق فکر در مقاله ای نوشته است: «شرکت‌های آمریکایی در صورت انجام فرآیندهای تولیدی در چین با مقرارات سخت‌تری مواجه خواهند شد که ظرفیت‌های تولیدی آن‌ها در این کشور را محدودتر می‌نماید.»

گسترش مشوق‌های افزایش تقاضا

به نظر میرسد تأثیرات منفی این جنگ تجاری اقتصاد چین را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد، از این رو در حال حاضر سیاستمداران این کشور در حال اعمال سیاست‌های مالی و مشوق‌های دیگری برای محدود کردن این تأثیرات هستند.

پیش بینی میشود تیم رهبری پکن برای جبران ضعف‌های اقتصادی ناشی از کاهش میزان صادرات، سیاست‌های پولی و مالی نرم تری اتخاذ نماید. دولت چین در اتخاذ این نوع مشوق‌ها تبحر خاصی دارد.

همچنین این مسئله میتواند به چین کمک نماید تا به یک اقتصاد مبتنی بر مصرف داخلی تبدیل شود. چین میتواند به جای ورود به یک جنگ تجاری مستقیم با آمریکا، از وابستگی خود به رشد و تقاضای ناشی از بزرگترین شریک تجاری خود یعنی آمریکا بکاهد و بر رشد ناشی از مصرف داخلی سرمایه‌گذاری نماید.

کاهش ارزش یوان

در آغاز سال ۲۰۱۶ پکن دقیقا عکس این سیاست را اتخاذ کرده بود و با افزایش قدرت یوآن، نرخ برابری آن با دلار را افزایش داده بود. با این حال برخی از کارشناسان آمریکایی معتقدند در آینده نزدیک یوان چین در مقابل دلار آمریکا به میزان قابل توجهی تضعیف خواهد شد و این نیز یکی از پاسخ‌های احتمالی چین خواهد بود.

در دو مرتبه اخیر که بانک مرکزی چین اجازه سقوط یوان در مقابل دلار را داد، شاخص بورس‌های جهانی به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند.

بازرگانان معتقدند چین در تلاش است از خود در برابر «برچسب کنترل نرخ ارز» که رئیس جمهور منتخب آمریکا گاه و بی گاه به آن‌ها می‌چسباند، محافظت کند. در ماه گذشته یوان چینی مورد استفاده در هنگ‌کنگ(در هنگ کنگ واحد پولی متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اندکی با یوآن اصلی تفاوت دارد) در روز متوالی به شدت افزایش یافت و این مسئله نگرانی‌ها را در مورد یک کاهش چشمگیر ارزش یوآن در سال ۲۰۱۷ افزایش داده است. با وجود کاهش افزایش نرخ برابری یوآن در ماه گذشته، استراتژیست‌های ارز هنوز بر این باورند که در سال ۲۰۱۷ به مرور نرخ برابری یوان در مقابل دلار آمریکا، حدود ۵ و یا ۶ درصد، کاهش خواهد یافت.

کارشناسان یک بانک سرمایه گذاری چین نیز معتقدند بزرگترین عدم قطعیت در مورد یوان این است که آیا دولت آینده آمریکا شعارهای زمان انتخابات خود را عملی خواهد کرد یا خیر. به ویژه عملیاتی کردن شعارهای اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات از چین، صرف منابع زیاد در زیرساخت‌های آمریکا و کاهش مالیات شرکت‌های آمریکایی، میتواند تأثیری بسزا در این زمینه داشته باشد.

همچنین نحوه عملکرد ترامپ در جهت تحقق شعار خود مبنی بر تبدیل کردن تایوان به یک نکته‌ی کلیدی کانونی برای سرمایه گذاران، نیز بسیار چالش برانگیز خواهد بود. این مسئله میتواند مواجهه نظامی چین و آمریکا را در پی داشته باشد؛ چراکه ترامپ با تعامل مستقیم با تایوان در واقع سیاست «چین واحد» را که مدتهاست مورد پذیرش طرف‌های آمریکایی بوده، خدشه دار خواهد کرد. اگر آمریکا مواضع خود را نسبت به استقلال تایوان تغییر دهد، تمام جنبه‌های روابط چین و آمریکا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار