بازدید 7352
تهیه کننده «رستاخیز» در گفت و گو با «تابناک»

سازمان سینمایی هنوز نامه ای برای رفع توقیف «رستاخیز» نداده است

در مورد تعیین خسارت فیلم با مسئولات وزارت فرهنگ و ارشاد مذاکره شده اما به نتیجه نرسیده است، چرا که به ما «مستند» اعلام نمیشود که ممیزی فیلم چیست... علیقلی زاده در پاسخ به این پرسش که در صورت صدور نامه رفع توقیف فیلم و اعلام به پخش کننده، آیا حاضر هستید فیلم «رستاخیز» را اکران کنید و به موازات آن، پیگیر دریافت خسارت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشید؟، عنوان نمود: در چنین شرایطی حتماً به سمت اکران می رویم.
کد خبر: ۶۴۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 20 December 2016
سازمان سینمایی هنوز نامه ای برای رفع توقیف «رستاخیز» نداده است
پس از آنکه برخی منابع خبری به «تابناک» تاکید کردند که هیچ مانعی برای اکران فیلم «رستاخیز» وجود ندارد و صاحبان امتیاز این فیلم می توانند حتی بدون اصلاح این فیلم، اقدام به اکران نمایند، تهیه کننده «رستاخیز» پاسخ داد که مطابق با روندهای مرسوم هنوز این فیلم سینمایی توقیف است؛ اما در صورتی که تشریفات اداری رفع توقیف این فیلم رسماً صورت پذیرد، سازندگان «رستاخیز» به دنبال اکران این فیلم خواهند بود.

به گزارش «تابناک»؛ آخرین پرده از کشمکش ها بر سر فیلم «رستاخیز» در برنامه «هفت» ثبت شد که احمدرضا درویش کارگردان این فیلم تاکید کرد همچنان «رستاخیز» توقیف است و در این زمینه گفت: «با توقیف «رستاخیز» حال خوبی ندارم. احساس من به گروگان گرفته شده است و تا این احساس رها نشود فیلم جدیدی نمی سازم.»؛ موضع گیری که با اظهارات مسئولان سینمایی کاملاً در تضاد بود و مسئولان سینمایی کشور پس از صدور حکم دیوان عدالت اداری، تاکید کرده بودند که دیگر منعی برای اکران این فیلم سینمایی حتی بدون محو چهره حضرت عباس (ع) وجود ندارد.

در ادامه و در واکنش به موضع گیری درویش، یک منبع مطلع در این ارتباط به «تابناک» گفت: هیچ مانعی برای اکران فیلم رستاخیز وجود ندارد و از مدت ها پیش که وزیر و معاون وزیر ارشاد تأکید کردند که مشکلی برای اکران این فیلم نیست، عوامل این فیلم می توانستند نسبت به اکران این اثر اقدام کنند. در این مقطع نیز صاحبان امتیاز این فیلم با ثبت قرارداد، می توانند در نوبت اکران قرار گیرند و زمینه اکران رستاخیز فراهم است.
 
این منبع مطلع درباره اینکه چرا با وجود رفع توقیف، فیلم اکران نمی شود و ادعا شده که فیلم همچنان توقیف است، اظهار داشت: بحث باقی مانده تنها بر سر تعیین رقم خسارت فیلم است و سازندگان این اثر، اکران فیلم شان را موکول به تعیین خسارت فیلم کرده اند، در غیر این صورت، می توانند فیلمشان را اکران کنند و همزمان از طریق مراجع قانونی پیگیر دریافت خسارتی که مدعی هستند به واسطه وقفه در اکران باید پرداخت شود، باشند.
 
سازمان سینمایی هنوز نامه ای برای رفع توقیف «رستاخیز» نداده است

تقی علیقلی‌زاده تهیه کننده رستاخیز در پاسخ به این پرسش که بعد از اعلام علنی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی مبی بر عدم وجود مشکل برای اکران «رستاخیز»، چه اتفاقی افتاد که این فیلم اکران نشد و آیا اقدامی برای ثبت قرارداد و اکران فیلم انجام داده اید؟، گفت: رسماً اعلام می کنم که فیلم «رستاخیز» همچنان تعلیق است و گفته آن منبع آگاهی که گفته بود فیلم رفع توقیف شده را تکذیب می کنم. رفع توقیف فیلم سینمایی بر مبنای مجوز سازمان سینمایی صورت می گیرد که آخرین نامه صادر شده از سازمان سینمایی درباره «رستاخیز» دستور تعلیق اکران فیلم است. در واقع باید سازمان سینمایی با نامه رسمی به پخش کننده و تهیه کننده بلامانع بودن اکران و بهره برداری از سایر حقوق فیلم را اعلام نماید است که تا کنون چنین اقدامی انجام نشده است.

علیقلی‌زاده با اشاره به اینکه مکاتبات وسیعی برای دریافت چنین مجوزی صورت پذیرفته، آخرین این مکاتبات را آبان ماه سال جاری اعلام کرد و در این زمینه اظهار داشت: با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آقای دکتر ایوبی کتبا درخواست کردم که تکلیف ممیزی این فیلم مشخص شود. پیش از این نامه نیز در مهرماه سال جاری و زمانی که آقای جنتی و آقای ایوبی تاکید کردند که فیلم مشکلی برای اکران ندارد، با نامه دیگری درخواست شد که صحبتهای شفاهی به شکل رسمی و کتبی اعلان گردد ولی متاسفانه تمام این درخواستها بی پاسخ مانده است.

تهیه کننده رستاخیز با بیان اینکه، دو ماه قبل تر نیز در نامه ای به آقای ایل بیگی (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) اعلام شد که «قبل از هر مذاکره یا توافقی، لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما جمع بندی خود در مورد موارد ممیزی و سانسور فیلم رستاخیز را اعلام نماید.»، تاکید کرد: بدیهی است در شرایطی که پس از 18 ماه هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در این مورد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد، گفتگو در مورد اکران مجدد یا میزان خسارت و ..... بیهوده است. بنابراین طرح موضوعاتی همچون موارد مطرح شده از سوی منبع ناشناس تابناک، برای دور ساختن ذهن شنوندگان از این واقعیت است که تاکنون مدیریت این بحران، فاقد هرگونه طرح و ایده و تحرک و ابتکار عملی بوده و صرفا تلاش شده در مصاحبه ها و مواجهه با افکار عمومی، ولو به خلاف، سازندگان فیلم مقصر جلوه داده شوند.
 
او ادامه داد: باید بپرسیم وقتی وزیر سابق و رئیس سازمان سینمائی، رسما شرط رفع تعلیق فیلم را تامین نظر مراجع محترم تقلید اعلام نموده اند؛ برای این کار بعد از گذشت 18 ماه چه کاری صورت گرفته است؟ بدیهی است وجود قوه مجریه برای تنظیم ساز و کار فعالان عرصه های مختلف است و این قوه موظف است با در نظر داشتن تمامی مصالح، اعم از مشهود و نامشهود، بنا به حکم قانون یا بنا به مصلحت کشورداری؛ تقاضاهای افراد و سازمان ها برای فعالیت های مختلف را بررسی نموده نسبت به صدور یا عدم صدور مجوز اقدام نماید.
 
 
تهیه کننده رستاخیز افزود: در سینما هم همینگونه است. وقتی ساخت فیلم مستلزم دریافت پروانه فیلمسازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و قانون وظیفه ی دیگری را برای دست اندرکاران این حرفه معین ننموده است؛ این وزارتخانه موظف است، تقاضاهای مختلف را با توجه به ماهیت هر یک،  از مجاری مربوطه مورد بررسی قرار داده و در نهایت اظهار نظر رسمی نماید. اگر لازم است علمای دینی، دفاتر مراجع عظام، و یا هر نهاد دیگری که مراعات دیدگاه های تحلیلی یا کارشناسی ایشان ضروری است، در پروژه ای اظهار نظر نمایند، لازم است با مراجعه سازندگان چنین پروژه هایی برای دریافت پروانه فیلمسازی، این اقدامات قبل از صدور پروانه توسط دولت، صورت پذیرد.

علیقلی‌زاده خاطرنشان کرد: معهذا سازندگان فیلم رستاخیز با مطالعه نظرات فقهی علمای بزرگوار شیعه در تاریخ فقاهت، با تاکید بر شخصیت های برجسته ی مرجعیت و نیز مراجع مطرح در جامعه امروز تشیع، از عدم وجود حرمت در تشبه به معصومین و مقدسین علیهم السلام و نمایش آن در سینما، تلویزیون و تئاتر و امثالهم، مشروط به حفظ حرمت ایشان، اطمینان حاصل نمودند. برای مراعات عقاید عرفی جامعه از نمایش چهره ی حضرت امام حسین علیه السلام پرهیز گردید ولی با توجه به ضرورت های فنی و نمایشی و روایی، و نیز با توجه به تعداد اندک یاران حضرت در واقعه ی عاشورا، چاره ای جز نمایش برخی چهره های برجسته پیرامون حضرت امام وجود نداشت در این مورد هم سعی شد مطابق ضرورت رفتار شود و با گزینش برخی شخصیت ها و برخی مواقف و مواقع، از لکنت در بیان واقعه و انتقال مفهوم جلوگیری شود.

او در مواجهه با این پرسش که آیا نشست هایی برای تعیین خسارت برای این فیلم با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته اید؟، گفت: طبیعتاً چنین نشست هایی برگزار شده است. ارشاد وقتی فیلمی را توقیف میکند باید خسارت بپردازد. در مورد فیلم ما مذاکره شده اما مذاکره به نتیجه نرسیده است، چرا که به ما «مستند» اعلام نمیشود که ممیزی فیلم چیست. چون محاسبات تعیین خسارت تحت تاثیر جدی این ممیزی خواهد بود.

تهیه کننده رستاخیز با بیان اینکه خسارت های متاثر از وقفه و تاخیر در اکران، مطالبه به حق صاحبان امتیاز این فیلم است، به مجموعه هایی اشاره کرد که به عنوان خریداران نسخه های این فیلم سینمایی در تیراژ بالا مطالبه داشتند اما بعد از ایجاد شبهات درباره مخالفت برخی مراجع، منصرف یا مردد شده اند.
 
او همچنین تاکید کرد قرار بوده در آن مقطع، این فیلم همزمان در شماری از کشورها نیز اکران شود که اینگونه برنامه ها نیز منتفی شده و مشخص نیست امکان مجدد آن چگونه فراهم شود و مواردی اینچنین در مورد سایر حقوق فیلم و هزینه های پخش و تبلیغات و غیره را مجموعه خسارت های وارده و مورد مطالبه سازندگان «رستاخیز» خواند.

علیقلی زاده در پاسخ به این پرسش که در صورت صدور نامه رفع توقیف فیلم و اعلام به پخش کننده، آیا حاضر هستید فیلم «رستاخیز» را اکران کنید و به موازات آن، پیگیر دریافت خسارت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشید؟، عنوان نمود: در چنین شرایطی حتماً به سمت اکران می رویم. این فیلم برای اکران ساخته شده است. بعد از اینکه آقای جنتی فرمودند که هر کار دلتان می خواهد بکنید و اکران فیلم با نمایش چهره حضرت عباس علیه السلام اشکالی ندارد، آقای غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، درمصاحبه ای نظر ایشان درباره اکران رستاخیز را واقعی ندانست و صراحتا اعلام کرد که حکم تازه ای به شورای صنفی ابلاغ نشده است. بنابراین ما هنوز و همچنان، از 24تیر 1395 تاکنون منتظر جمع بندی وابلاغ رسمی نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد شرایط بازگشت فیلم به اکران و بهره برداری آتی از سایر حقوق فیلم سینمائی رستاخیز هستیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر