بازدید 16714
۴
مروری بر روزنامه های سه شنبه سی ام آذرماه؛

جوان: پیامک منشوری رئیس جمهور فرافکنی بود/ شرق: منشور حقوق شهروندی قانون نیست/ قانون: پیامک رئیس جمهور نشان داد وی به وعده هایش عمل کرده است

روزنامه های امروز، موضوع رونمایی از حقوق شهروندی توسط رئیس جمهور و اظهارات وی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که حادثه تروریستی دیروز ترکیه، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است. هرچند روزنامه ها حادثه برلین را نتوانسته اند پوشش دهند.
کد خبر: ۶۴۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 20 December 2016

روزنامه های امروز، موضوع رونمایی از حقوق شهروندی توسط رئیس جمهور و اظهارات وی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که حادثه تروریستی دیروز ترکیه، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است. هرچند روزنامه ها حادثه برلین را نتوانسته اند پوشش دهند.

تیتر برخی روزنامه ها صبح امروز

آرمان: سلامتی: نگرانیم مردم از روحانی ناامید شوند

کیهان: بساط نجومی ها و نورچشمی ها را جمع کنید حقوق شهروندی تأمین می شود

آفتاب یزد: پرونده ای برای کهن جشن یلدا: جشن زایش نور

همشهری: رونمایی از منشور شهروندی: قوانینی که بود، موانعی که هست

به گزارش «تابناک»، روزنامه ها امروز رونمایی از حقوق شهروندی را با دو دیدگاه متفاوت بررسی کرده اند.

 

روزنامه های اصلاح طلب اغلب از رونمایی منشور حقوق شهروندی حمایت و حقوق شهروندان را احصا کرده اند.

با این حال روزنامه شرق در یادداشتی به قلم کامبیز نوروزی با تیتر « آیا منشور حقوق شهروندی... » به یک نقد مهم به این منشور اشاره می کند و می نویسد: «انصاف آن است که منشور حقوق شهروندی از نظر بیان انواع حقوق شهروندی، نگارش حقوقی، تدوین و تصویب مطالب، متنی درخور و شایسته است. این متن با ویرایش‌های گذشته که منتشر شده‌اند و ضعف‌ها و ایرادات فراوان داشتند، فاصله زیادی دارد. منشور حقوق شهروندی توانسته است در ١٢٠ بند یا ماده، فهرستی از انواع حقوق شهروندی را بیان کند. در این منشور از دستگاه‌های اجرائی خواسته شده است فعالیت و مقررات خود را با این منشور هم‌سو یا مطابق کنند. اما با همه این اوصاف یک پرسش و یک نقد همچنان باقی است و منشور حقوق شهروندی به آنها توجه نکرده و همین‌ها کارآمدی و اثرگذاری این سند را در هاله‌ای از تردید و ابهام فرو می‌برد. پرسش این است که این سند از نظر ماهیت حقوقی چیست؟ به عبارت دیگر آیا سند منشور حقوق شهروندی در زمره مصوبات الزام‌آور حکومتی قرار می‌گیرد یا نه؟ با توجه به انواع مقررات مانند قانون، تصویب‌نامه هیأت وزیران و مصوبات سایر مراجع اداری نمی‌توان به این پرسش پاسخ مثبت داد؛ این سند حتما قانون نیست. همچنین با توجه به مرجع تصویب و مفاد و محتوا، منشور تصویب‌نامه هیأت ‌وزیران یا چیزهایی از قبیل دستورالعمل اجرائی و مانند آنها نیز نمی‌تواند باشد. در این صورت این سند از نظر حقوقی نمی‌تواند الزام‌آور باشد. همه دستگاه‌های اجرائی مکلف به اجرای قانون‌ هستند و نمی‌توانند از اسناد دیگری غیر از قانون تبعیت کنند. به این ترتیب می‌توان منشور حقوق شهروندی را به‌عنوان دیدگاه‌های آقای رئیس‌جمهور تلقی کرد که تدوین و اعلام شده است و دستگاه‌های عمومی و به‌ویژه دستگاه‌های وابسته به قوه ‌مجریه به دلیل موقعیت ریاست‌جمهوری و به‌عنوان همکاران دور یا نزدیک رئیس‌جمهور صرفا به لحاظ اخلاقی باید به دیدگاه‌های رئیس‌جمهور توجه کنند. به این ترتیب اگر هر دستگاهی از دیدگاه‌های مندرج در منشور تخطی کند، قانونا مسئولیتی نخواهد داشت.»

 

همچنین پوریا عالمی نیز در ستون طنز این روزنامه در مطلبی طنزآمیز در این رابطه نوشت: « ١- هر ایرانی حق دارد در صورت بروز هر نوع مشکلی به پلیس مراجعه کند و آدرس اولین تعمیرگاه را بپرسد و به آنجا مراجعه کرده و مشکلش را برطرف کند. تبصره- اگر مشکل نرم‌افزاری باشد، پلیس می‌تواند وارد کنترل پنل شهروند مربوطه شده و با کلیک راست روی ستینگ طرف، تنظیمات او را به حالت کارخانه برگرداند تا مشکل برطرف شود. ماده ٢- هر ایرانی حق دارد از حق آزادی بیان استفاده کند و هرچه می‌خواهد به هرکسی می‌خواهد بگوید، اما این حق را هم دارد که هر ایرانی دیگری بهش هرچی گفت بزند توی دهانش. تبصره- اینکه هر ایرانی هرچی می‌خواهد به هر کی می‌خواهد بگوید و هر ایرانی می‌تواند هر کی هرچی بهش گفت بزند توی دهانش، خیلی مترقی است و درکش هنوز برای جهان سخت است، اما هرروز ما زندگی‌اش می‌کنیم. ماده ٣- ایرانی‌ها می‌توانند به صورت آزادانه و به صورت اس‌ام‌اسی نظرسنجی برگزار کنند. منتها باید در نظر بگیرند که در این نظرسنجی فقط بپرسند ایرانی‌ها، استقلال برنده می‌شود یا پرسپولیس. گفتنی است عادل فردوسی‌پور می‌تواند به قید قرعه به دو نفر از شرکت‌کنندگان، از طرف اسپانسر برنامه جایزه بدهد. تبصره ایرانی‌ها تنها کسانی در دنیا هستند که می‌گویند با شرکت در نظرسنجی اس‌ام‌اسی یک برنامه فوتبال، فعالیت سیاسی می‌کنند که این روش در جهان به نام «روش فردوسی‌پور» شناخته می‌شود.»

 

کاریکاتور از روزنامه شهروند

 نقد مهم به منشور حقوق شهروندی و همچنین پیامک منشوری

برخی روزنامه ها نیز به پیامک دیروز رئیس جمهور واکنش نشان داده اند.

 

روزنامه قانون در گزارش اول خود با عنوان « سهم مـا، یک پیامـک ! » نوشت: «بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم» رئیس جمهور دیروزبا ارسال این پیام که به تلفن های همراه شهروندان ارسال كرد، اهمیت داشتن منشور حقوق شهروندی را برای چندمین بار متذکر شد. البته اين اولين بار نيست كه ریيس جمهور از پيامك براي ارسال پيام هاي خود استفاده مي كند و قبلا نيز در آستانه سال نو، پيام تبريكي براي شهروندان از سوي وي ارسال شده بود كه اين امر نشان دهنده اهميت برقراري ارتباط ریيس جمهور با شهروندان است. روحاني كه به اهميت ارتباط مستقيم با شهروندان به خوبي واقف است اين بار نيز براي اينكه نشان دهد به وعده انتخاباتي خود عمل كرده با ارسال پيامكي همرام با لينك دانلود منشور حقوق شهروندي خواستار آگاهي مردم به حقوق خود شد. امري كه در سخنراني ديروز خود بر آن تاكيد بسيار داشت تا مردم به حقوق خود واقف باشند و آن ها را از مسئولان مطالبه كنند. در اين زمينه صبح دیروز بعد از سال ها انتظار و تلا‌ش‌ برای داشتن قانونی مدون در راستای تحقق حقوق شهروندی و رفع خلاهای موجود امضای رییس جمهور بر سند منشور حقوق شهروندی نشان از برداشتن اولین گام ها برای تحقق حقوق شهروندی،البته با نگاهي به انتخابات آينده درسال پایانی ریاست جمهوری وي است .سندی که اگر به درستی اجرا شود چشم انداز روشنی در آینده نه چندان دور برای شهروندان ایرانی خواهد داشت هرچند همچنان انتقادات به نقایص این منشور وجود دارد و در کنار محاسن این منشور، نبود ضمانت های اجرایی مستحکم از نقاط ضعف آن بر شمرده می شود.»

 نقد مهم به منشور حقوق شهروندی و همچنین پیامک منشوری

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر «پيامک منشوري » نوشت: «رئيس محترم جمهور ديروز از منشوري رونمايي كرد كه سر تا ته آن عوامگرایانه و فرافكني بود. در شرايطي كه ميليون‌ها نفر در اثر سوءمدیریت در حوزه اقتصاد، زير خط فقر هستند و آسيب‌هاي اجتماعي در حال نزديك شدن به بحران است، آقاي روحاني براي عموم شهروندان ايراني پيامك دسترسي به منشور حقوق شهروندي ارسال كرده‌اند ! دردناک‌بودن نمایش پوپوليستي آقاي رئيس‌جمهور وقتي با بغض و حسرت بيشتر همراه مي‌شود كه در اين چند ماه مانده به انتخابات، موضع‌گيري‌هاي آقاي روحاني مرور شود، از ابراز ناراحتي براي بيكاراني كه نتيجه سياست‌هاي غلط خود دولت بوده است تا باغ هلو و گلابي توصيف كردن برجامي كه در نهايت خس و خاشاك هم به بار نداد.

پيامك رئیس‌جمهور ديروز و در ماه‌های پایانی مانده به انتخابات به دست برخي از 11 ميليون حاشيه‌نشين و 11 ميليون بيكار و 12 ميليون جوان ازدواج نكرده و صدها هزار فارغ‌التحصيل بدون شغل رسيد. البته به دست برخي از آنها نيز كه اصولاً گوشي همراهي ندارند، نرسيد و رئيس‌جمهور هيچ پيامي و حتی پيامكي براي اين گروه نداشت، مثلاً 4 ميليون كودك بازمانده از تحصيل پيام رئيس‌جمهور را نگرفتند. شايد دغدغه حريم خصوصي داخل خودروهاي لوكس پايتخت براي روحاني از دغدغه 2 ميليون گرسنه رسمي در كشور كه حتي توان سير كردن شكمشان را قبل از خواب ندارند، بيشتر باشد؛ آخر آقاي رئيس‌جمهور حقوقدان است و به حقوق شهروندي آشناست، بيكارشناس و گرسنه شناس كه نيست!»

 نقد مهم به منشور حقوق شهروندی و همچنین پیامک منشوری

روزنامه کیهان اما شدیدترین انتقاد را به این منشور انجام داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« بساط نجومی‌ها و نورچشمی‌ها را جمع کنید/حقوق شهروندی تامین می‌شود » نوشت:« در حالی که همزمان با مشکل بیکاری، مسکن و ازدواج جوانان برخی مدیران دولتی حقوق‌های نجومی گرفته و در خانه‌های میلیاردی ساکنند و همچنین گزارش نهادهای قانونی نشان از انتصاب مدیران متخلف نجومی‌بگیر با توصیه‌ برخی نزدیکان رئیس‌جمهور دارد، روحانی در مراسم رونمایی از «منشور حقوق شهروندی» از حقوق مردم سخن گفت و اظهار داشت: در قانون نورچشمی و استثنا نداریم!

رئیس جمهور در همایش حقوق ملت در قانون اساسی از تدوین و انتشار «منشور حقوق شهروندی» سخن گفت و اظهار داشت در قانون نورچشمی و استثنا نداریم. سخنان روحانی درباره حقوق شهروندی و همچنین نورچشمی‌ها با رفتار دولت یازدهم فاصله زیادی دارد؛ در حالی که برخی مدیران دولتی نجومی حقوق می‌گیرند و شهروندان از بیکاری رنج می‌برند و در حالی که بسیاری مسکن مناسب ندارند و عده‌ای در خانه‌ها و ویلاهای میلیاردی نشسته‌اند سخن گفتن از حقوق شهروندی به طنز بیشتر شباهت دارد!

سخن رئیس جمهور مبنی بر اینکه در قانون نورچشمی و استثنا نداریم نیز با توجه به تخلفات بی‌شمار اطرافیان روحانی از جمله حسین فریدون و همچنین توصیه‌های صورت گرفته از سوی وی برای انتصاب مدیران نجومی و... متناقض به نظر می‌رسد. »


شب یلدا

روزنامه های از جناح های مختلف به استقبال شب یلدا رفته اند.

آیدین سیار سریع در مطلب طنزی در روزنامه ایران درباره این شب نوشت: « دوستان عزیز، بچه‌های گل، مادرها و پدرهای توی خونه همان طور که اطلاع دارید امشب شب یلداست و بنده به‌ عنوان مروج فرهنگ ایرانی آمده‌ام که به نسل جدید که با این رسم و رسوم‌ها میانه‌ای ندارند آموزش‌های کافی را برای هر چه بهتر برگزار کردن این شب عزیز بدهم. خب دهه هشتادی‌های عزیز! هیولاهای من! خوب به حرفای من گوش بدین. وقتی برای شب یلدا میرین خونه بابابزرگ و مامان بزرگ زشته که اینترنت‌های گوشیتون رو روشن بذارین، برای همین همه تون اینترنت گوشی رو قطع کنین و از وای فای بابابزرگ استفاده کنین؛ والا. پدر مادراتون سر گنج ننشستن که سر ماه شصت هزار تومن پول اینترنت بدن. توی این شب قشنگ وقتی بابابزرگ براتون داستان‌های کهن ایرانی و حکایاتی از پروفسور سمیعی و هشدار برای نخوردن خرماهای آلوده به ویروس داعش می‌فرسته، انسان باشید و به جای مسخره کردن seen کنید و استیکر گل یا «سپاس فراوان» بفرستید. یکی از سنت‌های ما تو شب یلدا هندوانه خوردنه. بچه‌های من! وقتی مامان بزرگ هندونه آورد و بهتون تعارف کرد هی نگین سرده و یخ می‌زنم و سرما می‌خورم، به احترام بزرگتر باید بخورید. البته ما هم نمی‌دونیم دقیقاً کی نخستین بار این هندونه خوردن رو تو زمستون باب کرد. ولی خدا رحمتش کنه. وقتی هم که هندونه رو تو رودبایستی دارید می‌خورید هی نگید پس آجیل کو؟ حالا یه چیزی از ویکی‌پدیا یاد گرفتین که تو شب یلدا آجیل می‌خورن، هی تکرار نکنید. شب یلدا ویکی‌پدیا میاد پول آجیل رو میده؟ می‌دونین قیمتش چقدره؟ همون لینا لوله‌ای تون رو بخورین و صداتون درنیاد. آفرین.

در انتهای مراسم هم نوبت به فال حافظ می‌رسه. معمولاً پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یه دیوان حافظ میارن و بعد از اینکه شما نیت کردید اونا فال تون رو می‌گیرن. از اونجایی که نود و نه درصد اشعار حافظ شامل زلف یار و درد هجر و شوق وصاله معمولاً هیچ‌کس نیت شوم شما که نود درصدش «قبول می‌کنه یا نه؟» است رو تشخیص نمیده و معمولاً اینجوری تفسیر می‌کنن که: حافظ میگه این ترم در درس ریاضی با نمره عالی قبول خواهی شد! سعی کنید در هنگام خونده شدن شعر لبخند رضایت نزنین که لو میرین. سرتون هم از گوشی بیارین بیرون، دو دقیقه به پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ توجه کنید ببینید چی دارن تایپ می‌کنن تو گوشی‌هاشون! آفرین نوگلان باغ وطن...»

کاریکاتور از روزنامه ایران

نقد مهم به منشور حقوق شهروندی و همچنین پیامک منشوری 

کاریکاتور از روزنامه شرق

نقد مهم به منشور حقوق شهروندی و همچنین پیامک منشوری 

حمله به سفیر روسیه در ترکیه

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « ديپلمات‌كشي در آنكارا » با اشاره به حادثه ای که آندري‌كارلوف سفير روسيه در تركيه در جريان بازديد از يك گالري هنري ترور شد، نوشت: «بدترين زمان ممكن براي يك ترور. ابرهاي مه‌آلود اختلاف ميان روسيه و تركيه به تازگي كنار رفته بود. يك سال پيش در همين روزها ٢٤ نوامبر ٢٠١٥ بود كه ارتش تركيه يك جنگنده روسيه را در سوريه ساقط كرد. ساقط كردن اين جنگنده برابر شد با تنشي بي‌سابقه در رابطه آنكارا و مسكو. دو كشور در اين يك سال فراز و فرودهاي بسياري را در رابطه سياسي تجربه كردند و قريب به شش ماه پيش بود كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه دست از تنبيه دولت تركيه برداشت و مسير عادي‌سازي رابطه از سر گرفته شد. هرچند كه تلاش‌ها براي احياي رابطه تركيه و روسيه از ماه آوريل سال جاري آغاز شده بود اما كودتاي نافرجام ١٥ جولاي در تركيه عملا به بهبود سريع اين رابطه كمك كرد. در آن زمان ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نخستين رهبر خارجي بود كه با اردوغان تماس تلفني گرفت و در اين تماس از دولت وي در برابر اين كودتا حمايت كرد. اردوغان نيز در اوايل آگوست روسيه را به عنوان نخستين مقصد خارجي خود پس از كودتا انتخاب كرد. سفري كه به حل و فصل بسياري از اختلاف‌ها ميان دو كشور كمك شاياني كرد. بهترين زمان ممكن براي اين ترور انتخاب شد. بهترين زمان از لنز تندروها و تروريست‌هايي كه اندك آرامشي را براي منطقه برنمي‌تابند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۴
مشکل شمادقیقاباچیه؟؟؟نگران شناخت مردم باحق وحقوقشون هستید؟اطلاع مردم ازحقوق شهروندیشون چه ایرادی داره که شمارو این همه عصبانی کرده؟تااینجایی که متوجه شدم شما باهرچیزی که مردم رو روشنترکنه مشکل دارین!!!
مسئول روز نامه کیهان خودش از نور چشمی هاست. نتیجه اول باید بساط او را جمع کنند .
قوانین در کشورهائی مانند ایران بسیار بسیار سیاسی است . مثلا رئیس جمهوری منتخب مردم میشود قانونی وضع میکند و دوره اش تمام میشود رئیس جمهور منتخب بعدی به هزار دلیل که برای خودش مهم است با آن مخالفت میکند و چون پیروز میدان بوده به راحتی آنرا ملغی میکند و چنان جوی در کشور حکمفرما میکند که ای بابا چقدر بد بود قبلیه و ... نمونه بارز آن یارانه است که بیچاره کردن همه رو برای جمع آوری اطلاعات و ... و چندر غاز رو چند سال طولش دادن و الان بصورتی خیلی مخفیانه همه رو دارن حذف میکنن و صدای هیچ کس هم در نمی اید که اگر حذف میکنید دولت هم که یارانه نمیدهد پس چرا وضعیت مردم هر روز دارد خرابتر میشود؟؟؟؟ نرخ تورم هم که دست خودتان است . دستتان درد نکند
عده ای پول میگیرند که نظراتشان را بنویسند و کامنت ها را زیاد کنند و یا رای مثبت ومنفی بزنند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی