بازدید 10865

چگونه اهمال مدیران، تکرار حادثه شین آباد را در مشکین شهر مهیا کرد؟

چهار سال از آتش سوزی در مدرسه ابتدایی روستای شین آباد و آثار نازیبایی که در چهره دانش آموزان به یادگار گذاشت، گذشت. با این حال تکرار حوادث مشابه در مدارس روستایی، نشان از غفلت اساسی مسئولان در پیشگیری از چنین حوادثی است. مثل آتش سوزی اخیر در مدرسه روستای حماملوی مشکین شهر که اگر فداکاری معلمش نبود، خاطره تلخ شین آباد را زنده می کرد.
کد خبر: ۶۴۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 14 December 2016

چهار سال از آتش سوزی در مدرسه ابتدایی روستای شین آباد و آثار نازیبایی که در چهره دانش آموزان به یادگار گذاشت، گذشت. با این حال تکرار حوادث مشابه در مدارس روستایی، نشان از غفلت اساسی مسئولان در پیشگیری از چنین حوادثی است. مثل آتش سوزی اخیر در مدرسه روستای حماملوی مشکین شهر که اگر فداکاری معلمش نبود، خاطره تلخ شین آباد را زنده می کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در هفته جاری بخاری نفتی مدرسه ابتدایی روستای حماملو از توابع بخش ارشق شهرستان مشکین شهر به دلیل آنچه نقص در سیستم سوخت رسانی اش اعلام شد، آتش گرفت تا معلم مدرسه یعنی علی رضا ساقی وارد عمل شود و با به خطر انداختن جان خود، سلامت را به دانش آموزان مدرسه هدیه دهد.

بر اساس آنچه در رسانه ها در مورد این حادثه آمده است، بلافاصله پس از بروز آتش سوزی که ناشی از نقص در سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی مدرسه بوده است، معلم مدرسه به کمک دانش آموزان شتافت و با وجود سوختگی شدیدی که برای خودش ایجاد شد، همه دانش آموزان را به سلامت از محل حادثه دور کرد.
 

شباهت آتش سوزی مذکور با آتش سوزی چهار سال قبل در مدرسه ابتدایی روستای شین آباد که در آنجا هم بخاری نفتی عامل بروز آتش سوزی و سوختن دانش آموزان مدرسه شد، نشان از اهمیت موضوع دارد و باید بیشتر از حاصل رخداد به ریشه های آن پرداخته شود.

ظاهر نوری بخشدار ارشق در رابطه با جزئیات این حادثه به «ایرنا» گفت: این حادثه در اثر نقص فنی سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی در کلاس درس آتش سوزی به وقوع پیوست و معلم فداکار بلافاصله اقدام به مهار آتش و خارج کردن دانش آموزان از کلاس درس کرد.

بخشدار ارشق همچنین اضافه کرد: با وجود گازرسانی به روستای حماملو و وجود علمک گاز در ورودی مدرسه، در حال حاضر مدرسه شهید کاتب فاقد سیستم گرمایشی مناسب است و برای گرمایش محیط در این مدرسه از نفت سفید استفاده می شود.

توضیح بیشتر در مورد صحبت های بخشدار ارشق اینکه روستای حماملو ـ که از توابع بخش ارشق شهرستان مشکین شهر است ـ از سال 1393 یعنی دو سال پیش از نعمت گاز شهری برخوردار شده و به رغم نصب علمک گاز شهری در ورودی مدرسه، مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان اقدام عاجلی برای تجهیز مدرسه مذکور به سیستم گاز شهری نکرده اند؛ اقدامی که اگر نگوییم اهمال و بی توجهی مسئولان دلیل اجرایی نشدنش است، دلیل دیگری برای آن نمی توان یافت.

«احمد ناصری»، مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این باره بدون توجه به این اهمال مدیریتی نیروهای تحت مدیریتش و ضمن دفاع از سیستم گرمایشی نفتی مدرسه گفت: این حادثه به رغم استاندارد بودن بخاری نفتی و در اثر مشکل و نقص در سوخت رسانی به وجود آمده که با فداکاری و احساس مسئولیت همکار فرهنگی شاغل در همان آموزشگاه مهار شد.

«تابناک» درباره این پرسش را که چرا با وجود رسیدن گاز شهری تا درب ورودی مدرسه، متولیان آموزش و پرورش شهرستان اقدام به بهره برداری از گازش شهری نمی کنند، از «رضا نوری زاده» رئیس آموزش و پرورش شهرستان مشکین شهر پرسید.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان مشکین شهر که بخش ارشق و مدرسه روستای حماملو تحت نظر او باید مدیریت شوند، در پاسخ این سئوال گفت: من در این زمینه مسئولیتی ندارم و مسئولان بخش ارشق باید پاسخ شما را در این زمینه بدهند.

بر اساس آنچه رفت، یک آتش سوزی دیگر به دلیل استفاده از بخاری نفتی یا به بیان بهتر سیستم سنتی در مدارس روستایی کشورمان رخ داد و چون خسارت چندانی به مدرسه و دانش آموزان وارد نکرد، با سجده شکر مدیران آموزش پرورش استان اردبیل رو به رو و پرونده اش بسته شد.

حال آنکه در سراسر کشور و در مناطق روستایی و محروم تعداد زیادی مدرسه وجود دارد که در فصل زمستان پیش روی، باید با بخاری نفتی و یا امکانات کمتر گرم شوند و هر لحظه احتمال تکرار حوادثی مثل حادثه شین آباد در آنها وجود دارد.

گفتنی است، در کشور بیش از 100 هزار مدرسه وجود دارد که بر اساس آمار، مسئولان نزدیک به 30 درصد یعنی 30 هزار مورد از آنها با سیستم گرمایشی بخاری نفتی گرم می شوند.

تهیه و تنظیم : رضا رحیمی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۱
درود بر شرف معلم فداکار این مدرسه
درود بر معلمان زحمت کش و شجاع ایران
30 هزار كلاس!!!!!!! باز بانكها و مسولان عتبات عاليات تبليغ كنيد و در عراق صحن و تكيه بسازيد و ميلياردها تومان در زمان اربعين خرج كنيد. والله به خدا به پير به پيغمبر، خود امام حسين (ع) هم راضي نيست.
پاسخ ها
مسلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
آقای ناشناس چرا مسائل راقاطی میکنی وضمنا از کی امام حسین شمارا به نمایندگی از طرف خودشان انتخاب کرده اند که اینگونه قاطعانه قسم وسوگند میخورید؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
چرا تقی به توقی میخوره از امام حسین مایه میزارین؟ والله اگه شما ها امام حسین رو قبول داشته باشین اگه خیلی ناراحتین و دلتون به حال مردم میسوزه از بودجه های همایش ها کم کنید اصلا به مردم بگین کسی ماهواره نخره و پول ماهواره رو بده برای خرید بخاری یا نه به مردم بگین سیگار نکشن و پولشو بدن برای تجهیز مدارس یا نه شما یی که خیلی عزیزی و معلومه فداکار هم هستی بی خیال اینترنت بشو و هزینه اینترنت خودت رو بده برای این بندگان خدا چطوره؟
دوستان اگه جلوی اسراف تو ایران گرفته بشه دیگه مشکلی نداریم و خواهشا دیگه از مقدسات مایه نذارین پول خود مردمه و خودشون هم هزینه میکنن برای اربعین هم پارکینگ پولی بود هم رفت و اومد هم ویزا هم بیمه هم حتی اون اتوبوس های لب مرز تا مهران هم پولی بود من موندم کدوم هزینه های میلیاردی رو دولت کرده؟ من الانم برم عراق همین هزینه ها رو از جیبم میدم منتها کمتر چون دیگه شلوغ نیست که یه عده سوء استفاده کنن
اللهم عجل لولیک الفرج
واقع بین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
دوست عزیز
شمایی که فکر میکنی خیلی روشنفکری
چرا اونایی که هرساله برنامه شمال و کیش و انتالیا و دوبی و هاوایی دارن پولشونو صرف تجهیز مدارس نمیکنن؟ هزنه جراحی زیبایی و هر روز یک مدل ماشین و و تغییر لوازم منزل بخاطر چشم و هم چشمی و کلاس گذاشتن مهمتره یا؟؟؟ باید با منطق خودتون حرف بزنیم
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
درود بر شرفت، چراغی که به خانه رواست
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
حق با ناشناس ، بله یکی از مواردی که باید بهش توجه بشه این ریخت و پاشهای بی حسابی که دولت داره برای کشورهای همسایه میکنه از قدیم گفتن چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است. تاکی باید مردم ما قربانی بی توجهی مسئولین باشن؟؟ تا کی باید به جای رسیدگی به مردم خودمون پول و حق مردم صرف خرج دیگر کشورها بشه که از آخر هم بدتر از ایران و ایرانی هیچ کس نیست. نمونش افغانستان بعد این همه محبت و پناه دادن بهشون از اخر پرچم ایران رو آتش میزنن، کمی واقع بین باشین به جای تعصبهای خشک و الکی .
مسئولین فقط انشاء خوبی مگویند عمل صفر
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
انشاء
بابا کپسول آتشنشانی که دیگه هزینهی زیادی نداره
اينها كه مهم نيست حقوق بگيران نجومي را دريابيد كه خداي نكرده سيب لبناني از سر سفرشان كم نباشد.
عبرت دیگرانیم خود پند نمی پذیریم ...




اینجا ایران است ...
چرا پی گیری از تولید کنندگان بخاری های نفتی غیر استاندارد را نمیکنید ،مگر قبلا در همهٔ روستاها .و بیشتر شهرها ،از بخاری نفتی استفاده نمیشد ؟ علت اصلی سودجویی وزیاده خواهی تولید کنندگان بی مسولیت و کارپردازان حرام خور هستند ، لطفا به اصل علت فکر کنید ، ،
میدونی چیه هر جا که بخوان کار بشه خوب کار میشه
مگه شرکت نفت مال ایران نیست؟ ببینید چقدر برنامه ریزیاش خوبه و خلاصه کارش درسته؟
"این حادثه در اثر نقص فنی سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی . . ."
جوری میگن نقص فنی در سیستم سوخت رسانی آدم احساس میکنه دارن درباره سیستم سوخت رسانی F-22 رپتور حرف میزنن. سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی عبارت است از فیتیله والسلام.
آقایان مسئولین لطفا اینقدر به شعور مردم ایران توهین نکنید
پاسخ ها
مطلع
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
حسین خیلی باکلاس حرف می زنید یابخاری نفتی ندیده ای یا به چراغ والور فتیله ای)بخاری میگی بخاری نفتی (شامل یک دیگ با روکش ویک باک نفت ست والسلام .باشعور! )
عکس بچه هارو که میبینم دلم کباب میشه اخه چرا با بی توجهی مسولین باید این بچها یک عمر زجر بکشن نه زندگی کنن
آیا کسی از معلم فداکار قدردانی واقعی بعمل خواهدآورد.
اگر هموطنان عزیز پولی را که بابت زیارت کربلا پرداخت کردند جمع می کردند و این مدرسه و مدارس مشابه را شوفاژ می گذاشتند ، ثوابش بیشتر نبود ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
به نظرت پولی برای زیارت کربلا خرج شد؟ نخیر عزیزم تازه رفتن مردم در اربعین به کربلا شده یه گاوی که 6 من شیر میده و تا تونستن مردم رو دوشیدن پس شما نگران زیارت کربلا نباش شما خیلی مردی از هزینه های اضافی خودت بزن به مدارس کم کن اصلا چرا یکی نیست بگه چرا این همه مردم میرن انتالیا ، تایلند ،ارمنستان ، فرانسه و.... ؟در حالیکه خیلی هم نیاز به این سفرها نیست نه مستحبه بری با برج ایفل عکس بندازی نه واجب پس خواهشا به مقدسات ما کاری نداشته باشین ما دوست داریم اربعین بریم کربلا از کسی هم دزدی نمیکنیم . پول کارگریمونو جمع میکنیم و میریم من خودم یکسال باید پولمو بزارم کنار تا بتونم برم کربلا بعد یه عده چشمشو ندارن ببینن این همه عاشق دور امام حسین جمع شده شماها اگه دین ندارید حداقل آزاد مرد باشید
واقع بین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
ثوابش بیشتر از مسافرت ترکیه و مابلزی و کیش و جراحی زیباییه
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
عزیزم این شوفاژکشی مدارس مناطق محروم، مگه گازوئیل نمیخواد هر سال؟ بسیاری از مدارس شوفاژکشی شده و دارای موتورخانه به دلیل هزینه ی بسیار گازوئیلشان که آموزش و پرورش از پرداخت ان ناتوان است و خانواده ها هم استطاعت پرداخت این همه هزینه ی سوخت و دیگر هزینه های مدرسه در مناطق محروم را ندارند، لاجرم این سیستم ها با درجه ی پایین مشغول سوختن است که باز هم کلاس هایشان گرم نخواهد شد و بچه ها سرما میخورند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
کسانی که می روند کربلا برای رضای خدا و برای ثوابش می روند به همین خاطر ما به آنها می توانیم بگوییم که شوفاژ کردن مدارس ثوابش بیشتره ولی کسانی که می روند آنتالیا و تایلند و فرانسه برای رضای خدا و برای ثواب نمی روند و ما نمی توانیم به آنها بگوییم که شوفاژکاری مدارس ثوابش بیشتر است
بهترین راه گاز رسانی به مناطق محروم و در صورت نبودن و هزینه بالای گاز رسانی استفاده از بخاری برقی است
دولت بی عرضه وزیر بی عرضه هم داره
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
عزیز دل همفکران شما، باعث شدند وزیری مثل اقای فانی چند سال وزیر آ.پ بشه و قص علی هذه و صرفه جویی هایی در این وزارت خانه که در امر نیروی انسانی صورت گرفت و اثرش چند سال بعد که قشر بیسواد دانش اموزان بالا خواهند امد رویت خواهد شد و بویش ان موقع در خواهد امد که صرفه جویی در نیروی انسانی در آ.پ. چه مفهومی خواهد داشت و تبدیل کلاس های 20 نفری به 40 نفری بعدها نتیجه اش مشخص خواهد شد
دوره فداکاری گدشته اق معلم هیچ کس ریالی برای درمانت نخواهد داد
نه خدایی فکر میکردین دوباره تکرار نمیشه؟!!
مگه کاری کردن که شرایط تغییر کنه.
فعلا که داریم گرسنه های چندین کشور رو سیر میکنیم نوبت اینا نمیرسه هیچوقت
اهمال مدیران محدود به این موارد نمیشود.

امروز صبح، میزان آلاینده های زیر 2.5 میکرون در شهر تهران به صورت متوسط 130 بوده است.
و نقشه های پیش بینی، سایت شرکت کنترل کیفیت وضع هوا، در روز گذشته میزان آلاینده ها را برای منطقه 16 و 19 بالای حد مجاز و ناسالم برای تمام گروه های سنی و سایر مناطق تهران، ناسالم برای گروه های حساس پیش بینی کرده بود.
اما مسئولین مربوطه هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام نداده اند ،حتی اقدام به اطلاع رسانی نیز نشده است.

و همچنین از اخطار به مدارس و دستور به آنها برای جلوگیری از انجام فعالیت های در فضای باز و ورزشی نیز خودداری کرده اند.

شاید برخی از شرایط حاد مثل طوفان، تصادف قطار، سقوط هواپیما و نظایر آن که متاسفانه باعث فوت و مجروح شدن هموطنان عزیزمان میشود، اما آلودگی بحثی است که نه تنها بر روی نسل فعلی، بلکه بر روی نسلهای آتی این سرزمین تاثیر بسیار مخربی خواهد داشت.

امید که برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود.
تابناک عزیز آقای رضا نوری رییس اداره آموزش وپرورش مشکین شهر می باشند نه ارشق .حدود 10 12سال پیش اداراه آموزش وپرورش مشکین شه به مناطقی از قبیل:1-شهر لاهرود2-شهر رضی(ارشق)3-شهرانگوت ومشکین شهر تفکیک وهرکدام از مناطق رییس مستقل خودرا دارند وروستای حماملو جزو توابع شهر رضی می باشد.وآقای نوری هیچ مسئولیتی ندارند.با کسب اطلاعات درست وکافی اقدام به درج خبر فرمایید.
درود بر شرف معلم فداکار این مدرسه
حیف از این بچه ها که در اتش بی تدبیری مدیران نالایق بسوزند و شمع وجودشان در این سن خاموش گردد نگاه اینده ی جامعه به همین کودکان است
آقای ناشناس چرا ازازربعین مایه میگذاری که تنها مایه مباهات شیعه به دنیاست.چراسخن ازدزدی های ملیارئدی نمیزنید که درصندوق فرهنگیان و.......
نویسنده ی محترمی که راجع به امور اموزش و پرورش مینویسی لطفا مقاله ی چند سال پیش در تابناک خواندم که سرانه ی اموزش و پرورش ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرده بود، دوباره با نرخ جدید کار بشود، یادمه اون زمان خودتون گفته بودین سرانه ی اموزش و پرورش چین و ترکیه هر نفر دو هزار دلار است و سرانه ی ایران چیزی در حدود 70 دلار، کاش میشد دوباره این خبر در شرایط الان و با قیمت های الان و با بودجه ی حال حاضر کار شود و ابعاد وخامت اموزش در جامعه مون مشخص بشه ، با تشکر
اصلا تا نتونیم برای بچه های خودمون شغل و آسایش درست کنیم جا نداره به خاطر منفعت عدهای برای عربهای همسایه هی مایه بزاریم.
بار آموزش و پرورش بر روی شانه های نحیف معلم می باشد . معلم تنهاس و سالهاست که مسولین کاری برای آموزش و پرورش انجام نمیدن، اونا فقط از معلم و دانش آموز سو استفاده میکنن
کاش نام این معلم هم آورده می شد و مصاحبه اصلی با ایشان صورت می گرفت. گرچه در صورت گفتن حقیقت احتمال اخراجش است.
ما از رکود گذشتیم.ما خطر جنگ را از سر ایران بردیم.ما اصلا حقوق نجومی نداریم.نمی دانم چرا یاد اینهای یک نفر افتادم
جاي تبريك به مسولان هست....
اقاى مسلمان كاش كافر بودى اما قلب داشتى
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس