بازدید 97909

روایتی تازه از ماجرای زندان کهریزک و گفتاری از سه ولی دم

من نسبت به شخص خاصي شكايت ندارم، بلكه همه کساني که در اين ماجرا مسئول هستند، بايد مجازات شوند و برای همین، خود نظام بايد پيگير پرونده شود و افراد مجرم اين پرونده، در هر رده و مقامي كه باشند و هر مسئوليتي كه در كشور داشته باشند،ا به ‎سزاي عملشان برساند... گمان مي‌كنم انتظار جامعه هم از قاضي پرونده همين باشد كه ضمن حمايت از خانواده‌هاي قربانيان اين حوادث، با كساني كه سبب شدند خوني به ناحق ريخته شود، برخورد قضايي صورت گيرد.
کد خبر: ۶۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴ 19 September 2009

هفته‌نامه پنجره در شماره این هفته خود، به بررسی و واکاوی ماجرای تأسف برانگیز کهریزک و پیامدهای سوء آن و نیز اقدامات انجام شده برای پیگیری موضوع پرداخته است.

به گزارش «تابناک» در این پرونده ضمن گفت‌‌وگو با دکتر عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی، آقایان علی جوادی فر و علی کامرانی، دو تن دیگر از اولیای دم جان باختگان نظرات خود را در قالب یادداشت‌هایی بیان کرده‌اند.

علی جوادی‎فر پدر مرحوم امیر جوادی‎فر از جان‎باختگان جنایات كهریزك در یادداشت کوتاهی نوشته است:

پاسخ به انتظار جامعه

چندی پیش با رئیس بازداشتگاه كهریزك ملاقات داشتم كه این دیدار به درگیری لفظی و فیزیكی انجامید. عكس فرزندم را نشانش دادم و گفتم: «این عكس را می‌شناسی؟ او همان كسی بود كه چون در سایه نشسته بود، او را مورد ضرب و شتم قرار دادی.»

چند روز پیش هم با رئیس دادسرای انتظامی نیروهای مسلح كه مسئول رسیدگی به موضوع است، دیداری داشتم و قاضی پرونده من را در جریان جمع آوری مستندات و مدارك پرونده قرار داد و قول داد كه مسأله را با جدیت و قاطعیت پیگیری می‌كند و دادگاه كهریزك به ‎زودی برگزار می‌شود.

به‎ نظر من چون مقام معظم رهبری دستور صریح بر پیگیری موضوع داده، گمان می‎كنم كه حتما موضوع پیگیری می‌شود. چون موضع گیری ایشان تأثیر زیادی برای تسریع در رسیدگی به موضوع و برخورد با آمرین و عاملان این اتفاقات داشته است.

من در لایحه ای كه تنظیم و به دادگاه ارایه شد، اعلام كرده‎ام كه خواهان برخورد و محاكمه همه آمرین، عاملان و مجریان حوادث كهریزك و كسانی كه سبب مرگ فرزندم شده اند، هستم. چون از گروهبان جزء تا آخرین رده نظامی در این مسأله سهیم هستند و لذا فرد خاصی مد نظرم نیست.

فكر می‌كنم انتظار جامعه هم از قاضی پرونده همین باشد كه ضمن حمایت از خانواده‌های قربانیان این حوادث، با كسانی كه سبب شدند خونی به ناحق ریخته شود، برخورد قضایی صورت گیرد.

خوشبختانه درباره وقایع كهریزك و آنچه در آنجا روی داده، افراد زیادی هستند كه به ما مراجعه و ماجراها را شرح داده‎اند و اعلام كرده‎اند كه در صورت اعلام مراجع قضایی و با این شرط كه مشكلی برای آنان پیش نیاید، حاضرند در دادگاه شهادت دهند.

علی كامرانی پدر مرحوم محمد كامرانی از قربانیان جنایات كهریزك نیز در یادداشتی نوشته است:

درخواست من قصاص است

عملا بعد از زمانی‎ كه در مجتمع قضایی حاضر و اظهارات خود و همسرم را به ‎عنوان شاكی اعلام و مكتوب كردیم، نسبت به روند كاری كه انجام شده، چیزی به اطلاع ما نرسیده است. اگر هم اقداماتی درباره این پرونده شده باشد، من هنوز در جریان امر قرار نگرفته‎ام. این آگاهی مستلزم این است كه متهمان اقرار كرده و من هم از روند آن مطلع شوم.

ما به مقاماتی كه با آنان در خصوص كهریزك دیدار و گفت‎وگو كردیم، اعلام داشتیم كه باید این پرونده به سرانجام برسد و ما جز به‎قصاص عامران و مجرمان راضی نمی‎شویم. واقعیت این است كه فرزندم كشته شده و من فقط با قصاص عاملان آن راضی خواهم شد؛ این درخواست بی‎كم و كاست من و دیگر شاكیان پرونده است.

من نسبت به شخص خاصی شكایت ندارم، بلكه همه کسانی که در این ماجرا مسئول هستند، باید مجازات شوند و لذا خود نظام باید پیگیر پرونده شود و افراد مجرم این پرونده، در هر رده و مقامی كه باشند و هر مسئولیتی كه در كشور داشته باشند را به‎سزای عملشان برساند.

در حال حاضر، پرونده خانواده‌هایی كه فرزندانشان در كهریزك جان باخته و نیز كسانی كه در این بازداشتگاه نگهداری شده‎اند، همگی در یك مجتمع قضایی در دست بررسی است و آقای روح‎الامینی پس از ملاقاتی كه با قاضی پرونده داشت، به‎ صورت تلفنی به من اعلام كرد كه پرونده از پیشرفت خوبی برخوردار است.

 به نظر من، باید این دادگاه علنی برگزار شود تا چهره خاطیان برای مردم آشكار و حقایق برای همه بیان شود، وگرنه ممكن است متهمان در دفاع از خود به دروغ متوسل شوند.

گفت‌وگو با دکتر روح الامینی

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران نام غریبی برای بسیاری از افراد به ویژه نخبگان و چهره‎های سیاسی و علمی نبود، اما حادثه‎ای تلخ پس از انتخابات باعث شد تا وی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عبدالحسین روح‎الامینی هرچند شصت روز از فوت ناگهانی و تلخ فرزندش گذشته است، اما رخت سیاه از تن نکنده و هنوز عزادار فرزندی است که مرگ او در کنار سایر درگذشتگان مظلوم، حقایق کهریزک را آشکار کرد. وی قاطعانه پیگیر ماجرا و جمع‎آوری مستندات حقوقی است تا در دادگاهی که قرار است برای آمرین و متخلفان بازداشتگاه کهریزک برگزار شود با دلایل محکم خونخواهی کند. این مصاحبه در آخرین فرصتی که برایمان باقی بود تا مطالب به این شماره نشریه برسد، در دفتر دکتر روح‎الامینی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پس از اصرارهای فراوان انجام شد.


هرچند ممکن است برای شما سخت باشد، اما لطفا ابتدا کمی از محسن (فرزندتان) بگویید.

شهید محسن روح‎الامینی، تنها بیست‎وپنج سال داشت؛ با این‎که دانشجوی کامپیوتر در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود، چون تحصیل صرف او را ارضاء نمی‎کرد، تحصیل رسمی را رها کرد و به‎‎ طور آزاد به برنامه‎نویسی کامپیوتر روی آورد و به‎ قول همکلاسی‎هایش «مفید ساکت» بود. او همیشه با روحیه آزادگی و کنجکاوانه در جست‎وجوی حقیقت بود. اقناع او مثل سایر جوانان و نسل جدید همیشه کار سختی بود، چون جواب‌های کلیشه‌ای نسل ما برای او کفایت نمی‌کرد. پسرم اساسا با بی‎صداقتی و دورویی مشکل داشت. فرد خالص و شفافی بود، حوادث اخیر موجب شد تا بیش از گذشته عاطفی شود و نگران سرنوشت کشور و مردم بود. محسن نیز مانند بسیاری از جوانان این کشور دغدغه اعتلای ایران و حل مشکلات مردم را داشت و آزارش به کسی نمی رسید.

شما به ‎عنوان چهره سیاسی مورد قبول نظام شناخته شده‎اید. نظرتان راجع به اتفاقاتی که بعد از انتخابات در خصوص افرادی نظیر فرزندتان رخ داد، چیست؟

ابتدا باید به این نکته تأکید کنم که خون فرزند من از دیگر قربانیان و آسیب‎دیدگان این حوادث رنگین‎تر نیست و شاید مظلومیت آنان به‎ دلیل محروم بودن از ارتباط با مسئولان نظام و رسانه‎ها بیشتر از خانواده‎های ما باشد که در این‎جا باید به شهید جوادی‎فر اشاره کنیم که در مظلومیت مطلق مراسم دفن و ترحیمش توسط پدر داغ‎دیده‎اش برگزار شد و پیگیری‎های من تنها از طرف خودم نیست بلکه از طرف خانواده‌های داغداری است که دستشان کوتاه است. بالاخره نمی‌شود که صورت مسأله این حوادث را پاک کرد، هرچند ساده‎ترین راه حذف صورت مسأله است. باید گفت زمانی که فتنه بروز می‎کند و فضا غبار آلود می شود اظهار‎نظر کردن و قضاوت را سخت و پیچیده می‌کنند، اما می‎توان در همین زمان هم با روندهایی که در اداره جامعه وجود دارد، مسایل و مشکلات را بررسی کرد اما همان‎گونه که رهبری انقلاب تصریح کردند، حوادث رخ داده نمی‎تواند مجوزی برای رخ دادن جنایت و تضییع مال و جان مردم باشد، باید بپذیریم که بسیاری از معترضان از جنس مردم بودند اما برخی خودسری‎ها و افراط و تفریط‎ها موجب شد، حوادث به بدترین شکل مدیریت شود و ذائقه جامعه را تلخ کرد.

شما به‎ عنوان یک شاکی پرونده کهریزک آیا حاضرید که از حق خود بگذرید؟

من قطعا از خون به ناحق ریخته شده پسرم نخواهم گذشت و از پایمال شدن خونش جلوگیری خواهم کرد. تا به نتیجه رسیدن و قصاص عاملان جنایت پیگیر موضوع هستم چون معتقدم حال که محسن از پیش ما رفته باید محسن‌های مردم را دریابیم. البته من مسیر متفاوتی نسبت به سایر معترضین در پیش گرفتم و انشاء‎الله به نتیجه هم خواهم رسید. مسیر من قانونی است و ما باید در چهارچوب اعتماد به ارکان مستحکم قضایی که به آن معتقد هستیم و قوانینی که وجود دارد، پیگیر موضوع شویم؛ اما از پیگیری حقوق محسن و حق محسن‌های مردم، صرف نظر نمی‎کنم و بدون این‎که مسأله احساساتی باشد و خدایی ناکرده موجب سوء‎استفاده شود، پیگیر خواهم بود. خانواده ما پیگیر جدی پاسخ این پرسش هستند؛ که چرا امثال این وقایع باید پیش بیاید و چگونه تدبیر می‎شود که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

آیا این ادعا که حوادث اخیر و به‎ ویژه ماجرای کهریزک، موجب سلب اعتماد از گروهی از نیروهای معتقد به نظام شده است را قبول دارید؟

از بین رفتن اعتماد ما به اصل نظام و رهبری صحیح نیست، ما به این نظام اعتماد داریم؛ برخلاف بسیاری که با کمترین مصیبتی به‎جای این‎که خودشان را کنترل کنند، سراغ اصل نظام می‎روند. من به نظامی که با خون صدها هزار شهید و جانباز و آزاده به‎دست آمده است معتقدم. اما این‎که اعتماد به کفایت، سلامت و صداقت بسیاری از مسئولان انتظامی، قضایی و امنیتی با آسیب جدی مواجه شده است سخن درستی است و باید برای حفظ اعتماد مردم به نظام، عوامل بی‎اعتمادکننده را کنار بگذاریم نه این‎که برای حفظ بعضی نورچشمی‎ها، نظام را قربانی کنیم. البته باید این نظام را در مسیری اداره کرد که وضعمان بهتر از وضعیت فعلی باشد. خدای نکرده نباید عقب‎گردی در حرکت نظام صورت گیرد. بعضی از این فتنه‌ها و بعضی از این بی‌تدبیری‌ها و سوءتدبیرها که لطمات جدی به ما می‎زند، نباید ما را از مسیر اصلی منحرف کند.

برخی تلاش می‎کنند پرونده کهریزک را به کل نظام گره بزنند و زیر سؤال رفتن عملکرد مسئولان یعنی آمران و کسانی که حکم بازداشت، انتقال و نگهداری و ضرب و شتم دستگیرشدگان در کهریزک را صادر کردند را تضعیف نظام تلقی کنند. آیا این دیدگاه از نظر شما پذیرفتنی است؟

این‎که با چنین جنایت‎ها، کژرفتاری‎ها و سوء‎تدبیر‎ها و برخی مسایلی که لطمه جدی می‎زند به نظام باید برخورد شود؛ شکی نیست که نمی‎توان بی‌عرضگی‌های برخی، ناتوانی‌های برخی دیگر و سوء‎تدبیری‌های عده‌ای را به حساب نظام بگذاریم.
ما اعتقاد داریم که خون محسن مظلوم شهید ما راهی را باز می‎کند برای این که بعضی از این گرفتاری‎ها و گره‎های اجتماعی سیاسی و سوء مدیریت‎ها چه فردی و چه سیستمی اصلاح و پالایش شوند و این‎ها جلوی مسیر پیشرفت، ترقی و سعادت مردم و کشور ما قرار نگیرند. همه مردم این کشور یک خانوده بزرگ هستند و دل در گرو اعتلای کشور دارند و محسن ما هم یکی از آنان بود. بی‎تدبیری یک عده را که نباید به حساب نظام، انقلاب و رهبری بگذاریم. حتما ظرفیت بالاتر و بهتری برای اداره کشور وجود دارد. ما بی‎عرضگی‎ و بی‎تدبیری‎هایمان را نباید به‎ حساب نظام و رهبری بگذاریم. این‎ها باید تفکیک شوند. وقتی عرضه نداریم یک معادله چند متغیری را حل کنیم، در خودمان تجدید نظر کنیم؛ در افراد تجدید‎نظر کنیم. چرا معادله را ساده و بعد صورتش را پاک می‎کنیم. البته نحوه عمل و رسیدگی به پرونده کهریزک نشان خواهد داد که نظام در مسیرش اهل معامله نیست؛ اگرچه برخی از مقصران و عاملان جنایت‎ها قصد دارند با عنوان کردن این‎که مخالفان نظام از برخورد با آن‎ها سوءاستفاده می‎کنند خود را به حاشیه امنیت ببرند و باز هم آبروی نظام را برای خودشان هزینه کنند؛ اما با تصریح رهبر انقلاب بر این‎که حتی خدمات درخشان این افراد و نهادها هم مانع رسیدگی به تخلفات نمی‎شود، از مسئولان قضایی انتظار می‎رود عاملان جنایت کهریزک و امثالهم در هر پست و مقامی و با هر سابقه و هرگونه حمایتی را به مجازات شرعی و قانونی خود برسانند.

فکر می‎کنید مظلوم اصلی در رخدادهای پس از انتخابات چه کس یا کسانی بودند؟

بزرگترین مظلوم این روزهای، نظام جمهوری اسلامی است که باید در رفع مظلومیت آن کوشید. متأسفانه در بسیاری از مسایل، افرادی در سطوح پایین مساوی با نظام دیده می‎شوند و یا عده ای آنچنان به پست‎های خود چسبیده‎اند که گویا جدا شدن آنان از این جایگاه‌ها و پست‎ها ثلمه‌ای به کشور وارد می‌کند. مشکل این است که کلمه «عذرخواهی» واژه کم استفاده‎ای برای ماست و البته به نظر می‌رسد کاربرد آن در بین شرقی‌ها به ویژه ژاپنی‎ها بیش از ما باشد. اگر در ژاپن اتفاقی در تحت مسئولیت یک فرد بیفتد، نخستین و کمترین کاری که فرد مسئول انجام می‎دهد، استعفا از مقام خود است. یا مثلا در کشورهای غربی اتفاق افتاده که قطاری از ریل خارج شده و چند نفر در این حادثه جان باخته‎اند، اما فردی که نفر دوم یا سوم حادثه بود مسأله را به‎ عهده گرفته و استعفا داده است. اینها نگفته‎اند که اگر من در این سمت نباشم ثلمه‎ای به کشور وارد می‎شود، اما متأسفانه برخی از مسئولان کشور چنین رفتاری را دارند.

فکر می‎کنید گام نخست برای رفع این مظلومیت از نظام چیست؟

ما شاهد هستیم که برخی از مقصران تلاش می‎کنند تا با برهم‎زدن شرایط و مبهم کردن آن و همچنین از بین بردن آثار جرم و مدارک از مجازات بگریزند، در حالی‎ که تنها راه برای رفع مظلومیت نظام مجازات مقصران است. نخست باید باز تعریفی صورت گیرد که روشن شود نظام جمهوری اسلامی مساوی با چه هست و مساوی با چه نیست و کمی هم باید توجه خود را روی سرمایه‎های اجتماعی معطوف کنیم و این‎که چطور می‌توانیم با حرکات و رفتارهای خود نظام را تقویت و یا موجب سلب اعتماد از نظام شویم. واقعیت این است که ولایت فقیه، اسلام، قرآن و جمهوریت، عناصر و مؤلفه‎های نظام هستند که باید به ‎خوبی تعریف شوند. بعضا دیده می‎شود که برخی کیلومترها با رهبری نظام فاصله گرفته‎اند؛ گروهی گرفتار تحجر شده‎اند و گروهی هم به تعبیر مناجات شعبانیه زاهق شده و به ملازمت با عمود خیمه نظام یعنی رهبری و ولایت فقیه توجه نمی‎کنند. باید توجه داشت که نظام و مردم دو مقوله جدا از هم نیستند و جمهوریت و اسلامیت و رهبری نظام مقوله‎های به هم چسبیده‎ای نیستند، بلکه یک نوع در هم تنیدگی بین آنها وجود دارد، اما در فتنه اخیر که پیچیدگی‎های خاص خود را هم داشت، نظام مظلومیت‎های مضاعفی را پیدا کرد.

برخی بر این باورند که بین گرفتن حقشان از حکومت و پیروی از نظام منافاتی وجود دارد. نظر شما چیست؟

برخی فکر می‎کنند که وقتی از نظام دفاع می‎کنیم، از حق خود می‎گذریم چنین نیست و بلکه باید گفت که خونخواهی درباره عزیزان از دست رفته ما، به ‎عهده نظام است و نظام در خونخواهی ایشان بر ما مقدم است، زیرا به تعبیر قرآن در قصاص و خونخواهی حیات نهفته است، یعنی خونخواهی همان حیات جامعه است. من امیدوارم که روحیه پاسخگویی، احساس مسئولیت، عذرخواهی در رده‎های گوناگون تعریف شود تا به جایی برسیم تا دشمنان از ما ناامید شوند و بدانند که آب در‌ هاون می‎کوبند. خدمت حضرت آیت‎الله جوادی آملی که رسیدیم، ایشان برای تسلی خاطر ما اظهار داشتند که «اگر بگویند به من‎چه و به توچه، کسی (با اشاره به بالا) هست که بگوید هم به من‎چه و هم به توچه.» و لذا پیگیری موضوع از سوی حکومت نافی تکلیف و وظیفه ما نیست. پیگیری‌های ما معطوف به نتیجه است، ما تکلیف خود را به ‎گونه‎ای دنبال کردیم که به نتیجه برسیم، نه مثل عده‎ای که سنگ ادای تکلیف را به سینه می‎زنند، اما به نتیجه مطلوب نمی‎رسند.

شما به همراه دیگر اساتید دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتید، نگاه ایشان به دیدگاه شما چه بود؟

من در آن جلسه اعلام کردم که باید رویه‎ها اصلاح شود تا کمتر از این حوادث رخ رهد و در آینده مظلومیت دوچندان پیش روی نظام نداشته باشیم که حضرت آقا نیز آن را تصدیق کرده و فرمودند که در این سال‌ها گاهی اتفاقی افتاده و تخلفی از کسی سر زده که عده‎ای معتقد بودند باید به‎ خاطر خدماتش، از او گذشت، اما من معتقدم که باید تخلف را در وزن و اندازه خود محاسبه کنیم. آثار تخلف را بر آن بیفزاییم و در جای خود از خدماتش هم تقدیر کنیم. ما هم معتقد به ایستادن در موضع قانون و حق هستیم و چنانچه در مجموعه منتسب به نظام جنایتی صورت گیرد، باز باید بر موضع قانون ایستادگی کرد.

با خانواده قربانیان دیگر کهریزک هم ملاقاتی داشته‌اید؟ نظر آن‎ها راجع به موضوع چیست؟

بله. با هم ملاقات داشتیم. همه ما به نظام اعتماد کرده و پیگیر موضوع هستیم.

با توجه به این ‎که در آستانه برگزاری نخستین جلسه دادگاه عوامل حوادث کهریزک هستیم، ارزیابی شما از نتیجه و عاقبت این دادگاه‎ها چیست؟

ان‎شاء‎الله امیدوارم که این دادگاه به نتیجه برسد و اکنون روال خوبی برای پیگیری پرونده حاکم است. ما امیدواریم که با عوامل اصلی و پشت صحنه پرونده برخورد می‎شود و فقط به مجازات این چند نفر عناصر سطح پایین و محلی جنایت بسنده نشود، عدالت واقعی زمانی اجرا می‎شود که آمران و مجوز دهندگان انجام این جنایت که در پست‌های بالای کشوری، قضایی و انتظامی قرار دارند، مجازات شوند. این نه از سر ساده لوحی است و نه خوش‎بینی افراطی، بلکه به این خاطر است که در مسیری حرکت کرده‎ایم که منتج به نتیجه بوده است و به دور از هیاهوی سیاسی و رسانه‎ای که برخی به راه انداختند، ما آرام حرکت کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم و ‎ای‎کاش بقیه کسانی که وارد این ماجرا شدند نیز مسیرهای قانونی را می‎رفتند.

آیا قبول دارید که افراد متخلف در این پرونده بدون اجازه یا دستور مقامات مافوق خود به چنین جنایاتی دست نمی‎زدند؟ در این صورت چرا با مقامات ما فوق آن‎ها که نقش تعیین‎کننده‎ای داشته‎اند، برخورد نمی‎شود؟

تصور ندانستن مسایل کهریزک برای مقامات ما فوق قضایی و انتظامی غیر‎ممکن است. در این‎گونه مسایل باید مجازات شرعی و قانونی برای دست‎اندرکاران این حادثه در نظر گفته شود. در غیر این صورت، هم ضعیف‎کشی می‎شود و هم روندهای معیوب اصلاح نمی‎شود که در نهایت باعث نومیدی افکار عمومی می‎شود. در حالی‎که برخورد با عوامل اصلی نشاط و امیدواری را به جامعه برمی‎گرداند؛ اما این نگرانی وجود دارد که با جابه‎جایی این افراد و حتی ارتقای آنان به مسئولیت‎های بالاتر این‎گونه القا شود که با آن‎ها برخورد شده؛ در حالی‎ که در هجدهم تیر شاهد بودیم با وجود آن ‎که تنها یک نفر کشته شده بود، فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده تهران بزرگ دادگاهی شدند، در حالی‎ که در کهریزک چندین نفر کشته شده‎اند و ده‎ها نفر ضرب و شتم شده و آسیب‎ دیده‎اند؛ بنابراین برکناری و محاکمه علنی مقامات قضایی کشوری و انتظامی عاملان این جنایت‎ها حداقل انتظار خانواده‎های آسیب‎دیده است.

به جز دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی با دیگر مقامات و شخصیت‌ها هم برای پیگیری مسأله دیداری داشته
اید؟

بله با رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس دیدارهایی انجام شد، ضمن این‎که به دیدار آیت‎الله جوادی آملی نیز رفتیم که ایشان خونخواهی را وظیفه نظام اسلامی دانستند و گفتند که نظام برای خونخواهی اولی‎تر به ولی دم است.

شنیده شده که هفت نفر از افراد مرتبط و چند مقام قضایی درباره کهریزک بازداشت شده‎اند.

تعداد آن‎ها هفت نفر اعلام شده، اما ظاهرا بیشتر هستند. باز هم تأکید می‎کنم، نباید عوامل این پرونده را به تعدادی خاص در سطوح مباشرت یا معاونت محدود کرد. آگاهان و مسئولان مافوق رده‎های قضایی، انتظامی و کشوری هم باید پاسخگو باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۰
چطور ميشود در يك نظام بزرگترين ظلم انجام شود و در عين حال خود نظام بزرگترين مظلوم باشد.
جمع نقيضين محال است
خدا بهت صبر بده ولی خواهشن بیخود به دلت صابون نزن از شما گنده ترش هم حریف لباس شخصی ها نمی شوند.
از معدود دفعاتی است که یک مطلب تقربیاً منصفانه از تابناک خواندم.در این وانفسای سرکوب رسانه های حقیقت گو همین اندک حقگوئی هم غنیمت است.البته بنده چندان به نتیجه بخش بودن پیگیریهای خانواده های داغدیده امیدوار نیستم.
عجیب است
چرا درباره این گشتگان راه حق و آزادی می نویسید
درگذشتگان
این عزیزان در راه حق قدم برداشته اند و برای رشد و اعتلای جمهوری اسلامی تلاش داشته اند
اینان شهیدند
این شهدا در غربت و با شکنجه به درجه والای شهادت نائل شده اند
اگر بخواهند ریشه این جریانات را بخشکانند باید حدود دویست سیصد نفر را دستگیر و محاکمه کنند.
اصل این است که پس از مجازات عاملین و آمرین این فجایع باید با دیدگاهی که منجر به تندروی و در نهایت ظلم و جنایت میشود مبارزه کرد و افرادی را که مبلغ این دیدگاه هستند و شناخته شده هم هستند از صحنه جامعه طرد کرد.
اگر نظام این کار را نکند خود را در خطر انداخته است و آینده ای نسیبش می شود که در روایات در خصوص حکومت های ظلم و جور وعده داده شده است.
واقعا تلاشهاي ايشان قابل تقدير است و اميدواريم بر خلاف روال معمول، به نتيجه دلخواهشان منتهي شود.
این عبارت شهید برای من نامأنوس است آیا این افراد در خانه هایشان دستگیر شده اند.
حداقل مرا قانع کنید دستگیری این افرادی در خیابان حین تظاهرات غیرقانونی(ولو آرام) بوده است.
ولی متأسفانه به دلیل برخی سهل انگاری در تحویل بازداشتیها به کهریزک و از همه غمبارتر برخورد غیرانسانی و غیر اسلامی در بازداشتگاه کهریزک که منجر به این فاجعه شد، باعث کشته شدن تعدادی از آنها شد.
ولی استفاده از عبارت مقدس و پاک شهید برای کسانی که درست یا نادرست در حال تظاهرات غیرقانونی علیه مجاری قانونی کشور و بر خلاف دستورات مؤکد رهبر معظم انقلاب و مجاری قانونی قانونی قانونی(چه قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم) بوده است نمیشود عبارت شهید را استفاده کرد.
لطفاً کنید شما که با عطر و بوی شهادت مأنوسید(حداقل رؤسای شما) در به کار بردن این عبارت مقدس دقت بیشتری به خرج دهید.
به آقای روح الامینی و تمام خانواده هایی که در این حادثه عزیزی را از دست دادند تسلیت میگویم ولی باید باور کنید که نظام قصد محاربه با آنها را نداشته و مطالبات بیش از خواسته خود را باید از سردمداران این آشوبها و اغتشاشات بگیرید.
اگر پدر کامرانی وجوادی فر هم مثل آقای روح الامینی پست و مقامی داشتند شاید به روند رسیدگی به شکایات شان اطمینان می کردند وراحت می نشستند .
دل خوش نکنید اتفاقی نمی افتد
اگر ظلمي بر جامعه وارد شود مقصر مديران جامعه هستند اول به خاطر انتصاب افراد نالايق دوم به خاطر چراغ سبزي كه براي اين جرم داده اند . لازم به ذكر است اين برخوردهاي نابجا محدود به كهريزك نيست .
و لكم فيالقصاص حيات
خداوند به خانواده همه قربانیان صبر عنایت فرماید.الملک یبقی مع الکفر و لا یبغی مع الظلم
البته نظر شما درست است خاطي بايد مجازات شود ولي چرا انقدر به پاي نظام ميپيچي ولي خاطيان اصلي كه نظام را زير سئوال بردند بيخيال؟
خدا لعنت كند كسي را كه با ادعاي دروغين تقلب و مسخره كردن مردم اين ماجراها را بوجود آورد. ولي مردم روز قدس بهش فهموندند كه بيدار شده اند و با مرگ بر منافق به استقبال آنها رفتند.
خداوند داد تمام مظلومان را از تمام ظالمان در هر جایگاه و لباسی که هستند خواهد گرفت و اطمینان داشته باشید اگر کفر پایدار بماند ، ظلم پایدار نخواهد ماند.
به این پدر داغدار هم تسلیت عرض می کنم.
از اینکه مسیر قانون را پی میگیرید خوشحالم به سایر عقلا هم توصیه میکنم از مسیر قانون وارد شوند.
این داستان کهریزک دیگه قدیمی شده و مسئولان آن را از یاد برده اند. بهتر است. یک قضیه دیگه را رو کنی. که بازار گرمی کنی تابناک منافق.
درشهراگر مست گیرندبایدکه هرآنچه هست گیرند.
به كامنت گذار اولي عرض كنم اخوي سي سال است انواع رسانه هاي ريز و درشت غربي و شرقي به نظام اتهام ميزنند ولي عدة قليلي اين حرفها را باور كردند. بهتر است جرياني را لعنت كنيد كه ادعاي تقلب را تا اين حد باور پذير كرده است.
در جواب آقايون كه هي منافق منافق مي كنند به تابناك:من نمي دونم اينا چي از جون ملت مي خوان .آقايون شما ماشالله دهها سايت داريد كه مي تونند اراجيف بگن و هيچ كي تهديدشون نكنه.بريد اين نظراتتون رو اونجا بگيد يا زنگ بزنيد كيهان تا آقاي شريعتمداري مجبور نشه از قول خوانندگان تماس تلفني بنويسه..شما كه همه رو منافق مي دونيد ميشه سابقه خودتون رو بگيد.
الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم

مگر ممکنه فرزند شما ده بیست روز یک نفر رو در خانه شما مهمان کنه ولی شما که بابا و مامان او هستید نفهمید کسی تو خونه شماست. واقعا مسیولین نمیدانسته اند؟ این که عذر بدتر از گناه است.
دوست گرامی میدانیم که ماه رمضان است ودهان،روزه!چه خوب است بیخود تهمت نفاق به تابناک نزنید،البته اگرروزه اید!!
من سال ۱۳۷۰ کلاس اول ابتدایی دبستان جهان تربیت بودم
ما معلم خانم داشتیم ولی ناظم یک آقا بود اولین بار تو زندگیم
دیدم که یک نفر با شیلنگ دنبال بچه ها می‌کنه ! نمیزد ولی می‌ترسوند. ایستگاه اول خشونت همان مدرسه ابتدایی و آخرین
ایستگاه خشونت زندان کهریزک و بعد مرگ دردناک است.
خشونت چند ساله تو فرهنگ و جامعه ریشه کرده.
دوست عزیز شما که برای موسوی لعنت می فرستید توجه داشته باشید که سخنرانی احمدی نژاد بعد از انتخابات بیشتر از دعوت موسوی مردم را به خیابان کشید.
شما که برای موسوی لعنت می فرستید خواهشاً به این حرف خوب فکر کنید _ گیرم که قبول دلیل باز داشت شدن مردم موسوی بوده ولی توجه کنیدکه موسوی دلیل بازداشت بوده نه دلیل بد رفتاری و نه دلیل کشت و کشتار و... دلیل از شما می پرسم دلیل آنها چیست و چه کسانی باعث آنند
شما بهتر است تمام نظرات را بنويسيد
وشيطنت نكنيد اين شگرد ها كهنه شده نون خوردن از اين راه اشكال دارد قبول نداريد بپرسيد شما كه مرجع دم دست زياد داريد
سلام
لطفا بگوئيد در مورد آقاياني كه باعث برپا شدن اين غائله بعد از انتخابات شده و با لشگركشي خياباني باعث به خطر افتادن جان و ناموس مردم و نيروهاي بسيجي شدند، چه نظري داريد؟ آيا خواستار محاكمه اين عوامل كليدي هستيد يا خير؟
قاتل همه این بیگناهان میرحسین موسوی است . انشاءا... به سزای عمل خود خواهد رسید
یه چند روزيه کلماتی که فقط زيبنده طرفداران آقای ... هست در تابناک ديده ميشه و قصد دارن با اين هوچيگريها مانند چند ماه پيش به ظاهر نتيجه بگيرند . از دوستان تابناک خواهش ميکنيم حرفهای احمقانه اين گروه را به عنوان نظر!!! درج نکند چون همگی ميدانيم هدف اينان چيست !!!
يا لمپنهای شعبون بي مخ به خير !!!
شما ها اصلا می دانید معنی واژه منافق چیست که در تظاهرات داد می زنید«مرگ بر منافق» .
نفاق موسوی چه چیزی بوده که نه امام آنرا دیده بود نه ما دیدیم ؟ نفاق خاتمی چه چیزی بوده وهست آن هم آدمی که8سال رئیس جمهور بود یک دروغ به ملت نگفت؟
دروغ ریشه همه گناهان مخصوصا نفاق است اصلا دروغگویان همگی منافق هستند.
حالا ببینید چه افرادی دائما دروغ می گویند همان ها منافق اند.
مرگ بر منافق
منافق واقعي معلومه کيه !
با هوچيگري و تهمت نميشه واقعيت را وارونه جلوه داد .
فقط دارو دسته يک نفر اين حرفها رو باور ميکنن که حکمشون همون حکم کبک هست ! (:
اگر پسر اقای روح الامینی شهید نمی شد هیچ کس صداش در نمیومد وافراد بیشتری ر ا هم میکشتند وبعد هم همه را صدا وسیما تکذیب می کرد
خدا همه شان را لعنت کنه
برای شخصی که نوشته این عبارت شهید نامانوس است مینویسم. واقعا حب و بغض چگونه میتواند چشم شما را بر جنایت ببندد؟ فرض کنید تظاهرات غیر قانونی بود. و شخصی دستگیر شده. مجازاتش چه بوده است؟
پرداخت غرامت.. زندان .. محرومیت ..و غیره.
فاصله آن تا قتل چقدر است؟ این فاصله را ظلم و جنایت مینامیند که باید قصاص شود. اگر قرار باشد هر کس جرمی مرتکب شد را به سیاهچال انداخت و سپس بیرحمانه کشت آیا جامعه ای مطابق سلیقه شما ایجاد میگردد. چرا چشم بر ظلم میبندید؟
این نظر آخری خیلی باحال بود. دست و پا نزنید واژه منافق برازنده شماست و با نظر دادن تو تابناک این لکه ننگ از روتون پاک نمیشه....
مرگ بر منافق
مرگ بر ضد ولایت فقیه
حضور لباس شخصی ها در تظاهرات روز قدس خود نشانه ای ازعدم برخورد جدی با اینگونه رفتارها در نظام میباشد
سلام علیکم
در خصوص آن شخصی که کامنت داده که به افراد کشته شده اسم مقدس و پاک شهید داده نمی شود باید عرض کرد که این افراد در راه آرمان اسلامی و احیای یک حکومت اسلامی واقعی و به نام عدل و عدالت شهید شده اند . پس لطفا تعریف و استنباط شخصی خود را که نسبت به واژه پاک و مقدس شهید دارید را عنوان نفرمایید .امیدوارم که روح آن عزیزان از دست رفته مورد آمرزش حق تعالی قرارگیرد و برای خانوادهای آن شهیدان طلب صبر از درگاه حق تعالی دارم
آیا تو که برای انگیسیها خوراک تهیه می کنی منافق نیستی اون مجری بی بی سی فارسی که آموزش شورش و طریقه فیلم گرفتن با موبایل را می دهد و شما ها برای آنها خوراک خبری تهیه می کنید منافق نیستید
من قبول دارم اگر تقلبی شده فرض محال که محال نیست آیا باید به این شکل آعتراض کرد که مخملباف در سوئد بگوید ما نه شاه می خواهیم نه ولایت فقیه و نه رهبر یک رئیس جمهور می خواهیم که هر وقت خواستیم عوضش کنیم آیا این منافق نیست و قصد براندازی ندارد؟
برای بار آخرم بود اومدم تابناک نظر گذاشتم هرچی نظر می زارم ثبت نمی کنید. شماها هم مثل صدا و صدای میلی هستید. هرکاری دوست داشته باشید می کنید. ولی بدونید جنبش سبز ایران رو هیچ کسی دیگه نمیتونه نابود کنه. تا آخر به حرکت خودش ادامه می ده
جنایاتی که شده کهریزک در مقابلشون هیچه. اگه راست میگین با خانواده بقیه قربانیان رفتارهای زشت و حیوانی که شرم دارم اسمشو بیارم هم مصاحبه کنین. چون من فکر میکنم تابناک میخواد فقط به کهریزک بسنده کنه. حالا چرا نمی دونم. شاید میترسین اسمشو بیارین به شما هم مثل بقیه فهش بدن.
احمدی نژاد: آزادترين نوع بيان در ايران است
بابا یکی به ما بفهمونه تظاهرات قانونی چه شکلیه ؟ غیر قانونیش چه شکلیه ؟ هی میگن تظاهرات غیر قانونی ... این قانون رو کی تعیین می کنه ؟ قانون اساسی یا کسی غیر از قانون ؟
دست از نفاق بردارید تابناکیها
مرگ بر منافق! منتهی این منافق تابناک نیست! قبول دارم که تابناک برای ترس از فیلترینگ نمیتونه بعضی اخبار رو منتشر کنه. منافق کسیه که به ظاهر طرفداری مردم رو میکنه ولی تو شکنجه گاه دهن همین مردم رو سرویس میکنه!
فقط یک سوال ساده: لطفا "نظام" را برای من معنی کنید ... بنظر می رسد که به خاطر بعضی مسائل و مصلحت ها دوست داریم با کلمات بازی کنیم.
خدا نیامرزد باعث و بانی اش را
بر پدر و مادرتان لعنت كه هر نظري را بدون ملاحظه درج مي كنيد.خداوند شما را با شمر محشور نمايد و پدر و مادرتان اگر اسير خاك هستند با عمر وعايشه محشور شوند و اگر زنده هستند به همراه زن و فرزندانتان اسير سرطان خون كند تا قدري عاقل شويد و هر صحبتي را درج ننماييد.
با عرض تسلسيت به دكتر روح الاميني» چرا شما نظرات دلخواه خود و گزينشي را درسايت تون قرار ميديد؟؟؟؟
تابناكي هاي منافق
...........................................................................
دادگاه علني قاتلان كهريزك چه شد؟
ماست مالي نكنيد لطفا
......................................
آنچه که بیشتر از همه روح مرا عذاب می دهد این است که بعد از هر اتفاق ناگواری حتی در بالاترین رده های نظام؛ رئیس جمهور و سایر مسولان رده بالا آن را به دشمنان نسبت می دهم. من سالهاست که در این فکرم که دشمن چطور در همه ارکان حکومتی ما نفوذ کرده که راحت هر کاری را که می خواهد انجام می دهد. دشمن چطوری دانشجویان را وادار به اعتراض می کند و سپس به طور همزمان در نیروهای نظامی نفوذ می کند و همان دانشجویان را می کشد و زخمی می کند. دشمن چطوری سه میلیون از مردم را به خیابان می کشاند و دوباره همان دشمن عده ای از آنها را دستگیر می کند و به زندان می برد و دوباره همین دشمن ناشایست ترین کارها را در زندان با آنها انجام می دهد و همانطور که در این گزارش نوشتید برخی از آنها را هم می کشد.
این که مسولان ما هر واقعه ای را به دشمن فرضی نسبت می دهند و بدینوسیله خود را مبرا می کنند واقعا مرا آزار میدهد.
لطفا نظر این بنده حقیر را منعکس کنید تا اندکی از رنجهایم کاسته شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر