بازدید 14470
۴
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با «تابناک»؛

اراده ای پنهان، اجازه نمی دهد گزارش برخورد قطار در مجلس قرائت شود!

چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکردند؟ برای اینکه اخطارهای اشتباه atc را امری عادی و رایج می دانستند و هر دوی آنها به روال گذشته، آن را دارای اهمیت ندانسته و اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است. حال سخن اینجاست که مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با چه کسی است؛ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از دو هزار دستور بی توجهی و خاموشی atc داده شده است، چرا در مدت های طولانی به رفع آنها و توجیه عوامل و راهکارهای جایگزین تبدیل نشده است؟
کد خبر: ۶۴۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶ 11 December 2016
حدود دو هفته از سانحه برخورد دو قطار در هفت خوان سمنان می گذرد، با وجود این، گویا هنوز گزارش کاملی از حادثه به نهاد. های نظارتی کشور داده نشده است!

به گزارش «تابناک»، با وجود این، هنوز حرف و حدیث های زیادی درباره این ماجرا وجود دارد و برخی مسئولان وزارت راه و نمایندگان مجلس، اظهارات ضد و نقیضی در این باره ارائه می کنند؛ از یک سو، مسئولان دولتی بر این ادعا اصرار می کنند که سیستم های کنترلی قطار، هیچ نقشی نداشته و تنها خطای انسانی را باعث به وجود آمدن این حادثه می دانند، اما از سوی دیگر، نمایندگان مجلس این ادعا را رد می کنند و اعتقاد دارند که ماجرا چیز دیگری بوده است.
روز گذشته، یکی از نمایندگان مجلس، اظهارات تکان دهنده ای به این موضوع داشت. وی با بیان اینکه دستگاه های خریداری شده توسط وزارت راه تقلبی بوده است، اظهار داشت: متأسفانه، دستگاه هایی که وزارت راه از چین خریدند تقلبی بوده و در هجده ماه، چهار هزار خطا داشته است؛ یعنی به قرار روزی هفت و نیم خطا و هیچ کاری برای رفع این خطاها انجام نشده است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین گفته است: چطور دستگاه ها در این درجه حرارت یخ بسته و قطار در سیبری حرکت می کند و یخ نمی بندد؟ جز این است که دستگاه های قلابی خریده و کلک زده اند و متوجه هم نشده اند و در برابر بروز خطاهای مکرر آن نیز سهل انگاری کردند.

وی همچنین تأکید کرد: افرادی که می گوییم، عامل خطای انسانی بودند، حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیدند و سوزن بان عادی بوده و اینها را مقصر کرده اند و می خواهند سر این ها را ببرند، در حالی که موضوع از اساس به این شکل نیست.

وی ادامه داد: بخش نامه و شیوه نامه ای که دو ماه صادر شده، هیچ کاری بر آن انجام نشده و هیچ نظارتی هم بر این عدم آموزش نشده است.

با این حال، کمیته ای از سوی مجلس شورای اسلامی به دستور مستقیم رئیس مجلس، مسئول پیگیری این سانحه شده است؛ اما با وجود گذشت دو هفته از این ماجرا، هنوز گزارشی به صحن داده نشده است. این موضوع باعث شد تا امروز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان دهد.

صبح امروز، محمد حسین فرهنگی در مجلس، با اشاره به موضوع تحقیق اعضای کمیسیون عمران از حادثه قطار تبریز مشهد اظهار داشت: حادثه تأسف بار و غم انگیز قطار مشهد ـ تبریز را به خانواده های عزادار، مردم آذربایجان و همه ملت ایران تسلیت عرض می کنم. در اولین روز کاری هفته دوم پس از حادثه قطار، باز هم خبری از بازتاب زحمات آماده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس نشد؛ مگر در پاسخ تذکر اینجانب اعلام نشد که یکشنبه قرائت خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای این کمیته از کمیسیون عمران بودند و گزارش اولیه دقیقی را منعکس ساختند. ضعف مفرط نظارت بر قطارهای حمل و نقل مسافر یکی از این موارد است؛ با وجود افزایش منظم قیمت بلیت قطار، عملا نظارتی بر کیفیت ارایه خدمات مختلف نیست.

وی گفت: در پیشنهادهای کمیسیون عمران در گزارش سانحه برای آینده راه حل هایی پیش بینی شده است، ولی اصل حادثه به این گونه است که پس از خرابی و توقف قطار سیستم atc به لوکوموتیو سمنان مشهد اخطار داده است؛ اما مسئول کنترل ctc به راننده لوکوموتیو اعلام می کند، به اخطار توجه نکند و آن حادثه غمبار در حالی که قطار با سرعت 117 کیلومتر تردد داشته، رخ می دهد؛ چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکردند؟!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: برای اینکه اخطارهای اشتباه atc را امری عادی و رایج می دانستند و هر دوی آنها برمنوال گذشته، آن را دارای اهمیت ندانسته و اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است. حال سخن اینجاست که مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با چه کسی است؟ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از دو هزار دستور بی توجهی و خاموشی atc داده شده است، چرا در مدت های طولانی به رفع آنها و توجیه عوامل و راهکارهای جایگزین تبدیل نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص تأخیر در ارائه گزارش از سوی کمیته تحقیق درباره حادثه قطار گفت: هفته گذشته، گزارش کمیسیون عمران آماده و توزیع شد و حتی این گزارش در دستور کار هم قرار گرفت؛ اما به دلایل نامعلومی قرائت نشد و قول داده شد که امروز قرائت شود.

فرهنگی در ادامه گفت: اما امروز هم اتفاقی در این باره رخ نداد. اکنون پرسش این است که بر چه مبنایی هیأت رئیسه از قرائت این گزارش خودداری کرده است؟

وی گفت: احتمال دارد، اراده ای پشت این ماجرا باشد که این گزارش در مجلس قرائت نشود و یا قرائت آن به تأخیر افتد. این در حالی است که قرائت این گزارش، یکی از ضرورت های مهم برای شفاف سازی اتفاقات رخ داده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۴
عزیزان من گزارش را در مجلس بخوانید هدف رفع نواقص و مشکلات است و پیشگیری از اینچنین حوادثی.
اگه قرار بود ما روی سکوی های نفتی پالایشگاه ها خطوط لوله نفت به هشدار سیستم بیتوجه باشیم باید 24 ساعته آتش خاموش میکردیم. واقعا برای مسولین راه آهن متاسفم!
شفاف سازی توی دولت محرمانه ها؟؟
از این اراده ها زیاد است !!! پرونده فساد فوتبال ، پشت پرده بابک زنجانی ، تامین اجتماعی .......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار