بازدید 10184
۴

روایت جدید از فاجعه ریلی «هفت خوان»

کد خبر: ۶۴۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 29 November 2016
با گذشت چند روز از فاجعه جان باختن تعدادی از هموطنانمان دربرخورد 2 قطار در منطقه «هفت خوان » سمنان و اعلام اولیه دلایل و مقصران آن حادثه، همچنان ابعاد جدید و مقصران جدیدی در این مورد معرفی می‌شوند.
 
به گزارش خراسان، بیگی رئیس مجمع نمایندگان سمنان با اشاره به اینکه به آمار، ارقام، اطلاعات و اسناد مهمی دست پیدا کردیم تاکید کرد: در مجموع به این مطلب رسیدیم که گزارش های قبلی با این مستندات متفاوت است و قبل از تغییر شیفت، دستور حرکت داده شده بود. در همین حال پس از استعفای مدیر عامل راه آهن و بازداشت 3 نفر دراین مورد ،لکوموتیو ران قطار سمنان – مشهد هم با دستور قضایی بازداشت شد .

بازدید کارگروه ویژه مجلس از محل حادثه
 
در حالی که روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزئیات ساعت بندی حرکت دو قطار سانحه دیده را منتشر کرده و اظهار نظر خاصی درباره مقصران نشده است اما صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با فارس،اظهار داشت: با توجه به اینکه از طرف لاریجانی رئیس مجلس مامور به بازرسی و بررسی دقیق از محل حادثه قطار سمنان شده بودیم کارگروه ویژه بازدید از محل سانحه، بررسی‌های دقیق و کارشناسی را در این باره انجام داد.
 
وی با اشاره به اینکه با مسئولان و بعضی حادثه دیدگان صحبت کردیم یادآور شد: در نهایت و با بررسی‌ها و برگزاری جلسات متعدد کارگروه به این نتیجه رسیدیم که مقصر اصلی این سانحه خطای انسانی بوده که منجر به چنین حادثه دلخراشی شده است. وی افزود: گزارش کامل کمیسیون عمران هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. با توجه به اینکه این کمیسیون تنها مامور به انجام کار تخصصی و مدیریتی موضوع است تصمیم‌گیری درباره نحوه برخورد با عاملان اصلی با مجلس شورای اسلامی است که به احتمال زیاد مجلس درباره استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز تصمیم خواهد گرفت و به احتمال زیاد استیضاح خواهد شد چراکه وضعیت کنترل مضاعف جاده‌ها و راه‌آهن دارای اشکالات اساسی است که باید به صورت جدی مرتفع شوند.

قبل از تغییر شیفت، دستور حرکت داده شده بود
 
این در حالی است که به گزارش میزان ابوالفضل حسن بیگی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه پس از حادثه قطار سمنان طی چند روز گذشته به عنوان رئیس مجمع استان مدام مشغول پیگیری و بررسی موضوع بوده است، گفت: جمع بندی ها نشان می دهد ،گزارشی که رئیس کمیسیون عمران مجلس تا به حال داده است به طور کامل صحیح نیست بلکه در این گزارش موضوع تصادف این دو قطار بر اساس برداشت دوستان از بازدیدهای میدانی بوده است.وی با اشاره به بازدید مهندس ترکان که از طرف رئیس جمهور آمده بود، اظهار داشت: من و استاندار هم در این بازدید از اتوماسیون قطار در مرکز شاهرود بازدید کردیم.وی با بیان اینکه در آنجا به آمار، ارقام، اطلاعات و اسناد مهمی دست پیدا کردیم تاکید کرد: در مجموع به این مطلب رسیدیم که گزارش های قبلی با این مستندات متفاوت است.وقتی با مدیر کل راه آهن سمنان صحبت کردیم گفت تا این ساعت کسی به اتوماسیون ما مراجعه نکرده و خودش هم گفت من طی این چند روز درگیر مسائل راه آهن بودم و خودم هم اینجا نیامده ام.

علت حادثه هنگام تغییر شیفت نبوده است
 
نماینده مردم دامغان ادامه داد: وقتی که دقیقا مطالعه شد مشخص شد موضوعی که در تغییر شیفت مطرح است رخ نداده و اطلاعات در دو جا و به دو شکل ثبت شده است.حسن بیگی بیان داشت: ساعت 7 باید نفر بعدی می آمد که این فرد تاخیر می کند و ساعت 7:30 می رسد و دستور حرکت قطار هم ساعت 7:17 بوده است، بنابراین 13 دقیقه زودتر از تغییر شیفت راننده دستور حرکت گرفته است.وی نکته دیگر را مربوط به سه کامپیوتر که حرکت قطارها را ثبت می کنند خواند و گفت: یک کامپیوتر CTC، دومین آن ITC و سومین هم مرکز کنترل است که از مشهد تا تهران اشراف دارد زیرا همه این منطقه را این سیستم باید دستور بدهد و این نکته را هم مرکز کنترل دستور نداده، CTC دستور داده بود. حسن بیگی تاکید کرد: راننده قطار سمنان اعلام می کند که چراغ مسیر قرمز است و چراغ لکوموتیو هم قرمز است، یعنی اگر در مسیر راه هر حادثه ای از قبیل سیل،‌ شکستگی و توقف قطار رخ داده باشد قطار بعدی سیستمی دارد که خود قطار با چراغ قرمز راننده را مطلع می کند.وی با تاکید براینکه سه نقطه فنی به درستی عمل کرده است تاکید کرد: چراغی که در صورت بسته بودن راه باید روشن شود به درستی عکس العمل نشان داده بود.حسن بیگی با بیان اینکه این سیستم به CTC وصل است اضافه کرد: این بدین معناست که داخل قطار هم چراغ قرمز روشن می شود و قطار به حالت ترمز و توقف می رود.

حرکت قطار با دستور کتبی ازCTC
 
حسن بیگی با اشاره به اینکه آن فردی که در CTC نشسته بوده به راننده دستور حرکت می دهد اضافه کرد: در این حالت راننده قطار قبول نمی کند و آن فرد می گوید من به شما دستور می دهم و باید با مسئولیت من حرکت کنید.وی افزود: راننده مجددا می گوید که من حرکت نمی کنم و آن فرد به صورت کتبی به راننده تلفن گرام می زند و راننده با دریافت تلفن گرام مکلف به حرکت می شود. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه به راننده می‌گویند چراغ قرمز را به صورت دستی خاموش و حرکت کنید، اظهار داشت: پس از حرکت دستگاه شماره سوم نشان می دهد ساعت 7:32 دوقطار با هم برخورد می کنند.

بازدید ترکان از کارخانه های تولید قطعات سیستم‌های CTC وATC
 
در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر ترکان رییس کمیته پیگیری حادثه قطار مسافری با اشاره به بازدید بازرسان از کارخانه‌های تولید قطعات سیستم‌های CTC و ATC اظهار کرد: بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که سیستم‌ کنترل اتوماتیک قطار به خوبی عمل کرده است.وی تاکید کرد:‌سیستم‌های اتوماسیون در خصوص هر دو قطار به خوبی عمل کرده و به قطار سمنان- مشهد اطلاع داده مسیر برای تردد بسته شده و به همین دلیل چراغ را قرمز کرده است.وی ادامه داد:‌ اما تصمیم گرفته می‌شود قطار به صورت دستی حرکت کند و سیستم اتوماسیون خاموش می‌شود که این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.به گفته ترکان، در حال بررسی مراحل کار تصمیم‌گیری برای خاموش کردن سیستم کنترل اتوماتیک قطار هستیم تا اگر قصوری صورت گرفته مشخص شود.

لکوموتیوران قطار سمنان – مشهد فرارکرده بود که بازداشت شد
 
این در حالی است که آسیابی دادستان عمومی و انقلاب سمنان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده برخورد دو قطار مسافربری و انجام تحقیقات، بامداد روز یکشنبه با اعطای نیابت قضایی به دادستان شاهرود، یک نفر دیگر از عوامل این حادثه بازداشت شده است.وی ادامه داد: فرد دیگر لکوموتیوران قطار سمنان - مشهد است که پس از حادثه متواری شده بود. این فرد در محلی مخفی شده بود که با شناسایی محل اختفای وی، بازداشت و روانه زندان شد.

افزایش جان باختگان به 49 نفر
 
در همین حال اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیزتعداد جان باختگان قطار تبریز- مشهد از استان را 49 نفر اعلام کرد و افزود: روز چهارشنبه هفته جاری، مراسم تشییع و تدفین اجساد شناخته شده در تبریز برگزار می شود. وی ادامه داد: تعداد جان باختگان این حادثه 49 نفر هستند که تاکنون 36 جسد به تهران منتقل شده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴
درشگفتم هیچکس به فکراین همه کشته نیست اما یک نماینده که خطا میکنه دادوبیداد راه میاندازه واین همه دوروش حاشیه چرا برای این همه ادم بیگناه یکی ازنماینده اینقدر سروصدا راه نیانداخت
پای داعش در میان است وعمدی است .
وقتی یک رسانه از 10 نظر فقط 2 تاش رو تایید می کنه نمیشه انتظار بهبود اوضاع رو داشت
باسلام، بنده اواخر شهریور باقطار ازتهران به تبریز می رفتم خود آقای مدیرعامل هم داخل قطار بود نزدیکیهای مراغه قطار نقص فنی پیداکرد ومتوقف شد پس از دوساعت لکوموتیو دیگری آمد وقطار را به تبریز برد در تبریز کارکنان در ایستگاه تبریز جهت پیشواز رییس صف بسته بودند ان هم چه صف بلندبالایی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل