با برخورد دو قطار مسافربري راه آهن جمهوري اسلامي ايران به يكديگر ـ كه در محدوده هفت خوان اميرآباد استان سمنان اتفاق داد ـ بار ديگر شمار زيادي از خانواده هاي ايراني عزادار شدند. بر اساس آخرين اخبار دريافتي، بالغ بر 44 تن از مسافران اين قطارها كشته شدند و احتمال افزايش آمار كشته ها وجود دارد.
به گزارش «تابناك»؛ ساعت هشت صبح امروز، دو قطار مسافربري سمنان ـ مشهد و تبریز ـ مشهد در ايستگاه هفت خوان اميرآباد استان سمنان به يكديگر برخورد كردند تا حادثه اي تلخ روي دهد؛ حادثه اي كه به آتش سوزي گسترده در واگن ها منجر شد و همين موضوع امدادرساني به مصدومان را دشوار كرد.
موقعيت جغرافيايي اين حادثه كه در يك منطقه كوهستاني در مسير سمنان ـ دامغان واقع است و از محدوده هاي شهري و راه هاي دسترسي خوبي برخوردار نيست، كار امدادرساني به مصدومان را دوچندان سخت كرده است.
از صبح امروز و همزمان با وقوع حادثه اخبار ضد و نقيضي در رابطه با تعداد مجروحان و كشته شدگان به اطلاع عموم رسيد و همگان آرزو داشتند، خسارت جاني اين برخورد حداقلي باشد؛ اما آنچه در عمل رخ داد و رفته رفته به اطلاع رسيد، كشته شدگان تا 36 تن رسيد و احتمال افزايش آن نيز وجود دارد؛ به گونه اي كه سرپرست مرکز اورژانس کشور در اين باره گفت: کشتههای حادثه قطار سمنان آنقدر هست که ایران را عزادار کند.
بر اساس آنچه «محمدرضا خباز» استاندار سمنان در اين باره به «تسنيم» گفت: تعداد جانباختگان اين حادثه دلخراش به 31 تن رسيده و احتمال افزايش اين آمار نيز وجود دارد. همچنين بيش از 80 تن در اين حادثه مصدوم شدند.
اين مقام دولتي اضافه كرد: گروه هاي امداد و نجات در حال انتقال مصدومان به بيمارستان هاي ولايت دامغان و كوثر سمنان هستند و عمليات رهاسازي اجساد كشته شدگان و شناسايي آنها نيز ادامه دارد.
«پیرحسین کولیوند» سرپرست اورژانس کشور نيز در اين رابطه با ارائه جديدترين آمار گفت: شمار جان باختگان سانحه برخورد دو قطار مسافربری تا این لحظه 36 تن است و کار رهاسازی و جستجو در داخل واگنهای سوخته همچنان ادامه دارد.
كوليوند ادامه داد: 36 جسد شناسايي شده كاملاً سوخته اند و شرايط به گونه اي است كه شناسايي آنها بسيار سخت است.
*روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی با ارسال بیانیه ای ضمن تأیید شناسایی هویت چهار قربانی حادثه قطار ایستگاه هفت خوان گفت: این چهار نفر از پرسنل راه آهن رجا بوده اند.
يك منبع آگاه در اين رابطه به «فارس» گفت: سه دلیل عمده را میتوان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راهآهن هم برسد.
این منبع آگاه گفت: خطآهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده که ایمنی مسیر را افزایش میدهد؛ اما میتوان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.
وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز ـ مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی شده و به قطار برخورد میکند.
وی ادامه داد: شاید سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.
شنيده ها حاكي است، خباز استاندار سمنان با تأکید بر اینکه مسئولان و متخصصان شرکت راه آهن باید مسائل فنی این حادثه را بررسی و علت وقوع آن را اعلام کنند، گفت: آنچه مشخص است قطار تبریز - مشهد قبل از رسیدن به ایستگاه و در فاصله حدود 5 کیلومتری ایستگاه روی ریل متوقف شده بود و قطار سمنان با آن برخورد می کند.
اخبار رسيده از محل حادثه گوياي آن است كه مصدومان و ساير مسافران در سوز و سرماي منطقه اسير شده اند و شديداً به كمك مردم و مسئولان نيازمند هستند. «تابناك» اميدوار است عزم جدي مسئولان در رسيدگي به آنها از افزايش آمار قربانيان بكاهد.
*اسامی مصدومان حادثه قطار مسافربری منتقل شده به بیمارستان ولایت دامغان به شرح زیر است؛
1- زینب احمدی
2- فرشته احمدی
3- آیتالله عالیشاه
4- محمد بهلولی
5- علیاصغر اصغری
6- عطا علیپور
7- محمدجعفر یغماییان
8- همت جورسی
9- علیرضا ناجی
10- احمد جورسی
11- احمد بهاری
12- عارف نجفپور
13- حسین علیپور
14- داود بیرانی
15- شیدا وطنخواه
16- سعید ستوده
17- فاطمه یغماییان
18- داود زمانی
19- شمسی وطنخواه
20- نیرنگ پران
21- غلام ارشدی
22- محمد خسهجهانی
23- اسدالله کاویان
24- عمادالدین حسینی
25- ملیکا حسینی
26- محمد رسوبی
27- کبری بهاری
28- سجاد عزیزی
29- سامان بشیری
30- طیبه میصئه
31- اصغر پرویزی
همچنین اسامی 9 نفر از مجروحان این حادثه که به بیمارستان کوثر سمنان انتقال یافتهاند به شرح زیر است؛
1- احسان احمدی
2- حمزه صمدیان
3- علی داوریپناه
4- امیر دانشور
5- احمد اللهوردی
6- عطار راحلی
7- شهرام پورعزیزی
8- بهزاد رهبری
9- رضا غفوری
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، شمار جان باختگان سانحه برخورد دو قطار مسافربری را تا این لحظه ۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: کار رهاسازی و جستجو در داخل واگنهای سوخته همچنان ادامه دارد.
وی همچنین آمار نهایی مصدومین که به مراکز درمانی منتقل شدند را بیش از ۱۰۰ تن اعلام کرد.
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم در واكنش به اين حادثه گفت: جلسه ستاد مدیریت بحران استان سمنان به این منظور تشکیل شد تا مشخص شود حادثه چگونه رخ داده و اقداماتی که بعد از آن صورت گرفته، چگونه بوده است.
وی افزود: همه این سخنان باید از ابتدا بررسی و پیادهسازی شود تا ببینیم چه گفتوگوهایی صورت گرفته و چه علایمی داده شده و به چه دلیل این حادثه رخ داده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از حادثهای که در سالهای گذشته رخ داد، با سامانههای اتوماتیک توانسته بودیم وضع ایمنی را این محور که شلوغترین محور کشور است، برقرار کنیم و حادثهای را پس از آن نداشتیم.
آخوندی افزود: کمیسیون بررسی سوانح راهآهن درباره دلیل نهایی رخداد این حادثه اظهار نظر خواهد کرد اما در جلسه امروز در استانداری سمنان، رسیدگی به مجروحان و آسیبدیدگان این سانحه بررسی شد.
يك منبع آگاه كه خود را كارمند شركت راه آهن معرفي كرد، در مورد علت اين حادثه به «تابناك» گفت: بنده از کارمندان راه آهن هستم. در همان محور و همان شکل دو سال پیش ده ها تن کشته و مجروح شدند باز همان اتفاق افتاد. سیستم ای تی سی که مسئولان به آن افتخار می کردند عمل نکرد و اين گونه شد.
گفتني است، در خردادماه سال 93 نیز در پی وقوع سانحه ریلی برخورد دو قطار در مسیر تهران- مشهد در ایستگاه امروان دامغان، امیرحسین تاوپور، مدیرکل راهآهن شمال شرق کشور از سمت خود استعفا داده بود.
آن زمان، سانحه ریلی برخورد دو قطار مسافری و باری در مسیر تهران ـ مشهد در ایستگاه امروان دامغان منجر به کشته شدن یک نفر و مصدومیت 31 نفر شده که در پی آن امیرحسین تاوپور، مدیرکل راه آهن شمال شرق کشور در نامهای به مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران استعفای خود را اعلام کرد و مورد پذیرش قرار گرفت.
پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن در رابطه با علت احتمالی حادثه گفت: قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف می شود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود. در همین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند. به وی گفته می شود، مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.
این مسئول اضافه کرد: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود، به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.
پورسید آقایی در گفت و گو با صداسیما ضمن تأکید بر خطای انسانی در وقوع این حادثه گفت: سیستم ریلی تهران مشهد به صورت الکترونیکی مدیریت می شود و به یکی از قطارها که متوقف بود و اجازه حرکت نداشت بنا به دلایلی دستور حرکت می دهند که با بررسی مکالمات ضبط شده علت دقیق شناسایی و به اطلاع عموم خواهد رسید.
پورسید آقایی همچنین از مردم ایران به خاطر این حادثه عذرخواهی کرد.
** اين خبر تكميل مي شود