بازدید 10990
واکنش‌های رسانه‌های بین‌المللی به نگاه متفاوت تلویزیون ایران به سیاست در آمریکا؛

از پخش «خانه پوشالی» تا پخش مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا

شرکت سونی که حق پخش این مجموعه را در اختیار دارد هنوز در مورد پخش این سریال در ایران اظهار نظری نکرده است. اما به نظر می‌رسد که حق کپی رایت برای پخش این سریال در ایران صادر نشده و به صورت غیرقانونی دوبله و آماده نمایش شده است....
کد خبر: ۶۳۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 14 October 2016
آسوشیتدپرس در گزارشی به بهانه پخش سریال آمریکایی خانه پوشالی در ایران با اشاره به روابط ایران و آمریکا نوشته است: سالهاست مردم ایران با فرهنگ آمریکا رابطه نزدیکی نداشته‌اند اما به نظر می‌رسد برای آنکه گفته شود «واقعیت آمریکا این است» این روز‌ها ایرانی‌ها اجازه تماشای سریال سیاستمدار دسیسه کار آمریکایی فرانک آندروود در سریال «خانه پوشالی» را دارند.

به گزارش «تابناک»؛ این سریال که هرشب ساعت ۱۱ شب از شبکه نمایش نشان داده می‌شود و به فارسی دوبله شده، نمایش سناتور کارولینای جنوبیاست که با نیرنگ به ریاست جمهوری می‌رسد. محمد کاظمی دانشجوی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی گفته است: «این سریال نشان می‌دهد چطور سیاست در آمریکا کثیف است و آن‌ها برای رسیدن به قدرت هر کاری می‌کنند»

تصمیم ایران در نمایش سریال خانه پوشالی در ایران که معمولا برنامه سازی در آمریکا را به دلیل اشاعه فرهنگ آمریکایی منحط می‌دانند، بسیار نادر بوده است. بسیاری از وبسایت‌ها در ایران فیلتر و استفاده از ماهواره ممنوع است. برخی از ایرانی‌ها به ویژه نسل جوان سریال‌های خارجی را از طریق اینترنت و دی وی دی‌هایی که در بازارهای خیابانی وجود دارد، تهیه و تماشا می‌کنند.

فرناز رحمانی دانش آموز ۱۷ ساله ایرانی گفته فکر می‌کند نمایش سریال خانه پوشالی نشان می‌دهد که سیاستمداران آمریکایی تا چه اندازه فریبکارند. اما برای من این شانس وجود داشته که اوقات فراغتم را با یک سریال خوب سر کنم. شاید این شانسی برای تلویزیون ایران نیز بوده است که بتواند مخاطبان بیشتری را جلب کند.

این سریال به خوبی می‌تواند ایده قدیمی ایران در مورد آمریکا و بی‌اعتمادی آن‌ها به سیاست‌های آمریکا را نمایش دهد. ایرانی‌ها آمریکا و سازمان سیا را برای کودتای ۱۹۵۳ مقصر می‌دانند که این مساله باعث تسخیر سفارتخانه آمریکا بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ شد.

تقریبا ۴۰ سال است که آمریکا در ایران به عنوان شیطان بزرگ شناخته می‌شود که به همراه سازمان موساد اسرائیل به عملیات جاسوسی در این کشور مشغول است. به عبارت دیگر درست مانند فرانک آندروود.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در این خصوص نوشته است: نکته جالب توجه این است که همزمان با پخش تبلیغات این سریال، مناظره انتخاباتی میان ترامپ و کلینتون به صورت زنده از شبکه خبر تلویزیون ملی ایران پخش شد که پیش از این سابقه نداشته است.

سیاستمداران ایرانی می‌گویند آمریکا بزرگ‌ترین دشمن ایران است. فواد ایزدی تحلیلگر سیاسی ایرانی منتقد آمریکا می‌گوید: آمریکایی‌ها ظاهری شیک و تمیز دارند، کراوات می‌زنند و کت و شلوارهای لوکس بر تن می‌کنند اما این زیبایی‌ها ظاهری است و پشت آن، سیاست‌هایی خصمانه و پلید علیه ملت‌های جهان در حال برنامه‌ریزی است.

او از حامیان پخش این سریال است و اعتقاد دارد پخش این سریال از تلویزیون رسمی ایران موجب می‌شود مردم بیشتر با این جزئیات پشت پرده سیاستمداران آمریکایی آشنا شوند. تصمیم به انجام این کار توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گرفته شده که توسط محافظه‌کاران اداره می‌شود.

شرکت سونی که حق پخش این مجموعه را در اختیار دارد هنوز در مورد پخش این سریال در ایران اظهار نظری نکرده است. اما به نظر می‌رسد که حق کپی رایت برای پخش این سریال در ایران صادر نشده و به صورت غیرقانونی دوبله و آماده نمایش شده است. البته این اولین بار نیست که تولیدات سینمایی و تلویزیونی غربی در تلویزیون دولتی ایران بدون پرداخت حق کپی رایت به نمایش در می‌آید.

به نوشته بلومبرگ مخاطبان ایرانی سریال خانه پوشالین با سویه‌های تازه‌ای از سیاست آمریکایی آشنا خواهند شد. پخش سریال خانه پوشالین در تلویزیون دولتی ایران بیانگر تمایل دست‌اندرکاران صداوسیمای ایران برای نقد نظام سیاسی آمریکا و نمایش لابی‌گری‌ها و فساد سیاستمداران آمریکایی است. این سریال آمیخته‌ای از واقعیت و تخیل نویسندگانش است اما به نوعی تداعی‌کننده رقابت‌های انتخاباتی میان هیلاری کلینتون و ترامپ است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر