بازدید 7821
نقدی بر اظهارات اخیر جهانگیری؛

معاون اول رئیس جمهور با عددسازی از رکود اقتصادی عبور می کند!

این عدد، یکی از اعجاب برانگیزترین اعداد در راستای نشان دادن خروج از رکود توسط دولت است؛ عددی که در صورت واقعیت، امروز باید شاهد کمبود نیروی کار و رونق شدید اقتصاد بودیم؛ موضوعی که در واقعیت بیشتر به یک شوخی شبیه است.
کد خبر: ۶۲۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 06 October 2016
رکود اقتصادی، مفهومی است که از دیرباز گریبان اقتصاد ایران را گرفته است. این مفهوم گاهی با تورم نیز آمیخته و از آن به «رکود تورمی» یاد می شود. با این حال، رئیس جمهور در اواخر سال 93 بود که اعلام کرد، از رکود خارج شدیم؛ اما چندی نگذشت که مقامات دیگر دولتی بر ادامه رکود در اقتصاد صحه گذاشتند و برای آن اظهارنظر آقای روحانی توجیهات فروانی بافتند.

به گزارش «تابناک»، «عبور دولت از رکود» کلیدواژه‌ای است که طی سه سال گذشته رئیس‌جمهور و سایر چهره‌های دولت، هرچند وقت یک بار درباره آن صحبت کرده‌اند و مواضع مختلف و متناقضی گرفته‌اند. این اظهارات تا جایی پیش رفت که حتی برخی مخالفان دولت بیان می کنند که احتمالا دولت از رکود خارج شده، ولی اینکه مردم هم خارج شده باشند، امری بعید است.

در این باره در تازه ترین اظهارنظر معاون اول رئیس جمهور، آقای جهانگیری در بجنورد بیان داشته است، «بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانکی از وضعیت رکود خارج شده اند».

این عدد، یکی از اعجاب برانگیزترین اعداد در راستای نشان دادن خروج از رکود توسط دولت است؛ عددی که در صورت واقعیت، امروز باید شاهد کمبود نیروی کار و رونق شدید اقتصاد بودیم؛ موضوعی که در واقعیت بیشتر به یک شوخی شبیه است.

احتمالا این عددسازی توسط دولت به ابراز نگرانی رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای سال در حرم امام رضا(ع) برمی گردد. رهبر انقلاب در آن سخنرانی در توصیه ای بیان داشتند که «الان چند هزار کارگاه و کارخانه متوسط و کوچک در کشور هست. اگر چنانچه آماری که به بنده دادند که 60 درصد از این ها دچار بی کاری و تعطیلی هستند، این خسارت است. آن چیزی که در متن جامعه اشتغال و تحرک ایجاد می کند، همین صنایع کوچک و متوسط است».

همان طور که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود بیان داشت که مردم تورم را با جیب خود می سنجند، خروج واحدهای صنعتی نیز از خروج را باید واحدهای صنعتی در سراسر کشور و مردم بی کار به چشم ببینند که نمی بینند. نگاهی به آمار بیکاری به صورت غیررسمی و همچنین تعداد واحدهای صنعتی، که به دلایل متعدد از کار افتاده اند، نشان از وضعیت بد تولید کشور است.

آقای جهانگیری که عدد 10000 را بیان می کنند؛ اما باید پرسید، آیا می توانند نام ده واحد را که دوباره وضعیت رونق را تجربه کرده اند؛ ببرند؟!

باید گفت با حرف زدن و آمارسازی مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد، بلکه حل این مشکلات در گرو اراده و شفافیت است. گفتن واقعیات به مردم و مسئولان کشور می تواند مشکلات کشور را به نحوی روشن و از سوی دیگر، زمینه لازم برای حل این مشکلات فراهم شود.

اگر دولت بتواند حتی نصف واحدهای صنعتی را ـ که در دوران تحریم و سایر مشکلات اقتصادی به این وضع دچار شده اند ـ در کوتاه مدت نجات دهد، بخشی از مشکلات بیکاری و رکود به پایان خواهد رسید؛ اما اینکه صرفاً آمار بسازیم و به خودمان افتخار نماییم، مشکلی از کشور حل نخواهد شد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۲۵
این افراد دروغ کی هستند از کجا امده اند این همه ثروت .مدارک دروغی تحصیلی .قبل از انقلاب کجا بودند چرا حاکم بر سرنوشت ملت بخت بر گشته ایران شده اند کسی نیست قانون از کجا اورده ای را اجرا کنه تا رسوا شوند این بی دینان ییوطن
حتما روی کاغذ
آقا داشته از روی کاغذ میخونده متاسفانه ممکنه یک نقطه توسط مگس روی کاغذ اضافه شده باشه و ایشون 1000 رو به اشتباه 10000 خوانده باشد.حالا بدون فکر به اینکه این عدد یعنی چه!
دوستان اشتباه نکنید کلمه (رکود) خلاصه شده همون کلمه ((((( روی کود ))))) است که انسانها بعضی وقتها از روی آن عبور می کنند . و توی شوخی ها و سرکاری ها میشود از اون کلمه اولی استفاده کرد . (( تا حالا شده در یک روستای دامداری باشید چاره ای ندارید برای اینکه بتوانید راه بروید باید از روی کودها یا همان روکودها عبور کنید دیگه .
آفرين. متن زيبا دلسوزانه و نقد منصفانه اي بود.
یک سئوال اساسی چرا آمار و نفوس مسکن طی چندسال گذشته تا بحال حرفی نزده پس اطلاعات مردم رو برای چی میخوان!!!! برای اینکه دوباره خودشان عدد سازی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه اولين بار كه كه باصيلاح دولت ها به امار اب ميبندند نه اخرين بار
از سال 70 اين روش پا گرفت و هر سال با شيب ملايم صعود داشت ولي در دولت نهم و دهم شتاب چند برابري داشت يك روز با وزيرمان بر حسب تكليف در سال 85 اين مشكل را بصورت مستند مطرح كردم ايشان فرمود اگر ارائه اين امار براي گرفتن امتياز از مجلس و دولت باشد ايرادي ندارد ولي اگر براي كلاه گذاشتن بر سرم من باشد بررسي و برخورد ميكنم. با اين جواب ديگر نبايد منتظر نتيجه بررسي ايشان ميماندم . تازه فهميدم اين امار ساختگي خواست خود جناب وزير هم هست و از دكتر محمد سليماني بيشتر از اين نبايد انتظار داشت و با خود گفتم واي به روزي كه بگندد نمك
درمان اين ناهنجاري در دولت نياز به عزم راسخ دارد و متاسفانه كسي به اين مسائل توجه نمكند.
اثار سوء اين نگرش موجب پاگرفتن چاپلوسان و ماديون در سمت هاي دولتي و حذف عناصر صالح ميگردد و در نتيجه ارزش ها بهمني گونه سقوط ميكند. اكنون اين بيماري به شدت شيوع پيدا كرده و درمان ان كار حسن و محمود و....نيست بايد با بكار گيري امكانات مدرن و ايجاد پيگاه هاي اطلاعات و نظارت عناصري از سه قوه باين بيماري خانمان سوز كشور مقابله كرد . با عناصر ترويج دهنده اين فرهنگ برخورد جي نمود حال اگر خاطي نماينده يا قاضي يا مدير باشد نبايد در برخورد با اين خاطيان ملاميمت نشان داد. يا اينكه صبر كنيم و شاهد تكرار اين خيانت ها باشيم
خدا مملکت را از دروغ و خشکسالی حفظ کند.
ضرب المثل معروف که میگن سیر را چه خبر از گرسنه اقای جهانگیری در خانه اش دو یا سه فرزند تحصیل کرده دانشگاهی نیست تا بعد از 30سال سن وبعضا متاهل سربار پدر ومادر بازنشسته خود باشند تا رکود را با جسم وجان لمس نمایند البته بیشتر مسولین ما از این قماشند زیرا اگر کاری در این مملکت باشد اول خیش وقوم مسولین وپارتی دارها گزینش می شوندبخدافرزندان ما با داشتن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاههای بنام دولتی از یافتن شغلی با حقوق پایه کارگری در مانده اند .
بعضیها دلشان خوش و دماغشان چاق است!
87 ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺷﻐﻞ ﺷﺪﻧﺪ
28.5 ﺩﺭﺻﺪ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ
ﺗﻮﺭﻡ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ 2ﺩﺭﺻﺪ ﺭﺳﻴﺪﻩ
500 ﺩﺭﺻﺪ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺭﺷﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ
ﻣﺴﻜﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪ ﻭ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
عزیزم مسکن مهر
ﻳﻜﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺩﻭﻟﺖ; ﻻﺑﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺯﻧﺪﺍﻧﻴﺎﻥ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ! ﺯﻧﺪﺍﻧﻴﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺠﺎﻣﻊ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺷﻜﺎﻳﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
آمار بسازیم ؟
استجیربا...
دولت راستگویان ،با جناب سخنگویش ومعاون محترمش جناب جهانگیری!
چرا تخیر می کنید.
امید بیافرید.
تدبیره دیگه
جناب جهانگیر،,دراین عکس قشنگ می خنده.
اما به چی می خنده ....
10هزار عدد بزرگی نیست. منظور از واحد صنعتی که لزوما پالایشگاه و کارخانه نیست. میانگین افراد شاغل در واحد های صنعتی ایران زیر 50 نفر است. با فرض 50 نفر اشتغال در هر واحد و 10 هزار واحد، باید 500 هزار اشتغال ایجاد شده باشد. که باز هم عدد بسیار کمی است. با توجه به نرخ رشد جمعیت، هرم جمعیتی و بیکاری تجمعی در چند دهه، ایران سالیانه به 2.5 میلیون شغل جدید نیاز دارد.
پس می بینی که با راه افتادن 10 هزار واحد صنعتی(که نیمه تعطیل بوده اند) لازم نیست شاهد کمبود نیروی کار و رونق شدید اقتصاد باشیم.
**درضمن چاپ هم نکردی، فدا سرت، فقط عصبانی نباش
لطفا بدون دلیل و سند انتقاد نکنید. نویسنده، اسم و آدرسش را بدهد تا برایش لیست اسامی کارگاه ها ارسال شود وگرنه بی جهت به آقای جهانگیری که کارشناس این حوزه است و به آمار دسترسی دارد، توهین نکند.
کم هزینه ترین چیزها دروغ است
بی تدبیر و امید واهی
دولت در حد توانش دارد به پیش میرود البته اگر این دلواپسان ضد برجام بگذارند. چون این آقایان کمر همت بسته اند تا دولت را تخریب کنند به هر قیمتی حتی به قیمت تضعیف نظام از جمله شریعتنداری . ولی کور خوانده اند دولت روحانی 1400 یک ایران مقتدر اقتصادی سیاسی و با ثبات را به نمایش خواهد گذاشت. انشاا...
رکود یا همان معادل خارجی آن inactivity که به مرور نمایان میشود - حد اقلی فعالیت ، در جا زدن و توقف مطلق فعالیت.

شاید منظور ایشان این بوده است که این تعداد صنایع را از وضعیت توقف مطلق فعالیت به درجا زدن و از درجا زدن به سمت تداوم حداقلی فعالیت سوق داده ایم و مانع توقف مطلق آنها شده ایم که خود اقداماتی است.

انگشت اشاره هم به تعداد برای نشان دادن حجم مشکل و از منظر سیاسی لازم بوده یاد آوری گردد. که جوان ها چه کردند و چه میراثی گذاشته اند .

سایت محترم تابناک بر این پیرمرد بنده خدا زیاد سخت نگیرید.آوردن این صنایع از توقف مطلق فعالیت به سمت حد اقلی فعالیت هم قابل تعمق است.

این بیان ریاصی را معادل آمار نگیرید که همان انشاء فوق بوده است .

اصلا و مگر آماری هست که چه تعداد صنعتگر و کارگاه داریم . همانطور که نمیدانند که چه تعداد را فله ای حذف یارانه نموده اند و نمیخواهند در این خصوص آمار شان را داشته باشند. و نمیخواهند آمارشان را اصلاح کنند.

چقدر برای عدالت یارانه ای سینه زدید و حال که شاهد بی عدالتی و به شیوه فله ای میباشید سکوت کرده اید.





جوان تر ها صنایع را به این روز انداختند
موقع رای دادن نشونش میدیم بزار خالی ببندن .
چرا که نتونه نام ببره 2 تاش فقط خودروسازهای ورشکسته بودند که با وامی که می شد کلی جوون وام ازدواج یا ایجاد شغل شه از ورشکستگی نجات دادن.یا کلی از شرکتهای که اختلاس هاش داره رو میشه دارن از ورشکستگی نجات پیدا می کنند.
پیش بینی بنده این است اگر آقای روحانی کاندیدای ریاست جمهوری سال 96 بشوند و رای بیاورند به احتمال خیلی زیاد قیمت دلار و دیگر اجناس و ... پس از حدود شش ماه تا یک سال افزایش زیادی خواهد یافت (دلیل آن دست آورد کاملا هیچ برجام خواهد بود ) و پس از آن شاهد اعتراضات شدید مردمی خواهیم بود نه آن دسته از مردم که در سال 88 نسبت به انتخابات اعتراض داشتند و از آن سوی مرزها به آنها خط داده می شد بلکه مردمی اعتراض می کنند که هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و با برخودرد پلیس ضد شورش صحنه را خالی نمی کنندو عاقبت خوبی در انتظار مردم نیست
اما اگر کسی دیگری رئیس جمهور شود شاید داستان عوض شود و مردم تا بخود بیایند و ببینند و بشناسند این بنده خدا را مدت چهار سال دیگر گذشته است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی