بازدید 3838

میانگین مصرف آب در ایران چقدر است؟

کد خبر: ۶۲۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 04 October 2016
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه الگوی مصرف در کشور ما مناسب نیست، گفت: میانگین مصرف آب در ایران 2 برابر میانگین مصرف جهانی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ها با ستاد امر به معرف و نهی از منکر اظهار داشت: در کشور ما به اشتباه مصرف‌گرایی ملاک توسعه یافتگی تلقی می‌شود و این اتفاق باعث شده تا در الگوی مصرف آب با مشکل مواجه شویم.
 
ابتکار ادامه داد: با اینکه ایران یک درصد خاک جهان و یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اما در میزان آب شیرین و منابع آبی با کمبود چشمگیری مواجه است به طوری که تنها حدود 4 دهم درصد مساحت کشورمان را منابع آبی به اختصاص داده است.
 
وی تاکید کرد: میانگین مصرف آب در ایران 2 برابر میانگین مصرف جهانی است و در برخی جاها  حتی به 2 تا 4 برابر رسیده است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: الگوی اشتباه مصرف آب تنها به شهر اختصاص ندارد چرا که مصرف 3 و نیم برابری آب کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه به نسبت نیاز واقعی‌شان باعث شده تا دریاچه ارومیه با این وضعیت مواجه شود.
 
وی با تأکید بر اینکه تمامی الگوهای مصرف ما آثار و تبعات زیست محیطی به دنبال دارد، تصریح کرد: در بحث انرژی کشور ما حدود سه و نیم تا چهار برابر کشورهای توسعه یافته مصرف کننده است، و حالا که تولید گاز و نفت در کشورمان از میزان بالایی برخوردار است دلیل نمی‌شود مصرفمان نیز افزایش داشته باشد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کارآمدی نظام‌ها در حوزه محیط زیست به محیا کردن محیط زیست سالم برای شهروندان و موفقیت آنها برای مقابله با تخریب گره خورده است، افزود: باید ساز و کارها برای مشارکت مردم در حفظ محیط زیست تعیین شود تا طبیعت بتواند خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهد.
 
وی در خصوص جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در مسائل زیست محیطی، بیان داشت: در امر به معروف و نهی از منکر بحث رفتاری، عمل درست و عامل بودن خود شخص به آن موضوع، می‌تواند در ترویج معروف گام مهمی ایفا کند.
 
ابتکار ادامه داد: در حوزه محیط زیست بحث رفتاری بسیار مفهوم دارد کسانی که انضباط فردی خوبی دارند می‌توانند مروج دهنده خوبی در این بخش باشند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زمانی تمام شاخصه‌های دنیا در بخش الگوی مصرف با اقتصاد مدرنیته گره خورد، افزود: طولی نکشید که روند مصرف‌گرایی دنیا را به جایی رساند که دیگر کشش تخریب را ندارد، با اینکه حداقل عمر زمین 400 میلیون سال برآورد شده اما در طی این 100 سال اخیر تمامی ظرفیت های آن را نابود کرده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: ما انسان‌ها کاری کرده‌ایم که در حال حاضر 70 درصد چهارپایان طی 50 سال اخیر منقرض شده‌اند و بحث انقراض گونه‌های تنوع زیستی در طبیعت تبدیل به هشدار شده است که چگونه انسان خودخواهانه منجر به وقوع این اتفاقات شده و با ادامه این روند به کجا خواهد رسید.

ابتکار با اشاره به اینکه نظام بازرسی مستمر خطوط تولید خودرو و موتورسیکلت اجرایی می‌شود، گفت: به طور مستمر کیفیت خودروهای تولیدی مورد حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد. اخیرا شماره گذاری 15 خودرو که استانداردها را رعایت نکرده بوده‌اند متوقف شدند. نظارت بر سوخت تولیدی کشور، اجرای استانداردهای یورو4 بنزین در گازوئیل نیز در حال انجام است.
 
ابتکار با اشاره به تغییر نگاه بسیاری از جوامع پیشرفته صنعتی گفت: دنیا در موضوع مصرف گرایی به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت می‌کند بنابراین ما نیز با بازگشت به ارزش‌های فرهنگی خودمان و تغییر رفتارهایمان باید الگو شده و منجر به تغییر رفتارها و نگاه‌های دیگر افراد جامعه شویم.
 
وی افزود: استفاده از روش های روز جهانی همچون به راه انداختن پویش و کمپین‌های امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های اجتماعی می توانیم در زمینه اصلاح الگوی مصرف تاثیر گذار باشیم.
 
ابتکار ادامه داد:کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو که نوعی از امر معروف و نهی از منکر به شمار می رود یا پویش چالش 18درجه که زمستان سال قبل شروع شده، حرکتی فراگیر در اصلاح الگوی مصرف محسوب می‌شوند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر خودروها زندگی ما انسان‌ها را قفل کرده، گفت: در بسیاری از کشورهای صنعتی کمپینی به نام جوانان ضد گواهینامه ایجاد شده است.
 
وی درباره کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش زمین، بیان داشت: افزایش دمای کره زمین و کاهش گازهای گلخانه‌ای موضوعی است که همه جهان از آن تاثیر می‌گیرند. در شورای عالی آب مطرح شد که ایران در سال 94 نسبت به سال‌های قبل حداقل حدود یک و نیم درجه افزایش دما داشته و بارندگی‌ها کاهش یافته است بنابراین ما نیز از گرمایش زمین متاثر شده‌ایم و این به نفع ماست که علاوه بر منافع ملی به دلیل منافع انسانی به پویش کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش 18 درجه بپیوندیم.
 
ابتکار ادامه داد: وقتی در منازل یک تا دو میلیون ایرانی در زمستان لباس تابستانی بر تن افراد بوده و میزان گرمایش منزل خود را افزایش می‌دهند میزان مصرف بالا رفته و به تبع آن در ایجاد آلودگی تاثیر خواهد گذاشت.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص کمپین‌های حفاظت از حیات وحش، تصریح کرد: فدراسیون‌های ورزشی پیشگام شده و علامت بسیاری از گونه‌ها را در تبلیغات و پیراهن‌های خود ثبت کرده اند.
 
وی ادامه داد: معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اخیرا اعلام کرد که کشتی‌رانی وارد رقابت شده و می‌خواهند تصویر گونه‌های دریایی رو به انقراض را در بدنه کشتی‌های خود حک کنند.
 
ابتکار تأکید کرد: گونه‌های بسیار زیادی از دریا خزر و خلیج فارس را از دست داده‌ایم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این پویش‌ها نمونه‌ای از امر به معروف و نهی از منکر در حفاظت از محیط زیست است.
 
وی درباره امضای تفاهم‌نامه همکاری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امضای تفاهم‌نامه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بسیار خوبی است چرا که یک پیوند و هم افزایی را بین محیط زیست و موضوع بسیار مهمی به نام امر به معروف و نهی از منکر ایجاد می‌کند.
 
ابتکار افزود: ایجاد این تفاهم‌نامه در جهت منویات حضرت امام راحل و نگاهی که مقام معظم رهبری در 17 اسفند 1393 به طور مشخص در سخنرانی‌های خود در حوزه محیط زیست اعلام کردند، ایشان روی این موضوع تاکید دارند که حفاظت از محیط زیست از معقوله امر به معروف و نهی از منکر است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روحانی رئیس جمهور نیز در روز جهانی محیط زیست تعبیر مشابه‌ای به کار برده و تاکید کردند که محیط زیست امر به معروف و خیر جمعی است و اینکه می‌گویم تخریب نکنید نهی از منکر است.
 
وی بیان داشت: بنابراین امضای این تفاهم‌نامه در پی خط مشی‌ها بوده و امیدواریم بتوانیم آن را عملی کنیم.
 
ابتکار گفت: خوشحالم حجت الاسلام و المسلمین زرگر می‌خواهد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نگاه‌ها را تغییر دهد چرا که تخصیص یافتن این امر متعالی به یک موضوعات و افراد خاص منجر به محدودیت شده و کاملا از تاثیر گذاری آن می کاهد در حالی که ارزش‌های والای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به امر به معروف و نهی از منکر گره خورده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی