بازدید 3727

ارزش افزوده در بنگاه‌هاي با زنجيره کامل توليد

کد خبر: ۶۲۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 02 October 2016
مدير عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مراسم آغاز بکار دومين کنفرانس آهن و فولاد ايران (متال بولتن) با بيان اينکه مقرر است توليد فولاد در ايران از 17 ميليون تن در زمان حاضر به 55 ميليون تن در سال 1404 برسد، تأکيد کرد: برگزاري اين کنفرانس در اصفهان راه رسيدن به اين هدف را هموار ميکند زيرا شرکتهاي خارجي بيش از پيش با ظرفيت‌هاي ايران آشنا شده و زمينه روابط بين المللي فراهم ميشود.
 
به گزارش خبرنگار فولاد مبارکه، بهرام سبحاني افزود: توليد فولاد ايران در سال 2015 ميلادي حدود 16.1 ميليون تن و ميزان مصرف آن در کشور در زمان ياد شده حدود 18.7 ميليون تن بوده است.
 
وي پيش بيني کرد: اين رقم تا سال آينده به 20 ميليون و تا سال 1404 به 35 ميليون تن در سال برسد.
 
وي با اشاره به روند رو به رشد صادرات فولاد و روند کاهشي واردات فولاد در ايران از سال 2007 ميلادي تا 2015 گفت: امسال تراز تجارت فولاد ايران قطعاً مثبت و ايران صادرکننده خالص فولاد خواهد شد و صادرات از واردات فولاد در کشور پيشي خواهد گرفت.
 
مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنين با بيان اينکه ايران در حال طي کردن مسير توسعه تا سال 1404 است، افزود: بر اساس برنامههاي سند چشم انداز تا افق 1404 سرانه مصرف فولاد در کشور بايد به 350 کيلوگرم در سال برسد يعني مصرف داخلي ما با توجه به پيشبيني جمعيت يکصد ميليون نفري به 35 ميليون تن و صادرات فولاد به 20 ميليون تن خواهد رسيد.
 
وي سرانه مصرف فولاد در زمان حاضر در کشور را 237 کيلوگرم اعلام و تصريح کرد: اين رقم در کشور توسعه يافتهاي مانند کره جنوبي يکهزار کيلوگرم است.بايد در نظر داشت سرانه مصرف فولاد يکي از شاخص هاي توسعه در جوامع است بطوريکه تا کمتر از يکصد کيلوگرم در سال براي کشورهاي کمتر توسعه يافته، بين يکصد تا 300 براي کشورهاي در حال توسعه و بيش از 300 کيلوگرم براي کشورهاي توسعه يافته است.
 
مديرعامل فولاد مبارکه گفت: ميزان مصرف فولاد در منطقه خاورميانه 53 ميليون تن در سال است که 30 ميليون آن وارداتي است، بنابراين ايران به عنوان بزرگترين توليد کننده فولاد در اين منطقه ميتواند نقش بسزايي در تأمين اين نياز داشته باشد و اين موضوع توسعه صنعت فولاد را در ايران توجيه مي کند.
 
سبحاني با اشاره به برخورداري ايران از دانش فني توليد فولاد در زمينه‌هاي ساخت تجهيزات، طراحي و ساخت واحدهاي فولادي و نيروي تحصيلکرده، افزود: ايران اکنون 28 ميليون تن ظرفيت آماده به کار در توليد فولاد دارد.
 
به گفته وي اکنون طرحهاي توسعه توليد فولاد کشور با ظرفيت 21 ميليون تن به خوبي در حال اجراست و به زودي به چرخه توليد کشور اضافه ميشوند.
 
سبحاني همچنين با اشاره به چالشهاي موجود در بخش توليد فولاد اظهار کرد: چگونگي استخراج و فرآوري سنگ آهن، آب، حمل و نقل، منابع انرژي و هزينه تمام شده از جمله اين چالشها است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به ظرفيتهاي موجود در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: اين کارخانه، بزرگترين توليد کننده آهن اسفنجي دنيا با 12 ميليون تن در سال و بزرگترين توليد کننده ورق هاي فولادي در خاورميانه و شمال آفريقاست.
 
وي با بيان اينکه شرکت فولاد مبارکه يک درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) و پنج درصد توليد ناخالص داخلي بخش صنعت را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: اين شرکت حدود 50 درصد از فولاد کشور را توليد مي کند و همين سهم را تا سال 1404 حفظ خواهد کرد.
 
 وي با تأکيد بر اين که ظرفيت توليد گروه فولاد مبارکه تا 1404 به 25 ميليون تن ميرسد. تصريح کرد: از ابتداي سال آينده ظرفيت توليد فولاد مبارکه به 10.3 ميليون تن ميرسد.
وي با اشاره به بهرهبرداري از ساير طرحهاي توسعه در فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بزودي حدود 1.8 ميليون تن به ظرفيت توليد کارخانه اضافه ميشود.
 
دکتر سبحاني در بخش ديگري از سخنان خود با مهم خواندن مسئله تأمين گندله و آب مورد نياز براي واحدهاي توليدي در دست احداث و همچنين حمايتهاي مالي گفت: علاوه براين موارد بايد از همين الان به فکر تأمين شبکه مناسب حمل و نقل محصولات، تأمين انرژي، بازارهاي هدف صادراتي محصولات توليد شده در کارخانجات در دست احداث باشيم. به خاطر داشته باشيم فقط در صورت ايجاد بالانس در زنجير فولاد ميتوانيم افق روشني در توليد فولاد داشته باشيم، در غيراينصورت مصرف کننده شمش در کارخانه نورد انتظار قيمت پايينتري از توليدکننده شمش دارد و همينطور توليدکننده شمش انتظار قيمت پايينتر سنگ آهن از معدن را دارد و همينطور الي آخر، بنابراين اگر زنجيره توليد کامل نباشد همچنان با چالش بزرگي دراين زمينه مواجه خواهيم بود.به نظر مي رسد اگر مالکيت خطوط توليد که بصورت مجزا در بخش زنجيره فولاد قرار دارند با يکديگر ادغام شوند و کل زنجيره در يک مالکيت قرارگيرد يعني از سنگ آهن تا نورد پراکندگي نداشته باشيم آنوقت است که ارزش افزوده در همه بخشها حاصل خواهد شد، بنابراين قرارگرفتن کل زنجيره فولاد در يک مالکيت ارزش افزوده و آرامش بيشتري ايجاد مي کند.
 
بحث بعدي مسئله پول و نقدينگي است که اکنون بحمدالله شرايط خوبي فراهم شده است تا شرکتها و سرمايه گذاران خارجي نسبت به سرمايهگذاري در کشور رغبت بيشتري نشان دهند.علاوه بر اين اکنون بيش از هر زمان ديگر بايد به فکر کاهش هزينههاي توليد باشيم تا بتوانيم در اين بازار رقابتي محصولات کيفي خود را عرضه کنيم ضمن اينکه بايد به بازاريابي براي محصولات فعلي و آينده نظر بيشتري داشته باشيم و با نگاه صادراتي و بازاريابي داخلي و خارجي به فکر تکميل طرحها و توليد بيشتر باشيم.
 
وي در ادامه ضمن معرفي شرکت فولادمبارکه در حضور ميهمانان خارجي و داخلي گفت: اين شرکت در سال 1991 ميلادي تأسيس شد و با دارا بودن 11 واحد احيامستقيم و با توليد 12 ميليون تن آهن اسفنجي بزرگترين توليدکننده آهن اسفنجي در جهان و بزرگترين توليدکننده ورقهاي فولادي در خاورميانه و شمال آفريقاست. اين شرکت يک کارخانه کاملاً به هم پيوسته است و با دارا بودن واحد گندله سازي، احيامستقيم، فولادسازي، نورد گرم و سرد، توانايي تبديل سنگ آهن به انواع ورقهاي فولادي اعم از گرم و سرد، ورق رنگي، گالوانيزه و قلع اندود را دارد.
 
مدير عامل فولاد مبارکه به منظور آشنايي هر چه بيشتر ميهمانان حاضر در کنفرانس با گروه فولاد مبارکه افزود: اين شرکت چند واحد عملياتي را بعنوان شرکتهاي تابعه در زير مجموعه خود دارد که از آن جمله ميتوان به مجتمع فولاد سبا در نزديکي شهرستان لنجان با ظرفيت 750 هزارتن، فولادهرمزگان در بندرعباس با ظرفيت 5/1 ميليون تن توليد اسلب، فولاد سفيد دشت براي توليد يک ميليون تن اسلب و ورق نورد گرم، شرکت توليد ورق خودرو چهارمحال و بختياري که ورق گالوانيزه مورد نياز صنايع خودروسازي را تأمين ميکند، همچنين واحد گالوانيزه کاشان و دو پروژه معدني سنگان هرکدام با ظرفيت 5 ميليون تن سنگآهن و 5 ميليون تن گندله اشاره کرد.
 
اين گزارش حاکيست دومين کنفرانس بين‌المللي آهن و فولاد ايران(متال بولتن) روز سه شنبه، ششم مهرماه با هدف معرفي ظرفيتها و تواناييهاي ايران در زمينه توليد و صادرات آهن و فولاد و شناسايي فرصتهاي جهاني در اين زمينه در محل هتل عباسي اصفهان برگزار شد.
در اين کنفرانس که تا چهارشنبه، هفتم مهر ادامه داشت، حدود 150 مهمان خارجي از بيش از 30 کشور دنيا از جمله انگليس، ايتاليا، فرانسه، ژاپن، آلمان، اتريش، اوکراين، ترکيه، آفريقاي جنوبي، هند، هلند، سوئد، سوييس، روسيه، چين، سنگاپور، امارات متحده عربي، عمان و لبنان حضور داشتند.
 
گفتني است در حاشيه اين کنفرانس دوروزه نشستهاي مختلف در زمينه‌هاي جايگاه صنعت فولاد ايران در بازار جهاني آهن و فولاد، سنگ آهن و زنجيره تأمين فولاد ايران، سرمايه گذاري خارجي در بخش معادن، بهره‌وري در انرژي، گندله سازي، کاربردهاي بازاريابي و اهميت ترابري برگزار شد.
 
توافق همکاري دوجانبه شرکت هاي ايريسا و  PSI  اتريش
 
PSI يک شرکت سازمان يافته و تحت قوانين موجود جمهوري اتريش مي‌باشد که در زمينه هاي توسعه، بازاريابي و پياده سازي نرم افزار راه حل، سيستم ها و خدمات براي برنامه ريزي توليد، برنامه ريزي، بهينه سازي و اجراي تأسيسات توليد تحت نام "راه حل فلزات  PSI " در صنايع فلزات فعال در سراسر جهان است و تمايل دارد تا به گسترش فرصت هاي کسب و کار خود ادامه دهد. در اين راستا، شرکت ايريسا با پشتوانه ارائه خدمات ويژه خود در زمينه راه حل هاي IT ، به عنوان يکي از شرکتهاي پيشرو در ارائه خدمات به صنايع معدني و فلزات ايران،مايل است تا به سمت گسترش فرصت هاي تجاري خود به همراهي PSI بپردازد، بدين منظور طرفين توافق دارند تا با ايجاد يک رابطه قابل اعتماد و بلند مدت نسبت به عرضه محصولات PSI براي تمامي کارخانجات موجود و جديد صنايع فلزي اقدام نمايند.
 
اين همکاري استراتژيک با تمرکز بر بازار ايران بوده، اما صرفاً به اين بازار محدود نمي شود. ضمن اين که طرفين توافق دارند تا همکاري هاي خود را در جهت توسعه بازار، فعاليت هاي فروش، پياده سازي پروژه و تعمير و نگهداري و همچنين پشتيباني و تبادل راه حل توسعه، اجرا فرآيند خاص، محصولات شناخته شده ، معماري راه و مديريت پروژه ارائه نمايند. علاوه بر اين طرفين توافق به همکاري در پيگيري و اجراي پروژه هاي صنايع فولاد و آلومينيوم را درکل زنجيره توليد با تمرکز بر حوزه کسب و کار، حمايت از فرايند اتوماسيون، اجراي توليد، مديريت زنجيره تأمين، برنامه ريزي توليد و سيستم هاي بهينه سازي داشته، و با در نظر گرفتن انجام وظائف خود مطابق با مفاد اين موافقتنامه و همچنين سهم مربوط به خود در هر پروژه و يا قرارداد تعمير و نگهداري عمل مي نمايند.
 
طرفين قصد دارند تا با همکاري خود در جهت توسعه و پيشرفت محصول براي پوشش راه حلهاي خاص محلي بر اساس راه حل PSI اقدام کرده تا بتوان نسبت به پوشش و حمايت از کل زنجيره تأمين از مرحله آماده سازي مواد خام اقدام نمود. همچنين در نظر است تا با ايجاد يک ساختار فعاليت توسعه اي مشترک، نسبت به ايجاد راه حل هاي خاص بازار بر اساس راه حل PSI اقدام شود.
 
دستاوردهاي اين توافق نامه شامل: مجوز استفاده از نام، برند و ليسانس PSI در تبليغات، مناقصات و خدمات ايريسا به مشتريان خود، استفاده از خدمات و تجربيات PSI در توسعه بازار ايريسا در داخل و خارج از کشور، آشنايي با دانش و فناوري هاي جديد و انتقال آن به ايران، آموزش نيروهاي ماهر و مورد نياز صنايع کشور از طريق ايريسا، آموزش تيم فروش جهت ارائه خدمات بيشتر و موثرتر، پشتيباني از قراردادهاي نگهداري ايريسا در زمينه هاي مورد توافق، تدوين ساليانه پلان بازاريابي در جهت توسعه خدمات دو شرکت به صنايع مورد توافق و همچنين حمايت همه جانبه PSI از پروژه هاي در دست اجراي ايريسا در خارج از کشور و رفع مشکلات حقوقي احتمالي  و برگزاري سمينارها و گردهم آيي هاي مشترک در خارج از کشور مي باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان