بازدید 4718

شهید مجتهد منا

سید مجتبی میردامادی
کد خبر: ۶۲۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳ 13 September 2016
یکی از چهره های شاخص شهدای حادثه دلخراش منا ،شهید آیت الله مسلم قلی پورگیلانی (عارف) است. اینجانب از نزدیک مراتب علم وتقوی وتلاشش را مشاهده کردم وی که متولد سوم شهریور 43 بود، پس از تحصیلات متوسطه در گیلان وشروع علوم حوزوی در اصفهان، عازم قم شد، همه سطوح علمی را نزد اساتید برجسته بخوبی فراگرفت و با استعداد در خور، همزمان در سالهای 58 تا 75، ادبیات و سطح عالی وخارج فقه واصول وفلسفه و تفسیر را آموخت واز آن پس خود استادی نام آشنا نیز بود تالیفات او که با ایده های نوعجین بود به سرعت در میان حوزویان شهره گشت، تلخیص دروس عمیق وانیق، نشان از تسلط و تبحر او بود ، او مبتکر اولین متون آموزشی حوزه است. برگردان مطالب پیچیده وگاه دارای مفاهیم چند وجهی فقه واصول به فارسی روان برای نو آموزان ،عنوان گذاری مطالب ، خلاصه کردن مباحث مفید و طولانی ، شماره گذاری و پاراگراف کردن مطالب مهم کتاب های فراوان ،اعم از فارسی وعربی از جمله فعالیتهای دانشمند ما بود .

تحقیق و اعداد کتاب الروضه البهیه و تحقیق و تلخیص کتابهای سطح عالی علم فقه واصول و کتاب الغدیر وشبهای پیشاور ، ترجمه الفقه علی المذاهب الخمسه و دهها کتاب دیگر . خود می گفت اگر فرصت کنم ایده های دیگری را می نمایانم من در او اندیشه نو یافتم وبنظر آنچه در وسع داشت سخاوتمندانه از بذل آن دریغ نورزید ، 80 اثر شهید ما ، او را در ردیف مولفان ومصنفان پرکاراین مرز وبوم قرار داد در سفردوم به لبنان ، او دراتاق خود هماره مشغول فکر ونوشتن بود، احیانا در چینش مطالب از ایده دیگران هم سود می برد ودلسوزانه می دیدم که هر جا کم وکاستی و یا حلقه مفقوده ای در حلقات معارف الاهیه مشاهده می کرد بی درنگ سراغش میرفت وتا چاره نمی شد باز نمی ایستاد، تالیفات او برای فهم مطالب مجمل ولی مفید فقه واصول به ویژه برای آمادگی آزمون های دشوار حوزویان، کمک کار قابلی بود و به درستی توانسته بود به دریافت ها سهولت بخشد ، با همه این ها وی سلوک عارفانه نیز داشت و نزد مرحوم شیخ علی پهلوانی (سعادت پرور) سالهای متمادی (1376تا 1390) عرفان نظری وعملی آموخته بود .

به مناسبت عرفه یا عاشورای حسینی پیاپی از پیاده روی کربلا توشه برمی گرفت و بارها به حج تمتع می رفت . به یاد دارم در تابستان گرم سال 87 که باهم برای یک مرکزرسمی تدریس می کردیم روزه مستحبی می گرفت ووقتی علت آن را جویا شدم گفت: برایم رنج آورنیست بلکه لذت بخش است سخن او مرا به یاد فرهیخته ای انداخت که می گفت هرسال رمضان گرم تر شود روزه اش برایم لذیذ تر است چون درآن خوشنودی اوست .رسیدگی خالصانه به امور نیازمندان و رفع مشکلات ایشان وگذشتن از آبرویش ازدیگرویژگیهای مجتهد شهید منا بود. عشق به انقلاب و دفاع سرسختانه ازآرمانهای نظام اسلامی وولایت فقیه ورهبری وحضور نمایان درجبهه در سالهای دفاع مقدس را در او به کمال شاهد بودم . اخیرا در بخشهای مدیریت آموزشی حوزه علمیه قم ازنظراتش بهره مند بودند. ولی سوگمندانه که تقدیر پرده ای دیگر رقم زد وعزیز پرتلاش ما که دریایی ازفکرنوواقیانوسی ازاندیشه پویا وعالمانه بود را از ما گرفت و همه علاقه مندانش را در سوکی گران نشاند او تنها شهید منا بود که رهبرانقلاب به پاس همت بلند وخالصانه او پیام تسلی دادند و با صفت "عالم سخت کوش "موصوف گردانیدند او دراخرین سفر حجش در منا، مانند بسیاری از هموطنان ، طعمه کین ددمنشان و دیوسیرتان سعودی قرارگرفت ومظلومانه با دهان تشنه بسوی معشوق خود پرکشید ونیمه تن مطهرش بعد ازصد روز بازگشت وتشییع شکوه مندانه شد .

یادش گرامی وراهش پر رهرو باد .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل