بازدید 25952
بازارگرمی کاذب با چراغ سبز مسئولان؟

یک کتاب ظرف سه روز در ایران به چاپ سوم رسید!

همچنان این پرسش باقی است که چگونه اداره کتاب و مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با چنین اقداماتی همراهی کرده است، چون بدون گرفتن مجوز از این اداره نمی‌توان کتاب بازنشر کرد و بعید است، اداره کتاب به سرعتی رسیده باشد که هر روز مجوز بازنشر یک کتاب را بدهد! آیا این بازارگرمی‌های کاذب بدون چراغ سبز مسئولین ممکن است؟
کد خبر: ۶۱۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 28 August 2016
یک کتاب ظرف سه روز در ایران به چاپ سوم رسید!انتشار چاپ سوم از یک کتاب در چند روز پس از ارائه، این پرسش را مطرح کرده که با چه سازوکاری چاپ اول و دوم این کتاب فروش رفته و حتی برای چاپ سوم مجوز گرفته و منتشر شده است؟ آیا تجدید چاپ کتب نیز به یک نمایش و بازارگرمی برای افزایش فروش کتب بدل شده و خریداران حتی نباید به روی جلد کتب اعتماد کنند؟!
 
به گزارش «تابناک»، «هیاهوی زمان» آخرین رمان بارنز است که بعد از کسب جایزه‌ بوکر برای کتاب «درک یک پایان» منتشر شده است. این کتاب سنت برخی کارهای گذشته و ترکیبی از زندگی‌نامه و داستان است. بارنز در این کتاب، سراغ «دیمیتری شوستاکوویچ»ف آهنگساز مشهور روس رفته و به زندگی و رابطه‌ای که با قدرت داشته، پرداخته است.
 
شوستاکوویچ زندگی پرفراز و نشیبی داشته و به واسطه‌ی زندگی‌اش در جنگ و استعدادهایی که داشته مورد توجه دولت، به خصوص استالین بوده است. بارنز پیش از این نیز این تکنیک را با زندگی «گوستاو فلوبر» در کتاب «طوطی فلوبر» و «آرتور کانن دویل» نویسنده‌ی شرلوک هولمز در کتاب «آرتور و جرج» به کار برده است.
 
«هیاهوی زمان» در روزهای اخیر در مجموعه کتاب‌های «جهان نو» نشرچشمه با ترجمه پیمان خاکسار منتشر شد و چاپ نخست این کتاب، روز پنجشنبه، چهارم شهریورماه در برخی کتاب فروشی‌ها دیده شد.
اما با گذشت چند روز از عرضه نخستین چاپ این کتاب، نشر چشمه اعلام کرد که چاپ سوم این کتاب عرضه شده و در وب‌سایت این نشر نیز نسخه با علامت چاپ سوم این کتاب عرضه شده است.
 
یک کتاب ظرف سه روز در ایران به چاپ سوم رسید! 
طبیعتاً پرسشی که مطرح می‌شود، چگونگی اتمام نوبت اول چاپ، کسب مجوز نوبت دوم چاپ، چاپ دوم کتاب، توزیع و اتمام نسخ چاپ دوم، کسب مجوز برای چاپ سوم کتاب، چاپ سوم و در نهایت عرضه چاپ سوم در چند روز است!

منطق حکم می‌کند دست کم در چند هفته یک کتاب به چاپ دوم و ظرف مدت بیشتری به چاپ سوم برسد و چنین زمان کوتاهی چندان قابل هضم نیست.
 
در حساب کاربری نشر چشمه مشخصاً روز چهارشنبه 24 آگوست برابر با سوم شهریورماه خبر داده که کتاب «هیاهوی زمان» منتشر می‌شود و روز شنبه 27 آگوست برابر با ششم شهریورماه خبر داده می‌شود که چاپ سوم «هیاهوی زمان» منتشر شده است. به عبارت ساده‌تر، بنا بر اعلام این ناشر، ظرف سه روز یک کتاب به چاپ سوم می‌رسد.
 
در این میان در حساب توییتر نشر چشمه، یک کاربر این پرسش را مطرح کرد که حساب کاربری نشر چشمه چنین پاسخ داد: «چون می‌دونستیم کتاب پرفروشیه، سه چاپ رو همزمان چاپ کردیم و برای هر چاپ اعلام وصول گرفتیم»؛ پاسخی که البته اندک زمانی باقی نماند و حساب کاربری نشر چشمه این پاسخ را حذف کرد اما تصویر این پاسخ موجود است.
 
به لحاظ منطق نشر می‌توان هر چاپ کتاب را با چندصد جلد منتشر کرد و مجموع سه چاپ یک نشریه به زور چهار رقمی شود و حتی تمامی سه چاپ را یکباره انجام داد و تنها جلد و احتمالاً مقدمه چاپ‌های مختلف تفاوت کند.
 
با این حال، همچنان این پرسش باقی می‌ماند که چگونه اداره کتاب و مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چنین اقداماتی همراهی کرده است، چون بدون اخذ مجوز از این اداره نمی‌توان کتاب را بازنشر کرد و بعید از اداره کتاب به سرعتی رسیده باشد که هر روز مجوز بازنشر یک کتاب را بدهد! آیا این بازارگرمی‌های کاذب بدون چراغ سبز مسئولین ممکن است؟
 
«تابناک» منتظر و آماده انتشار پاسخِ «مستند» نشر چشمه و همچنین پاسخ «مستند» اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تا ابهام‌های به وجود آمده در این زمینه برطرف شود و مخاطبان کتاب حداقل بتوانند اعتمادشان را به جلد کتب حفظ کنند و آمارسازی‌ها همین اندک اعتبار باقی مانده در حوزه نشر را بر باد ندهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۸
منتظر باش ما هم منتظر می مونیم
ینی تابی عزیز می خواد بگه باز پای یه اقازاده در میونه ؟!!!!!!!!!!!!!
بازار گرمی هم نیست فقط سو استفاده ناشرینه توو این وسط که با پارتی بازی و رابطه می تونن برای بعضی کتاب ها انجام بدن. یه چیز دیگه هم هست که بعضی وقت ها یه کتاب بصورت تصاعدی به نوبت چاپ می رسه مثلن بار اول اگر چاپ دوم رسیده بعد میزنن چاپ چهارم بعد چاپ هشتم و الی آخر...


یکی از دوستان من که شاعر بود و هم زمان با یکی دیگه از شاعران با هم کتاب چاپ کرده بودند گفت: هردو برا تحویل کتاب به چاپخونه میرن مال ایشون حالت عادی نوبت اول بوده ولی برا دوستش زده بودن چاپ دوم درصورتی که کتاب هردو بار اولشون بوده چاپ می شده

حتا ایشون وقتی از دوستش که رابطه خوبی در بین ناشرین داشته توضیح میخاد میگه حتمن اشتباه شده توو این وسط

در صورتی که هیچ اشتباهی نیست. شما یه پول اضافه به نشر های ادبیات و شعر بدین ببینید چه راحت براتون اینکارو می کنن بماند کله گنده ترهاش
اگر هر نوبت چاپ این کتاب تعداد کمی بوده حرف شما صحیح ولی در غیر اینصورت با این وضع مقدار مطالعه و کتاب خوانی در سطح جامعه همچین موضوعاتی که نشون دهنده استقبال جامعه از یک کتابه را باید به فال نیک گرفت ولو از کانال قانونی خودش عبور نکرده باشه.
زمانی که کتاب خونده نمیشه هزار حرف وحدیث که مطالعه وجودنداره,کتاب خونده میشه میگین چرا میخونن وبه چاپ بعدی میرسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
مساله سر دروغ گفتن هست . نه اعتراض به چاپ مجدد. یعنی اینقدر پیچیده بود؟!
واقعا به یکی از بزرگترین معزلات کشور پرداختید !! احسن!! یه وقت نزاری در بره !!
واقعا در مملکتی که فساد مالی وجود ندارد ، وجود چنین بداخلاقی هایی خیلی توی چشم میزند
خ خخخخخخخخخخخخخخ خ
از یک طرف بنالید کتابخوان نیست از یک طرف دیگر به چاپ اینجوری گیر بدهید ، یک بام و دو هوا شده
جان برادر کلک زدن و کلاه برداری کردن که شاخ و دم ندارد. این هم نوع دیگری از کلاه برداری است.
مشرقی ها خیلی نگران این مسائل نباشید اساس برنامه ها در ارشاد بر همین منوال شده است و این امر را همه یک امر طبیعی می دانند حال از شما باید تعجب کرد که از اینگونه امور تعجب می کنید.
اگر واقعا کتاب ها به فروش رفته اند که اتفاق مبارکی در حوزه ی کتاب و کتاب خوانی بوده است، اما من هم فکر می کنم این قضیه کمی مشکوک باشد بهتر است نظر شخصی آشنا با مسائل حقوقی و قانونی را نیز جویا شوید.
خیلی خنده داره که دارید با این خبرتون نشر چشمه رو می کوبید اما حتی انقدر به خودتون زحمت نمی دید کتابو بخونید و رفتید ریویوی کتابو از سایت نشر چشمه کپی کردید
از اداره ارشاد از اینکه مشکلات چاپ کتاب را به حداقل رسانده است باید سپاسگذاری کرد اخیرا مراحل اخذ مجوز و درخواست اعلام وصول اینترنتی شده است و بسیاری از موانع انتشار کتاب حذف شده است و مراحل اداری ان سرعت خیلی خوبی گرفته است.
به هر حال در هر صنفی راهی برای کسب درآمد بیشتر پیدا می شود
خب که چی الان شما هم که برای کتاب تبلیغ مجانی کردی .
از عجایب است که روزی نشر چشمه را بستند و حالا روی چشمش گذاشته و حلوا حلوا می کنند...
البته از این کارها بعضی ناشرای بزرگ دیگه هم میکنن. مثل سوره مهر و کتاب دا و ...
اونوقت بقیه ناشرا باید دو ماه دو ماه پای مجوز یه کار بمونن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی