بازدید 9692

برخی نمایندگان قراردادهای جدید را نخوانده، با آن عناد می کنند!

برخی نمایندگان بر این باورند که تعلل در این باره، باعث از دست دادن منابع کشور شده و باعث می شود، کشورهای همسایه از این موضوع سوءاستفاده کرده و ذخایر مشترک را تخلیه کنند.
کد خبر: ۶۱۶۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 21 August 2016
رونمایی از هزاران میلیارد تومان اضافه پرداخت در وزارتخانه های احمدی نژاد و روحانیبرای نخستین بار در آذر ماه گذشته در کنفرانس بین المللی نفت و گاز ایران به نام «کنفرانس تهران» با موضوع رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران – IPC، از قراردادهای جدید ایران با کشورهای متقاضی نفت ایران رونمایی شد. بیژن زنگنه در این خصوص با تأکید بر لزوم استفاده از فناوری های کشورهای پیشرفته در صنعت نفت اظهار کرد: مدل جدید قراردادی و پروژه های صنعت نفت، تا یک ماه آینده در کنفرانس معرفی قراردادهای IPC در بخش بالادستی نفت، رونمایی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، ارائه راهکارهای همکاری دوجانبه، سرمایه گذاری خارجی و ایجاد همکاری مشترک بین شرکت های ایرانی و خارجی، از جمله اهدافی است که به گفته وزیر نفت در این کنفرانس دنبال خواهد شد.

اما امروز با جدی تر شدن این موضوع، قراردادهای جدید نفتی موافقان و مخالفانی پیدا کرده است. در این میان، نمایندگان مجلس بیشترین واکنش را به این موضوع داشته اند، به گونه ای که قرار است در جلسه فردا، این موضوع با حضور وزیر نفت و در جلسه غیر علنی بررسی شود.

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و از مخالفان قراردادهای جدید با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی، موجب خدشه‌دار شدن آبروی نظام می‌شود، افزود: نباید اجازه داد این قراردادها با شرکت های استعمارگر و وابسته به استکبار بسته شود، چون استقلال کشور ما را زیر سؤال می‌برد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با خطاب قرار دادن دولت، تصریح کرد: بار نخست از وزیر نفت خواسته شده تا سریع این قراردادها لغو شود، چون به نفع کشور و ملت نیست که این قرارداد ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: اگر دولت توجهی به این درخواست نمی‌کند، نمایندگان از ابزارهای دیگر خود برای لغو این قرارداد استفاده می‌کنند. وی تأکید کرد: البته نمایندگان ملت به دنبال این هستند که موضوع قراردادهای جدید نفتی با تعامل حل و فصل شود؛ اما اگر وزیر نفت دولت به هشدارها توجه نکند، مطمئن باشید حتماً وارد بحث استیضاح وی خواهیم شد.

با این حال، برخی دیگر از نمایندگان نظر مخالف این را دارند و بر این اعتقاد هستند که تعلل در این باره، باعث از دست دادن منابع کشور شده و باعث می شود، کشورهای همسایه از این موضوع سوء استفاده کرده و ذخایر مشترک را تخلیه کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون توان سرمایه گذاری کافی برای میدان های مشترک نفت و گاز وجود ندارد. این در حالی است که ما در فضای ارزیابی قرار گرفتیم که چه مسائلی به نفع و چه مسائلی در تضاد با منافع ماست و در این بحبوحه از «هیچ» بهره مند می شویم.
از سوی دیگر کشورهایی که با ایران میدان مشترک نفت و گاز دارند، به کمک شرکت های غربی نهایت بهره برداری را مي کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به مدل جدید قراردادهای نفتی افزود: اگر شرایط اقتصادی کشور مطلوب بود، می توانست این قراردادها را بهتر نیز تدوین کرد؛ اما اکنون که توان مالی کافی نداریم، باید تدبیر کرد به جای هیچ، سهمی از عواید میدان های مشترک نصیب کشور شود، زیرا در برخی میدان ها همه عواید نصیب طرف مقابل می شود، در حالی که ما یک درصد هم آنجا سهم نداریم؛ حال اگر از یکی از روش ها استفاده کنیم و از سهم هیچ تا ٥٠ درصد عواید نصیب کشور شود، بهتر است یا هیچ؟!

وی با این سخن که در برخی موارد اهمیت گذاری و اولویت بندی نمی شود، ادامه داد: به سبب تدبیر دولت برای تدوین و پیش بینی ابزاری برای جذب سرمایه گذاری، نگاه ها سیاسی شده و تلاش می شود، به گونه ای این برنامه ناکام گذاشته شود، در حالی که ما باید از یکسری موارد بگذریم و با ورود سرمایه گذاران، افزون بر کاهش سهم غارت طرف های دیگر در میدان های مشترک، به جای برداشت هیچ و نظاره کردن بخشی از عواید را نصیب ایران کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با طرح این پرسش که کدام مطلوب است، نظاره کردن طرف ها در میدان های مشترک که نفت و گاز را با آسیب به مخزن، استحصال می کنند یا کسب سمهی از منابع، ادامه داد: اجازه ندادیم سرمایه گذار خارجی وارد کشور شود، چون در بیرون کشور و در میدان های مشترک ورود کرد و سهم ایران را برد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه منافع ملی باید محور قرار گیرد، نه منافع حزبی و گروهی گفت: باید در مواجهه با بحث بررسی مصوبه دولت در زمینه قردادهای جدید نفت هزینه کرد، زیرا در گذشته برداشت ما در میدان های مشترک اندک و گاهی هیچ بود، حال این گونه از قراردادها می خواهد سهم ایران را از هیچ یا کم تا ٥٠ درصد افزایش دهد.

وی ادامه داد: درست است که مثلا تا ٥٠ درصد عواید نصیب ایران می شود، اما این وضع بهتر از هیچ است و افزون بر این، افزایش برداشت به هر میزان ٢٠ یا ٥٠ درصد سبب تأثیر بر میران برداشت طرف مقابل می شود.

این نماینده مجلس دهم، با اشاره به تحولات غرب آسیا گفت: برخی کشورها که با ایران میدان مشترک نفت و گاز دارند، منابع مشترک را استحصال و اعتبار آن را در برخی نقاط علیه ایران استفاده می کنند و این خیلی جالب است، آنها منابع مالی را که برای ایران هراسی استفاده می کنند از محل منابع خودمان به دست می آورند.

نماینده رشت در مجلس، پرسش دیگری مطرح کرد که ما در این نبرد اقتصادی چه باید کنیم و تصریح کرد: ایران در دفاع مقدس از تجهیزات به دست آمده طرف مقابل، استفاده می کرد. اینجا نیز باید چنین تدبیری کرد؛ اما رویکرد شعاری سازنده نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تأکید کرد: با همکاری، وفاق، همدلی و محور قرار دادن منافع ملی، می توانیم حداکثر بهره از عواید مالی میدان های مشترک نفت و گاز را برای کشور به دست آورد.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: نمایندگان مجلس تحت تأثیر فضای بیرون قرار گرفته اند و تصور می کنند، اگر به این موضوع این گونه نگاه کنند، درست است، در حالی که ناخواسته به منافع کشور آسیب می رسانند. به نظر می رسد، برخی از نمایندگان اصلا این قراردادها را ندیده اند و تنها از روی لج بازی با آن عناد می کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار