بازدید 12039

واکنش معاون قوه قضاییه به اظهارات فائزه هاشمی

معاون فرهنگی قوه قضائیه در واکنش به اظهارات اخیر فائزه هاشمی رفسنجانی گفت: امیدواریم بزرگانی که منتسب به اینها هستند و خودشان در مسیر برپایی حکومت دینی زحمات زیادی کشیدند از اینگونه اظهارات تبری بجویند.
کد خبر: ۶۰۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵ 27 July 2016
معاون فرهنگی قوه قضائیه در واکنش به اظهارات اخیر فائزه هاشمی رفسنجانی گفت: امیدواریم بزرگانی که منتسب به اینها هستند و خودشان در مسیر برپایی حکومت دینی زحمات زیادی کشیدند از اینگونه اظهارات تبری بجویند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات اخیر فائزه هاشمی مبنی بر اینکه حکومت دینی را قبول ندارد نشانه ای از ترویج سکولاریسم محسوب می شود یا نه؟ افزود: درباره اینگونه اظهارات باید عمیق تر نگاه کرد و قبل از اینکه به فکر برخورد قضایی باشیم باید به فکر روشنگری فرهنگی باشیم. وی گفت: اولا این اظهارات بی سابقه نیست و امثال آن از جانب افرادی دیگر هم در جاهای مختلف و در سالهای گذشته مطرح شده است و چیز تازه ای نیست. صادقی افزود: ایشان فرموده اند که حکومت دینی باعث شده است مردم از دین فاصله بگیرند درحالیکه این اظهاراتی بی پایه و اساس است و هیچ استدلال قوی در اثبات آن وجود ندارد و نه ایشان و نه دیگران که عمق بیشتری دارند استدلالی در این باره بکار نبرده اند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: این افراد گاهی مباحثی با عنوان روشنفکری دینی نوشته اند که نوعی تفکیک میان حکومت و مبانی و احکام دینی را قائل هستند یعنی اینکه دین سکولار را ترویج می کنند. وی افزود: اولا در عرصه عمل باید عمل حاکمان را از آنچه که دین انتظار دارد و بیان می کند جدا کنیم و همیشه اینطور نیست که وزرا، وکلا، روسا و دیگر کسانی که بر مسند حکومت تکیه زده اند اعمالشان را بتوان به پای حکومت دینی نوشت. صادقی گفت: باید ببینیم در طی 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی قدرت حکومتی را چه کسانی در اختیار داشته اند که بعد بخواهیم بگوییم که وضع دینداری مردم باید به جای چه کسی نوشته شود. وی افزود: وقتی دولت های گذشته را نظر می کنیم می بینیم که 8 سال، دولت در اختیار نخست وزیری بود که بعدها دیدیم که فتنه 88 را ایجاد کردند.صادقی گفت: 8 سال پس از آن هم دولت کارگزاران روی کار آمد که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بودند اما بدنه دولت عمدتا در اختیار کارگزاران و کسانی بود که رویکردهای آنچنانی داشتند.
معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: پس از آن هم 8 سال دولت اصلاحات برقرار شد و رویکرد فرهنگی و تربیت دینی آنها هم کاملا معلوم است. وی گفت: اگر این سه دوره را مقایسه کنیم می فهمیم که حکومت 24 سال در اختیار دولت هایی بود که در آنها لیبرالیسم فرهنگی غالب بود.

صادقی افزود: 8 سال پس از آن هم دولتی روی کار آمد که به ظاهر شعارهای اسلامی تر می داد اما ابتدای کار بود و آنها هم به سمت لیبرالیسم فرهنگی رفتند. وی گفت: اکنون هم مشاهده می کنیم که آن ولنگاری فرهنگی هنوز جمع و جور نشده و همچنان حاکم است بنابراین خرابکاری های بنده و شخص دیگر را که مسئولیتی دارد نباید به اسم حکومت دینی گذاشت و باید ببینیم چه کسانی قدرت را در اختیار داشته اند. صادقی افزود: درست است که ولی فقیه در راس این حکومت قرار دارد اما ولی فقیه در جزییات دخالت نمی کند و فقط کلیت حرکت نظام را راهبری می کند.

وی گفت: در برآورد کلی مباحث منطقه ای، هدایت دوران جنگ، هدف گیری کلان کشور در بحث حمایت از مستضعفان عالم، مبارزه با مستکبران و آمریکا و اسرائیل، زمین‌گیرکردن اسرائیل در منطقه ای دور از خود ما و دورنگه داشتن تروریست ها در آن سوی مرزها و مقابله با آنها همه و همه اقداماتی است که هدایت های رهبری در‌ آن نقش دارد اما همین هدایت های رهبری در مسایل کلان فرهنگی هم وجود دارد اما دستگاه هایی که باید اجرا می کردند گاهی عمل نکردند که نارضایتی رهبری را هم در پی داشته است و به همین سبب ایشان تعبیر ولنگاری فرهنگی را در چند ماه اخیر بکار بردند. معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولیت اینها با کیست، افزود: 90 درصد قدرت و بودجه کشور در اختیار دولتهاست و مابقی دستگاه ها مانند قوه قضاییه و مجلس به لحاظ بودجه فقط 10 درصد را در اختیار دارند.

صادقی در ادامه به بخش هایی از سخنان اخیر خانم فائزه هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: همین خانم مثال هایی زدند مبنی بر اینکه برخی جوانان، مظاهر دینی را رعایت نمی کنند و به بحث حجاب و روزه خواری در دانشگاه خودشان اشاره کردند.
وی افزود: مسلم است دانشگاهی که شما متصدی اش باشید همین می شود و دانشجویش آن طوری در می آید که مثال زدید. معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: خانم هاشمی در بخش دیگری از سخنانشان گفتند که برخی جوانان در صحنه اجتماع پوشش مناسب را رعایت نمی کنند که در پاسخ باید گفت اولا این موضوع تمام دینداری نیست و همان هایی که پوششان قدری نامناسب است اکثرشان اعتقادات دینی درستی دارند و اهل نماز و روزه هستند و حضور‌ آنها در اعتکاف ها، مراسم های ماه مبارک رمضان و محرم موید این مطلب است که خوشبختانه روز به روز هم این حضور پررونق تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: البته یک تعدادی هم هستند که این اعتقادات را ندارند اما باید برآیند را دید. وی گفت: نکته بعدی این است که اگر جوانان ما ولو به تعداد کم به لحاظ تربیت دینی درست تربیت نشده اند به سبب کوتاهی نظام تربیتی ماست که این از مهدهای کودک، آموزش و پرورش و دانشگاه ها نشأت می گیرد. صادقی افزود: همه این نهادها در دست همان دولت هایی است که در عرصه فرهنگ در این چند دهه محکم ورود نکرده اند و ما هنوز دولت دینی به معنای واقعی کلمه نداریم و هنوز چنین دولتی نیامده است که با اعتقاد کامل به مبانی دینی قدم بردارد.

وی گفت: نیازمند دولتی دینی هستیم که بتواند تصمیماتش را در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد اجرا کند و اگرهم دولتی داشته ایم که در این مسیر ورود کرده اما بسیار کم رنگ بوده است. معاون فرهنگی قوه قضاییه در عین حال با اشاره به اینکه نباید زحمات گذشتگان را زیرسوال برد، افزود: برقراری حکومت دینی حرکتی تدریجی است و دولتها باید قدم به قدم در این مسیر حرکت کنند. صادقی مجدد خطاب به خانم هاشمی گفت: ایشان که ادعا می کنند حکومت باعث شده است مردم از دین فاصله بگیرند اگر حکومت شاهنشاهی ادامه پیدا می کرد آیا همین مقدار دینداری باقی می ماند؟

وی افزود: ما قبل از جمهوری اسلامی ایران را یادمان هست که چه وضع نابسمان دینی و فرهنگی حاکم بود و با نوعی وقاحت فرهنگی روبرو بودیم و نقطه اوج آن، جشن های 2500 ساله بود که فجایعی در پیش چشم مردم در شیراز به بار آوردند و آن مدل را می خواستند در همه کشور ترویج دهند. صادقی گفت: آن زمان متدینان در عسرت و سختی تمام بودند و اگر ادامه پیدا می کرد چه وضعی داشتیم؟ وی، اظهارات اخیر فائزه هاشمی را بی پایه و بدون استدلال خواند و افزود: استدلال های فراوانی علیه این اظهارات وجود دارد و امیدواریم بزرگانی که منتسب به اینها هستند و خودشان در مسیر برپایی حکومت دینی زحمات زیادی کشیدند از اینگونه اظهارات تبری بجویند. صادقی گفت: این اظهارات ارزش آن را ندارد که وقتمان را صرفش کنیم اما به خاطر انتساب به این بزرگان جا دارد هم موضع گیری کنند و هم تبری بجویند و کسانی هم که در عرصه فرهنگ هستند باید پاسخ اینها را بدهند. وی افزود: من برخورد قضایی را با اینگونه افراد نیاز نمی بینم. فائزه هاشمی رفسنجانی اواخر تیرماه گذشته در محفل سرای قلم گفت‌: من با حکومت دینی موافق نیستم چرا که مردم هر اشکالی در حکومت را به نام دین می گذارند و در ادامه سخنانش رواج بی حجابی و روزه خواری را ناشی از بدبینی مردم به دین خواند .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل