بازدید 3404

مصرف بیش‌ازحد مواد پلاستیکی نگران‌کننده است

کد خبر: ۶۰۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 11 July 2016
 رئیس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی گفت: افزایش استفاده روزافزون مردم از ظروف یک‌بارمصرف نگران‌کننده و سلامت مردم با خطر جدی مواجه است.

به گزارش مهر، سید حمید حریری اظهار داشت: متأسفانه با تغییر الگوی مصرف و استفاده شهروندان از روی ناآگاهی، شاهد افزایش رو به رشد انواع سرطان‌ها در استان هستیم.

وی تصریح کرد: با افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی برای ارتقاء سطح زندگی و جلوگیری از افزایش بیماری‌های خاص، باید مضر بودن استفاده از ظروف یک‌بارمصرف و مواد پلاستیکی و خطرات آن برای مردم تبیین شود.

حریری افزود: ظروف یک‌بارمصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای ۴۰ درجه، ماده‌ای شیمیایی و تلخ به نام استایرن از خود خارج می‌کنند که بیش از ۷۷ نوع بیماری سرطان‌زا را به همراه دارد.

این مسئول گفت: همچنین از قرار گرفتن مواد پلاستیکی در مجاورت حرارت بالا یا دماهای خیلی پایین، این ماده شیمیایی شدیدا سمی و سرطان‌زا می‌شود و به همین دلیل نوشیدن چای و همچنین آب یخ‌زده در داخل ظروف پلاستیکی به‌صورت مداوم در درازمدت، می‌تواند سبب ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش شود.

حریری بابیان اینکه این ظروف پلاستیکی و به‌خصوص نایلون‌های پلاستیکی از مواد بازیافت و مواد دست‌دوم بی‌کیفیت ساخته می‌شوند، اظهار داشت: استفاده روزمره از این مواد پلاستیکی برای تمام امور همچون قرار دادن نان داغ در کیسه پلاستیکی و استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در ایام مذهبی برای نذورات و برای خریدها، نشان از عدم آگاهی و اطلاع مردم از میزان آلودگی و سرطان‌زا بودن این ظروف دارد.

رئیس انجمن بیماران سرطانی استان با اشاره به اینکه هم‌اکنون در خراسان شمالی بر اساس آمارها، سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از آن به‌خصوص سرطان مری و معده رو به رشد است، افزود: با تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یک‌بارمصرف پلاستیکی و به‌جای آن‌ها با بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف ملامینی و چینی برای توزیع نذورات، می‌توانیم نقش مؤثری در پیشگیری از این خطرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی‌ها، آگاهی بخشی و تبیین خطرات ناشی از استفاده از این ظروف و با همکاری همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها در راستای پیشگیری از خطرات پیش رو، نقش‌آفرینی کنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار