بازدید 6379

ریاض مستقیما دست‌ به دامان انصارالله یمن شد

یک روزنامه چاپ لندن اعلام کرد عربستان مستقیما با نماینده انصارالله در مذاکرات صلح گفت‌وگو کرده است و در ادامه دلایل این اقدام ریاض را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۰۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 07 July 2016

به گزارش فارس، منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی قبل از عید فطر مذاکرات مستقیمی با برخی اعضای انصارالله با هدف ایجاد یک راه‌حل که به جنگ یمن پایان دهد و یک توافق سیاسی حاصل شود، برگزار کرده است.

روزنامه «رای الیوم» به نقل از این منابع آگاه به مسایل حاشیه خلیج فارس نوشت: «محمد عبدالسلام» نماینده انصارالله در مذاکرات صلح یمن در کویت در راه بازگشت به یمن به جده رفته و چند روزی را با خانواده‌اش در عربستان بوده است.

بر اساس این گزارش، درباره گفت‌وگوهای وی با عربستانی‌ها چیزی منتشر نشده اما منابع  آگاه احتمال دادند سعودی‌ها از وی درخواست کرده‌اند پیامی را به «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله منتقل کند که محتوای آن کوتاه آمدن در عقب‌نشینی در الحدیده و صنعا و رفع محاصره تعز در مقابل توافق سیاسی که مطالبات انصارالله را در نظر می‌گیرد، بوده است.

رای الیوم افزود: بالاتر از مطالبات امنیتی و نظامی ، این گام عربستان در مذاکرات مستقیم با حوثی ها معانی سیاسی بسیاری دارد؛ یک اینکه سعودی‌ها از طولانی شدن نشست صلح یمن در کویت و بی نتیجه ماندن آن پس از 70 روز به تنگ آمده‌اند و «اسماعیل ولدالشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن علیرغم خوش‌بینی‌های رسانه‌ای‌اش در سوق دادن طرفین یمنی به سمت یک توافق شکست خورده است.

هادی و صالح، خارج از راه‌حل یمن

اما این مذاکرات مستقیم عربستان با انصارالله تلاشی دیگر از سوی ریاض است تا «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن را به صورت کلی از هر راه‌حلی درآینده یمن خارج کند.

موضوع مهم‌تر دیگر اینکه ریاض به این نتیجه رسیده که برای منافع خود باید منافع «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را نیز قربانی کند، زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که هادی خواستار هیچ راه‌حلی سیاسی که کنار گذاتشن کلی وی از سیاست یا کم کردن اختیاراتش درآن مطرح باشد، نیست.

نشست صلح یمن از 21 آوریل در کویت میان هیات میهنی و هیات ریاض آغاز شد و هفتاد روز بدون نتیجه ادامه پیدا کرد ، این مذاکرات با شروع عید فطر دو هفته تعطیل شد و قرار است در نیمه ماه جاری (جولای) آغاز شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار