بازدید 8881
ابراهیمیان در گفت و گو با تابناک:

حقوقدان های شورای نگهبان مشخص شده اند؛ از فقها خبری ندارم

مدت احکام و دوره مسئولیت سه عضو از فقهای شورای نگهبان شامل آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مدرس یزدی و آیت‌الله شب‌زنده‌دار در ماه جاری به پایان می ‌رسد. در میان حقوقدانان هم این بار سیامک ره پیک و محمد سلیمی به مجلس معرفی نشده اند.
کد خبر: ۶۰۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 04 July 2016
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به معرفی 5 حقوقدان از سوی قوه قضائیه به مجلس برای انتخاب 3 حقوقدان جدید این شورا و جایگزینی آنها با آقایان سیامک ره‌پیک، محمد سلیمی و محمدرضا علیزاده، گفت: جلسه 27 تیرماه شورای نگهبان با حضور اعضای جدید برگزار خواهد شد.

نجات الله ابراهیمیان در گفت و گو با خبرنگار تابناک دربار معرفی محمد رضا علیزاده،  عباسعلی کدخدایی، احمد بیگی حبیب آبادی، محمد هادی صادقی و  سید فضل الله موسوی به مجلس که امروز از سوی آیت الله آملی لاریجانی صورت گرفت، اظهار کرد: طبق قانون تعیین و معرفی حقوقدانان شورای نگهبان و معرفی آنها به مجلس شورای اسلامی جهت انتخاب این افراد به عنوان حقوقدان این شورا بر عهده رئیس قوه قضائیه است.

وی افزود: از بین 5 حقوقدان معرفی شده، 3 نفر با اکثریت نسبی آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان حقوقدانان جدید شورای نگهبان معرفی خواهند شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان پیش بینی کرد: با توجه به معرفی 5 حقوقدان از سوی رئیس قوه قضائیه برای عضویت 3 تن از آنان در شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی طی هفته آینده نسبت به انتخاب حقوقدانان جدید این شورا اقدام کند و در نهایت اعضای جدید در جلسه بعدی شورای نگهبان که 27 تیرماه برگزار می شود، حاضر خواهند بود.

ابراهیمیان در پاسخ به این سئوال تابناک که باتوجه به اتمام دوره سه تن از فقهای شورای نگهبان، آیا معرفی 3 فقیه جدید این شورا که با حکم رهبر معظم انقلاب صورت می گیرد با معرفی حقوقدانان همزمان خواهد بود؟ گفت: بنده درباره آقایان فقها اطلاعی ندارم.
.
دوره مسئولیت 3 تن از اعضای حقوقدان شورای نگهبان « ره‌پیک، علیزاده و سلیمی» تیرماه به پایان می رسد که بر همین اساس رئیس قوه قضاییه، حقوقدانان مورد نظر خود را برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس امروز معرفی کرد.

در میان اسامی معرفی‌شده از سوی رئیس قوه قضاییه به مجلس، نام‌های سیامک ره‌پیک و محمد سلیمی که دوره عضویتشان در شورای نگهبان به پایان می‌رسد، به چشم نمی‌خورد و به‌جای آن‌ها عباسعلی کدخدایی، محمدهادی صادقی، سیدفضل‌الله موسوی و احمد بیگی حبیب آبادی معرفی شده‌اند، محمدرضا علیزاده هم جزو حقوقدانان مورد نظر رئیس قوه قضائیه برای معرفی به مجلس است که هم‌اکنون عضو حقوقدان شورا است.

در خصوص احکام صادره برای فقهای شورای نگهبان هم باید اشاره شود که مدت احکام صادر شده برای عضویت 6  فقیه شورای 6 ساله است که در جدیدترین احکام صادره شده از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 92 شاهد تمدید احکام سه عضو فقیه شورای نگهبان یعنی آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله محمد یزدی و آیت الله مومن بودیم. بر این اساس، 3  سال از دوره مسئولیت آنان باقیمانده است.
 
 این در حالی است که مدت احکام و دوره مسئولیت سه عضو دیگر فقهای شورای نگهبان شامل آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مدرس یزدی و آیت‌الله شب‌زنده‌دار در ماه جاری به پایان می ‌رسد که طبق قانون اساسی رهبر معظم انقلاب احکام جدیدی در این خصوص صادر خواهند کرد.

آقایان ره پیک، سلیمی وعلیزاده از دوره پنجم عضو شورای نگهبان هستند که برای جایگزینی این 3 نفر ، 5 حقوقدان به مجلس معرفی شدند، یعنی آقای ره پیک و سلیمی معرفی نشده اند و تنها آقای علیزاده که از دوره دوم تا ششم عضو شورای نگهبان بوده، دوباره معرفی شده است.
دوره آقایان محسن اسماعیلی، نجات الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی‌فر که در دوره ششم عضو شورا شده‌اند، سال آینده تمام می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل