بازدید 12993

تک رقمی شدن نرخ تورم در جیب مردم قابل احساس است؟! +ویدیو

آقای روحانی در مبارزات انتخابی سال ۱۳۹۲ جمله معروفی داشت که معیار تورم، جیب مردم است، نه بانک مرکزی و مرکز آمار. این سخن دقیق نشان می‌دهد که باید دید آیا در ماه‌های آینده شاهد تأثیرات این کاهش تورم در زندگی و سطح رفاه مردم خواهیم بود؟
کد خبر: ۵۹۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ 22 June 2016
در این سال‌ها تورم به جزء لاینفک زندگی اقتصادی ایرانیان تبدیل شده است. در واقع مردم ایران در این سال‌ها عادت کرده‌اند، با هر فراز و نشیب سیاسی و یا اقتصادی از جمله کاهش قیمت نفت و... شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باشند. با این حال، دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن، یکی از شعارهای اصلی خود را کاهش تورم ۴۰ درصدی اعلام کرده بود. در همین زمینه، دیروز آقای نوبخت اعلام کرد که تورم بعد از ۲۵ سال تک رقمی شد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم کالا و خدمات مصرفی شهری در خرداد ماه سال جاری به ٩.۵ رسید.

به گزارش «تابناک»، بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، متوسط نرخ تورم سالانه در ایران طی ۴۰ سال منتهی به ۱۳۹۲ به ۱۹.۳ درصد می‌رسد. کمترین نرخ تورم در این ۴۰ سال مربوط به سال ۱۳۶۴ با ۶.۹ درصد و بیشترین نرخ تورم مربوط به سال ۷۴ با ۴۹.۴ درصد بوده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در نیمی از این ۴۰ سال، نرخ تورم سالانه ایران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در نوسان بوده، در ۱۳ سال تورمی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد وجود داشته، در ۴ سال تورم بالای ۳۰ درصد و در ۳ سال هم تورم کمتر از ۱۰ درصد تجربه شده است؛ بنابراین مشاهده می‌شود که سال‌های تورم یک‌رقمی، حتی از سال‌های تورم بالای ۳۰ درصد هم نادر‌تر بوده‌اند.

تک رقمی شدن نرخ تورم در جیب مردم قابل احساس است؟!

با این حساب، دولت یازدهم اعتقاد دارد، پس از ۲۵ سال توانسته است که نرخ تورم در کشور را یک رقمی کند؛ هرچند برخی بر این باورند، بررسی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تک رقمی شدن تورم تجربه خیلی دور دست برای اقتصاد ایران نبوده است. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، از اسفند ماه ۸۸ نرخ تورم تک رمقی شده، به طوری که در ماه مذکور تورم به ۸. ۸ درصد می‌رسد. این تورم تک رقمی تا آبان ۸۹ ادامه می‌یابد و رقم ۹.۴ درصد را به ثبت می‌رساند!

همه به یاد دارند که یکی از دعواهای اساسی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ و ۹۲ موضوع میزان تورم و راهکارهای رفع آن بود. با این حال اینکه دولت توانسته است بعد از سه سال میزان نرخ تورم را از ۴۰ درصد سال ۹۲ به ۹/۵ تقلیل دهد، جای تشکر دارد؛ اما باید دید کاهش تورم در این سال‌ها توانسته است اهداف اقتصادی کشور را تأمین کند و از سوی دیگر تحدید تورم تأثیری در رفاه اقتصادی مردم داشته است یا خیر؟

آقای روحانی در مبارزات انتخابی سال ۱۳۹۲ جمله معروفی داشت که معیار تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار. این سخن دقیق نشان می‌دهد که باید دید آیا در ماه‌های آینده، شاهد تأثیرات این کاهش تورم در زندگی و سطح رفاه مردم خواهیم بود؟

کاهش نرخ تورم در این دوران هرچند یکی از کم‌نظیر‌ترین سیرهای نزولی تورم در تاریخ ایران بوده است، بدون توجه به دلایل این کاهش سریع، نه فقط ممکن است این دستاورد بزرگ به راحتی از دست برود، بلکه خوابیدن در باد این پیروزی می‌تواند تهدیدات مهمی در روشن شدن دوباره موتور قیمت‌ها ایجاد کند. همچنین با اینکه برای سال‌ها رشد نقدینگی به ‌عنوان متهم ردیف اول ایجاد تورم در ایران مطرح بوده است، کاهش اخیر نرخ تورم به ‌واسطه آثار دیگری از جمله کاهش نرخ ارز، بهبود در انتظارات تورمی و منطقی ساختن نرخ سود بانکی حاصل شده است. در واقع کنترل این عوامل نقش مهمی در عبور از پوسته تورم داشته است.

حال پرسش اساسی این است، اگر بپذیریم که میزان تورم در خرداد امسال تک رقمی شده است، چه میزان سیاست‌های اقتصادی دولت منجر به این کاهش شده است. در واقع سیاست‌های انقباضی، رکود اقتصادی، توافق هسته‌ای و.. چه میزان بر کاهش تورم تأثیر داشته است.

پرسش دیگر اینکه بنا بر نظر اکثر تحلیلگران، رکود اقتصادی می‌تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند؛ اما آیا این شرایط در حالت رونق اقتصادی نیز قابل دسترس است. در واقع در شرایطی که تولید و میزان نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند، این میزان تورم قابل کنترل است؟

در ‌‌نهایت حال که دولت توانسته است به ادعای خود، موضوع تورم لجام گسیخته را حل کند، چه هنگامی زمان مبارزه با رکود اقتصادی است، زیراهرچند بیکاری و برخی از مشکلات اساسی اقتصادی کشور از یک سو به تورم مربوط بود، رکود نیز بال دیگر مشکلات اقتصادی کشور است. حال باید منتظر بود و دید کی شاهد خروج از رکود خواهیم بود و آیا جیب مردم این خروج از رکود و کاهش تورم را درک خواهد کرد؟!

تعداد بازدید : 69
دانلود

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۴۶
انتشار یافته: ۴۰
بنده به شخصه با تمام قدرت از عدم تغییر قیمتها در کالاهای اصلی و مصرفی مردم دفاع میکنم
حتی کمتر از اونچه که دولت اعلام میکنه ، بسیاری از کالاها غیر از برنج نرخ ثابتی داشته اند
اتفاقا بعضی از کالاها نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه کاهش هم داشته اند
ازین بابت من از دولت کمال تشکر رو دارم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
دولت اقای روحانی هم اشتباهاتی داشته و داره مثل همین فیش حقوق ها ولی انصافا تورم 60 درصدی رو مهار کردن کار اسونی نبود .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
کیسه برنج دعوت را قبلا 63 تومن میگرفتیم اما حالا همان کیسه ده کیلویی دعوت را به قیمت 49 تومن خریداری میکنیم.بله ما هم کاهش تورم را در جیبمون احساس میکنیم.
بابا عکس خبرو عوض کنید خیلی زاغارته ، قشنگ میتونی بد برداشت کنی
درود بر دولت امید.
به امید پیروزی بر رکود تا آخر سال جاری
سلام اقتصاد رو با رکود قفل کردن و نرخ تورم رو اوردن پایین هنر نیست ، هنر کنترل اقتصاد در شکوفایی اقتصادی است .قرار بود 3 ماهه مشکل اقتصادی حل بشه اما 3 سال گذشت و خبری نشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
انتظار نداشته باشید که خرابکاری ها چند ساله رو چند ماهه درست بشه
پنج سال تورم بالا نتیجش میشه همین رکود الان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ما مه عمرمون تو اين بازيها داره ميگذره از وقتي چشم باز كرديم همين اش بود و همين كاسه و همين دعواها و همين قولهايي كه دست ميشه جوونيمون سوخت و رفت
بله احساس میشود اجاره خانه احساس میشود هزینه تلفن احسای میشود هزینه آب و برق و گاز احساس میشود گوشت مرغ و ماهی که چند سالی است ندیده ام احساس میشود ... چون حقوقم 11 میلیون تومان است مدیونید اگر فکر کنید بیکارم یارانه ام قطع شده و با فروش ماشینم زندگی میکنم مدیونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
من مطمئنم تو دروغ میگی زمانی که میگی چند سال گوشت مرغ و ماهی ندیدی ولی پول اینترنت داری؟؟بعدش باول مفروش ماشین ( مشخصه ماشین شما پراید یا پیکان بود) مگه چند مدت میشه زندگی کنی)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ای دلواپس
من کاملا احساس می کنم
نرخ تورم تک رقمی شده درست ولی چه ربطی به کاهش قیمت داره واقعا انتظار دارین قیمت ها برگرده؟!!! به نظر دولت کارشو خوب انجام داده ولی هنوز جای کار داره به نظرم قدرتشونو نشون دادن و میشه به کاهش قیمت ها امید داشت البته از راه درست تا تو بازار رکود ایجاد نشه.
من نه طرف احمدی نزادم نه روحانی
ولی خداییش تورم این دوره با تورم افسارگسیخته دولت فخیمه و پاک!!!!احمدی نزاد قابل مقایسه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
اره چون اعلام رسمی نمی کنن!!!!
یکم انصاف داشته باشید ...

دولت اقای روحانی خیلی تلاش کردن تا اون تورم 50 درصدی رو مهار کنن ..

بجز یک عده دلال و رانت خور فکر نکنم کسی از اینکه هر روز صبح بلند بشه و ببینه همه چی چند درصد گرون شده خوشحال بشه .
درضمن بعد از 4 سال تورم بالا انتظار این رکود کاملا طبیعی هست .
;hiaکاهش (البته موقت) نرخ تورم به بهای بسته شدن و ضررده شدن خیای از واحدهای تولیدی سودده کشور افزایش خیل بیکاران و ذلت و حقارت بیشتر این خانواده ها.
در مقابسه با آن چه که در دولت قبلی اتفاق افتاد ، اوضاع قیمت ها در این 3 سال بهتر بود . البته سیاست دولت در قبال قیمت خودرو و حمایتش از این بخش ، و عدم تنزل بهای ارز سبب شد که مردم چندان از سیاست های ضد تورمی دولت احساس رصایت نکنند .
منم یک بیکارم و دارم از جیب بابام میخورم ولی خوبی الان اینکه حداقل استرس اون چهار سال رو ندارم که هر روز صبح بلند شیم ببینم چی گرون شده یا هر ساعت قیمت یک چیزی رو بگیریم
این دولت بیشتر با ثروتمندان همراه شده قشر متوسط رو رها کرده و فقیران را نابود کرده .
این دولت ریشه فقر با فقیر را یکجا درآورده و هر دو را باهم ریشه کن کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ریشه رو چند سال قبل زدن
ریشه اعتماد
ریشه راستگویی
ریشه عدالت
ریشه پاکی
ریشه حلال و حرام
به بعضی از ریشه هام آب و کود دادن مثل ریشه رانت خوری و دزدی و اختلاس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
کرسنت !!!!!!!!همین!!جوابت!
در مدت سه ساله این دولت لبنیات شش بار افزایش قیمت داشته،برنج چهار بار گران شده ،گوشت و میوه جات و ...هم مرتبا گران شده فقط سرعت نرخ تورم کاهش داشته ان هم با ایجاد رکود
توهم تك رقمي
خب اصلا تورم صفر درصد و بر فرض محال ما هم قبول میکنیم، حالا بگید رونق کجاست؟ اشتغال کجاست؟ درآمد کجاست؟ بجای مانور رو تورم و سود بانکی و ... رونق ایجاد کنید و تورم رو سر سفره های مردم کاهش بدید نه تو آمار و ارقام توهمی....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
درسته قدرت خرید مردم کم شده ...

تاوان اشتباهات اون 4 سال رو داریم میدیم که همه دنبال عدالت و مهر ورزی بودن
مرغ : 6500 برنج : 13000 خرما:12000 و .... اونوقت تورم: ؟؟؟؟؟ تورم واقعي به قول خودشون سفره مردمه و نه بازي با اعداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
25 درصد افزایش شهریه دانشگاه!!!!!برین توسایت یه دانشگاه معروف دولتی ببینین!!!!!!!!!!!
بله كه محسوس است ، يادتان رفته ان روزهاي شوم جنس ها ساعتي گران ميشد، ما از اقاي روحاني ممنون هستيم البته ايشان جهت رونق اقتصادي راه سختي در پيش رو دارند
اقتصاد مثل تابلو نقاشیه
باید ازچند قدم دورتر بهش نگاه کنی
وقتی از دور به اقتصاد ایران نگاه می کنی
می بینی دچار رکود و بیکاری شده
این نمای کلی و واقعی است
با رکود حاکم بر اقتصاد آمار تورم رو پایین آوردن هنر نیست
يك سئوال تابي؟ چطور تا تورم كاهش پيدا نكرده، سود بانكي كاهش پيدا ميكنه!؟ اما بهره بانكي تغيير نكرده!؟
تورم نیازمندی مردم چنددرصد است محاسبه چندین قلم کالا ی که ممکن است مردم اصلا نیاز نداشته باشند مشکلی راحل نمی کند بله عوام فریبی است
آمارهای دروغین این دولت منو یاد دولت قبل میندازه. میگید نه اینم سند:
پراید ۱۵ میلیونی شده ۲۱ میلیون
برنج ۷ هزار تومنی شده ۱۲ هزار تومان
دلار ۲۷۰۰ تومنی شده ۳۰۱۵ تومان
نان بربری ۵۰۰ تومنی شده ۱۲۰۰ تومان
کولر آبی ۷۰۰ هزار تومنی شده یکمیلیون تومان
بسیاری از اقلام ریز و درشت و نیازهای ضروری و غیر ضروری و از همه مهمتر دارو و هزینه های درمان که کمر میشکند.
آقایان ! دروغ بس است. دروغ گفتید که به این روز افتادیم.
کاهش تورم کاملا بر سفره خانه ما اثر داشته. دولت برای کاهش تورم ماه هاست که بدهی خود به پیمانکاران و مشاوران را نمیده و من الان نه ماهه که حقوق نگرفتم. پس کاملا اثر کاهش تورم را احساس میکنم.
بزرگترین کار دولت روحانی کنترل تورم افسار بریده بود که واقعا سونامی بود زحمات زیادی کشیدند عزت شون زیاداحمدیخان زحمات زیادی برای کشور درست کردندشیخ حسن آرامش وثبات اوردند 8سال کمه تا خرابی های احمدی نجاد درست شود بله آثار تلاشهای روحانی دارد ثمر میدهد افق روشن است شما تابناکی ها بی وجدانی هم می کنید که نباید بکنید وظیفه شما اطلاع رسانی هستش نباید رسانه گروه خاصی شوید مواظب باشید مردم بلاکتون نکنند من که ساعت 5 صبح شمارا ورق میزنم به دیگران هم معرفی میکنم اما خراب نکنید احمدی مملکت را پوکوند شما که دیگه میدونید حرف پوپولیستی یعنی چه .
بله. همین که قیمت‌ها صبح تا بعدازظهر قیمت‌شون بالاتر نمیره نشون دهنده صحت ادعای آقای روحانیه. بنده از ایشون کمال تشکر رو دارم. انشاالله با جذب سرمایه‌های خارجی رونق بدون تورم رو داشته باشته باشیم. البته اگه بذارن و مدام کشورهای دیگه رو به جنگ تهدید نکنن.
جیب ما همش خالیه صد بار بگید تورم یک رقمی از مردم سوال کنید
روند طی شده در این دولت امیدوارکننده است اما اوضاع بقدری خرابه که هرچقدر هم خوب عمل کنی کاستیها فراوانه و مردم زیادی هستند که سختی فراوان میبینند.
اگر تورم همین طور بماند و حقوقها افزایش یابد برای کسی که درآمد دارد انتظار رفاه میرود.
اما باید جداً به فکر افراد بیکار و بی درآمد بود که ضرر جبرا ناپذیری بیش از بقیه مردم کرده اند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی