بازدید 9999
تحلیل «شورای آتلانتیک»؛

چگونه اسد می‌تواند به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل شود؟

بشار اسد تلاش می کند با وارد شدن گسترده به جبهه مبارزه با داعش و اولویت قرار دادن مبارزه با افراطی گرایی، مقبولیت بین المللی خود را احیا کند. حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه منابع نظامی، خطوط لوله نفتی و جنگجویان داعش نیز به صورت ضمنی یک پشتیبانی ضمنی از دولت سوریه برای مبارزه با داعش است.
کد خبر: ۵۹۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 15 June 2016
چگونه اسد می‌تواند به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل شود؟بازیگران داخلی و خارجی رقیب حاضر در بحران سوریه هر یک با توجه به تحولات میدانی و سیاسی بحران و برای به دست آوردن مطلوب ترین موقعیت ممکن برای خود، استراتژی ها و تاکتیک های خود را بازتعریف می کنند و تغییر می دهند.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مطلبی در وبسایت خود نوشته است که چندین رویداد اخیر در سوریه نشان می دهد، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحدان او (ایران و روسیه) در حال تغییر استراتژی خود با تمرکز بر بازپس گیری مناطق تحت اشغال داعش هستند.

بشار اسد با تمرکز بر بازپس گیری مناطق تحت کنترل داعش امیدوار است، بار دیگر مقبولیت بین المللی خود را به دست بیاورد و آمریکا و دیگر کشورهای حامی «مخالفان میانه رو» را در وضعیتی دشوار و آشفته قرار دهد. پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم دولت سوریه در مبارزه با داعش، خواسته ها و فشارها برای کنار رفتن اسد از قدرت و مبارزه با داعش را تضعیف می کند و دولت این کشور را در وضعیتی مناسب در برابر مخالفان خود قرار خواهد داد.

چند رویداد مشخص این تغییر استراتژی را نشان می دهد. دیدبان حقوق بشار سوریه در هفتم ژوئن گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه در دوم ژوئن، عملیات خود علیه داعش را از منطقه «الطبقه» برای پس گرفتن رقه و بیرون راندن داعش آغاز کردند. شهر طبقه از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است، زیرا نقطه اتصال سه استان رقه، حلب و حما است. تصرف طبقه توسط ارتش سوریه می تواند آن ها را به 40 کیلومتری شهر رقه برساند و به نیروهای سوری اجازه می دهد خطوط تدارکاتی و ارتباطی داعش با شمال استان حلب را قطع کنند.

پیش از این، دولت سوریه به جای داعش تمرکز خود را برای مبارزه با گروه های تحت حمایت غرب گذاشته بود، اما سخنرانی اسد در هفتم ژوئن و وعده های او برای پس گرفتن وجب به وجب خاک سوریه، نشان دهنده یک تغییر استراتژی عمده از سوی دولت سوریه و مبارزه همه جانبه علیه داعش است. در نهایت در پی شکست توافقات آتش بس و ازسرگیری حملات هوایی گسترده روسیه علیه معارضان در حلب، ارتش سوریه فراغت بیشتری برای حملات خود علیه داعش پیدا کرده است.

بشار اسد تلاش می کند با وارد شدن گسترده به جبهه مبارزه با داعش و اولویت قرار دادن مبارزه با افراطی گرایی، مقبولیت بین المللی خود را احیا کند. حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه منابع نظامی، خطوط لوله نفتی و جنگجویان داعش نیز به صورت ضمنی یک پشتیبانی ضمنی از دولت سوریه برای مبارزه با داعش است. با حملات نیروهای ائتلاف و کردها به داعش از نقاط دیگر، ارتش سوریه به همراه متحدان خود شرایط بهتری برای شکست داعش به دست می آورند.

تلاش های بین المللی برای ریشه کن کردن داعش همچنان ادامه دارد و اسد می تواند با کمک همه نیروهای موافق و مخالف، وجب به وجب خاک سوریه را بار دیگر در اختیار خود قرار گیرد. رقابت برای پس گرفتن رقه و بیرون راندن داعش در آنجا شروع شده و به نظر می رسد این مسأله یک عامل تعیین کننده در مشروعیت بخشی به طرف پیروز خواهد داشت. اگر دولت سوریه بتواند داعش را از پایتخت خود بیرون براند و رقه را تصرف کند، بشار اسد می تواند به یک قهرمان بین المللی در مبارزه با تروریسم تبدیل شود.

روسیه و ایران نیز به نظر می رسد از این استراتژی پشتیبانی می کنند. روسیه خود را از فرایند مذاکرات صلح بیرون کشیده  و بار دیگر سعی دارد به دولت سوریه در واقعیت های میدانی کمک کند. به دست آوردن قلمروهای از دست رفته، تحکیم موقعیت خود بر قلمرو های تحت اختیار و مبارزه با داعش، موقعیت دولت سوریه را در وضعیتی مناسب و معارضان را در وضعیتی نامناسب و انفعالی قرار داده است. بازگرداندن دوباره قلمروهای از دست رفته به ویژه مناطق نفت خیز و گازی و زمین های حاصلخیز کشاورزی ادعای دولت سوریه برای بازسازی سوریه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

 از سوی دیگر نیز ایران از مبارزه ارتش سوریه برای بیرون راندن داعش از سوریه حمایت خواهد کرد تا بلکه بتواند بار دیگر با تثبیت موقعیت خود در سوریه، مسیر زمینی ارسال تجهیزات خود به حزب الله را به دست آورد.

در مقابل اگر نیروهای تحت حمایت آمریکا بتوانند داعش را در رقه شکست بدهند، دولت سوریه در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت که باعث می شود دولت سوریه به نیروهای تحت حمایت بین المللی به صورت گسترده ای حمله کند.

در نهایت باید گفت، آخرین سخنرانی اسد یک تغییر استراتژی برای در اولویت قرار دادن مبارزه با داعش را نشان می دهد. دیگر معارضان مورد حمایت بین المللی بزرگترین تهدید یا اولویت برای دولت سوریه نیستند. به همراه ایران و روسیه، دولت سوریه احساس می کند که تهدید معارضان مورد حمایت بین المللی خنثی شده و می تواند توجه خود را به مبارزه با داعش و پس گرفتن قلمروهای از دست رفته معطوف کند. هدف نهایی این جنگ و استراتژی، سرکوب معارضان نیست، بلکه به دست آوردن مشروعیت بین المللی است که در نتیجه آن اسد می تواند خواسته های بین المللی برای کناره گیری خود را نادیده بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی