بازدید 5476
۲
دعوت از اهدا کنندگان خون برای مراجعه به مراکز اهدا در این روزها؛

مبادا اجازه دهیم این درد هم به دردهای بیماران افزوده شود

این برهم خوردن نظم اهدای خون، خود را در ماه رمضان نشان می‌دهد. به این صورت که ظاهرا در نیمه نخست این ماه اهدای خون روند کاهشی به خود می گیرد، ولی در شب های قدر، پیک اهدای خون رقم می‌خورد؛ افزایشی چشمگیر که عمر کوتاه نگهداری خون، قدرت اثربخشی آن را می‌گیرد.
کد خبر: ۵۹۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 09 June 2016
هم باید دارو مصرف کنند و هم ناگزیر از دریافت خون هستند؛ اما این دومی در بعضی اوقات سال راحت نیست و در پی آن با تجمع آهن مواجه می‌شوند و جانشان به خطر می‌افتد؛ اتفاقی که راه گریز دارد، ولی نه به دست بیماران، که توسط ما قابل رفع است.

به گزارش «تابناک»، از جمله مشکلاتی که بیماران تالاسمی با آن مواجهند، کمبود مقطعی منابع خون در کشور است که گاه برای ایشان مشکلاتی پدید می‌آورد و به دغدغه مضاعفی برای ایشان تبدیل می‌شود؛ موضوعی که در کنار رنج ناشی از بیماری، نگرانی از کمبود دارو و مسائل مرتبط با آن و... قرار می‌گیرد و شرایط را برای ایشان سخت تر از قبل می‌کند.

از جمله زمان هایی که این کمبود بروز می‌کند، ماه رمضان است. ماه میهمانی خدا که در آن شیوه زندگی بسیاری مان تغییر می‌کند و گاه ناخواسته برخی امور روتین و همیشگی مان هم تحت تأثیر این تغییر قرار می‌گیرد؛ از جمله اهدای خون که در دیگر ایام سال به شکل تحسین برانگیزی پیگیری می‌شود و موجب شده که کشورمان از نظر ذخایر خون و تولید فراورده های مختلف خونی، وضعیت بسیار قابل قبولی داشته باشد.

سالهای سال است که اهدای خون در کشورمان به عنوان کاری حسنه به خوبی مورد توجه قشرهای مختلف قرار گرفته و در نتیجه آن، بخش عمده مصرف خون و محصولاتش، در کشورمان تولید می‌شود؛ اتفاقی خوشایند که برای حدود بیست هزار بیمار تالاسمی در کشور و دیگر افرادی که نیازمند دریافت خون هستند، آرامشی خاص به ارمغان آورده است.

این چیزی نیست جز نتیجه مراجعه مکرر و منظم هموطنانمان به پایگاه های انتقال خون در سراسر کشور و تلاش دست اندراران این عرصه؛ فرایندی که مهمترین رکن و اصل آن، مداوم بودن آن است، چون هم نگهداری از خون مدت زمان کوتاهی مقدور است و هم بازار نیاز به آن، بازار مداومی است؛ نکته ای بسیار کلیدی که کمتر درباره آن اطلاع داریم.

این برهم خوردن نظم اهدای خون، خود را در ماه رمضان نشان می‌دهد. به این صورت که ظاهرا در نیمه نخست این ماه اهدای خون روند کاهشی نشان می‌دهد؛ اما در شب های قدر، پیک اهدای خون رقم می‌خورد؛ افزایشی چشمگیر که یکی از دلایل آن نذر اهدای خون است و به دلیل عمر کوتاه نگهداری خون، قدرت اثربخشی این حجم خون اهدا شده را می‌گیرد.

موضوعی که بر ضرورت تداوم روند اهدای خون اشاره دارد و به نظر می‌رسد بسیاری مان از آن بی اطلاعیم؛ چه روزه دارانی که مراجعه به پایگاه های انتقال خون در فاصله افطار تا سحر را فراموش می‌کنند، چه آنهایی که عذر دارند و نمی‌توانند روزه بگیرند اما قادر به اهدای خون هستند و چه مسئولانی که فراموش می‌کنند، شرایط را برای دریافت خون از مردم در این ماه آسان کنند.

البته نقش مسئولان در این باره بیشتر از آن چیزی است که نوشتیم، زیرا آگاهی دادن به مردم در این باره هم بر عهده ایشان است؛ حال آنکه برخی بیماران نیازمند خون گرفتن از تعطیلی برخی ایستگاه های انتقال خون در این ماه سخن می‌گویند و تعطیلی این مراکز در ساعات قبل از افطار و مجاز بودن اهدای خود در فاصله افطار تا سحر به حکم شرعی را نقصی می‌دانند که متوجه مسئولان است.

این در حالی است که مسئولان انتقال خون از آماده باش پایگاه های خود در سطح کشور در این ایام خبر می‌دهند؛ آماده باشی که می‌تواند دلیل خوبی برای نشان دادن اوضاع انتقال خون در این ایام از سال باشد و مجابمان کند که به همراه میان برنامه های مختلفی که در ماه رمضان پی می‌گیریم، حتما سری هم به مراکز انتقال خون بزنیم؛ مراجعه ای که اگر در سالهای گذشته در شب های قدر انجام داده‌ایم، بهتر است امسال زودتر، در نیمه نخست این ماه تکرارش کنیم تا مبادا هموطنان بیمارمان دچار مشکل شوند و احساس کنند آنان را از یاد برده‌ایم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
در اخبار مربوط به انتقال خون لطفا آدرس یا لینک مربوط به محل پایگاه های اهدای خون گذاشته شود. ایکاش در تعدادی از درمانگاه ها
امکان اهدا ایجاد شود.
تنها دلیلی که باعث میشه مردم خون ندن کمبود جایگاههای دریافت خون هست و همینطور ساعت کاری محدودش .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی