بازدید 26541

موج اعتراضات به امتحانات نهایی درسراسر کشور

اعتراض دانش‌آموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هم‌اکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته
کد خبر: ۵۹۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 31 May 2016
اعتراض دانش‌آموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هم‌اکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته و دامنه آن از یک درس فراتر رفته است.

به گزارش تسنیم، اعتراض دانش‌آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی از درس شیمی آغاز شد اما پس از آن بود که با برگزاری امتحان ریاضی، ادبیات و دینی نیز تجمعات اعتراضی در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تهران مقابل ادارات کل آموزش‌وپرورش شکل گرفت.

و حالا سراسر کشور شاهد موجی از اعتراضات گسترده دانش‌آموزان به دشواری سوالات طراحی است، سرنوشت نمرات امتحانات نهایی از آنجایی برای دانش‌آموزان اهمیت دارد که نمرات امتحانات سال سوم دبیرستان در کنکور و راهیابی به دانشگاه تأثیرگذار است.

دانش‌آموزان معترض می‌گویند: سوالات بسیار سخت و مفهومی طراحی شده است و سؤالاتی در امتحانات وجود داشت که معلم اصلاً آنها را سرکلاس درس برایشان توضیح نداده بود.

آموزش و پرورش به هیچ عنوان اعتراضات را نمی‌پذیرد و به شدت از طراحی سوالات امتحانی دفاع می‌کند.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است که سوالات طراحی شده استاندارد بوده و پس از هر امتحانی که برگزار شد، سوالات مجدداً توسط تیمی از کارشناسان ارزیابی و بر استاندارد بودن آنها صحه گذاشته شد.

وی افزود:‌ دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه نمی‌کنند.

اخیراً نیز خبری در فضای مجازی منتشر شده است که از نامه معلمان گروه درس ریاضی استان قم به مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر می‌دهد، نامه‌ای که در آن ایرادات سوالات طراحی شده امتحان نهایی درس ریاضی مطرح شده است اما رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش این خبر را کذب می‌داند.

همچنین در شهر تهران اعتراضات زیادی به دشواری سوالات امتحان نهایی درس دینی صورت گرفت اما اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت از قبولی 15 درصد دانش‌آموزان پایتخت در امتحان دینی با نمره 20 خبر داده و میانگین نمره این درس را 16 می‌داند.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز میانگین نمرات دانش‌آموزان در درس‌های دین و زندگی3، شیمی 3 و آزمایشگاه، عربی 3 و جبر و احتمال را به ترتیب 12.95، 12.03، 11.87 و 14.18 اعلام می‌کند.

آموزش و پرورش هرگونه تغییر در نمرات را غیرممکن می‌داند و معتقد است که نمی‌توان بر مبنای اعتراضات دانش‌آموزان روند طراحی سوالات نهایی را تغییر داد.

طبق گفته‌های محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش موج اعتراضات به امتحانات نهایی عجیب بوده و ممکن است سیاسی باشد.

به گزارش تسنیم، امتحانات نهایی امسال با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است از اعتراضات گسترده به دشواری سوالات تا برخی اخبار در خصوص لو رفتن سوالات در دروسی مانند جغرافی و آمادگی دفاعی، هر چند آموزش و پرورش هر دو مورد را نمی‌پذیرد.

موج اعتراضات گسترده دانش‌آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی می‌تواند تأییدی بر ماجرای ضعف آموزش در مدارس باشد، ضعفی علمی دانش‌آموزان که در ناتوانی آنها از پاسخ دهی به سوالات مفهومی امتحانات نهایی خود را نشان می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۱۹
امروز فیزک پیش دانشگاهی واقعا خیلی خیلی سخت بود درسطح المپیاد بوده
از قدیم همیشه یکی دوتا درس سنت شکن بودن که متحانشون به طرز عجیبی سخت بود
اتفاقا باید سخت گرفته شود چون دانش آموزان همه بیسواد هستند و اگر ساده بگیرند بیسواد بار می آیند. الان دانشجوی ترم 4 نمی داند که انتساب و انتصاب با هم چه تفاوتی دارند؟ دانشجوی ترم 8 نمی تواند معادله درجه یک حل کند.اگر آموزش و پروش کمی سخت گرفته بود و بی جهت نمره نداده بود، الان شاهد این اوضاع اسفناک نبودیم. تابناک جان شما هم به جای حمایت از دانش آموزان کمی واقع بینانه نگاه کن
نسل های جدید خیلی زحمت می کشند !!
از پزشکان و مهندسان و مدیرانی که اینهمه اشتباه میکنند معلومه.
متاسفانه بسیاری از مدارس (خصوصا مدارس غیر دولتی) به دانش اموزان برای نمره باج می دهند تا دانش آموز را به مدرسه خود خوش بین کنند. این روند باعث تضعیف روند آموزش در مدارس شده است.
اصلاً چرا بايد سوالات خيلي سخت در امتحان گنجانده شود. استرس براي امتحان نهايي. استرس براي كنكور= فشار روحي روي دانش آموزان!
واقعیت این هستش که
1-دانش اموزان امروزی نسبت به قدیمی تر ها تنبل تر شده اند
2-برخی از انها در مدارس غیر انتفاعی و با پول دادن نمره گرفته اند و حالا در امتحانات نهایی کم اورده اند و معلوم شده که هیچی بلد نیستن
باسلام
من 14 سال ریاضیات سوم دبیرستان درس میدم. این که سوالات ریاضی سوم تجربی سخت نبود درسته. ولی دانش آموزی که در سطح کتاب و حتی فراتر از کتاب درس خوانده بود وقت کم داشت. زمانی که به امتحان تعلق گرفته بود در شرایطی هست که دانش آموز هیچ خطا و اشتباهی در حل سوال نداشته باشه و اگر اشتباه مینوشت و می خواست تصحیحش کنه وقت کم می آورد. ضمن این که جلسات آزمون در اکثر حوزه ها نامرتب و شلوغ و بهم ریخته بود و در درس هایی که نیاز به تمرکز بیشتر داره حق دانش آموز ضایع شده
کاش تعداد سوال ها کم تر بود و عزیزان طراح سعی می کردن به جای کشتی گیری با دانش آموز و طرح سوالات پر راه حل و بی نکته ، سوال های حتی سخت تر و مفهومی تر با تعداد کم تر طراحی می کردن.
در ضمن یکی از سوال های سوم تجربی هم کاملا غلط بود و البته در اواخر یا اواسط جلسه به بچه ها اعلام شد ولی همین یک غلط هم باعث میشه در شرایط امتحان که بچه ها استرس دارن به راحتی تمرکزشون بهم بریزه اونم با اون زمان محدود!!!
سئوالهي رياضي را پس از اينكه اعتراض صورت گرفت پيدا كرده و مطالعه كردم , قريب به 5 نمره از 20 نمره آنقدر ساده طرح شده بود كه باعث بي ارزش شدن مدرك ديپلم ايران ميشود و سايرسئولات هم پائين تر از حد استاندارد بود .
ضمن اينكه اگر سئوالها سخت هم بود
چون معدل تمامي دانش آموزان را تحت تاثير
قرار ميدهد در ورود به دانشگاه اثر چنداني ندارد .
دانش آموزها این روزها تن پرور و درس نخون شدند. جرات دارید بیاید امتحانات متولدین دهه 60 رو جواب بدهید. قول میدهم بالای 60 درصد مردود بشن قول میدهم. واقعا دانش آموزها بی سواد شدند بی سواد.
زمان ما هم کتاب یه چیزی توش بود معلم یه چیز دیگه درس میداد آخر سال هم باید می رفتیم میدون انقلاب جزوه می خردیم جون سوالها از او تو می میومد.
سلام ، به عنوان یک دبیر شیمی که چندین سال کتاب سال سوم دبیرستان را تدریس می کنم و یکی از تصحیح کنندگان اوراق امتحانی می باشم پس از همفکری با عده ای از همکاران باید عرض کنم سوالات امتحان امسال استاندارد و قابل دفاع می باشد نمرات اخذ شده توسط دانش اموزان تفاوت معناداری با گذشته ندارد و عده ای نمرات عالی کسب کرده اند . طراح سوال همکاری قابل تقدیر است . باید توجه داشت کارشناسان واقعی در این زمینه معلمان با تجربه ای هستند که این کتاب را تدریس می کنند. موفق باشید
این اعتراضات محلی از اعراب ندارد. اگر سخت است برای همه سخت است. هرچند آنچه دانش آموزان می گویند درست نیست و حداقل ده نمره از همه ی سئوالات ساده است و برای کسی که به طور نرمال درس خوانده قبولی ساده است. امسال تصمیمی بر این گرفته شده که نمره ی بیست کمتر باشد و دانش آموزان ممتاز به درستی مشخص شوند.
اين اعتراضات ارتباطى با سختى سوالات ندارد، بلكه نتيجه تاثير معدل در كنكور و به تبع آن حساس شدن دانش آموزان و خانواده ها به نمره امتحانات نهايى است.
تصور عموم اين بود كه با كاهش تاثير آزمون كنكور و پخش كردن آن در سه سال دبيرستان، استرس و اهميت كنكور كمتر مي شود اما خواهيد ديد مؤسسات آموزش كنكور و همين طور خانواده ها به دنبال كلاس و كتاب و آزمون براى امتحانات نهايى مى روند و علاوه بر غول كنكور، غول امتحانات نهايى نيز بوجود خواهد آمد.
یعنی چی؟ یعنی ۲۰ بی زحمت میخوان؟
سئوالات امتحان نهایی باید کمی سخت باشه

بعدش نوشته اند سئوالات مفهومی بود. یعنی همه باید حفظی باشه؟
آزمون ها اکثرا استانداردن، مشکل از سهل گیری بی مورد آموزش و پرورش و فشار بر معلمین برای افزایش درصد قبولی در پایه های پایین تر است
به عنوان یه دانش یه روز و نصفی برای خوندن 8 فصل فیزیک سخت بود و نباید اینجوری سوال طرح میکردن لااقل باید بیشتر وقت میدادن تا دقیق تر میخوندیم
مشکل اصلی دانش آموزان ما اکتفا به نمونه سوالاتی است که به اجبار و اصرار از معلمین شون در سال های قبل می خوان و در آزمون های داخلی به همین سوالات اکتفا می کنن نه به کل کتاب و اگه معلمی بخواد سوال از متن درس نگه کلی ازش شاکی می شن و کلا زحمت خوندن کتاب رو نمی خوان به خودشون بدن. این مشکل در امتحان نهایی که طراح سوالات معلم خودشون نیست بروز پیدا می کنه و فکر می کنن امتحان سخته.
شاید بهتر باشه پاسخنامه نیز بهمراه برگه سوال به دانش آموزان داده بشه بخدا دیگه شورشو درآوردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار