بازدید 9366
از برخورد سخت هیأت نظارت تا تحریک به برخورد سخت؛

چهار مرتبه توقیف «9 دی» در حدفاصل 38 ماه!

اگر قوانین ایران در حوزه مطبوعات تغییر می‌کرد که مصادیق مجرمانه نظیر افترا و نشر اکاذیت، به جای توقیف مطبوعات، با جریمه‌های مالی قابل توجه همراه می‌شد، هم در بسط آزادی مطبوعات و خودمراقبتی رسانه‌ها تأثیر بیشتری داشت و هم شخص یا نهادی که مورد اتهام قرار گرفته از قبل اعاده حیثیتش، غرامتی دریافت می‌کرد و در قبال آسیبی که دیده بود، خسارت را صاحب می‌شد و در عین حال، هزینه یک نوشته را کل کارکنان یک نشریه در جایگاه یک بنگاه اقتصادی پرداخت نمی‌کنند.
کد خبر: ۵۹۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱ 30 May 2016
چهار مرتبه توقیف «9 دی» در حدفاصل 38 ماه!
توقیف هفته‌نامه «9 دی» برای چهارمین بار در 38 ماه اخیر، یک رکورد محسوب می‌شود که متأثر از نوع نوشتارهای این رسانه و واکنش تند هیأت نظارت بر مطبوعات است و اگر تعاملی نشود، این رفت و برگشت تا زمان لغو امتیاز این نشریه ادامه خواهد داشت؛ اما چرا این تنها نشریه خاص مکرراً با چنین وضعیتی مواجه می‌شود؟

به گزارش «تابناک»، هیأت نظارت بر مطبوعات، در جلسه مورخ ٩٥/٣/١٠ روند محتوایی هفته نامه ٩دی را بررسی کرد و به دلیل انتشار مطالب مغایر با بند ٨ و ١١ ماده ٦ قانون مطبوعات و بی توجهی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی، نشریه مذکور را توقیف کرد و پرونده آن را به دادگاه ارجاع داد.

در بند 8 از ماده 6 قانون مطبوعات که موضوعیتش موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی ‌و خصوصی است، آمده: «افترا به مقامات، نهادها، ارگان ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار‌عکس یا کاریکاتور باشد» و در بند 11 از همین ماده نیز آورده شده است: «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران» که می‌توان مصادیقی از این دست را پیدا کرد.

درباره بی‌توجهی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی که در توقیف پیشین نیز به آن استناد شده بود نیز حکم قانونی، مشخص است و مطابق با تبصره 2 ماده 5 قانون مطبوعات، «مصوبات شوراي عالي امنيت ملي براي مطبوعات لازم الاتباع است. در صورت تخلف، دادگاه مي تواند نشريه متخلف را موقتا تا دو ماه توقيف و پرونده را خارج از نوبت رسيدگي نمايد».

هیأت نظارت بر مطبوعات، هیأتی دولتی نیست و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در آن نقش دارند؛ اما رأی دولت در این شورا وزن قابل توجهی دارد و به هر صورت این شورا با استناد به موارد فوق، رأی به توقیف این نشریه داده است.

«9 دی» که یک بار در دولت احمدی نژاد توقیف شده بود، در دوران دولت روحانی برای نخستین بار در اسفند ماه ٩٢ توقیف شد و دوم اردیبهشت ٩٣ حمید رسایی با انتشار مطلبی در سایت شخصی خود از رفع توقیف هفته نامه ٩ دی خبر داد. 
چهار مرتبه توقیف «9 دی» در حدفاصل 38 ماه!
این هفته نامه در ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ برای دومین بار در طول دوران دولت یازدهم و مجدداً در دوم اردیبهشت 94 رفع توقیف شد و مدتی بعد فعالیتش را با همان رویه پیشین از سر گرفت؛ اما پس از هر بار رفع توقیف این نشریه، محتوای این نشریه شد و بستر لازم برای توقیف مجدد فراهم‌تر شد.

بدین ترتیب در دوازده مرداد 1394، «9 دی» برای سومین بار توقیف شد و حمید رسایی در 25 شهریورماه 1394 از رفع توقیف این نشریه داد و چند روز بعد بار دیگر این هفته نامه به گیشه بازگشت و این بار فاصله‌اش تا توقیف اندکی بیشتر شد؛ اما در نهایت امروز (دوشنبه 10 خردادماه) این نشریه برای چهارمین بار در دوران دولت روحانی فراهم شد.

همان گونه که اشاره شد، این اتفاق از دو منظر قابل توجه است؛ نخست اینکه نشریه‌ای با انتشار مطالبی دارای بار حقوقی و بعضاً خلاف مصوبه ابلاغی به مطبوعات از شورای امنیت ملی، هیأت نظارت بر مطبوعات را وامی‌دارد تا توقیفش کند و سپس این عرصه برای نقد دولت به عنوان دولت کم تحمل و انتقادناپذیر مطرح شود، طبیعتاً قابل دفاع نیست و اگر واقعاً هیأت تحریریه «9 دی» به دنبال فعالیت حرفه‌ای روزنامه نگاری هستند، باید چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند، ولو آنکه انتقادی به این چارچوب‌ها و ابلاغیه‌ها داشته باشند.

اما در آن سو نیز باید تلاش کرد طیف منتقد تحمل بیشتری داشته باشد، زیرا به هر حال توقیف چهار باره یک نشریه در 38 ماه اتفاق چندان خوشایندی نیست. شاید تحمل بیشتر این طیف از نشریات بتواند زمینه را برای طرح نقدهای وسیع تر در جریان مقابل این جریان نیز فراهم کند. در واقع از هیأت فراقوه‌ای نظارت بر مطبوعات و همچنین از مجموعه متولیان مطبوعات انتظار می‌رود در این زمینه سعه صدر بیشتری داشته باشند و توقیف را آخرین راه برخورد با نشریات در نظر بگیرند.

شاید اگر قوانین ایران در حوزه مطبوعات تغییر می‌کرد که مصادیق مجرمانه نظیر افترا و نشر اکاذیت، به جای توقیف مطبوعات، با جریمه‌های مالی قابل توجه همراه می‌شد، هم در بسط آزادی مطبوعات و خودمراقبتی رسانه‌ها تاثیر بیشتری داشت و هم شخص یا نهادی که مورد اتهام قرار گرفته از قبل اعاده حیثیتش، غرامتی دریافت می‌کرد و در قبال آسیبی که دیده بود، خسارت را صاحب می‌شد و در عین حال مطبوعات نیز حفظ می‌شوند و هزینه یک نوشته را کل کارکنان یک نشریه در جایگاه یک بنگاه اقتصادی پرداخت نمی‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۳
پس اون همه ادعای دموکراسی چی شد؟
رسایی حالابيکارشده وباهمکاري رفیق فتنه ساز خوديامين پور راه خودرااز ... جدا کرده وباچاپ ...نامه خود سعی در ایجاد فتنه دیگری است .مجوز نشریه وی باید کلاباطل شود
توقيف اين نشريه ضررش از فايده اش بيشتره چون كسي كه نمي خونتش ولي توقيفش مخالف اثر رواني و تبليغاتي بدي داره. جالبتر از اين قضيه اينه كه زمان دولت قبل كه روزنامه ها پشت سر هم توقيف ميشدن امثال شما ظاهرا منفعتشون تو سكوت بود و از متناي اين چنيني خبري نبود!
قانون و اعمال قانون فقط برا روزنامه های اصلاح طلبه
وگرنه نه دی اگه اصلاح طلب بود الان چیزی ازش نمونه بود
حمید رسایی خیلی هنر داره بنویسه چرا رد صلاحیت شد
اونوقت معلوم میشه که... نباید اونو مثال زد
تعطیلی هیچ نشریه ای در دنیای امروز متمدنانه نیست. هر نظر وفکری رو باید مستدل پاسخ داد. فکر و نظر تعطیلی شدنی نیست و اینگونه بیشتر نضج میگیرد اما در زیرزمینها. راضی به هیچ نوع تعطیلی نشریات نیستیم.
روحانی تقصیری نداره! واقعا شورشو درآوردند. من خودم وقتی تیتر این روزنامه ها رو میخونم حالم بهم میخوره! کسی منکر انتقاد از دولت نیست ولی واقعا بعضی روزنامه ها مثل وطن امروز و هفته نامه 9 دی پا را فراتر از انتقاد میگذارند و کار به آنجا میرسد که شروع به تمسخر شخصیت های حقوقی کشور میکنند. این روزنامه ها بقایای منش اخلاقی هستند که آقای احمدی نژاد بنیان گذار آن بود و متاسفانه این اخلاق سیاسی بین مردم نیز دامن گیر شده است.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
آره تو راست میگی ...
مثل اینکه تیتر روزنامه های اصلاح طلب رو نمیخونی نه ؟
اگه یک نشریه اصلاح طلب بود دیگه بهش اجازه چاپ نمیدادن که به بار چهارم برسه
نظر دهنده اول

باشه تو درست میگی
دو تا خبر پایین تر از این خبر برید

معنا اخلاق رسانه ی روزنامه های اصلاح طلب میبینیم

:)
زنده باد مخالف من رو هم دیدیم!!
اگر حساب کتاب وجود داشت که باید درش رو گل میگرفتن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار