بازدید 7468

ظهور و افول جبهه پایداری از مجلس هشتم تا دهم

کد خبر: ۵۹۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ 17 May 2016
جبهه پایداری هر چند فراکسیونی در مجلس نداشت ، اما در 12 سال گذشته تلاش کرد در معادلات سیاسی بهارستان و کنش سیاسی بهارستان نشینان نقش موثر ایفا کند. امروز فعالان سیاسی معتقدند این جبهه نمی تواند در مجلس دهم نقش ایفا کند، چون نامزدهای موثرش به مجلس راه نیافتند.

به گزارش ایرنا اوج فعالیت این جبهه سیاسی در مجلس به سال های پایانی مجلس هشتم و مجلس نهم باز می گردد. در مجلس نهم، این تشکل با در اختیار با داشتن 82 کرسی از 290 کرسی، یکی از جریان‌های تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های قوه‌ی مقننه محسوب می‌شد.

تحلیل گران سیاسی بر این باورند که این تاثیر گذاری در مجلس دهم تکرار نشده است و جریان تاثیر گذار مجلس نهم در دوره بعد به طور حتم نقش کم‌رنگ‌تری خواهد داشت.

می گویند جبهه پایداری تنها توانسته 20 تا 24 نماینده را راهی مجلس کند، اما این ادعا را اعضای پایداری درگفت و گو با ایرنا بی پاسخ گذاشتند. این رقم تنها از سوی فعالان سیاسی جناح رقیب چون حسین رعشی رسانه ای شده است. اعضای جبهه پایداری از مصاحبه در مورد تعداد نمایندگان تشکل شان در مجلس دهم و پاسخ دادن طفره می روند.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا سخنگوی جبهه پایداری به ایرنا می گوید: «در مورد تعداد نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم نمی خواهم مصاحبه کنم. جبهه پایداری انقلاب اسلامی در قالب ائتلاف فراگیر اصول گرایان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و بی تردید اعضای ما هم در مجلس در فراکسیون اصول گرایان حضور خواهند داشت».

سقای بی ریا به طور مشخص از فعالیت اعضای جبهه پایداری درفراکسیون اصول گرایان سخن گفت. حضور پایداری در ائتلاف و فراکسیون اصول گرایان با حضور افرادی نزدیک به رهروان ولایت به معنای پایان جدایی طلبی پایداری از اصول گرایان سنتی است.

**تولد پایداری با فراکسیون انقلاب اسلامی

ریشه های فکری این طیف را می توان در مجلس هشتم جست و جو کرد که با ایجاد فراکسیون «انقلاب اسلامی» قصد داشت در میان سیاست های فراکسیون اصولگرایان به عنوان اکثریت و فراکسیون خط امام (ره) به عنوان اقلیت مجلس، راه سومی را انتخاب کند.

اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم آنگونه که در بیانیه تشکیل خود بر آن تاکید داشتند، به دنبال قانونمند کردن ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و اندیشه های امام بودند و «حمایت از دولت ولایتمدار، مردمی، انقلابی، پُر کار، استکبارستیز، عدالت محور، همسو با محرومان و مُجد در مبارزه با فساد، استحکام رابطه مجلس و دولت نسبت به گذشته» از اساسی ترین اصول این فراکسیون بود. در آن زمان حدود 90 نماینده به عضویت فراکسیون انقلاب اسلامی درآمدند و روح الله حسینیان نماینده تهران ریاست فراکسیونی را بر عهده گرفت که به عنوان انشقاق در جبهه اصولگرایان مجلس از آن یاد شد.

چند ماه بعد و در شرایطی که فراکسیون اصولگرایان مجلس ترجیح داد در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به طور رسمی از هیچ نامزدی حمایت نکند و بیانیه ای صادر نشود، این فراکسیون از نامزدی محمود احمدی نژاد حمایت کرد.

این انتخابات و تحولات مرتبط با آن، آنان را در کانون توجه رسانه ها قرار داد؛ گذشت زمان، بر رفتار و عملکرد این فراکسیون تاثیر گذاشت و اعضای آن که بر حمایت از دولت وقت اصرار داشتند، به مرور رویه سکوت را در برابر برخی اقدامات دولت در پیش گرفتند.

**ظهور در انتخابات مجلس نهم

با نزدیک شدن به فضای انتخابات مجلس نهم، اعضای این فراکسیون به همراه برخی از وزرا و اعضای دولت های نهم و دهم که از بدنه اجرایی جدا شده و به کسوت نمایندگی مجلس درآمده بودند، جبهه پایداری را تشکیل دادند.

هرچند پایداری ها تاکید داشتند حزب نیستند و نمی خواهند فعالیت حزبی داشته باشند، اما در نهایت در انتخابات مجلس نهم برای حوزه های مختلف انتخابیه فهرست های جداگانه ای ارایه کردند که در اغلب حوزه های انتخابیه و از جمله تهران، فهرست آنان نزدیک به فهرست جبهه اصولگرایان بود.

پیش از آغاز به کار مجلس نهم، برخی گمانه زنی ها از احتمال تشکیل سه فراکسیون سیاسی در مجلس خبر می داد: اصولگرایان به عنوان اکثریت، فراکسیون پایداری و فراکسیون خط امام(ره) به عنوان اقلیت.

با تشکیل مجلس نهم این ایده ها در حد گمانه زنی باقی ماند؛ جمعی از اصولگرایان مجلس فراکسیون رهروان ولایت را تشکیل دادند؛ جمعی عضو فراکسیون اصولگرایان شدند و اصلاح طلبان مجلس نیز ترجیح دادند فعالیت فراکسیونی نداشته باشند.

با همه گمانه زنی ها، فراکسیون جبهه پایداری در مجلس نهم تشکیل نشد و اعضای آن ترجیح دادند در فراکسیون اصولگرایان مجلس که این بار ریاست آن را غلامعلی حداد عادل بر عهده گرفته بود، عضو شوند. به همین دلیل آمار دقیقی از این گروه در مجلس نهم وجود ندارد اما برخی از نمایندگان مجلس تعداد این افراد را حدود 40 نفر می دانستند که در اقلیت خوانده می شدند ولی برخی تعداد آنها را 80 تن تخمین می زدند.
هر چند که هیچ گاه اعضای جبهه پایداری تعداد اعضای خود را رسما اعلام نکردند اما این نمایندگان سعی داشتند به کانون توجهات در مجلس تبدیل شوند و فضای مجلس را به نفع خواسته های خود تغییر دهند.

**نمایندگان جبهه پایداری ودولت یازدهم

پس از روی کار آمدن حسن روحانی، اعضای «جبهه پایداری» با اظهارنظرهای خود که اغلب مخالف دولت یازدهم بود در برابر عملکرد و برنامه‌های دولت، خصوصاً در مجلس جبهه می‌گرفتند و به دلواپسان معروف شده بودند.

افراد این جناح نقش بسیار زیادی در استیضاح یا کارت زرد دادن به وزرا و مخالفت‌های مجلس با عملکرد دولت در زمینه‌ی مذاکرات هسته‌ای و برجام داشتند؛ همچنین طرح‌هایی مانند «طرح امر به معروف و نهی از منکر» و «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» در کمیسیون فرهنگی مجلس از سوی نمایندگان عضو جبهه‌ی پایداری ارائه شد که بیشترین تعداد اعضا را در آن کمیسیون داشت.این امر نشان از تاثیر گذاری افراد نزدیک به این جبهه سیاسی در مجلس نهم بود.

**جبهه پایداری در مجلس دهم

در دوره‌ی نهم مجلس شورای اسلامی، 23 نماینده از فهرست جبهه پایداری به مجلس راه یافته بودند و 59 نفر از نمایندگان هم به فهرست مشترک جبهه پایداری و اصولگرایان تعلق داشتند.

با فعالیت گسترده‌ی لیست امید و تشکل های همسو با دولت یازدهم، شامل اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات دور دهم، «جبهه پایداری» بسیاری از چهره‌های شاخص خود در مجلس را از دست داد.

به‌طور مشخص، در مجلس دهم هر 30 نماینده‌ی تهران از فهرست امید، متعلق‌به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان هستند، در حالی‌که 16 نفر از نمایندگان تهران در دوره‌ی قبل از اعضای جبهه پایداری بودند.

مجلس دهم بدون حضور افرادی چون مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، اسماعیل کوثری،سید محمود نبویان و مهدی کوچک‌زاده تشکیل خواهد شد.

چهره‌هایی چون احمد سالک، رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی، امیرحسین قاضی زاده، نصرالله پژمانفر، جواد کریمی قدوسی، محمد دهقان و احمد امیرآبادی همچنان نمایندگان «جبهه پایداری» در مجلس دهم هستند و بنا به برخی اظهار نظرها، در نبود غلامعلی حداد عادل و بعضی دیگر از چهره‌های شاخص اصولگرایان، احمد سالک به عنوان گزینه‌ی اصلی ریاست فراکسیون اصولگرایان مطرح شده است.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی منتخب مردم مشهد در مجلس دهم و از چهره های شاخص جبهه پایداری در مجلس نهم بهتر ازشخص دیگری می تواند رویکرد جبهه پایداری را توضیح دهد.

قاضی زاده هاشمی در گفت گو با ایرنا به تشریح وضعیت جبهه پایداری در مجلس دهم می پردازد ومی گوید: «جبهه پایداری هیچ گاه در مجالس گذشته یک فراکسیون مستقل نداشته است . ما همیشه سعی کرده ایم در قالب اصول گرایان و با پرچم اصول گرایی فعالیت کنیم.»

**رفتار جبهه پایداری در مجلس دهم تغییری نمی کند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چگونه در مجلس نهم جبهه پایداری بدون داشتن فراکسیون در مجلس فعالیت می کرد گفت:«اعضاء جبهه پایداری یعنی ما و کسانی که در مجلس سمپات جبهه پایداری هستند در قالب فراکسیون اصول گرایان فعالیت های شان را هماهنگ می کردند ما هیچ وقت ساز جدایی از اصول گرایان در مجلس را نزدیم»

این عضو جبهه پایداری در ادامه می افزاید:«فعالیت جبهه پایداری مربوط به بیرون مجلس است. قبلا هم این گونه بود و اکنون هم رفتار جبهه پایداری در مجلس دهم تغییری نمی کند . ما به همان روال سابق فعالیت می کنیم »

**تعداد اعضای جبهه پایداری همچنان در ابهام

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال ایرنا که تعداد اعضای جبهه پایداری در مجلس دهم چند نفر است، گفت:« جبهه پایداری در قالب ائتلاف بزرگ اصول گرایان در انتخابات دهمین دوره مجلس حضور داشت و لیست جداگانه ارانه نداد. تمام افردای که از سوی ائتلاف اصول گرایان در لیست قرار داده شده بودند مورد حمایت ما در پایداری بودند. من چون از حضور اعضای تشکیلاتی جبهه پایداری در استان ها بی اطلاع هستم نمی توانم در مورد تعداد دقیق اعضای پایداری در مجلس دهم صحبت کنم.»

با اظهارات قاضی زاده هاشمی می توان گفت تعداد اعضای جبهه پایداری همچنان در ابهام باقی می ماند.

این نماینده عضو پایداری در ادامه در خصوص ائتلاف اصول گرایان و نام گذاری آن با نام فراگیردر مجلس گفت:« ائتلاف اصول گرایان نام خود را فراگیر نگذاشته است. رسانه ها به اشتباه نام فراکسیون را فراگیر نهاده اند هنوز نامی برای فراکسیون اصول گرایان انتخاب نشده است. برخی از دوستان پیشنهاد تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ارزش ها را داشته اند. حالا باید ببینیم که اعضاء در اولین جلسه چه پیشنهادی می دهند.»

قاضی زاده هاشمی در ادامه در مورد فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم گفت:«تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم محصول کاردوستان ما بود که در چارچوب فراکسیون اصول گرایان صورت پذیرفت و جزو زیر فراکسیون ها محسوب می شد. اما برای مجلس دهم دوستان پیشنهاد همان نام فراگیر اصول گرایان را دارند. جبهه پایدداری هم در چارچوب اصول گرایی است و فعالیت جداگانه و یا جلسه مستقلی نداریم.»

بنابراین با اظهارات اعضای جبهه پایداری می توان گفت، پایداری نه به مانند مجلس هشتم در اوج قدرت می تواند فراکسیون انقلاب اسلامی را تشکیل دهد و نه به مانند مجلس نهم، اقلیتی قوی را رهبری کند این جبهه سیاسی و عقیدتی اکنون در قالب ائتلاف فراگیر اصول گرایان، فعالیت اندک نمایندگان راه یافته اش به مجلس دهم می نگرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر