بازدید 22025

اتمام یکی از ستون‌های حرم امام حسین (ع)

اتمام موفقیت‌آمیز عملیات تقلیل و تقویت یکی از ستون‌های حرم امام حسین علیه السلام
کد خبر: ۵۸۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 10 May 2016
ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال اجرای پروژه فنی و مهندسی است که با اتمام آن، گنبد مطلای جدیدی با ارتفاع 21 متر روی حرم مطهر امام حسین (ع) نصب خواهد شد.

به گزارش ستاد بازسازی عتبات، همچنین طرح لاغرسازی ستون‌های گنبد که در اطراف مضجع شریف قراردارد نیز در حال اجراست که عملیات اجرایی لاغرسازی و تقویت نخستین ستون با موفقیت به اتمام رسید.با کاهش حجم نخستین ستون اطراف ضریح، فاصله ۱۷۰ سانتی متری بین ستون و ضریح مطهر به بیش از چهار متر افزایش یافت.
 
کارکردهای معماری و معنوی گنبد

یکی از مواردی که زائران حرم مطهر حسینی را در سال‌های اخیر آزرده خاطر کرده است نبود دید مناسب به گنبد حرم مطهر است.چند سالی است که به‌دلیل ساخت وسازهای توسعه‌ای اطراف حرم، دید زائران به گنبد مطهر کاهش یافته است به‌گونه‌ای که از فاصله 50متری حرم امکان مشاهده آن وجود ندارد.

با توجه به اینکه بسیاری از زائران با مشاهده گنبد از مسافت دور، ارتباط قلبی با ذات مقدس ائمه اطهار برقرار می‌کنند، نقش این سازه علاوه بر شاخص‌های معماری، از نظر معنوی نیز بسیار حائز اهمیت است.به‌ویژه در ایامی مانند اربعین حسینی که به دلیل ازدحام جمعیت و فراهم نبودن امکان تشرف به داخل حرم، بسیاری از زائران تنها با مشاهده گنبد مطهر از دور اقدام به خواندن زیارت نامه می‌کنند.از این رو طرح ترفیع گنبد مطهر امام حسین (ع) در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفته است.

این در حالی است که گنبد کنونی حرم مطهر دومین گنبد بنا شده می‌باشد و گنبد اول که در میان عموم به قبه حسینی مشهور است، زیر آن محفوظ مانده است.گنبد کنونی حرم از نظر تاریخی و فرهنگی، یک میراث ارزشمند هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفویه محسوب می‌شود از این رو طرح ترفیع گنبد به‌گونه‌ای تعریف شده که سازه قدیمی تخریب نشده و گنبد جدید روی آن نصب خواهد شد.به این ترتیب حرم سیدالشهدا(ع)، تنها حرم اعتاب مقدسه است که همزمان دارای 3گنبد خواهد بود.

ویژگی‌های فنی


ارتفاع گنبد در دست ساخت امام حسین (ع)، ۲۱ و نیم متر و قطر آن حدود ۱۷ متر است.به این ترتیب ارتفاع سومین گنبد نسبت به گنبد کنونی، حدود هفت متر و قطر آن نیز یک ونیم برابر بیشتر خواهد بود.

اسکلت اصلی گنبد جدید حرم امام حسین(ع) که مردم ولایتمدار استان کرمان متولی اصلی ساخت آن هستند، فلزی است.این سازه براساس آخرین فناوری‌های مهندسی طراحی شده است تا عملیات مونتاژ و نصب آن با سهولت و در زمان کمتری امکان پذیر باشد.

در طراحی فنی و مهندسی این گنبد تدابیری اندیشیده شده است که در آینده، بازهم امکان افزایش ارتفاع آن وجود خواهد داشت.این سازه پیچیده دارای ۹۶ قطعه به صورت پیچ و مهره و 2هزار و ۱۶۰ مفصل با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ است به همین دلیل زمان نصب آن بسیار کوتاه خواهد بود.پس از اتمام طرح تقلیل ستون‌ها، گنبد جدید از کرمان به کربلا منتقل و مونتاژ و نصب خواهد شد.

تقلیل و تقویت ستون‌ها


با توجه به اینکه با نصب گنبد جدید فشار وارده به ستون‌ها 200تن افزایش می‌یابد، در فاز نخست اجرای این پروژه ‌باید ستون‌های اطراف ضریح مطهر تقویت و به‌منظور افزایش فضای تردد زائران در اطراف ضریح، حجم ستون‌ها نیز باید کاهش می‌یافت.از این رو با مطالعات علمی و مشاوره از کارشناسان خبره طرح تقلیل ستون‌ها به‌عنوان طرح پیش‌نیاز پروژه ترفیع گنبد در حال اجراست.

هم اکنون با الطاف اهل بیت علیهم السلام و همت کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات، کار تقلیل و تقویت نخستین ستون با موفقیت کامل به اتمام رسیده است.پس از اتمام طرح تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر طی دو سال آینده، گنبد جدید به کربلا منتقل و روی گنبد کنونی نصب خواهد شد.

فرصتی طلایی برای مشارکت


برای ساخت گنبد جدید به ۲۴ هزار خشت طلا نیاز است که فرصتی کم‌نظیر برای مشارکت مردم و ناذران در این طرح می‌باشد که البته هموطنان عزیز با اهداء نذورات، استقبال خوبی از آن کرده‌اند.

براساس ارزیابی‌ها، قیمت هر خشت طلا، دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تخمین زده شده است که مردم عزیز می‌توانند با خرید هر خشت به شکل مشاع و یا کامل، سند افتخار آن خشت را تحویل بگیرند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۰
خدا قوت
ای جانم
واقعا ارتفاع دید گنبد از نان شب یک بچه گرسنه در ایران مهمتر است؟؟
امام حسین از شما راضی نیست .
دلم رو هوایی کردین..
الهم ازقنا زیارت الحسین
السلام علکیک یا ابا عبد الله .
هر که دارد هوس کربلا بسم الله .
روحی فداک یاحسین
اجرتون با امام حسین(ع)
پنجاه میلیارد تومان هزینه خشت ها می شود!
فدای امام حسین بشم من ومیدونم امام شهید ویاورمظلومان نه به فکرگنبد طلا که به فکرگرسنگان ومحرمان مسلمانه
لبیک یاحسین
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین وعلی الارواح التی حلت بفنائک
بله همه مشکلات بیکاری فقر و گرانی حل شده همین مونده بود که شکر خدا داره تکمیل میشه
برای ساخت گنبد جدید به ۲۴ هزار خشت طلا نیاز است که فرصتی کم‌نظیر برای مشارکت مردم و ناذران در این طرح می‌باشد که البته هموطنان عزیز با اهداء نذورات، استقبال خوبی از آن کرده‌اند.
متاسفم برای کسانی که در مملکتشان میلونها انسان نان شب ندارند و زنانی که تن به خود فروشی می دهند تا شکم بچه خود را سیر کنند اون وقت این هزینه ها برای مرقد کسی میشه که برای دینش جان و مالش را داد ودر حیات خود سیر نخورد تا به بی نوایان کمک کند
پول مردم بدبخت ببين كجا مصرف ميشه!!!
جالبه که هزینه های یک مکان مذهبی توریستی در عراق بر عهده ایران است و پول آن به جیب دولت عراق می ریزد. آیا عراق خودش کم ثروت دارد؟ آیا ما کم گرسنه داریم که در کشورهای نارفیقی مثل عراق و فلسطین پول خرج میکنیم؟
51 ميليارد هزينه گنبد! ... يا حسين...
من مسلمانم و عاشق امام حسینم اما نمیدونم چرا باید این همه هزینه(به اضافه 24000 تا 2میلیون تومان) از بیت المال ایرانیان پرداخت شود.؟ مگر ساخت شهرهای جنگ زده مثل خرمشهر و دزفول و دهلران و سوسنگرد و آبادان و اهواز و هزاران مورد دیگر به پایان رسیده که شروع به هزینه در کشور طرف جنگ کرده اید؟ آیا عراقیها در ساخت فقط خرمشهر حاضرند یک ریال به ما کمک کنند؟ من به عنوان یک ایرانی راضی نیستم یک ریال از بیت المال ملتم در عراق خرج شود.
چه دلگیر شده
قبلا قشنگ تر بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها