بازدید 18868
۵
با در نظر گرفتن متوسط درآمد مردم دو کشور؛

قیمت بلیت سینما در ایران، سه برابر گران‌تر از آمریکا!

در این شرایط اگر افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما در سال ۹۵ تکرار شود و برخی صنوف سینمایی برای بهره‌برداری کوتاه‌مدت از استقبال مردم، به شدت قیمت بلیت سینما را افزایش دهند، به گونه‌ای که بخشی از مردم سینما رفتن را مجدداً تفریحی به صرفه تلقی نکنند، بخش قابل توجهی از مخاطبان سینمای ایران ریزش می کند.
کد خبر: ۵۸۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ 05 May 2016
قیمت بلیت سینما در ایران، چهار برابر گران‌تر از آمریکا!
برنامه‌ریزی برای افزایش چشمگیر قیمت سینما در بستری به دور از توجه به واقعیات اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و برای توجیه افزایش قیمت بلیت سینما، از نازل بودن قیمت بلیت سینما در ایران سخن به میان آمده، حال آنکه یک مقایسه ساده نشان می‌دهد، قیمت بلیت سینما در ایران به نسبت درآمد مردم، سه برابر گران‌تر از آمریکاست!

به گزارش «تابناک»، همایون اسعدیان، رئیس جدید شورای صنفی نمایش در روزهای اخیر، درباره افزایش قیمت بلیت فیلم‌های سینمایی گفت: «در این زمینه بحث‌های مفصلی انجام شده، مبنی بر اینکه سینماهای مدرن آخر هفته و یا بعضی سانس‌های خاص دستشان باز باشد تا بتواند قیمت بلیت را بالا ببرند؛ اما اول باید با وزارت ارشاد به توافق برسیم، چون همه نگران جوی هستند که بعد از افزایش قیمت بلیت ایجاد می‌شود، در حالی که امروزه قیمت بلیت سینما بسیار نازل است».

برای آنکه مشخص شود آیا قیمت بلیت سینما در ایران نسبتا پایین است، «تابناک» بالا‌ترین استاندارد قیمت‌گذاری بلیت سینما یعنی آمریکا ـ که گران‌ترین بلیت‌های سینما در این کشور عرضه می‌شود ـ را به عنوان مبنا در نظر گرفت و نسبت قیمت بلیت سینما در آمریکا را با متوسط درآمد آمریکایی‌ها مقایسه کرد. سپس همین مقایسه درباره این صورت پذیرفت.

قیمت بلیت سینما در ایران، سه برابر گران‌تر از آمریکا!

متوسط درآمد شهروندان آمریکا در سال ۲۰۱۵، ۴۷۶۶۹ دلار و متوسط قیمت بلیت سینما در سال ۲۰۱۵ در محدوده آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) ۸.۴۳ دلار است. بدین ترتیب یک آمریکایی به طور متوسط می‌تواند با یک ماه حقوقش ۵۶۵۴ بلیت سینما خریداری کند و با یک درصد درآمد سالیانه‌اش، ۵۹ بار در سال به سینما برود.

همچنین با توجه به آنکه درآمد آمریکایی‌ها در هر ماه از سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۳۹۷۲ دلار بوده که با این رقم می‌توان ۴۹۶ بار در هر ماه به سینما رفت، متوسط قیمت بلیت سینما یک‌چهارصدونود وششم حقوق ماهیانه یک آمریکایی است و به همین دلیل، سینما رفتن به عادت بسیار کم‌هزینه برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

در ایران هیچ‌ گاه رسما درآمد متوسط هر ایرانی منتشر نمی‌شود و چنین آمارهایی معمولاً در قالب خانوار ارائه شده اما وزیر کار دولت یازدهم در سال ۹۳ به این آمار اشاره کرد و گفت: هر ایرانی به طور متوسط یک میلیون تومان درآمد دارد.

قیمت بلیت سینما در ایران، چهار برابر گران‌تر از آمریکا!


اگر بپذیریم این میانگین افزایش درآمد از سال ۱۳۹۳ تاکنون 30 درصد افزایش یافته و متوسط درآمد هر ایرانی در سال ۱۳۹۵، به یک میلیون و سیصد هزار تومان رسیده و متوسط قیمت بلیت سینما هشت هزار تومان لحاظ شود، هر ایرانی با درآمد یک ماه خود می‌تواند ۱۶۲ بار به سینما برود و در واقع قیمت بلیت سینما یک صد و شصت و دوم حقوق ماهیانه یک ایرانی است.

به عبارت دیگر در شرایط کنونی قیمت بلیت سینما در ایران به طور متوسط حدود سه برابر قیمت بلیت سینما در آمریکاست که البته در خود آمریکا نیز این رقم کم نیست. با این اوصاف، باید پرسید چه منطقی پشت افزایش قیمت بلیت سینما در ایران نهفته است؟

در این شرایط اگر افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما در سال ۹۵ تکرار شود و برخی صنوف سینمایی برای بهره‌برداری کوتاه‌مدت از استقبال مردم، به شدت قیمت بلیت سینما را افزایش دهند، به گونه‌ای که بخشی از مردم سینما رفتن را مجدداً تفریحی به صرفه تلقی نکنند، بخش قابل توجهی از مخاطبان سینمای ایران ریزش می کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵
لیست اختلاف قیمت چیزهای مختلف برای ایرانیا و خارجیها با در نظر گرفتن متوسط درآمد بسیار شگفت انگیز خواهد بود
اگه یه دلسوز همت کنه و این لیست رو تهیه کنه
پاسخ ها
علی
| Ireland |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
خداییش با این پیام خیلی حال کردم. البته نتیجه مقایسه خیلی دردناک خواهد بود
و این تنها برای قیمت بلیط سینما نیست
کلا تفریح در آمریکا ارزان هست و برای همین هم هست که مردم عادی شون آرامش روانی بیشتری دارند.
یک نکته خیلی مهم در نظر گرفته نشده و آن هم کیفیت بسیار بالای سینما هادر آمریکا است.هم کیفیت پخش بالا دارند و هم کیفیت صدای بالا که هیچکدومش در ایران نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر