بازدید 27454

بالاخره کدام جناح حائز اکثریت کرسی‌های مجلس دهم شد؟!

با پایان مرحله دوم انتخابات و اعلام نتایج ماجرای ادعای پیروزی ادامه پیدا کرد و باز هم اصولگرایان و اصلاح طلبان هر یک خود را پیروز قطعی و حائز اکثریت کرسی های نمایندگی معرفی می کنند. نگاهی به ارگان های رسانه ای این دو جناح نشان می دهد، در تقسیم بندی جناحی و اعلام پیروزی هر کدام مشی مشابهی را برگزیدند.
کد خبر: ۵۸۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲ 01 May 2016
انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید؛ اما جنجال بر سر پیروز انتخابات همچنان ادامه دارد. بعد از پایان انتخابات در هفتم اسفند ماه سال گذشته، دعوای بزرگی مبنی بر اینکه چه گروه و جناحی حائز اکثریت کرسی‌های مجلس شده است، رخ داد. اصولگرایان و اصلاح طلبان استدلال می‌کردند که پیروز انتخابات شده‌اند. اصولگرایان معتقد بودند، هرچند در تهران انتخابات را واگذار کرده‌اند، در کل کشور این اصولگرایان هستند که انتخابات را پیروز شده‌اند. اصلاح طلبان نیز با تأکید بر انتخابات تهران خود را پیروز قطعی انتخابات قلمداد می‌کردند. اگرچه هر دو جناح مرحله دوم انتخابات را پلی برای پیروزی قطعی می‌دانستند.

به گزارش «تابناک»، با پایان مرحله دوم انتخابات و اعلام نتایج این ماجرا ادامه پیدا کرد و باز هم اصولگرایان و اصلاح طلبان هر کدام خود را پیروز قطعی و حائز اکثریت کرسی‌های نمایندگی معرفی می‌کردند. نگاهی به ارگان‌های رسانه‌ای این دو جناح نشان می‌دهد، در تقسیم بندی جناحی و اعلام پیروز هر کدام مشی مشابهی را برگزیدند.

جالب اینکه چه در اردوگاه اصولگرایان و چه در اردوگاه اصلاح طلبان نیز در اعلام نهایی نتایج وحدت رویه وجود ندارد. برخی از ارگان‌های رسانه‌ای اصولگرا تعداد نمایندگان اصولگرا را ۱۵۵ یا ۱۲۵ و اعداد شبیه به این بیان کرده‌اند. از سوی دیگر، اصلاح طلبان نیز اعدادی شبیه به همین‌ها را منتشر کرده‌اند. اگرچه برخی از تحلیلگران اصلاح طلب با ادعای نزدیک بودن مستقل‌ها به اصلاح طلبان و طرفداران دولت حتی تعداد کرسی اصلاح طلبان را ۲۳۰ نفر اعلام کردند!

به عنوان مثال الیاس حضرتی که خود از راه یافتگان به مجلس از لیست اصلاح طلبان است، امروز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته: «حدود ١۶٠ نفر از اصلاح‌طلبان و ۵٠ نفر از مستقلین به مجلس دهم راه یافته‌اند. کسانی که با شعار اصلاح‌طلبی یا باشعار لیست امید یا طرفداری از دولت یا با شعار مستقل بودن رأی آورده‌اند، حدود ٢٣٠ نفر هستند. این تعداد با گرایش‌های مختلف معتقد به تعامل مثبت با دولت هستند و در رد تندروی و کارشکنی در مسیر دولت اشتراک نظر و عمل دارند.

نگاهی به جریان انتخابات مجلس نشان می‌دهد که عملاً چند گروه در این انتخابات به رقابت پرداختند.


۱- اصولگرایان

۲- اصلاح طلبان

۳- طرفدران دولت (اعتدالیون)

۴- مستقل‌ها

بنابراین حسب منطقی موضوع باید ۲۹۰ نفری که در انتخابات پیروز شده‌اند، در یکی از گروه‌های زیر قرار بگیرند، زیرا در تبلیغات انتخاباتی خود حتماً گرایش سیاسی خود را مشخص نموده‌اند. اما سؤال این است پس چرا این همه افتراق در آمار وجود دارد و هر گروهی خود را پیروز انتخابات می‌نامد.

مشکل از آنجا آغاز می‌شود که به دلیل نبودن ساختار حزبی مشخص در کشور ما اصولا قرار دادن افراد در چارچوب سیاسی خاص قدری سخت خواهد بود و افراد ممکن است از خود یک تلقی داشته باشند، ولی دیگران از وی تلقی دیگری داشته باشند. این موضوع در انتخابات اخیر بیشتر نمود عینی پیدا کرد. اصلاح طلبان بعد از اینکه برخی از چهره‌های سر‌شناس آن‌ها رد صلاحیت شدند، در پی آن برآمدند که برخی از اصولگرایان میانه رو و همچنین مستقل‌ها را به نفع خویش مصادره کنند. نمود عینی آن لیست سی نفره اصلاح طلب‌ها در تهران بود که در این لیست تعدادی از غیر اصلاح طلب‌ها نیز دیده می‌شد. حال آیا باید کسانی را که قبلا اصولگرا بوده‌اند اما امروز در لیست اصلاح طلبان هستند را اصولگرا نامید یا اصلاح طلب؟

از سوی دیگر، در بعد از دور اول انتخابات نیز برخی از چهره‌ها که به مرحله دوم رسیده بودند با تغییر موضع سیاسی به امید رأی بیشتر در گروه اصلاح طلبان و یا اصولگرایان قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تا قبل از مرحله دوم انتخابات این افراد در این جناح بندی‌ها حضور خاصی نداشته‌اند.

اما شاید مهمترین دلیل این باشد، هر دو جناح سعی می‌کنند که مستقل‌های راه یافته به مجلس را در جناح خود یارکشی کنند. به همین دلیل است که گاه در تحلیل‌ها شاهد هستیم هر دو گروه مدعی هستند که مستقلین به فلان جناح گرایش بیشتری دارد. به همین دلیل آرای آن‌ها را نیز در سبد خود مورد محاسبه قرار می‌دهند.

اما هر چه هست این موضوع مشخص است که آشفتگی سیاسی در شمارش رویکرد سیاسی نشان از نقصی در پروسه سیاسی کشور است که هرچه زود‌تر باید برای آن درمان مشخصی تجویز کرد، زیرا با افزایش آگاهی‌های سیاسی به تدریج مردم دیگر نمی‌توانند منتظر چند روز انتخابات بمانند تا رویکرد جناحی و افراد را بررسی کنند و دست به انتخاب سیاسی بزنند. انتخابات اخیر در تهران نشان داد که مردم کم کم همانگونه که رهبر انقلاب بیان کردند به صورت لیستی به گروه‌های سیاسی رای می‌دهند. چرا که ممکن است همه این افراد را نتوانند شخصاً شناسایی کنند. این موضوع نشان می‌دهد که باید هر چه زود‌تر این آشفتگی در صحنه سیاسی از میان برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۰
اصلا فرضا کل مجلس اصولگرا عین مجلس نهم. خوب که چه؟ برجام را ده دقیقه ای تصویب می کند.
فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب نیست. همین عارف مگر کیست؟ عضو ستاد ناطق در انتخابات 76! اصلا خود ناطق ناطق نوری کدام طرف است؟ خود خاتمی مگر نگفت به آقای دری نجف آبادی رای بدهید؟
کلا وحدت مناسبی در کشور برقرار است و اصولگرا و اصلاح طلب و این حرفها شعار است و همه با هم دوست و رفیقند. هر سال تحویل هم می روند ویلاهای کیش یا رامسر. دوستی از این بیشتر؟

البته یک عده افراد افراطی و تازه به دوران رسیده و قانونشکن و بیسواد و بوق .. هستند که البته دیگر جایی در نظام ندارند و باید به جهنم بروند. اینها اشتباها فکر می کردند اصولگرا هستند در حالی بدنه خردمند اصولگرایی از افراط و قانونشکنی بیزار است!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
شما بیشتر شارلاتان سیاسی هستی تا تحلیلگر
در هرصورت اصولگرایان با یک اختلاف جزئی نتیجه را واگذار کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
تقصیر خودشونه
اگر چند ده تا کاندید دیگه را هم رد صلاحیت می کردند الان خیالشون راحت بود
والا به خدا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
جزئی یا کلی؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
اگر حاصل تقسیم تعداد شرکت کنندگان اصولگرا به تعداد رای اورندگان ان تقسم کنی نظرت عوض می شود
اصول گرايان هميشه از خود متشكرند حالا هم مدعي همين تشكرند.
پیروزی اصلاح طلبان و طرفداران دولت در انتخابات که کاملا مشخص است و اصولگرایان این را پذیرفته اند که در این دوره در اقلیت هستند این را میتوان بوضوح از رفتار بزرگان این گروه متوجه شد ، اصولگرایان در مجلس آینده لیدر مشخصی هم ندارند حتی کسی را هم برای ریاست مجلس تاکنون کاندید هم نکرده اند ، پس چه دلیلی دارد که خود را پیروز انتخابات بدانند.
با سلام، در مجلسی که هیچ گروهی حائز اکثریت نیستند آبی گرم نخواهد شد، نه دولت می تواند انتظار حمایت جدی از این مجلس داشته باشد و نه مجلس میتواند طرح قابل توجهی را به تصویب برساند.
آولا اصولگر همان محافظه کار است پس نگوهید اصولگر!!!
داری سفسته میکنی تابی جون...
باید براساس لیست های انتخاباتی گرایش نماینده ها رو مشخص کنی، خودت خوب میدونی بحث تشکیل فراکسیون امید در مقابل منتقدان دولت مطرح هست و فعلا اصلاح طلبی یا اصول گرایی مسئله نیست...
اصولگرایان باید به فکر اصلاح خود باشند و فکر نکنند آنچه که خود می خواهند می توانند به مردم بقبولانند
اکثریت منتخب ها از لیست امید هستند. اثبات این امر ساده س.
لیست امید رو پیدا کنید. لیست کل منتخبین رو هم پیدا کنید. میبینید که به طوری کلی لیست امید اکثریت رو داره. خیلی سخت نیست!
عجب انسانهاي با ايماني هستين شماها طرفداران اصلاحات كه با آگاهی و آشکار هم روزنامه هایتان در روز روشن دروغ میگویند و هم شما ها.
با این که نازدهای اصول گرا بیشتر از کل اصلاح طلبها و اعتدالیها هستند باز با اینگونه دروغهای آشکار خود را پیروز میخوانین!!!
تابلوه که اصلاح طلبان پرسیدن نداره
والله دشمن مارو سرگرم خودمون کرده قافل ازاینکه داره نفوذ میکنه .بابا هرحزبی وجناحی هستید محض رضای خدا بچسبید به وضع نابسامان مملکت .ول کنید این حزب وجناح باند بازیهارو .غربی ها با همین کارها اوکراین رو متلاشی کردند چرا فک میکنید به سر مانمیاد نکنه بعضیها فکر میکنن ماتافته ی جدابافته ایم .خدایا بداد ملت ما برس
اصلاح طلبان با اختلاف جزییییییییی برنده شدند.
جواب این سوال اینه : عاقلان دانند .
باید تاسف خورد به حالمان با این وضعیت .
مملکتی که 299 نماینده مجلس انتخاب شده داره ولی آماری که روزنامه های دو جناح متخاصم میدن و اصلا" مردمی که رای دادند آدم نیستند که واقعیت رو بفهمند دقیقا" دو آمار متفاوت و متناقض ارائه میدن ببینین تو مسائل مهمتر و پنهان تر چقدر آمار و تفاسیر دروغ به این ملت میدن. وای بحال ملتی که آمار و ارقام رو نمیشناسه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل