بازدید 42219
آمادگی برای نبرد تعیین کننده در سوریه؛

آخرین وضعیت ارتش سوریه و معارضین در حلب

موسسه مطالعات جنگ آمریکا در گزارش جدید خود، به وضعیت میدانی حلب و چشم انداز پیش روی آن پرداخته و معتقد است که ارتش سوریه به زودی با پشتیبانی ایران و روسیه اقدام به تصرف حلب می کند؛ موضوعی که می تواند به تقویت جایگاه بشار اسد و متحدانش و تضعیف موقعیت آمریکا منجر شد.
کد خبر: ۵۸۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 29 April 2016
آخرین وضعیت ارتش سوریه و معارضین در حلبموسسه مطالعات جنگ آمریکا در گزارش جدید خود، به وضعیت میدانی حلب و چشم انداز پیش روی آن پرداخته و معتقد است که ارتش سوریه به زودی با پشتیبانی ایران و روسیه اقدام به تصرف حلب می کند؛ موضوعی که می تواند به تقویت جایگاه بشار اسد و متحدانش و تضعیف موقعیت آمریکا منجر شد.

به گزارش «تابناک»، به صورت خلاصه، در این گزارش آمده است:

محاصره و بازپس گیری حلب یکی از اولویت های اصلی ارتش سوریه، روسیه و ایران است. برای بشار اسد تصرف حلب به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت تجاری سوریه می تواند به تقویت حاکمیت مشروع نظام سیاسی سوریه بر تمامی خاک سوریه و تقویت موقعیت نظام بشار اسد در مذاکرات آتی صلح سوریه منجر شود. همچنین مبارزه موفق برای تصرف حلب می تواند یک ضربه جدی به روحیه گروه های مخالف وارد کند و درهای جدیدی برای مقابله با معارضان در مناطق دیگر باز می کند.

تصرف حلب به دست هر کدام از طرف های درگیر می تواند مسیر تحولات جنگ در سوریه را تغییر دهد. بدون شک تصرف حلب توسط ارتش سوریه و متحدانش می تواند زمینه های تثبیت بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه را فراهم کند.

بعد از شکست تقریبی مذاکرات صلح سوریه، به نظر می رسد فاز جدید درگیری ها در حلب شروع شده است. 

آمریکایی ها ارتش سوریه را به نقض آتش بس در حلب متهم کردند و در مقابل در 25 آوریل وزیر خارجه روسیه گفت که آمریکایی ها تفاوتی میان جبهه النصره و دیگر مخالفان قائل نیستند و جبهه النصره وابسته به القائده را نیز در زمره مخالفان میانه رو قلمداد می کند که نباید مورد هدف قرار گیرند.

معارضان مسلح در استان حلب شامل بیش از 50 گروه هستند با طیف های همانند یا متفاوت ایدئولوژیکی. آمریکایی ها معتقدند محاصره طولانی مدت حلب می تواند گروه های «میانه رو» را به سمت گروه های افراطی سوق دهد. در عوض ایران، روسیه و ارتش سوریه معتقدند بازپسگیری شهر حلب برای راهیی از شر تروریسم القاعده و نابودی گروه های تروریستی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عوامل و نشانه هایی که می توانند نشان دهنده یک حمله قریب الوقوع برای تصرف حلب از سوی نظام سوریه و متحدانش باشد، شامل موارد زیر است:

1-تمرکز نیروها؛ گزارش ها حاکی از آن است که از 11 آوریل نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن به همراه واحدهای توپخانه و وسایل نقلیه زرهی در مجاورت حلب متمرکز شده اند. روس ها نیز واحدهای توپخانه خود که در استان حمص مستقر شده بود و برای آزادسازی پالمیرا در مقابل داعش در 27 مارس از آن ها استفاده شده بود را به حلب منتقل کرده اند. در همین زمان و در دو هفته اخیر ایران نیز دوبار در روز پروازهایی به سمت فرودگاه بین المللی حلب به منظور تقویت تیپ 65 نیروی های ویژه هوابرد ارتش ایران داشته است.

2-حملات مجدد روسیه؛ روس ها در اوایل 28 فوریه، حملات خود علیه معارضان را از حومه شمال غربی شهر حلب از سر گرفته است. 

3- جلسات و ملاقات های مقامات سطح بالای ایران و روسیه؛ بنا به گزارش های واصله، ژنرال قاسم سلیمانی و مقامات سطح بالای نظامی روس، در 15 آوریل در مسکو با یکدیگر دیدار کردند. اگرچه ظاهرا مباحث حول محور موضوعاتی همچون تحویل سامانه های دفاعی اس 300 اعلام شده، اما یک منبع ناشناس مدعی شد هیئت های نظامی دو کشور بر سر چگونگی کمک به ارتش سوریه برای تصرف شهر حلب بحث و تبادل نظر کردند (البته برگزاری چنین دیداری از سوی طرفین تکذیب شد). 

4- کمک های مستشاری و لجستیکی روس ها به کردهای عفرین؛ بنابه گفته مقامات ناشناس روس، روسیه در ماه آوریل محموله های سلاح و مهمات زیادی را به منطقه کردنشین عفرین در شمال حلب برای کمک به واحدهای مدافع خلق ارسال کردند. این کمک رسانی از طرف روسیه نشان می دهد که نیروهای طرفدار اسد ممکن است قصد همکاری با کردها برای تصرف حلب را داشته باشند. همکاری کردها با ارتش سوریه می تواند به قطع خطوط تدارکاتی معارضان به سمت مرزهای ترکیه منجر شود.

این نشانه ها همگی حاکی از راه اندازی یک حمله قریب الوقوع به حلب از سوی ارتش سوریه و حامیانش است.

در نهایت در این گزارش آمده است که تصرف شهر حلب و بازپسگیری آن توسط ارتش سوریه و متحدان آن می تواند منافع استراتژیک آمریکا در خاورمیانه را با خطر جدی مواجه سازد. پس گرفتن شهر حلب باعث تقویت مواضع بشار اسد و حامیان خارجی آن خواهد شد و مواضع گروه های مورد حمایت آمریکا در سوریه را تضعیف خواهد کرد.

نقشه زیر موقعیت استان حلب و مواضع طرفین منازعه را نشان می دهد:

آخرین وضعیت ارتش سوریه و معارضین در حلب
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل