بازدید 2454

كلاهبرداري از نظام بانكي با چك‌پول‌هاي تقلبي

کد خبر: ۵۷۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 09 April 2016
اشكال نرم‌افزاري در سيستم نظام بانكي سبب شد تا مرد كلاهبردار با واريز چك‌پول‌هاي تقلبي به دستگاه‌‌هاي خوددريافت موفق شود پول زيادي برداشت كند. هر چند متهم شناسايي شده، اما تلاش‌ها براي بازداشت وي هنوز به سرانجام نرسيده است.

به گزارش جوان، اواخر سال گذشته بود كه نماينده حقوقي يكي از بانك‌هاي خصوصي وارد شعبه ششم دادسراي ناحيه شد و قاضي را از ماجراي يك كلاهبرداري با خبر كرد. او توضيح داد مدتي قبل متوجه شديم كه مبلغ زيادي تراول چك قلابي وارد حساب‌هاي بانكي‌مان شده است. وقتي تحقيق كرديم فهميديم كه اين پول‌هاي قلابي از طريق دستگاه‌هاي خوددريافت وارد چرخه بانكي ‌ما شده است.

در بررسي‌هاي بيشتر هم مشخص شد كه عامل واريز چك‌پول‌هاي قلابي هم يكي از مشتريان بانك خودمان است. او بعد از واريز كردن چك‌پول‌هاي قلابي از طريق دستگاه‌هاي خود دريافت، همان ميزان پول را از طريق باجه‌هاي عابربانك در سراسر شهر از حسابش برداشت كرده است كه از او شكايت داريم.

بعد از مطرح شدن شكايت، پرونده با موضوع تحصيل مال نامشروع روي ميز كارآگاهان پايگاه سوم پليس آگاهي تهران قرار گرفت. در اولين گام مسعود شناسايي و مورد تحقيق قرار گرفت. او گفت از ماجراي اين كلاهبرداري خبر ندارد، اما قبول دارد كه حساب را او افتتاح كرده است. مسعود در شرح ماجرا گفت: مدتي قبل با مرد جواني آشنا شدم كه گفت مادرش بيمار و در بيمارستان بستري است.

براي واريز كردن پول بيمارستان هم نياز به كارت بانكي دارد. از آنجا كه اوراق هويتي ‌همراهش نيست از من خواست كه حسابي افتتاح كنم و كارت عابربانك را در اختيار او بگذارم تا بتواند مشكلش را حل كند. اول قبول نكردم، اما وقتي مبلغي را به عنوان حق‌الزحمه به من داد، اعتماد و پيشنهادش را قبول كردم. همراه او به شعبه بانك رفتم و بعد از افتتاح حساب، كارت عابربانك را به او دادم و ديگر از او خبر ندارم.

بررسي اين حساب بانكي همچنين مشخص كرد كه مرد كلاهبردار بسياري از پول‌ها را به حساب‌هاي ديگري منتقل و سپس برداشت كرده است. صاحبان حساب‌ها وقتي شناسايي و تحقيق شدند، گفتند هنگام مراجعه به عابربانك متهم از آنها درخواست كرده به علت محدوديت برداشت از حساب خودش، پول را به حساب آنها انتقال داده و سپس برداشت كرده است.
كارآگاهان سرانجام با بررسي تصاوير دوربين‌هاي مداربسته، تصوير مرد فريبكار را به دست آوردند كه مسعود هم وي را شناسايي كرد.

در شاخه ديگري از بررسي‌ها، كارشناسان متوجه شدند كه نرم‌افزار بانكي امكان شناسايي چك‌پول‌هاي تقلبي را ندارد، بنابراين اين اشكال را رفع كردند.

سرهنگ كارآگاه محمد نادربيگي، رئيس پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ، بدون اشاره به مبلغ كلاهبرداري شده گفت:‌دستور انتشار تصاوير به‌دست آمده متهم از سوي بازپرس صادر شده است، بنابراين شهروندان اطلاعات خود را از متهم از طريق شماره تماس‌هاي 21865649 و 21865633 در اختيار كارآگاهان پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی