بازدید 9200
مروری بر روزنامه‌های سه شنبه ۱۷ فروردین؛

سوئیفت وصل است یا خیر؟!/ بنگاه عروسی تلگرامی

موضوع سوئیفت و ادامه دعوا بر سر وصل بودن یا نبودن آن و همچنین موضوع فساد بزرگ اقتصادی برخی رهبران جهان در کانون توجه روزنامه‌های امروز است، حال آنکه موضوع دور دوم انتخابات و بازگشت احمدی‌نژاد برای انتخابات ۹۶ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۷۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 05 April 2016

موضوع سوئیفت و ادامه دعوا بر سر وصل بودن یا نبودن آن و همچنین موضوع فساد بزرگ اقتصادی برخی رهبران جهان در کانون توجه روزنامه‌های امروز است، حال آنکه موضوع دور دوم انتخابات و بازگشت احمدی‌نژاد برای انتخابات ۹۶ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه کیهان و جوان به رغم دعوت دیروز بانک مرکزی از رسانه ها برای نشان دادن وصل بودن سوئیفت، همچنان بر موضع قبلی خود بر وصل نبودن آن تأکید کرده اند. روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «سوئيفت باز است ولي کار نمی‌کند! » می نویسد: « بانک مرکزي با فراهم آوردن زمینه بازديد از اتاق سوئيفت بانک مرکزي و بانک ملي به خبرنگاران از نزديک نشان داد که اتصال نظام بانکي ايران به اين شبکه مالي امکانپذير شده است.


در حالي که خبرنگاران از طبقه چهارم و پنجم بانک مرکزي بازديد مي‌کردند، خبرگزاري نسيم طي پيامکي از ناکارآمدي سوئيفت براي مراودات مالي تجار خبر داد. گزارش اين خبرگزاري در گفت‌وگو با 20 فعال اقتصادي بود که نشان مي‌داد سوئيفت مشکل آنها را حل نکرده است. اما در همين حين مديرکل بين‌الملل بانک مرکزي از برقراري 300 رابطه کارگزاري با بانک‌هاي خارجي خبر داد و گفت: پيش از تحريم‌ها تعداد روابط کارگزاري ما کمتر از 10 عدد بود، اما درحال حاضر تعداد روابط کارگزاري هر روز در حال افزايش است و تاکنون به بيش از 300 مورد رسيده است.

حسين يعقوبي در جريان بازديد خبرنگاران و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي از فعاليت بانک مرکزي و شبکه بانکي در شبکه سوئيفت، برقراري ارتباطات سوئيفتي را از اولين نتايج اجراي برجام عنوان کرد و تأکيد داشت تا خبرنگاران بين فعاليت سوئيفت و برقراري روابط کارگزاري تفکيک قائل شوند. سوئيفت يک ابزار ارتباطي بين بانک‌هاست که با اجراي برجام براي بانک‌هاي ايراني و بانک مرکزي به تدريج برقرار شده و اکنون براساس اطلاعات موجود در سايت (www. Swift. com) 29 بانک ايراني قادر به استفاده از اين امکان هستند. با اين حال برخي تجار و فعالان اقتصادي که در خارج از کشور حساب بانکي دارند مدعي هستند که نمي‌توانند از اين امکان بهره ببرند و امکان مبادله دلار نيز براي آنها فراهم نيست. به عبارت ديگر بسياري از بانک‌هايي که قبلاً با ايران و فعالان اقتصادي ايراني که در خارج کار مي‌کرده‌اند هنوز روابط کارگزاري خود را فعال نکرده‌اند، ولي سوئيفت برقرار است.

رئيس گروه کاربران سوئيفت ايران در اين باره با تأکيد بر تفکيک سوئيفت به عنوان يک ابزار ارتباطي از ديگر خدمات بانکي همچون گشايش حواله، اعتبار اسنادي و ديگر خدمات بانکي که در رده روابط کارگزاري گنجانده مي‌شود، گفت: سوئيفت يا جامعه جهاني ارتباطات مالي بين بانکي، يک ابزار ارتباطي- مخابراتي است که به تنهايي نمي‌تواند گره‌گشاي ارائه خدمات بانکي بين‌المللي باشد و اين ابزار بايد با روابط کارگزاري که از پيش ميان دو بانک ايجاد شده، همراه باشد تا بتوان از طريق آن به ارائه خدمات به مشتريان پرداخت. مديرکل بين‌الملل بانک مرکزي با تأکيد بر اينکه سوئيفت يک ابزار ارتباطي است، تصريح کرد: بانک‌ها هنگام ايجاد روابط کارگزاري ابتدا به مطالعه دقيق صورت‌هاي مالي يکديگر براساس هزينه‌ و ‌فايده مي‌پردازند و بعد از حاصل شدن توافق طرفين، ارائه متقابل خدمات بانکي از طريق سيستم‌هاي ارتباطي همچون سوئيفت به مرحله اجرا مي‌رسد. بدين ترتيب سوئيفت را بايد ابزاري در کنار ابزارهاي ارتباطي همچون تلفن يا فکس دانست و اگر روابط کارگزاري ايجاد نشده باشد، سوئيفت نيز بي‌استفاده خواهد بود. »


با این حال روزنامه های اصلاح طلب از جمله اعتماد و ابتکار بر وصل بودن سوئیفت تأکید دارند. ابتکار در همین زمینه در گزارشی با عنوان «سوئیفت از نمای نزدیک» نوشته: « اتصال مجدد ایران به این سیستم جهانی، نشان از برگشت آهسته بانک‌های ایرانی به جامعه بانکی جهانی بود و این امکان را به بانک‌ها و شرکت‌ها می‌داد که بتواند پیام خود را به دیگر بانک‌ها در چهارچوبی مطمئن برساند. این اتصال مجدد به سوئیفت، سهولت فنی برای بانک‌های ایرانی در بر داشت و نشان مثبتی برای بانکداران چه در ایران و چه خارج از ایران بود که درهای بسته بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی به آهستگی در حال باز شدن است.

سوئیفت وصل است یا خیر؟!/ بنگاه عروسی تلگرامی

در این میان، رقابت بانک‌های خارجی برای حضور در اقتصاد ایران آغاز شد و در اولین اظهارنظر رسمی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران اعلام کرد، مکاتبات و ارتباط اولیه بانک‌های اروپایی با بانک‌های کشور پس از بیانیه سوئیس آغاز شده و حتی قرار بر این شده که یکی از بانک‌های اروپایی مذاکرات اولیه‌ای را با برخی از بانک‌های ایرانی داشته باشد. چندی بعد خبر اتصال رسمی بانک های ایران به سوئیفت اعلام و توسط بانک ها تایید شد. بازرگانان از سهولت تجارت با وجود شبکه سوئیفت گفتند و نقل و انتقال مالی به سهولت در دسترس بود. عده ای اما بی اعتنا به اخبار به تکذیب برقراری سوئیفت می پرداختند. تا جایی که منابع خبری خود را از اروپا انتخاب می کردند تا بر مسئولین داخلی کشور بتازند. به‌طوری که اخیرا خبری در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن یکی از مدیران اتریشی اعلام کرده بود که سوئیفت هنوز برای ایران برقرار نشده است. ادعایی که مسئولین دولتی را به واکنش واداشت.»


روزنامه اعتماد در گزارشی به موضوع افشای اسناد پاناما می پردازد. این روزنامه در این گزارش با تیتر «واترگیت عصر ما» می نویسد: « پرونده‌اي كه به «اوراق پاناما» شهرت يافته، يادآور مهم‌ترين افشاگري‌هاي تاريخ رسانه و احتمالا مهم‌ترين رسوايي قرن بيست‌ويكم است. پرونده رسوايي «واترگيت» در دهه ١٩٦٠ ميلادي و انتشار اسناد «ويكي‌ليكس» در دهه گذشته‌ از‌جمله مهم‌ترين افشاگري‌هاي تاريخي از سوي رسانه‌ها بوده‌اند

٥/١١ ميليون سند برابر با ٦/٢ ترابايت سند داخلي رمزگذاري شده موساك فونسكا در پروژه «اوراق پاناما» بررسي شده‌اندشركت موساك فونسكا داراي ٤٠ سال سابقه فعاليت مالي و ٣٥ دفتر در سراسر جهان است؛ تمامي سندهاي اين گروه از بدو تاسيس از سوي روزنامه‌نگاران بررسي شده است

سوئیفت وصل است یا خیر؟!/ بنگاه عروسی تلگرامی

١٢ رهبر جهاني به شكل مستقيم و ٧٢ تن از عالي‌ترين مقام‌هاي سياسي كشورها از طريق واسطه‌هاي بسيار نزديك خود در مظان اتهام قرار گرفته‌اندنام ١٤٠ سياستمدار و ٢٠٠ كشور و نهاد اقتصادي در «اوراق پاناما» ديده مي‌شوددولت كشورهاي خاورميانه سهم زيادي در اوراق پاناما دارند؛ عراق، سوريه، عربستان، مصر و پاكستان بيشتر از همه روسيه و ولاديمير پوتين در كانون توجه «اوراق پاناما» بوده است

٣٣ نفر از افرادي كه «اوراق پاناما» آنها را متهم مي‌سازد، در ليست سياه خزانه‌داري امريكا قرار داشته‌انددر حدود ٥٠٠ بانك، مقصد پول‌ها بوده‌اند و پولشويي از طريق ٢١٥ هزار شركت اسمي و تقلبي انجام مي‌شده است»


روزنامه شرق نیز در گزارشی اجتماعی به موضوع تلگرام و برخی مشکلات اجتماعی آن پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «بنگاه عروسی تلگرامی » می نویسد: «مسأله اصلا پیچیده نیست. می‌خواهند ازدواج کنند، برای همین اعتماد می‌کنند و دست به هر راهی می‌زنند تا نیمه گمشده‌شان را پیدا کنند. حالا هم یک گروه تلگرامی که این روزها سروصدای بسیاری به پا کرده، درست و غلط باعث و بانی این کار است. نام گروه خواستاگرام است. با درج نام و عکس و اطلاعات متقاضیان ازدواج و دریافت مبلغ ٢٠ تا ٤٠ هزار تومان، شرایط ازدواج آنها را فراهم می‌کنند. در شرایطی که همه نهادهای مسئول و ذی‌ربط آه از نهادشان بلند است که نرخ ازدواج پایین آمده؛ اما شرایطش را فراهم نمی‌کنند، چقدر می‌توان به رشد چنین گروه‌هایی خرده گرفت؟ حضور چنین گروه‌هایی در تمامی جهان مرسوم است. گروه‌هایی که زنان و مردان جوان در آن با هم آشنا می‌شوند و در‌صورتی‌که معیارهایشان برای زندگی مشترک با هم هم‌خوانی داشته باشد، ازدواج می‌کنند. نسرین یک ایرانی مقیم انگلستان است که از طریق یک گروه اینترنتی به نام دوستان ایرانی با همسرش سینا آشنا شده است و ازدواج کرده. او به «شرق» می‌گوید: «از ابتدای امر قصدم ازدواج بود و می‌خواستم با مرد ایرانی هم ازدواج کنم. دوستانم هم گروه را درست پنج سال پیش معرفی کردند و بعد عضو شدم. حدود ٢٠ پوند حق عضویت پرداخت کردم و بعد هم با همسرم آشنا شدم و ازدواج کردیم؛ اما مسئله‌ای که در این گروه‌ها وجود دارد، این است که هیچ دروغی از دو طرف نخواهید شنید و اگر کوچک‌ترین دروغی هر‌کدام بگویند، پیگرد قانونی دارد و حتی ممکن است هر‌کدام از آنها به زندان بیفتند؛ یعنی همه چیز سفت و سخت کنترل می‌شود، برای همین خیالم راحت بود». نسرین حالا دو فرزند دارد و از زندگی‌اش هم راضی است.کمی گروه تلگرامی خواستاگرام را بالا و پایین می‌کنم. در شرایطش این موارد را درج کرده‌اند: «الف: با پرداخت ٢٠ هزار تومان، محیطی با عنوان «اتاق خواستاگرام» ساخته می‌شود، به‌این‌طریق امکان مذاکره شما با شخص مد‌نظر فراهم می‌شود. »


همچنین روزنامه شهروند در کاریکاتوری مروری بر گذران عمر ایرانی ها انجام داده است!


«روزنامه آرمان» نیز در ادامه فرایند احمدی نژاد شناسی خود در گزارشی جعبه سیاه بازگشت احمدی نژاد را بررسی کرده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « جعبه‌سیاه بازگشت احمدی نژاد » می نویسد: « هدف او از حضور در انتخابات ۹۶ چيست؟ اگر او براي حضور در انتخابات اقدام كند مشخص مي‌شود كه درصدد فضاسازي براي القاي دو قطبي احمدي‌نژاد - هاشمي است چون اين تصور را دارد كه كانديداي جريان اصلاحات و اعتدال با تاييد هاشمي به ميدان وارد خواهند شد و او خود را در اين ميدان بالا خواهد برد كه دراين صورت برد و باخت برايش اهميت نخواهد داشت و احمد حكمي پور هم به «آرمان» مي‌گويد: « احمدي‌نژاد مثل هر ايراني ديگري حق دارد انتخاب شود و انتخاب كند. اما اينكه آقاي احمدي‌نژاد چه هدفي را دنبال مي‌كند و چه برنامه‌اي دارد، من بي‌اطلاعم. سوال اينجاست كه ايشان در هشت سال چه گلي به سر ملت زدند كه قصد دارند دوباره حضور پيدا كنند. ايشان قبل از اينكه در صحنه حضور پيدا كنند، بهتر است پرسش‌هاي جدي كه درباره كارنامه كاريشان مطرح هست را پاسخ دهند و ابهامات را در همه زمينه‌ها رفع كنند.» حجت‌الاسلام سيد رضا اكرمي از اعضاي جامعه روحانيت كه مخالف حضور مجدد احمدي‌نژاد در پاستور است هم به «آرمان» گفت: « آرزو بر جوانان عيب نيست. معتقدم طيف احمدي‌نژاد تلاش مي‌كند ذهن مردم را مشغول كند و از مرحله دوم انتخابات، از مساله خبرگان و اقتصاد مقاومتي منصرفشان كند. تلاش مي‌كنند تا اين طور القا شود كه راه‌حل مشكلات اين است كه ايشان برگردد. الان كه نه وقت داوطلبي انتخابات رياست‌جمهوري است و نه وقت انتخابات آن. من به عنوان يك شهروند، با آن كارنامه منفي كه آقاي احمدي‌نژاد از خود نشان داد، هرگز او را صالح براي اين سمت نمي‌دانم. »

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر