بازدید 39878
روایتی از غروب تا طلوع آفتاب در خیابان‌های پایتخت؛

زندگی شبانه پایتخت ایران که رسماً زندگی شبانه ندارد!

نتایج این مطالعه که قاهره (مصر)، منته ویدئو (اروگوئه) و بیروت (لبنان) را در صدر نشاند و به نیویورک (آمریکا) که مشهور است به شهری که هرگز نمی‌خوابد، رتبه 32 را داد، به صورت گسترده‌ای در رسانه‌های غربی از جمله بی بی سی، رویترز و گاردین منتشر شد. تهران البته سهمی از لیست شهر 24 ساعته ندارد.
کد خبر: ۵۷۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰ 25 March 2016
پایتخت ایران یکی از معدود ـ و به تعبیری ـ شاید تنها پایتخت بزرگ جهان با چنین وسعت جغرافیایی و جمعیتی است که فاقد زندگی شبانه است و از نیمه شب، کاملاً تعطیل می‌شود اما تعطیلی اجباری بزرگ‌ترین کلانشهر خاورمیانه در هر نیمه‌شب، به شکل غیررسمی زندگی شبانه، تفریح شبانه و حتی فرهنگ غیررسمی شب‌گردی برقرار است و حتی برخی چهره‌های سرشناس فرهنگی نیز در میان شبگردان هستند؛ چهره‌هایی که دوست ندارند از آنها نامی برده شود.

به گزارش «تابناک»؛ «شب کم‌نظیری بود. خواننده عزیز! از آن شب‌ها که فقط در شور شباب ممکن است. آسمان به قدری پرستاره و روشن بود که وقتی به آن نگاه می‌کردی، بی‌اختیار می‌پرسیدی آیا ممکن است چنین آسمانی این همه آدم‌های بدخلق و بوالهوس زیر چادر خود داشته باشد؟» دایستافسکی، شب‌های سن پترزبورگ را از زبان قهرمان بی‌نام و نشان داستان «شب‌های روشن» اینگونه توصیف می‌کند.

آسمان تهران اما ستاره ندارد. روشنی‌اش از چراغ‌های بسیاری است که سر تا سر شهر را احاطه کرده‌اند. چراغ خانه‌ها، خیابان‌ها، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، ماشین‌ها، از دم غروب تا نیمه‌های شب اوج چراغ‌باران است و بعد از آن یک به یک از تعداد چراغ‌ها و آدم‌های توی خیابان کم می‌شود. هر قدر که اوایل شب زندگی از درودیوار پایتخت می‌بارد، پس از نیمه شب انگار چهره عوض می‌کند.

لباس دیگری می‌پوشد و باز به صحنه برمی‌گردد و اگر قید خواب را بزنید نوبت دوم این نمایش را می‌بینید. در مطالعه‌ای که توسط شبکه اجتماعی «بادو» در سال 2011 انجام شد، شهرهای دنیا به ترتیب دسته بندی شدند. مبنای دسته بندی؟ کدام شهرها بیشتر به مفهوم شهر 24 ساعته نزدیک هستند.

نتایج این مطالعه که قاهره (مصر)، منته ویدئو (اروگوئه) و بیروت (لبنان) را در صدر نشاند و به نیویورک (آمریکا) که مشهور است به شهری که هرگز نمی‌خوابد، رتبه 32 را داد، به صورت گسترده‌ای در رسانه‌های غربی از جمله بی بی سی، رویترز و گاردین منتشر شد. تهران البته سهمی از لیست شهر 24 ساعته ندارد.

آن گونه که اعتماد در ویژه نامه نوروزی‌اش روایت کرده است، با برقرار شدن ساعت اجباری تعطیلی مغازه‌ها و مراکز خرید، این شهر را می‌توان از لیست شهرهای همیشه بیدار خط زد؛ اما مانند بسیاری از موضوعات دیگر، همیشه یک روی غیررسمی هم برای قوانین و مقررات وجود دارد. کسی که شهر را بشناسد، ساعت 2 نیمه‌شب هم می‌تواند چای و خوراکی پیدا کند، گاهی بعد از ساعت 12 شب می‌تواند لباس هم بخرد. تهران غیررسمی یک چشمش خواب است و یک چشمش بیدار.


بام تهران؛ نورهای در غبار

«اتوبوس‌ها امشب نیستند» با جواب کوتاه نگهبان اتاقک ورودی، آنهایی که آمده‌اند جمعه شب‌شان را با نگاه از بالا به پایین به شر بگذرانند، باید قدم‌زنان راهی شوند. هوا برای روزهای نیمه زمستان سرد نیست. تنها پیاده روی آرام و طولانی به سرما فرصت می‌دهد که نرم نرمک بخزد زیر پوست. سرما که به سرانگشتان رسید یعنی رسیده‌ای. راهپیمانان بام تهران روی نیمکت‌های اندک محوطه انتهایی مسیر جا خوش می‌کنند، به حصار کوتاه لب بام تکیه می‌زنند یا می‌ایستند به تماشای روشنی‌های شهر که در زیر پرده گرد و غبار چندان جلایی ندارند.

برای دیدن چراغ‌های برج میلاد هم باید کمی جست و جو کرد. کثیفی شناور در هوا اما همانقدر که بخشی از روزهای پایتخت شده، به عنوان بخشی از منظره شهر انگار به رسمیت شناخته می‌شود. جنب و جوش بام خودش را از تک و تا نمی‌اندازد. بخار از کاسه‌های کوچک آش رشته به هوا می‌رود؛ بازار عکس‌های پشت به تهران و رو به دوربین گرم است و یک گروه پسر نوجوان سعی می‌کنند خودشان و تهران را توی قاب سلفی جا بدهند. زوج‌ها بی‌اعتنا به جمعیت پشت سر، رو به روشنایی نشسته‌اند.

کمی قبل‌تر از محوطه انتهای بام، قیل و قال از جنس دیگری است. از جنس توپ و جیغ و هیجان. جوان‌های هم‌‎سن دور هم جمع شده‌اند که ساعتی در فضای باز برگردند به کودکی... در راه برگشت، سرما دیگر در سرانگشتان جاخوش کرده، یک عده راه برگشتن پیش می‌گیرند و جاده مارپیچ را می‌روند به سمت پایین و عده‌ای تازه اول راهند برای بالا آمدن. آنها که برمی‌گردند جای خودشان را می‌دهند به تازه واردان تا بروند و فریفته روشنی و کمی سکوت شوند.


شهر کتاب مرکزی؛ سمت روشن شهر

ساعت کار تا 10 شب، برای کسانی که روز و عصرشان را در محل کار و ترافیک می‌گذرد، بعد از غروب آفتاب و ساعت‌های بعد از آن فرصت خوبی است که اگر هوای کتاب سرشان زده، سری به شهر کتاب مرکزی بزنند. درهای ورودی که باز می‌شود، صدای بوق و آمد و شد ماشین‌های خیابان شریعتی پشت  سر جا می‌ماند و جایش را صدای موسیقی آرام و سکوت کسانی که کتاب به دست جلوی قفسه‌ها ایستاده‌اند. در انتهای سمت چپ، دورهمی دوستانه کافه کوچک بغل به بغل کتاب‌ها، برقرار است.

در طبقه پایین، پدرومادرها دل به دل بچه داده‌اند که مشغول انتخاب کتاب و اسباب بازی‌اند. دختر سه ساله‌ای برای خودش بین کتاب‌های رنگی‌تر می‌چرخد و گاهی برمی‌گردد و به عبای پدرش می‌چسبد و باز می‌رود سراغ قفسه بعدی.

پسر هفت‌ ساله‌ای مدام میان اسباب بازی‌ها مشغول انتخاب کردن است و سعی دارد مادرش را راضی کند به خرید. دو زن میانسال روی صندلی قطار چوبی کوچک بخش کودکان استراحت می‌کنند و چند نفری هم بین لوازم التحریر می‌چرخند. رنگ‌های آرام، موسیقی آرام، چای و کیک و کتاب، بخشی از شب‌های پایتخت هم اینگونه به آرامی می‌گذارد، جدا از قیل و قال خیابان.


تجریش: آش و امامزاده

شمع‌های گوشه پیاده رو به تاریکی مابین بازار و امامزاده صالح روشنی لرزانی داده که با صدای زن دستفروش همراه می‌‎شوند: «خدا حاجت دلتون رو برآورده کنه. نذر امامزاده کنین.» یک متر آن طرف‌تر، اسباب بازی‌های کوکی در دایره‌های چند سانتی‌متری این طرف و آن طرف می‌روند تا شاید حواس کسانی را که آمده‌اند سمت امامزاده‌ به خود جلب کنند. حواس اکثرشان اما پیش درهای بسته است. یکی، دو نفر از خادمان پشت حصاری که راه ورود زائران را بسته توضیح می‌دهند که ساعت زیارت تمام شده. چند نفری این پا و آن پا می‌کنند و می‌روند. بعضی دیگر می‌ایستند به تماشای گنبد تا زنی با کیسه نذری از راه می‌رسد.

لقمه‌های نان و پنیر و سبزی در عرض دو دقیقه تمام می‌شوند. مریم هم مثل مادر و مادربزرگش اهل نذری دادن است. قدیمی‌ترهای خانواده‌اش سفره می‌اندازند و به مناسبتی فامیل و دوستان را دور هم جمع می‌کنند اما خودش بیشتر می‌آید همینجا. شب‌ها را انتخاب که راحت‌تر به امامزاده برسد و هر بار هم یا نمک به همراه دارد یا خرما یا لقمه‌های نان و پنیر: «خیلی وقت‌ها درهای امامزاده که بسته باشد، همین جا نذری را پخش ‌می‌کنیم و از همین جا سلام می‌دهیم و برمی‌گردیم. خیلی سال است که به امامزاده صالح ارادت دارم، حالم که خوب باشد می‌آیم اینجا، حالم هم که بد باشد می‌آیم اینجا و هر بار هم که بیایم در حد وسعم نذری همراه می‌آورم»

هر بار که می‌آید نذرش اغلب قسمت کسانی می‌شود که پشت درهای بسته مانده‌اند و بخشی هم قسمت کسانی می‌شود که پشت درهای بسته مانده‌‌اند و بخشی هم قسمت کسانی که به امید همین نذری‌ها در اطرف جاخوش می‌کنند: «با اینکه این همه به امامزاده کمک می‌شود، دور و برش همیشه پر از کارتن‌خواب و معتاد است. من که معمولاً شب‌ها می‌آیم خیلی به این افراد برمی‌خورم. حتی دیده‌ام توی برف، همین کنار خوابیده‌اند. یک بخشی از زندگی این آدم‌ها با همین نذری‌ها و البته غذاهایی که مغازه داران اطراف می‌دهند، می‌گذرد.»

خاموشی امامزاده و بازار قدیمی تجریش را مغازه قدیمی سیدمهدی یک تنه جبران کرده است. بخار آش و شله روی شیشه‌هایش نشسته و این ساعت هم به زور می‌شود جای خالی برای نشستن پیدا کرد. آدم‌ها تک تک، دو تا دوتا و جمعی نشسته‌اند و داغی کاسه‌های جلوی جلوی رویش آن را قاشق قاشق مزه می‌کنند.

علی آقا 35 سال که اینجا کار می‌کند، از همان زمانی که مغازه روبروی باغ فردوس بود و زمانی را به یاد می‌آورد که فروش آش و حلیم و بستنی شب و روز نمی‌شناخت: «اینجا اول شبانه روزی بود و بعداً به دستور اماکن و نیروی انتظامی، ساعت کار شد از 5 صبح تا 12 شب. آن موقع ساعت 2 و 3 شب هم مشتری داشتیم. الان دیگر ما هم مثل همه مغازه‌ها ساعت 12 می‌بندیم. آخر وقت‌ها هم بیشتر کاسب‌هایی می‌آیند که کارشان تمام شده یا خانواده‌ها. جوان‌ها بیشتر می‌روند سمت کافه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که قلیان دارند.»


میدان آزادی: تبریز، مشهد، دل، جگر

تاکسی‌ها، مسافران آخر شب و کسانی که می‌خواهند ساعت یک بعد از نیمه شب جگر بخورند، راهشان را سمت میدان آزادی کج می‌کنند؛ به سمت ترمینال غرب. بساط سیار جگرکی قبل از ورودی ترمینال با دود و سرخی زغال‌های منقل خودش را نشان می‌دهد. مشتری آنقدری هست که فروشندگان یک لحظه هم از خرد کردن تکه‌های گوشت و سیخ زدن و کباب کردن غافل نشوند. مشتری‌هایی که از راه می‌رسند سفارش می‌دهند و می‌ایستند به تماشای فرآیند آماده شدن جگر، دل و قلوه. اول این خط تولید کوچک مردی ایستاده با قیافه‌ای جدی و سبیل‎‌هایی انبوه انا صدای مهربانی دارد و آماده است که کامل توضیح دهد که این بساط از کی در این گوشه مشرف به میدان آزادی برپا شده است.

محمدرضای 46 ساله الان شش سالی است که به همراه 4 نفر دیگر حوالی میدان آزادی بساط جگر دارند و می‌گوید مشتریان ثابت خودشان را هم پیدا کرده‌اند: «جز راننده‌های ترمینال ترمینال، خواننده‌ها هم مشتری ما هستند. حامد پهلان اینجا می‌آید. مشتری سرشناس یاد داریم.» یکی از دلایل این صف ماشین‌هایی که جلوی بساطش ردیف شده‌اند این است که از 9 شب تا 4 صبح منقلش به پاست و به قول خودش همیشه و در همه روزهای سال هستند: «کارمان سرما و گرما ندارد. باران و برف هم که بیاید چادر می‌زنیم و کار می‌کنیم. گاهی از مشتری خبری نیست و گاهی هم حسابی شلوغ می‌شود، آخرش یک پول بخور و نمیری در می‌آوریم»

می‌گوید هر پنج نفرشان تا پیش از راه افتادن این بساط بیکار بودند و بعد از روی رفاقت با هم وارد این کار شدند: «از سر ناچاری این کار را شروع کردیم. حالا نه بد است و نه خوب. فقط می‌گذرد. خدا را شکر». شب‌های زمستان از آن وقت‌هایی است که می‌تواند این «خدا را شکر» را با دل مطمئن تری بگوید. هوا سرد که باشد، هوس جگرخوری نیمه شب هم بیشتر می‌شود. در این شش سال زندگی‌شان به سمت شب تمایل پیدا کرده. صبح‌ها خوابند و زندگی‌شان از شب شروع می‌شود: «شب بهتر است، سروصدای کم‌تری دارد و آرامش بیشتر و آدم‌ها...»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۶۰
یکی از ایرادهای تعطیلی شبانه تهران ، آزادی عمل بیشتر برای تبهکاران و موادفروشان و مجرمان است چون حتی پرسنل نیروی انتظامی هم در مهمترین ساعات شب تعطیلند و عدم تعطیلی اجباری شبانه برای مشاغل می تونه کمک بزرگی به پلیس و امنیت شهر بشه .
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
پاک کردن صورت مسئله آیا راه حله؟! نیروی انتظامی چطور می تونه به چیزای خیلی کم ارزش تر از ارتکاب جرم توجه کنه ولی مثلا چند تا مرکز شبانه روزی به این علت نباید تو این شهر وجود داشته باشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
چه توقعاتی دارید ها.....سخته بابا...سخت...
نیروی انتظامی زحمتکش
| United States |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
تمامی کلانتری های سطح شهر گشت شب دارند و شب ها هیچ حای نیرو انتظامی تعطیل نیست.ضمنا سیاست گذاری در رابطه با ساعت کاری ربطی به نیرو انتظامی نداره با اصناف و شهرداریه
اگر جرات رفتن به میدان آزادی را از ساعت هفت بعداز ظهر به بعد داشتید جزء قویترین و شجاع ترین افراد شهر هستید !!
از نیروی انتظامی بخاطر عدم حضور قاطع و پررنگ در این میدان قدردانی میشود !!!!!
وقتی می رم شهرهای دیگر تازه میفهمم در تهران با وجود تعطیلی اجباری ، زندگی جریان داره .
ساعت هفت بعدازظهر در شهرهای دیگر (بجز چندشهر) فرقی با نصف شب نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
تهران را نباید با شاهرود و حتی اصفهان مقایسه کرد تهران را باید با قاهره و استانبول و...مقایسه کرد تا فاصله کشور را با دنیا درک کرد.
در مشهد مقدس بعلت عدم تعطیلی مغازه های اطراف حرم امام رضا(ع) آرامش و امنیت و زندگی در تمام ساعات شبانه روز دیده میشه.
با تعطیلی اجباری تهران که یکی از جرم خیزترین شهرهای خاورمیانه است عملا کار مجرمان را راحت تر میکنید. این تعطیلی از طرحهای من درآوردی پلیس تهرانه.
پاسخ ها
سراج
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
سلام آقای ناشناس شما تمام شهرهای خاورمیانه را دیدید. ذاتا شب برای استراحت است برای فعالیت در روز. تاریکی شب بیشتر آبستن بزهکاری است تا روز روشن.
تهران را تبدیل به بانکوک نکنید.
تهران شهر جویندگان پول .
شب نشینی های ما به سریال های آبکی ترکی و برنامه 90 و Clash و اینستا و Teleg ختم میشه
تعطیلات رفتیم مالزی موقع برگشت یکی از بزرگترین دلتنگیها همین زندگی شبانه است واقعا حیف
سلام تابناك جان
حالا چي شد بين اين همه موضوع واسه نوشتن اومدي سراغ اين موضوع!!!!!
دوست داري تهران شبانه روزي شه؟
ديگه چي دوست داري؟كلوپ هاي شبانه هم ميخواي؟
كاباره هم ميخواي؟
پاسخ ها
زهرا
| United States |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
تصادفا موضوع خیلی مهمی هست ممنون که به این نکته پرداختید. شبها تهران واقعا خوفناک می شه . امنیت پایتخت یه موضوع گره خورده با حیثیت ملی هست.
مسهد تنها کلانشهر ۲۴ ساعته ایران است
یه شب مغازه ام تا 12 و 10 دقیقه باز بود.اداره اماکن آنرا پلمب کرد تا یک هفته میدویدم تا پلمب را باز کردند.
شب برای خواب و استراحت و روز برای فعالیت
آدمی هر چه از این مسیر دور بشه زندگی از انسانیت خارج می شود
ومتاسفانه بعضی های مجبورند این ساعات کار کنند تا زندگی بقیه در آرامش باشد
خدا حفظ شان کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
خیلی مختصر و خلاصه مشکلات بشریت رو حل کردید، ممنون ای کاش زودتر میفرمودید.
بندهبا یکی از دوستان اواخر بهمن ماه تصمیم گرفتیم از فلکه اول صادقیه تا ونک رو پیاده بریم بگذریم که از خستگی تا برج میالاد بیشتر نرفتیم وقتی رسیدیم برج میلاد ساعت نزدیک 12 بود میخواستیم حداقل تا پای برج بریم نگهبان با نگاه غضبناکی گفت تعطیله ما گفتیم ماشینها دارن میان پایین . گفت نه تعطیله . یه ماشینم که با خانواده اومده بودن که برن پای برج بهشون اجازه نداد برن. در صوتی که بعداز رد کردن ما یه تاکسی بالا رفت دو تا ماشین مدل بالا هم میومدن پایین. عجب تهرانی داریم ما. ..............................................
تنها شهرهای 24ساعته قم و مشهد هستند که آنهم بلطف وجود حرمهای مطهر است وگرنه در ساعات دیگر شب جرات بیرون رفتن نیست!
به نظر من اهواز يكي از شهرهاي 24 ساعته هست. شب هاي اهواز معروفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
واقعا اهواز واسه تفریح و شب زنده داری عالیه.واقعا شهر خوب و با حالی دارید. خیلی حال کردم با دوستم ساعت سه رفتیم یه خیابونی بود پر از فلافل فروشی .هر نفر سه تا فلافل زدیم توی اون ساعت.یادش بخیر
این موضوع میتونه دلیلی برای ضعف نیروی انتظامی باشه . بهتر اول به صورت ازمایشی مناطقی از شهر رو آزاد کنن و بعد از مطالعه نتیجه اون نصمیم گیری بشه . ولی چیزی که کاملا مشخص هست اینکه ، یکی از شاخص های پیشرفت و امنیت در شهرها ، زندگیه شبانه هست . البته همه جای دنیا مشکل وجود داره .
درصورت هماهنگي لازم ميان اصناف و نيروي انتظامي و شهرداري ها (به منظور پيش بيني وسايل حمل و نقل) مي توان بخشي از فعاليت هاي روزانه تهران را به ساعات شب منتقل كرده و از ترافيك تردد روزانه كاست
برید اهواز . خوزستان تا ساعت 2 همه جا بازه و شلوغه . انگار نه انگار که شب شده
قم را شاید بشه شهر 24 ساعته نامید، ترافیک شامگاهی تا ساعت 2 بامداد حتی زمستان، و مغازه هایی باز تا سحر در اطراف حرم حضرت معصومه
تهران بصورت رسمی وظاهری زندگی شبانه ندارد امابعد نیمه شب همه اقدامات غیر عرفی غیر قانونی وبساط عیش وطرب زیر زمینی وبطورگشترده ادامه مییابد البته برای اغنیا وثروتمندان بدون درد تازه بدوران رسیده وغارتگر بیت المال واموال عمومی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
این همه عقده از کجا اومد ؟
تهران و ایران هنوز در وضعیت مشابه زمان جنگ بسر میبرد.شب حتی پلیس ها هم تعطیل هستند!!!
عشق من شهر هاي جنوبي و مخصوصا در استان هرمزگان است كيش قشم و ديشب در ساعت دو و نيم شب ترافيك درخيابانهاي بندر عباس و باز بودن بيشتر فست فود و رستورانها چهره شادابي به شهر ما داده است .
شهری که شب ها بیدار نیست یعنی روستا است
من خیلی از شهرستانارو دیدم که واقعا از 7 شب ببعد تعطیلا مثلا بوکان اسمش شهره ولی از داهات بدتره کسی جرات نداره شب بیاد بیرون البته جای تفریحی هم نداره مردم به خودشون برسن یا مثلا اردبیل یه بار عید ساعت 7 و خرده ای وارد شهر شدم دیدم تمام مغازه ها بستن خیلی جالب بود یا مثلا گرگان برام جالب بود اکثر مغازه ها تو عید کاملا بسته هستن و شهر یه جورایی مرده هست کاملا از صبح تا شب فقط چند مورد بقالی و رستوران باز هست خلاصه که فرهنگ های بدی داره تو جوامع ما رشد میکنه که مطمئننا به سود هیچ شخص و جمعیتی تموم نمیشه مطمئننا
باید از ایران , مشهد بررسی میشد . چون واقعا بیستو چهار ساعته است
در خیلی از شهرستان ها مردم شبهای گرم به پارک ها میروند و بسیار زنده و جالب است اما اکثر خیابانها و پارک های تهران نور کمی در شب دارند. به واقع زنده نگهداشتن دل مردم شهر و ایجاد امید و شادابی حلال کمتر از اتوبان و مترو و شغل درست کردن نیس و اونم لازمه
قاهره هم مانند شهرهای گرمسیر ایران از ساعت 13 تا 18 نیمه تعطیل است و با خنک شدن هوا ،
مردم مجددا کار و فعالیت و تفریح را از سر می گیرند
حالا چه اصراری است زنگی شبانه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
نیست روز خیلی به مردم خوش می گذره می خواهند ساعات شب را هم از دست ندهند و خوشی شان کامل شود؟؟؟؟؟؟؟
در نظر بگيريم اگر زندگي شبانه وجود داشت چقدر ترافيك روز كمتر بود
بنظرم این روش باعث کوتاه شدن عمر وکاهش شادابی وافزایش دلهره واضطراب ونگرانی درزندگی وبه هم خوردن نظم بیولوژیک بدن خواهدشد.
یه بنده خدایی تو شورای شهر گفته بود که اجازه نمیدیم تهران مثل شهرای دیگه زندگی شبانه داشته باشه چون نماز صبح مردم قضا میشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
ای جوونم !
بنام خدا هنوز امنیت در کشور ما ایران وجود دارد با سپاس از سربازان این مرز وبوم همه همه دستتان درد نکند وخسته نبا شید ای پهلوانان این مرز وبوم ای سربازان گمنام دور از وجدان قضاوت خطا است به کشورها همسایه نگاه کن بعد قضاوت کن
رشت سه صبح هم روزه همه چیز در جریان
یادش بخیر قدیم مردم شبها استراحت میکردن و روزها کار، الان دیگه برعکس شده و شب بیداری عده ای بیکار که روزها تا لنگ ظهر میخوابن باعث دردسر و مزاحمت برای کارمندانی میشه که صبح ها باید اول وقت برای رفتن به سر کار از خواب بیدار شن.
متاسفانه همه چی داره وارونه میشه و روند زندگی ما آدمها هم اینطوری شده.
اهواز بهترین شبای ایرانو داره
مغازه ها و رستورانا و فست فودا تا 1 نیمه شب بازن
تمام شب مردم بیرونن
چون روزا هوا گرمه و آفتاب تیزه از شب استفاده میکنیم
شبای اهواز حرف نداره
من سبزوار دانشجو بودم یکی دو ساعت بعد نیمه شب خیابوناش پرنده پر نمیزنه ولی موقع اذون که میشه خیلی قشنگ فقط صدای اذونه و خش خش جارو و جمعیتی که بعضا نوجوون هم هستند میرن مسجد جامع بیهق
ساعت یازده شب باید ساعت خاموشی باشد و همه به رختخواب بروند تا صبح روز بعد ساعت هفت و نیم یا هشت از خواب بیدار بشوند پر از انرژی. اینطوری بهره وری کارها بالا می رود اما اگر شب نخوابند و شهر تا صبح قیل و قال باشد روز بعد باید خواب کار کردن را ببینید چون دیگه توان و انرژی برای کار کردن نمی ماند.
روز برای کار است و کسب روزی و شب برای آرامش و اگر بنده خدا باشیم برای عبادت خاص خدا. به امید روزی که نیازی نباشد حتی یک مامور جان بر کف نیروی انتظامی بیدار باشد.
دوستان تشریف ببرند سرعین اونوقت ببینند شهر همیشه بیدار بخصوص توی عید و تابستون یعنی چی
در اوایل شب انگار شهرسراسر جای بد کردارها و ....
سپرده شده
این تهرانه شهرستان هارو ندیدی که چه زود شب شرو میشه
لاهیجان اگه 24 ساعته نباشه 20 ساعته هستش. و بنظرم حتی ماکیان هم 4 ساعت خواب نیاز دارند و اصلا شهر نباید تو اون ساعات سرویسی بده. البته بجز امنیتی ، ایمنی ، بهداشتی
شبهای زاهدان یادش بخیر
الان همه مردم در شهر روستا باید دو شیفته زندگی کنند.
آره این واقعا جالبه. من مشهدی هستم و دوسال قبل ساعت 9 شب توی تهران بین خیابون انقلاب و جمهوری کفشم به یه میله ای که از وسط پیاده رو دراومده بود گیر کرد و دهن باز کرد. بلیت قطار هم داشتم و باید می رفتم راه آهن. چشم شما روز بد نبینه، ماشین دربست کرایه کردم تو پایتخت ایران 40 دقیقه اطراف رو دور زدم تا یه کفش فروشی پیدا کردم که باز بود. همه مغازه ها بسته بودن عین شهرستان های فسقلی. مشهد اینجوری نیست نصف شب هم رفت و آمد هست که البته به خاطر زیارتی و مسافرپذیر بودنشه.
یه بخشی از مساله برمی گرده به ترافیک. تهرانی ها صبح که میان بیرون و میرن مثلا مغازه هاشونو باز می کنن، چون راه هاشون دوره و ترافیک زیاد، دیگه ظهر نمیرن خونه استراحت کنن. یه کله هستن تا 9 شب. 9 که میشه دیگه حوصله ندارن بمونن. اما مثلا تو مشهد ما، ساعت 10 و نیم صبح سلانه سلانه میان فروشگاه ها رو باز می کنن. ساعت یک و نیم می بندن میرن خونه ناهار و استراحت. ساعت 5 ، 5 و نیم عصر یواش یواش میان سر کار و هستن تا..... توی شهرهای دیگه هم درسته ترافیک نیست یا کمه، اما باز بودن مراکز خرید سودی نداره چون مشتری نیست.
باید سوپر مارگت ها و فروشگاه های 24 ساعته وجود داشته باشه مثل همه جای دنیا
اخیرا آب برخی از پارک ها هم بعد از نیمه شب قطع می شه.
مونته ویدئو البته
اقایون و خانوما یک سر بیاین شهر مرزی تربت حیدریه ببینید که چطوری مردم شبانه میاین تفریح خرید ورزش و ...تا خود صبحم بازن اکثر مناطق خریدش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل