بازدید 56675

داستان تغییر ساعت چیست؟

ایده به دست بنجامین فرانکلین مخترع و سیاست مدار آمریکایی ترویج شد،‌ تا به استفاده بیشتر از نور روز به صرفه جویی در هزینه ها کمک کند و در نتیجه مردم مجبور نباشند صبح‌های زود هم از شمع روشن استفاده کنند.
کد خبر: ۵۷۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ 21 March 2016
تغییر ساعت در اولین روز فرودین ماه،‌ ابتکاری نیست که متعلق به « ما ایرانی ها» باشد، اما هر چه باشد این جلو کشیدن ساعت،‌ نشانه رسمی آن است که تابستان در راه است!

مشخص نیست که ابتکار اولیه تغییر ساعت در آغاز نیم سال گرم از کجا آمده است، ‌اما تاریخ نشان می دهد که کشورهای اروپایی که هم درعرض‌های جغرافیایی بالاتری هستند و بهره کم تری از نور آفتاب دارند و هم مصرف کننده انرژی هستند که یعنی منابع انرژی شان از جمله زغال سنگ محدود و گران است، در این زمینه از بسیاری کشورهای دیگر جلو بوده اند.

می گویند در 1907 ویلیام ویلت انگلیسی،‌ یکی از اولین کسانی بود که ایده ساعت تابستانی و زمستانی را مطرح کرد،‌ بعد از او و در 1916 اواخر جنگ جهانی اول، این ایده به دست بنجامین فرانکلین مخترع و سیاست مدار آمریکایی ترویج شد،‌ تا به استفاده بیشتر از نور روز به صرفه جویی در هزینه ها کمک کند و در نتیجه مردم مجبور نباشند صبح‌های زود هم از شمع روشن استفاده کنند.

آلمان که در این زمان درگیر جنگ بود، یکی از اولین کشورهایی است که تغییر ساعت تابستانی را اجرایی کرد تا مصرف داخلی زغال سنگ را کاهش دهد و به امکانات جنگی اش بیافزاید.

تغییر ساعت البته همیشه همین یک ساعت به جلو در آغاز نیمه گرم و یک ساعت به عقب در آغاز نیمه سرد سال نبوده است،‌ در برخی کشورها ساعت را تنها 30 دقیقه جا به جا می کردند، بعضی کشورها ساعت را دو ساعت به عقب و جلو می بردند،‌ در بعضی زمان ها هم ساعت تابستانی دو ساعت و 40 دقیقه جلو می آمد و در زمستان به جای اولش بر می گشت.

در ایران مساله تغییر ساعت با تاخیر بیشتری نسبت به اروپا مطرح شد، کمی بعد از 1311 و زمانی دکتر حسابی و تیم همکارانش بالاخره موفق شدند نظمی به ساعت رسمی بدهند و با محاسبه عرض و طول جغرافیایی مناطق مختلف ایران و مکاتبه با گرینویچ، برای کشور یک ساعت رسمی تعیین شد. گرینویچ‌ در انگلستان محلی است که نصف النهار مبدا از آن می گذرد و ساعت در تمام دنیا بر اساس فاصله با این نصف النهار تعیین می شود.

تغییر ساعت زمستانی و تابستانی در ایران هم به همان دلایلی که در همه دنیا عملی شد،‌ یک قاعده رسمی بود که تا انقلاب 57 اجرایی می شد،‌ بعد از انقلاب،‌ این قاعده به فراموشی سپرده شد؛ تا 1370 زمانی که اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور بود و اعلام شد که با تغییر ساعت می توان روزانه در ساعت اوج مصرف تا 100 مگاوات ساعت،‌ برق صرفه جویی کرد و در نتیجه هیات دولت در مصوبه ای اعلام کرد که تغییر ساعت تابستانی و زمستانی دوباره در دستور کار قرار دارد.

با این وجود در زمان دولت محمود احمدی نژاد در همان اسفند ماه سال 1384،‌ هیات دولت اعلام کرد که مصوبه تغییر ساعت سال 70 را ملغی کرده است و دیگر ساعت ها را جلو و عقب نخواهند برد،‌ استدلال این بود که این کار به کاهش بار ترافیک کمک می کند و با نزدیک کردن ساعت ناهار و نماز،‌ از اتلاف وقت در میانه روز جلوگیری می کند. در همین زمان اما مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر اعلام کرده بود که با تغییر ساعت در اول فرودین مصرف برق در سرتا سر کشور به صورت میانگین 1.5 درصد کاهش پیدا می کند.

این تصمیم دولت البته خیلی پایدار نماند،‌ در سالهای 85 و 86 مجلس تلاش‌هایی برای برگرداندن ساعت تابستانی و زمستانی کرد و در نهایت در مرداد 86،‌ قانونی در این زمینه تصویب شد که دولت را مکلف می کرد هر سال دوبار ساعت رسمی کشور را متناسب با وضعیت کره زمین تغییر دهد،‌ اول فرودین ساعت را یک ساعت به جلو ببرد و در پایان شهرویور آن را یک ساعت عقب برگرداند.

بیشتر کشورهای دنیا از قاعده تغییر ساعت تابستانی و زمستانی استفاده می کنند،‌ تمام اروپا به غیر از بلاروس،‌ ایسلند، ‌گرجستان و ارمنستان ساعت تابستانی و زمستانی دارند.‌ در آسیا، ‌چین برنامه ای برای تغییر ساعتش متناسب با فصل ها ندارد. روسیه کشوری که بین شرق و غربش حدود 11 ساعت اختلاف زمان وجود دارد از این قاعده پیروی نمی کند، ‌اما سوریه،‌ ترکیه و اردن ساعت‌ها را در آغاز نیمه اول و دوم سال جابه جا می کنند. در آمریکای شمالی، بیشتر ایالت ها ساعت تابستانی و زمستانی دارند اما در مورد این که هر کدام این ساعت را چه زمانی اعمال کنند اتفاق نظر وجود ندارد، ‌بنا براین برخی ایالت ها ساعت را در یک روز عقب می کشند و برخی در یک روز دیگر. استرالیا و نیوزلند هم ساعت را تغییر می دهند.

اما درآمریکای جنوبی هنوز بیشتر کشورها از این قاعده تبعیت نمی کنند که با توجه به عرض جغرافیایی و نزدیکی شان به مدار استوا آنقدرها هم بعید نیست با این وجود در آفریقا، مراکش و کشورهای غرب صحرای آفریقا ساعت را تغییر می دهند.

به این ترتیب نگرانی های کمتری برای پیاده روی بچه ها تا مدرسه در صبح های زود وجود دارد،‌ در مصرف برق و انرژی صرفه جویی می شود،‌ بعضی کشورها می گویند تغییر ساعت و استفاده بیشتر ازنور روز به آن ها درکاهش جرم و جنایت در ساعت‌های اولیه صبح کمک کرده است و بعضی ها هم ادعا می کنند که این کار انگیزه مردم را برای ورزش های بیرون از خانه در ساعت های اولیه صبح بیشتر می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۵
به جاي تغيير ساعت؛ ساعت کار را تغيير بدهند....
گناه ما چيه که بايد 6 ماه بگيم ساعت جديد يا قديم؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
شما مجبور نیستید که شش ما بگویید ساعت قدیم یا جدید. اولا فقط همان دو سه روز اولی که ساعتها تغییر می کند ممکن است این موضوع مطرح شود ثانیا ما معمولا آدمهای کهنه پرستی هستیم و با هر تغییری مخالفت می کنیم . اگر این درد خودمان را درمان کنیم و در خودمان در برابر تغییرات انعطاف بیشتری ایجاد کنیم دیگر دچار مشکل نخواهیم شد.
این موضوع که تقصیر احمدی نژاد نبود و نیست ؟؟؟@!! خوب !!!! الحمد الله !!که تااینجای کار تغییر ساعت جرمی مرتکب نشده است !!
قبلا می گفتند فلانی چند بهار از عمرش گذشته است!الان با تغیییر ساعت دیگر کسی متوجه تغییر زمان و طلوع زودتر خورشید نمیشود آدمها ماشینی شده اند و در طول زندگی بهاری را پشت سر نمیگذارند. خسارت افسردگی وارد شده به جامعه ناشی از یکسان سازی فصلها به مراتب از هزینه انرژی صرفه جویی شده بیشتر است! بهتر است بجای عقب جلو کردن ساعات، مردم را تشویق کنید که با اذان صبح بیدار شوند. در اینصورت از شوک ناشی از تغییر ناگهانی ساعت بیداری در اول فروردین و اول مهر که میتواند معادل jetlag ناشی از مسافرت در عرض یک قاچ جغرافیایی به چند میلیون نفر آسیب وارد کند جلوگیری کرده اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
اگر ساعتها را تغیییر ندهند در تابستان اذان صبح سه نصف شب است. شما می فرمایید مردم ساعت سه نصف شب بیدار شوند و دیگر نخوابند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هرچی هم باشه خیلی ها از این طرح راضی نسیتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
بله افرادی که در مقابل هر تغییری واکنش نشان می دهند صد در صد با این طرح مخالفند!!!!!
بجای یک ساعت عقب جلو کردن ساعت اون رو نیم ساعت جابجا کنن تا اگر خیر یا وفایده یا ضرری ثابت بودنش داره نصف نصف شه سود وزیان ولی در عوض مردم از این مصیبت راحت شن انشاالله.
تغییر ساعت یک کار بسیار غلط است هر کسی موافقه مثبت بزنه
آقای احمدی نژاد از این فرضیه ها خیلی دادن
(-:
ببخشید من متوجه نشدم و این برایم مسئله ای شده که ساعت اصلی ما همانی است که در پاییز اجرا می شود و اگر ما می خواهیم از روشنایی روز بیشتر استفاده کنیم بایستی ساعت ها را در اول فروردین یک ساعت عقب بکشیم نه جلو چون با این وضعیت فعلی در حقیقت بعد از فروردین همه یک ساعت زودتر سر کار می روند (از لحاظ روشنایی روز) و در حقیقت این به ضرر مصرف انرژی است میشه کسی برام علت ایکارو توضیح بده ممنون
1916؟ بنجامین فرانکلین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
شاید منظورشون فرانکلین روزولت بوده
با سلام به نظر بتده باید با طبیعت همراه باشیم واینقدر ساعت را دستکاری نکنیم زیرا با ساعت بیولوژیکی بدن سازگار نیست وبه عقیده بنده با جلو بردن ساعت یک نوع استرس به مردم وارد می شود کاش یک تحقیق علمی در این باره انجام می شد .
با سلام. این بخش که "در آمریکای شمالی، بیشتر ایالت ها ساعت تابستانی و زمستانی دارند اما در مورد این که هر کدام این ساعت را چه زمانی اعمال کنند اتفاق نظر وجود ندارد" صحیح نیست.
بنجامین فرانکلین مخترع و اندیشمند امریکایی خیلی قبلتر از جنگ جهانی اول بوده. او یکی از پیشگامان استقلال امریکا بوده و به عنوان مبدع جلو کشیدن ساعت شناخته شده. لطفا در گذاشتن اخبار دقت کنید.
پاسخ ها
سینا
| Turkey |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
ایول تابناک که تایید میکنه همه نظراو...
در استرالیا برخی ایالت ها ساعت تابستانی دارند برخی نه
بر اثر بیکار بودن ساعت راتعغیر می دهند بروند اصل کارها را درست کنند مدیریت خوب پشتکار وجواب ارباب رجوع در تمامی ادارات ونهادها
بردن ساعت به جلو باعث تاریکتر شدن صبح های زود میشه و انیم با پاراگراف آخر متنتون همخوانی نداره ها!!!
اثر روانی این کار در ماه رمضان مشخص خواهد شد همه احساس خواهند کرد که یک ساعت بیشتر رو و،ه گ هفته اند.
بهتره فقط نیم ساعت جلو یا عقب کشیده شود و سپس ثابت بماند تا با ساعت جهانی هماهنگ شویم. در جهان فقط ساعت ما و افغانستان نیم ساعت با حالت روند متفاوت است که باعث از دست دادن اخبار جهان می شود.
آخه چه کار مسخره ای هست اولا ساعت درونی بدن شش ماه عادات خودش را برای بیداری کسب کرده .حالا همه چی به هم میخوره نصف شب باید با استرس دیر کردن بری محل کار.ساعت ثابت میماند وقانون میکردن یک ساعت زودتر باید رفت دنبال کارها.
این کار بدترین اثر رو روی نظم بدن و کسالت کارمندان و دانش آموزان میزاره. در ضمن ماه رمضان را برای مردم مومنی که روزه میگیرند بیش از پیش سخت میکنه. اونم در کشور آفتاب گیری مثل ایران. تازه شما یه سر به بازار بزن کارهاشون کلا به وقت اصلیه و کاری به جلوکشیدن ساعت ندارند
باز هم یک مشت آدم کهنه پرستی که با هر تغییر و تحولی مخالفند شروع کردند به غر زدن.
باتوجه به اینکه تغییر ساعت دراول بهار وپاییز محاسنی دارد ازجمله کمک به کمتر الوده کردن محیط زیست.ولی نپذیرفتن تغییر تا حد زیادی رایج است .لذا تغییر ساعت کار مشاغل اداری وازاد بجای ان میبایست مورد بررسی قرار گیرد.چنانچه جواب بدهد بهتر خواهدبود.
ای کاش این ساعتها را دستکاری نمی کردند.
من به ساعت کاری ندارم ولی خداوکیل بنجامین فرانکلین که تو قرن 18 زندگی می کرده چطور تو قرن 20 ام نظریه داده؟
فکر می کنم اساس اشخاصی که منفی میزنن جهت مخالفت با یک نفره خاص هست و احساسی هستن و منطقی نیستن چرا شیوه اعتراض ما به یک فرد اینطوریه بی منطق به هر تفکری که حتی از کنار اون هم رد بشه حمله می کنیم
اکثر نظرات مخالف تغییر ساعته اما منفیا بالاست
البته که این طبیعیه
ای کاش میشد یک‌چیزی که‌خوب است بدون‌توجه به‌مبدا آن، آن را نگه داشت. اینطوری حرکت دو گام‌به جلو یک گام به عقب نداشتیم.
تغییرساعت اساساکاردرستی است ولی زمان تغییرآن بایدتصحیح شود. اروپایی ها یکماه بعدازماتغییر ساعت راانجام می دهند ودرواقع درست آن هم همین است ومخصوصا درمهرماه نمود بیشتری داردودرفروردین ماه هم درایام تعطیلات نوروز کارعبثی است
تغییر ساعت در مجموع به ضرر افرادیست که باید سر وقت در محل کارشون حاضر بشن یادمون باشه که بچه های دبستانی هیچوقت از این برنامه دلخوشی ندارند و در روح و روان اونها اثر خیلی بدی داره.
بنجامین فرانکلین که سال 1790 فوت کرده چطور سال 1917 طرح ساعت تابستانی رو داده؟
اصلأ كار جالبي نيست كه ساعت رو دستكاري كرد خدا خودش بهتر ميدونه كه فصل ها رو بدون عيب خلق كنه جلو كشيدن ساعت يعني اعتقاد به اينكه فصل ها مشكل دارند ‏
من که کلا گیج شدم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار