بازدید 21766

نقشه آخرین وضعیت میدانی حمص در سوریه

نیروهای دفاع ملی و رزمندگان مقاومت در کنار نیروهای «ببر» در استان حمص و برای آزادی «تدمر»، عروس صحرا ادامه دارد. آزادی پالمیرا یک گام مهم برای آزادی «رقه» هم هست.
کد خبر: ۵۷۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 16 March 2016
نیروهای دفاع ملی و رزمندگان مقاومت در کنار نیروهای «ببر» در استان حمص و برای آزادی «تدمر»، عروس صحرا ادامه دارد. آزادی پالمیرا یک گام مهم برای آزادی «رقه» هم هست.

به گزارش فارس،‌ با شروع بحران در سوریه، استان حمص در مرکز این کشور به یکی از پایگاه‌های عناصر تروریستی تبدیل شد اما در نهایت ارتش سوریه توانست مرکز این استان را از اشغال گروه‌های تروریستی خارج کند و آن‌ها را به بخش‌های شمالی استان (ریف شمالی حمص) عقب براند.

با وجود این که آرامشی نسبی به شهر حمص (مرکز استان) بازگشته، اما مقایسه این شهر با سال‌های قبل از جنگ به دور از واقعیت است.

اگر چه حجم درگیری‌ها در مناطق مرکزی استان حمص کاهش یافته، اما تحولات میدانی در جنوب شرق این استان اوضاع را پیچیده کرده است.

سقوط 60 درصد از مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در استان حمص


گروه تروریستی داعش از ابتدای سال جاری با سلسله عملیات‌های مختلف در جنوب شرق استان حمص، به پیروزی‌های متعددی دست یافته و اگر چه حضور آنان در این مناطق معطوف به بافت جمعیتی نمی‌شود اما وجود چاه‌های نفت اهمیت راهبردی این مناطق را بیش از پیش نشان می‌دهد.

گروه تروریستی داعش در گام نخست با اشغال فرودگاه «طبقه» در جنوب استان الرقه ضربه سنگینی به ارتش سوریه وارد کرد؛ زیرا این مسئله به معنای شکستن خطوط دفاعی در مناطق شرقی استان حمص به شمار می‌آمد.

تروریست‌های داعشی با تجمیع نیروهای خود و با اشغال شهرک راهبردی پالمیرا (تدمر) که نقطه اتصال شش استان سوریه محسوب می‌شود، نیروهای دولتی را یک بار دیگر غافلگیر کردند.


برای مشاهده نقشه در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید  

شهر پالمیرا که به عروس کویر معروف است در 160 کیلومتری شهر حمص و 215 کیلومتری شهر دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد و مسیر ارتباطی آن که منتهی به مرزهای عراق نیز می‌شود، اهمیت این شهر را دو چندان کرده است.

عناصر تروریستی داعش پس از تصرف شهر «سخنه»، چاه‌های نفت، پالایشگاه‌ها و روستاهای حومه این مناطق، اشغال صحرای حمص را نیز در دستور کار قرار داد؛ چرا که این صحرا، مناطق مرزی سوریه با عراق، شمال شرق استان سویدا، حومه شرقی حمص و شهر دمشق را به یکدیگر متصل می‌کند.

تروریست‌های داعشی که از عملیات‌های انتحاری به عنوان یک تاکتیک جنگی استفاده می‌کنند، در ادامه حملات به جنوب شرقی استان حمص، به فردوگاه  «T4»، روستاهای «جزل» و «الشاعر» و چاه‌های نفت حومه هجوم آوردند و در مرحله نخست توانستند این روستاها را اشغال کنند، اما نیروهای مقاومت حزب الله با حفظ فردوگاه راهبردی  T4 ، مناطق یاد شده را باز پس گرفتند و برنامه‌ریزی‌های داعش برای رسیدن به عمق استان، یعنی شهر حمص با شکست مواجه شد.

آغاز عملیات پسگیری جنوب شرق استان حمص به فرماندهی «سرهنگ سهیل» معروف به «ببر»

با متوقف کردن پیشروی تروریست‌ها در جنوب شرق استان حمص، روستاها و ارتفاعات غرب و شمال غرب شهر تدمر به کنترل نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت درآمد که این موفقیت علاوه بر افزایش حلقه امنیتی فرودگاه T4 به عنوان مقدمه‌ای برای باز پس گیری شهر پالمیرا ( تدمر) و بازگشت امنیت به مناطق شرقی استان حمص محسوب می‌شود.


مشاهده اندازه بزرگتر نقشه روی آن کلیک کنید   

البته نباید فراموش کرد که داعش با استفاده از مزیت‌های جغرافیایی و موانع مصنوعی از جمله بمب‌گذاری مسیرهای ارتباطی، مواضع خود را تحکیم میکند و همین مسئله آزادی مناطق از دست رفته را با سختی فراوان روبه‌رو می‌کند.

ارتش سوریه، نیروهای دفاع ملی و رزمندگان مقاومت با فرماندهی سرهنگ «سهیل حسن» که از فرماندهان پرافتخار به شمار می‌آید، در تلاش بودند با تصرف ارتفاعات مشرف بر شهر پالمیرا (تدمر)، این منطقه راهبردی را پاکسازی کنند که این مهم روز سه‌شنبه 15 مارس حاصل شد و با تسلط بر «قله 900» در رشته کوه‌های «الهایر»، ارتش سوریه کاملا بر شهر تدمر و مثلث تدمر تسلط و اشراف نظامی پیدا کرد.

آزادی القریتین نقطه شروع پیشروی های ارتش برای رسیدن به استان دیرالزور


در حالی که درگیری در 7 کیلومتری شهر راهبردی پالمیرا بشدت ادامه دارد و تروریست‌های داعشی برای جلوگیری از سقوط مناطق تحت کنترل خود به سختی از مواضع خود دفاع میکنند، گروهی دیگر از نیروهای سوری، به دنبال شکست خطوط دفاعی تروریست‌ها در حومه روستای مهم «القریتین» ( جنوب شرق شهر پالمیرا) هستند.

القریتین نیز شهر بسیار مهم از حیث مسیرهای ارتباطی و مواصلاتی است.

توجه به این نکته ضروری‌ است که تسلط ارتش سوریه، نیروهای دفاع ملی و رزمندگان مقاومت بر روستای راهبردی القریتین به معنای باز پس گیری آسان شهر پالمیرا، صحرای حمص، چاه‌های نفت و معادن موجود در این منطقه است.

پاکسازی مناطق یاد شده علاوه بر کاهش درآمدهای نفتی داعش، راه را برای پیشروی به سوی استان دیرالزور و شکست محاصره نیمه باقیمانده شهر دیرالزور و فردوگاه استراتژیک که هم اکنون تحت کنترل ارتش سوریه است هموار می‌کند.

آزادی تدمر یعنی نزدیکی به آزادی «رقه» پایخت داعش


آزادی جنوب شرق استان حمص از زاویه دیگر نیز مهم تلقی می شود؛ زیرا پاکسازی این منطقه، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت را یک گام دیگر به قلب گروه تروریستی داعش یعنی استان الرقه نزدیک‌تر می‌کند که بدون شک باز پسگیری فرودگاه «طبقه» نقطه شروع این عملیات است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی