بازدید 13837

احتمال افزایش مزد به ۸۱۸,۸۰۰ تومان

حداقل دستمزد جدید کارگران با افزایشی بین ۱۲.۶ تا ۱۵ درصد، سه‌شنبه این هفته نهایی می‌شود و مزد کارگران از ۷۱۲ هزار تومان امسال به رقمی بین ۸۰۱۷۰۰ تومان تا ۸۱۸۸۰۰ تومان در سال ۹۵ خواهد رسید.
کد خبر: ۵۷۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 07 March 2016
حداقل دستمزد جدید کارگران با افزایشی بین ۱۲.۶ تا ۱۵ درصد، سه‌شنبه این هفته نهایی می‌شود و مزد کارگران از ۷۱۲ هزار تومان امسال به رقمی بین ۸۰۱۷۰۰ تومان تا ۸۱۸۸۰۰ تومان در سال ۹۵ خواهد رسید.

به گزارش مهر، بررسی ها نشان می دهد سه شنبه این هفته شورای عالی کار میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده ۱۳ میلیون مشمول قانون کار کشور برای سال ۹۵ را تعیین و تصویب خواهد کرد. کارشناسان می گویند به دلیل افت اسمی نرخ تورم، میزان افزایش مزد سال آینده کارگران حتی به اندازه ۱۷ درصد امسال نخواهد بود.

در فاصله یک هفته گذشته وزارت کار در اقدامی عجیب اقدام به حذف جمعی نمایندگان کارگران از جلسات شورای عالی کار گرفت و تقریبا تمامی اعضای کمیته تخصصی مزد شورای عالی کار را از حضور در نشست‌های پایانی و سرنوشت ساز منع کرد. نمایندگان کارگری می‌گویند کارگروه تخصصی مزد در هفته های اخیر بررسی ها و اقدامات خوبی برای تعیین دستمزد سال آینده داشته است.

مسئولان کارگری همچنین اعتقاد دارند وزارت کار برای تعیین حداقل مزد سال آینده مشمولان قانون کار همراهی بیشتری با کارفرمایان بخش خصوصی دارد؛ بنابراین توافق کارفرمای بزرگ با کارفرمای خصوصی احتمالا باعث عدم به کرسی نشست خواسته های نمایندگان کارگری در نشست شورای عالی کار خواهد شد.

سناریوهای اصلی تعیین مزد ۹۵

بنابراین طبق روال موجود، روند شکاف عمیق و بزرگ بین دخل و خرج گروه های کم درآمد در سال آینده هم ادامه خواهد داشت و قرار نیست از سوی دولت و یا کارفرمایان خصوصی، گام‌های سازنده و مثبتی در این باره برداشته شود، جز افزایش معمولی و هر ساله دستمزدها که نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به مجموع دریافتی ها خواهد افزود و حتی ممکن است این میزان برای گروه های حداقل بگیر زیر ۲۰۰ هزارتومان نیز باشد.

پیگیری ها نشان می دهد در سه شنبه هفته جاری وزارت کار از طریق همراهی نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت و همچنین توافق کارفرمایان خصوصی، حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را به میزان ۱۳ تا ۱۵ درصد تعیین و تصویب می کند، بنابراین افزایش حداقل مزد سال ۹۵ رقمی بین ۹۲۵۶۰ تومان تا ۱۰۶۸۰۰ تومان است.

در نهایت حداقل دستمزدها در سال آینده از ۷۱۲ هزار تومان به رقمی بین ۸۰۴۵۶۰ تومان تا ۸۱۸۸۰۰ تومان خواهد رسید که این ارقام هرگز تامین کننده معیشت خانوارهای کارگری حتی برای ۱۰ روز ابتدای هر ماه نخواهد بود. در مجموع با روال موجود، متوسط دریافتی قریب به اتفاق مشمولان قانون کار در سال آینده به ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان هم نخواهد رسید.

اصغر آهنی ها در گفتگو با مهر با اعلام اینکه سناریوی نهایی افزایش دستمزد سال آینده کارفرمایان به میزان نرخ تورم ۱۲.۶ درصدی خواهد بود، گفت: کارفرمایان می توانند ۸۹۷۱۲ تومان به مزد امسال کارگران اضافه کنند و حداقل دستمزد سال آینده به ۸۰۱۷۰۰ تومان برسد.

برنامه کارفرمایان درباره افزایش حقوق‌ها


نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه این میزان افزایش به اندازه نرخ تورم پایان بهمن ماه که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، خواهد بود، اظهارداشت: در عین حال، برخی گروه های کارفرمایی مانند فعالان در صنعت کاشی و سرامیک معتقدند هیچگونه توانی برای افزایش دستمزدها نخواهند داشت؛ بنابراین حداقل دستمزد سال ۹۵ باید ۷۱۲ هزار تومان باشد.

آهنی ها خاطرنشان کرد: برخی ظرفیت‌های جدید در تعیین مزد را مطرح کردیم که شورای عالی کار می‌تواند به آن بپردازد. تعیین مزد منطقه‌ای و براساس توان صنایع مختلف در کنار بسترسازی برای اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار که به موضوع تعیین مزد منطقه ای توجه دارد، از موضوعاتی است که مدنظر کارفرمایان قرار دارد.

وی ادامه داد: باید در تعیین دستمزد برای کارخانجات، صنوف خُرد و تولیدی‌ها تفاوت قائل شد، چون در غیر این صورت اگر بخواهیم یک رقم ثابت برای همه گروه ها تعیین کنیم به ریزش نیروی کار در سال ۹۵ دامن خواهیم زد. ما می دانیم شرایط زندگی کارگران دشوار است ولی کارفرمایان در شرایط مناسبی قرار ندارند.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور افزود: باید تولید ثروت شود و شرایط آن از سوی دولت فراهم شود تا هم کارگر و هم کارفرما بتواند از آن استفاده کند. در هر صورت، سه شنبه این هفته ما نمی‌توانیم بیشتر از نرخ تورم چانه زنی کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۴
انتشار یافته: ۳۳
جالبه
کسایی این دستمزدها رو تعیین میکنند که خودشون حقوقهای میلیونی میگیرند
یکی نیس از اینا بخواد که بیان و با همین حقوق 800 تومن زندگی بکنند ماهم یاد بگیریم ازشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
مشکل از کارفرما نیست .. متاسفانه زیر ساخت های اقتصادی کشور این وضعیتو بوجود آورده .. وقتی توان پرداخت مقدار افزایش یافته حقوق برای کارفرما وجود نداشته باشه مجبور به قطع همکاری با یک سری از کارگرا میشه تا بتونه بقیرو نگه داره
کارفرماهرچقدرم ثروت داشته باشدسهم کارگربدبخت همین یه لقمه بخورونمیره.
کارفرما همیشه برندس
بیخود خودمونو خسته نکنیم
کارفرمای محترم با قیمت جهانی نمیتونه رقابت کنه از دولت تعرفه مالیاتی رو اجناس میخواد که باعث افزایش قیمت میشه. این از جیب مصرف کننده میره که عمدتا کارگر هستن. حقوق نمیده اینم از جیب کارگر میره. والا بیکاری با مزد 800 تومن فرقی نداره.
دوستان کارفرما مالیات به دولت رو هم میپیچونن.
فقط نمیدونم چطور ممکن آقایون که این مشکلات رو دارن و از کارگر میخوان کمک کنه ماشین آخرین سیستم و خونه آنچنانی دارن؟
دولت هم با این کار تیر خلاص رو به خودش میزنه. تمام
آقای آهنی کمی کوتاه بیا حتمآ باید بگویند در چند روز آینده قرار است بمیری
یه جوری توضیح دادی انگار داری به نفع کارگر صحبت میکنی تابناک. واسه شماهام فرقی نداره. هر سال هی فلان میشه هی بلان میشه هی خبر آنچنانی میزنید و ... بعد آخرش شیره موش میشه میره تو سوراخ.
من و خیلی های دیگه میدونستیم آخرش همین صد تومنه اضاف میشه به حقوق ها.
همیشه همین بوده و خواهد بود پولدارا پولدارتر فقرا فقیرتر بیچاره کارگران دیواری کوتاهتر از دیوار ما پیدا نمیشه که نمیشه هر چه کازه کوزهست سر ما کارگرا بشکنیدبه خدا وا گذارتون میکنیم
یکی میخاد به نماینده کارفرمایان بگه ........................خودت متونی با این حقوق یک ماه سر کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من سوای مبلغ افزایش حقوق یه سوال اصلی دارم و اون اینه که چرا همه به یک نسبت نباید افزایش حقوق داشته باشند و این افزایش حقوق با توجه به درآمد نسبت میخوره و ضریبش کمتر میشه! خوب مثلا همه باید 5 درصد یا 50 درصد افزایش حقوق داشته باشند نه اینکه حداقل حقوق 20 درصد افزایش داشته باشه و اونی که مثلا 3 میلیون حقوق میگیره 10 درصد هم افزایش حقوق نداشته باشه. مثل کرایه تاکسی ها : همه با هم ییهو 20 درصد افزایش کرایه می دن.
خیلی جالبه از شش ماهه دوم سال شروع میکنید از افزایش حقوق کارگران بدبخت اینقدر تو این جلسات از حقوق کارگران صحبت میشه و کارگران را امیدوار میکنید آخر سال کار خودتون رو انجام میدید و فقط حق حقوق جلسات رو میگیرید و بعدش هم خدایا به امید تو دیگه مشکل کارگران هست با این همه مشکلات روز مره این وسط فقط حقوق اقایون بالای 50 درصد افزایش پیدا میکنه ما که آدم نیستیم زن و بچه ما هم که خلاصه با یک تیکه نون خشک هم ساکت میشند امید وارم فقط محتاج خدا باشم و بس چون از بنده ات چیزی به ما نمیرسد رضاییم به رضای خدا
چو در جهان نشان ثروت است - ز حاصل تلاش کارگر است .در یک کشور اسلامی که ادعای عدالت اجتماعی دارد باید به حقوق و معیشت گارگران بیشتر از اینها توجه شود.
چرا وقتی نرخ تورم 40 درصد بود افزایش حقوق با نرخ تورم اعلام شده هماهنگ نبود ولی امسال بانرخ تورم بهمن محاسبه و هماهنگ شده
تو امریکا حداقل دستمزد 10 دلار در ساعته به عبارتی 22 ساعت کار کنه
کل در امد کارگر ایرانی رو در اورده
جلسه ای با حضور کارفرمای بزرگ و کارفرمایان بخش خصوصی... زیباترین تعریف شورای عالی کار!
شورایی که به راحتی و سادگی و به وضوح قانون را زیر پا میگذارند! قانونی که میگوید حقوق کارگر باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند، اما نمیکند!! آن هم تورمی که رقم آن از سوی کارفرمای بزرگ اعلام می گردد !!!!
با این حقوق که هیچی یک خانواده تک فرزند هم که باشه با دو میلیون تومن حقوق هم به زحمت میتونه زندگی بکنه!
آقایون اگر راست میگن اعلام کنند حقوق خودشون چقدره؟!
همش کارگر و کارمند بدبخته که باید عقب باشه از تمام مخارجش و از نظر نسبت و درصد بیشتر از همه هم بیمه و مالیات از جیبش بره و کمتر چیزی در مقابل بهش برسه!
قربون همه کارگرای کشورم. دست همتونو می بوسم. منم کارگرم مثل شما
اصلا یکی نیست بگه این نماینده کارگراست یا کارفرما
این برجام که قرار بود یکی از وجوحاتش تاثیر اقتصادی بر زندگی مردم باشد .
کی - و به شکل نمو دش دیده خواهد شد .

اینکه به مزد و حقوق به اندازه تورم اضافه شود در همه دولتها انجام میشده

نوید های این برجام و در این دولت چه میشود .

دولت به بهانه اینکه کارفرما توان پرداخت بیشتر ندارد و حق هم هست . هنرش باید این باشد که کار فرما را توان مند سازد .

به نظر میزسد همزمان با تعین مزد سالیانه چگونگی توانمندی کار فرمایان هم بحث و بررسی شود .

و گرنه این چرخه تا ابد تکرار خواهد شد .


بهتر است سکان اقتصادی را به دست سردار رضائی بسپارند تا جهادی و مقاومتی کار را یکسره نمایند .
کارگرای بدبخت و بیچاره. حالا بیا موقع انتخابات رئیس جمهوری و مجلس می شه چه وعده وعیدهایی می دن ما چنان می کنیم چنین می کنیم به خودشون زحمت نمی دن تو یه جلسه شرکت کنن حرف بدبخت بیچاره کارگر رو گوش کنن.
واقعا جای بسی تاسف دارد اول که برای ما کارگران که مجبوریم هرسال بیشتر زیر خط فقر که نه زیر خط فلاکت برویم و دوم برای دولت و وزارت کار که با اخراج نماینده کارگران راه را برای کارفرمایان بازتر کرده تا گردن کلفت تر و پولدارتر شده عجب تدبیر و امیدی !!!!!!!!!!!!!
یعنی من حیرون اون 800 تومن آخرشم
واقعاً چقد دقیق حساب میکنن این مسئولین
خدا خیرشون بده
راستی آخرین مبلغ اختلاس چقد بود؟
اینا این نرخ تورم رو از کجاشون در میارن؟؟؟؟؟؟ یه بابایی می گفت بیاید در خونه ما خرید کنین، شاید در خونه اون بنده خدا همه چیز ارزونه و تورم بر اساس نرخ های در خونه ایشون محاسبه می شه
من به عنوان مالک یک واحد تولیدی تعطیل شده اعتقاد دارم که با شرایط موجود اقتصادی کارفرمایان امکان پرداخت همین حقوق را هم ندارند.
در ضمن شما هزینه واقعی کارگر در سال 94 را در نظر بگیرید که با عیدی، سنوات، یک ماه مرخصی و 23 درصد هزینه بیمه حداقل ماهیانه (بدون اضافه کاری) بین یک میلیون و دویست هفتاد تا یک میلیون سیصد می باشد.
حال با در نظر گرفتن روزهای تعطیل و میانگین 24 روز کاری در ماه مشاهده می کنید که اصلا امکان رقابت با چین، هند، ویتنام و ... برای تولید کالا وجود ندارد.
اگر رقم 818 هزار تومان تصویب شه و فقط بن کارگری 40 هزار تومان افزایش پیدا کنه هزینه کارفرما 17 درصد افزایش پیدا می کنه که امکان افزایش قیمت در بازار فعلا وجود نداره.
بنابراین با افزایش مزد عملا دوستان تولید کننده ناچار به تعطیلی خواهند بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
ما نه اضافه کار داریم نه پاداش نه بهره وری.عیدی رو هم تو سال چند قسطه میدن که هیچیش دیده نمیشه.ی حقوق خالی داریم که واقعا جوابگوی زندگی نیست....
آقای رئیس شما خودتون با دریافتی 800هزارتومان میتوانی زندگی کنید
عجب...برای خودم متاسفم عمیقا
مهمترین و در عین حال بدبخت ترین قشرهای این مملکت؛ کارگر، معلم، نظامی
اضافه کردن چند درصدی به حقوق مشکلی رو حل نمیکنه، بجای این خدمات اجتماعی و رفاهی برای کارگران در نظر گرفته شود مثل کشورهای عربی.
حداقل هزینه یک خانوار 4 نفره مبلغی بالای سه میلیون تومن اعلام شده .دولت فخیمه یک سوم این مبلغ رو میده بقیه شم باید خودمون تهیه کنیم . راه که زیاده : دزدی ، رشوه ، فساد اخلاقی و هر کاری که دلمون خواست. حالا بگین آزادی نیست!!!
کالای شما با چین وهند و ویتنام قابل مقایسه بود؟ اگه بود چرا تعطیل شدی؟ چین و هند و ویتنام شدن مرجع حالا؟ چرا با کشورهای تسعه یافته مقایسه نمیکنی؟ مردم کالای گرون میخرن (بخاطر تعرفه) که کله پا نشین میخوای حقوق هم نگیرن؟ پولی که باید صرف به کار گیری نیروی زبده و تحقیق و توسعه بشه خرج رفاه کارفرما میشه آخرشم همین میشه. نمیتونین اداره کنین تعطیل میکنین میگین حمایت نشد. تا کی از کارفرمای بی لیاقت باید حمایت بشه؟
سرمایه گذاری که از اوهیچگونه حمایتی نمیشه که هیچ وبایدبرای راه اندازی یک تولیدی از هفت خوان رستم بگذره و باکلی تلاش وزحمت در فکر ایجادتولید باشه تاعده ای رو مشغول کنه چه تقصیری داره
توسري خور تر از كارگر هم مگه هست واسه چي بايد حقشو بهش بدن . تازه ماليات هم ازش ميگيرن تا خرخره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر