بازدید 3879

ریزگردها، روستاهای خوزستان را تسخیر کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه ۱۸ شهر خوزستان با مسائل مرتبط با بیابان درگیر هستند، گفت: اقلیم بیابان‌ها بر شرایط زندگی مردم این شهرها تأثیرگذاشته و حتی باعث ایجاد ناامنی و خالی شدن روستاها و مهاجرت ساکنان آنها شده است.
کد خبر: ۵۷۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 02 March 2016
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه ۱۸ شهر خوزستان با مسائل مرتبط با بیابان درگیر هستند، گفت: اقلیم بیابان‌ها بر شرایط زندگی مردم این شهرها تأثیرگذاشته و حتی باعث ایجاد ناامنی و خالی شدن روستاها و مهاجرت ساکنان آنها شده است.

به گزارش مهر، شهريار بذركار سياستگذاري نادرست و ناديده گرفتن آمايش سرزمين را عامل اصلي ايجاد كانون ريزگردها در استان بيان كرد و افزود: خشكسالي بستر ريزگرد‌هاست و عدم‌سياستگذاري صحيح منابع آبي باعث ايجاد كانون ريزگردها شده است.

وي با بيان اينكه نزديك به 4 هزار هكتار از كانون‌ها با اعتبار ۱۵۰ ميليارد ريال با ۷۵ درصد پيشرفت فيزيكي انجام شده است، گفت: در ۱۱ منطقه در ۶ شهرستان در زمينه ريزگردها كار شده‌است. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان، مجموع كار بيولوژيك انجام داده شده در زمينه مبارزه با ريزگردها را 8 هزار هكتار اعلام كرد و يادآور شد: سطح كار بيولوژيكي كه در خوزستان انجام شده در كشور سابقه نداشته درحالي‌كه شرايط به‌شدت سخت است.

بذركار گفت: اين 8 هزار هكتار مبارزه با كانون‌هاي ريزگردها در ۱۶ منطقه انجام مي‌شود و در ۴۱ منطقه هم كار نهالكاري، مالچ پاشي و حفاظت در سطح ۵۰ هزار هكتار در استان صورت مي‌گيرد.

به گفته وي، ۶۱ درصد مساحت كشور در عرصه خشك و فراخشك قرار دارد درحالي‌كه متوسط جهاني ۱۹.۶ درصد است و با اين حساب سه برابر معيار جهاني شرايط خشكي داريم.

آنطور كه بذركار مي‌گويد، از نظر اكوسيستمي، ۴۳ ميليون هكتار و به لحاظ طبيعي ۳۲ ميليون هكتار بيابان داريم. اين درحالي است كه سرانه جهاني بيابان دو دهم هكتار است اما اين سرانه در ايران نيم هكتار است. وي خاطرنشان كرد: خشكسالي‌هاي متعدد يكي از عوامل بيابان‌زايي و موضوعي فرامنطقه‌اي است و در مهار بيابان‌ها چالش‌هاي متعددي پيش رو داريم.

اين مسئول مجلس با اشاره به اينكه عمده جهت‌گيري‌هاي ما كم بارشي و ميزان بارندگي ما در استان ۲۵۰ ميلي‌متر بوده است، تصريح كرد: كاهش ۱۰ ميلي‌متري متوسط بارش در ايجاد خشكسالي‌هاي اخير تأثير داشته ضمن اينكه حجم آب نيز ۳۰ ميليارد مترمكعب كاهش يافت.

به گفته بذر كار، كانون‌هاي ريزگرد چندين سال است كه قرار است شناسايي شوند كه نشدند و كاري را كه دستگاه‌هاي ملي نتوانستند انجام دهند دستگاه‌هاي استاني با دستور و ورود مستقيم استاندار خوزستان انجام دادند. نقشه ريزگردها در كارگروه مقابله با ريزگردها تهيه شد كه مساحت اين كانون‌ها ۴۰۰ هزار هكتار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر