بازدید 5439
دکتر کرباسيان در سمپوزيوم فولاد 94 :

تهاترکالا در مقابل بدهي يکي از مشکلات عمده در صنعت فولاد

رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) تهاتر کالا در مقابل بدهي را يکي از مشکلات عمده در صنعت فولاد برشمرد و گفت: اين موضوع نه تنها سبب خرابي بازار ميشود بلکه بحران در اين حوزه را تشديد ميکند.
کد خبر: ۵۷۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 28 February 2016
رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) تهاتر کالا در مقابل بدهي را يکي از مشکلات عمده در صنعت فولاد برشمرد و گفت: اين موضوع نه تنها سبب خرابي بازار ميشود بلکه بحران در اين حوزه را تشديد ميکند.
به گزارش ايرنا از کيش، مهدي کرباسيان در آئين افتتاحيه هيجدهمين نمايشگاه و سمپوزيوم سالانه فولاد که با حضور دکتر بهرام سبحاني رييس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران و مديرعامل فولادمبارکه اصفهان، عباس نجفي زاده رئيس هيات مديره انجمن آهن و فولاد ايران، نمايندگان شرکتهاي داخلي و خارجي و جمعي از فعالان اين عرصه در مرکز همايش ها و محل نمايشگاههاي بين المللي جزيره کيش برگزار گرديد، به اهميت آهن و فولاد در مقطع فعلي اشاره کرد و گفت: ارزش زنجيره حوزه معدن و صنايع معدني در سال 2014، دو هزار ميليارد دلار بوده که از اين ميزان حدود 969 ميليارد دلار يعني 48 درصد به فولاد اختصاص داشته است.
وي با تاکيد بر اهميت جايگاه فولاد در پيشرفت و توسعه کشورها گفت: توجه به اين حوزه يعني توجه به اشتغال، توسعه و بهره برداري از امتيازات آن است.
کرباسيان با ابراز خرسندي از لغو تحريمها اظهارداشت: اين اقدام ارزشمند سبب رهايي کشور از بسياري از مخاطرات شده است که اميدواريم بتوانيم از آن بهره برداري لازم را داشته باشيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 2000 توليد فولاد خام 850 ميليون تن بوده که در سال 2014 اين رقم به يک ميليارد و 650 ميليون تن رسيده است که نشان از توسعه دارد و پيش بيني مي شود اين ميزان تا سال 2030 به دو هزار و 500 ميليون تن برسد.
وي به اتفاق هاي بزرگ و بحران در اين حوزه در سال 2015 اشاره کرد و گفت: پيش بيني ما اين است که اين وضعيت در سال 2016 نيز ادامه يابد، دولت چين اجازه ايجاد واحد جديد در چين را نمي دهد و سالهاي آينده 150 ميليون تن از ظرفيت فولاد چين کاهش خواهد يافت و از طرفي دولت چين 70 دلار به حوزه صادرات فولاد در هر تن کمک مي کند و اين نشان مي دهد که در سال 2016 روند مشکلات ادامه خواهد داشت اما سرعت سال 2015 را نخواهد داشت .
کرباسيان در ادامه با تاکيد بر اينکه براي از بين رفتن مشکل ها بايد دست به دست هم بدهيم افزود: افت رشد اقتصادي چين ، مازاد عرضه نسبت به تقاضا ، تداوم کاهش قيمت جهاني فولاد و افزايش رقابت پذيري از جمله مشکلات اين حوزه است.
وي در مورد جايگاه جمهوري اسلامي در اقتصاد دنيا گفت: کشورهايي همچون چين و هند در دو دهه گذشته به عنوان بازارهاي نوظهور مطرح شده اند و رشد 7 تا 10 درصدي داشته اند ، امروزه بازار ايران به عنوان يک بازار نوظهور در جهان مطرح است ، دولتمردان و سياستگذاران بايد بتوانند از اين شانس بهره برداري درست کنند تا ايران بتواند جايگاه خود را به عنوان يک بازار نوظهور در جهان پيدا کند.
رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) به وجود ذخاير غني سنگ آهن در کشور اشاره کرد و گفت : ظرفيت کشور در اين زمينه حدود سه ميليارد تن است که در دو سال گذشته با اقدامات اکتشافي در حوزه فلات مرکزي 200 ميليون تن و در حوزه سنگان نيز نزديک به 200 ميليون تن به ذخاير سنگ آهن کشور اضافه شد.
وي تصريح کرد: با 250 هزار کيلومتر مربع کار اکتشافي ايميدرو، پيش بيني ما اين است که تا سال آينده 50 درصد به ذخاير قطعي سنگ آهن کشور اضافه شود .
کرباسيان در ادامه گفت: ما هنوز به سرمايه گذاران علاقمند در حوزه فولاد ، آلومينيوم نمي توانيم اعلام کنيم در سال هاي آينده چه سياست هاي مدون ، ثابت و غير قابل تغيير در حوزه انرژي داريم ، اين موضوع يکي از نقص هاي موجود است که بايد برطرف بشود.
وي اظهارکرد: داشتن منابع انرژي وسيع، دسترسي به آبهاي آزاد، وجود سرمايه هاي انساني ، وجود بازار بزرگ مصرف در داخل و افزايش آن از نکاتي است که بايد در حوزه فولاد مورد توجه قرار گيرد.
فناوري قديمي و به روز نبودن، کمبود زير ساختها و نقدينگي و جذب منابع و سرمايه از ديگر مشکلات اين حوزه است که کرباسيان بدان اشاره کرد .
وي تهاتر کالا در مقابل بدهي را يکي از مشکلات عمده در اين حوزه برشمرد و افزود : اين موضوع نه تنها سبب خرابي بازار مي شود بلکه بحران در اين حوزه را تشديد مي کند .
کرباسيان يکي از حوزه هاي مورد استقبال شرکتهاي خارجي براي مشارکت و سرمايهگذاري خارجي را فولاد عنوان کرد و گفت: با جذب منابع خارجي بايد به نرخ رشد هشت درصد برسيم و بتوانيم جايگاه جمهوري اسلامي را در ميان 20 کشور برتر دنيا از نظر اقتصادي حفظ کنيم.
وي با بيان اينکه جايگاه منطقه اي در صنعت فولاد براي ما مهم است افزود : عقب ماندگي در اين حوزه داشتيم که در سال هاي گذشته تشديد شده است، بايستي براي رسيدن به جايگاه واقعي جمهوري اسلامي در اين حوزه تلاش و جهش مناسبي داشته باشيم.
رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) گفت: يکي از بدترين اتفاق هايي که در سال هاي اخير به اسم خصوصي سازي صورت گرفت پاشيدن زنجيره سنگ آهن و غير تخصصي شدن حوزه هاي مرتبط است ، برخي طرح هاي بزرگ بدون اينکه بررسي اقتصادي شود با دستورهاي سياسي و تصميم گيري هاي احساسي اجتماعي شروع شد.
وي گفت: براي تحريک بازار و جدا شدن از رکود بايد بخش مسکن و توليد فعال شود .
کرباسيان يکي از اقدامهاي ايميدرو را حمايت از طرح هاي نيمه تمام اعلام کرد و گفت: اگر بخش خصوصي توان لازم را داشت، بايد اداره کار در حوزه اکتشاف، توليد و سرمايه گذاري را برعهده بگيرد.
وي به کشف 300 محدوده اميد بخش معدني جديد اشاره و بيان کرد: اين موضوع را به بخشهاي خصوصي ايراني و ايراني خارجي براي سرمايهگذاري اعلام مي کنيم.
کرباسيان گفت: اگر نتوانيم درمورد قيمت تمام شده فولاد کاهش قيمت داشته باشيم و رقابت ايجاد کنيم بازار را از دست خواهيم داد، نمي توان  تنها با حمايت تعرفه اي عمل کرد، بايد به سمت توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر و بهره وري بالاتر در کل صنايع و فولاد حرکت کنيم.
بنا بر ابن گزارش، عباس نجفي زاده رئيس هيات مديره انجمن آهن و فولاد ايران نيز به ارائه گزارشي در مورد تعداد کشورهاي شرکت کننده و مقالات ارائه شده به اين سمپوزيوم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 45 شرکت خارجي در اين رويداد حضور داشتند که در سال جاري تعداد آنها کاهش و به 25 کشور رسيده است .
وي در ادامه همکاري صنعت و تکنولوژي را مهم دانست و افزود: با ايجاد مرکز تحقيقات و فنآوري آهن و فولاد مي توانيم به توسعه اين صنعت کمک کنيم .در اين سمپوزيوم از ميان 107 مقاله ارسالي 38 مقاله حضوري و باقي به صورت پوستر ارائه گرديد. 
به گزارش ايرنا، همزمان با برگزاري اين سمپوزيوم دو روزه، نمايشگاه بين المللي فولاد به منظور ارائه آخرين دستاوردهاي صنعتي و پژوهشي صنعت فولاد و ديگر صنايع مرتبط با آن در محل برپايي نمايشگاههاي بين المللي کيش با حضور معاون وزير افتتاح شدکه راهکارهاي جذب سرمايهگذاري خارجي و بخش خصوصي در تکميل حلقههاي زنجيره فولاد، راهکارهاي عملي افزايش بهره وري و کاهش مصرف انرژي در صنعت فولاد کشور، روشهاي حفاظت از محيط زيست و مديريت پسماند، نوآوري در توليد و تجهيزات تکنولوژي صنايع فولاد با تأکيد بر بوميسازي، نوآوري در فرايندهاي فولادسازي، نگرشي به اهميت جايگاه فولادهاي نوين درتوسعه صنعت فولاد کشور از جمله موضوعات مورد بحث در اين سمپوزيوم بود و در نمايشگاه جانبي سمپوزيوم 265 شرکت داخلي و 25 شرکت و نمايندگي خارجي از 13 کشور انگلستان، ايتاليا، آلمان، فرانسه، هلند، سوئيس، سوئد، ترکيه، اتريش، چين، اوکراين، هند و امارات متحده عربي تجهيزات خود در حوزه خطوط توليد، مواد اوليه و فراورده هاي ديرگذار را به نمايش گذاشند.
گفتني است حضور پررنگ شرکت فولادمبارکه در اين سمپوزيوم با ارائه مقالات حاصل از فعاليتهاي تحقيقاتي اين شرکت توسط کارشناسان و متخصصين فولادمبارکه و تقدير از مقالات ارزشمند ايشان بيش از پيش نمايان بود و همچنين برپايي غرفه نمايشگاهي و ارائه آخرين دستاوردهاي فولادمبارکه در جمع کارشناسان و متخصصين صنعت فولاد بار ديگر توانمندي کارشناسان فولادمبارکه را به نمايش گذاشت.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل