بازدید 11556
وزیر خارجه جدید فرانسه کیست؟

«پلیس بد فرانسوی» رفت تا گزینه محبوب کردن رئیس جمهور بیاید!

ما ایرانی ها خاطره خوشی از لوران فابیوس، وزیر خارجه پیشین فرانسه نداریم؛ شخصیتی که هر وقت مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بود، بهانه ای می آورد و محل مذکرات را ترک می کرد و به کشورش بازمی گشت. مخالفان او در ایران، وی را پلیس بد مذاکرات هسته ای می نامیدند. حال پلیس بد رفته و جایس را به کسی داده که بناست برای آقای رئیس جمهور محبوبیت بخرد
کد خبر: ۵۶۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 13 February 2016
وزیر خارجه جدید فرانسه کیست؟ژان مارک اِرو، متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۵۰، سیاستمدار فرانسوی از حزب سوسیالیست و وزیر امور خارجه جدید فرانسه است که از پانزدهم ماه می ۲۰۱۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۱۴ نخست وزیری فرانسه را بر عهده داشت. او پیش از نخست‌وزیری، ۲۳ سال (از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۲) شهردار شهر نانت در این کشور بوده‌ است.

به گزارش «تابناک»، ژان مارک ارو متولد 1950 میلادی ویکی از سیاستمداران حزب سوسیالیست فرانسه است که در دولت اولاند از سال 2012 تا 31 مارس 2014 سمت نخست وزیری را داشته و پیش از آن نیز 23 سال شهردار شهر نانت بوده است.

ارو در دوران جوانی، عضو فعالین مسیحیان جوان مناطق روستایی فرانسه بوده و در سال 1971 و در 21 سالگی به حزب سوسیالیست فرانسه پیوسته و به زبان انگلیسی و آلمانی مسلط است. این وزیر امور خارجه فرانسه، مدتی را نیز در دوران جوانی با Jean Poperen رهبر یکی از گروه های چپ فرانسه همکاری داشته است.

ژان مارک در سال 1977 میلادی مدتی را به عنوان جوان ترین شهردار فرانسه در 27 سالگی شهردار سنت اربلن فعالیت کرد و در سال 1981 به عنوان مدیر اجرایی جریان حزب سوسیال فرانسه انتخاب شد.

وزیر امور خارجه کنونی فرانسه در سال 1986 برای اولین بار بخش لوآر آتلانتیک به عنوان پیروز انتخابات مجلس وارد مجلس شورای ملی فرانسه وارد شد. او در سال 1989 شهردار نانت فرانسه شد و تا سال 2012 در این سمت ماند.

ژان مارک همواره از شخصیت های مهم  و محبوب حزب سوسیال در فرانسه بوده که پس از پیروزی شگفت آور جناج چپ فرانسه در سال 1997 در انتخابات مجلس با ریاست حزب سوسیال در مجلس شورای ملی تعیین  شد.

ژان مارک در سال 2012 از نیروهای فعال در ستاد انتخاباتی فرانسو اولاند رئیس جمهور کنونی فرانسه بود و نقش مؤثری در پیروزی اولاند در انتخابات ایفا کرد و به همین دلیل پس از پیروزی اولاند به عنوان نخست وزیر فرانسه معرفی و مشغول به کار شد.

اقدامات اجرایی ژان مارک در دوران نخست وزیری بسیار قابل توجه بود. او یکی از نیروهای کارآمد در تعیین کمک های ویژه مالی برای خروج یونان از بحران مالی به شمار می رفت. همچنین اقداماتی که در دوران نخست وزیری انجام داده است کاهش در سن بازنشستگی کارگران، کاهش 30 درصدی حقوق وزرا، گسترش تخفیف انرژی در افزایش حمایت از خانواده های کم درآمد، تنظیم کمک هزینه برای اشتغال جوانان و گسترش خدمات بهداشتی ـ درمانی در فرانسه بوده است.

در 31 مارس 2014 استعفای ارو خسارت سنگینی به محبوبیت اولاند وارد کرد، زیرا به گفته کارشناسان و نظرسنجی های صورت گرفته، نظرسنجی ها از کاهش محبوبیت اولاند خبر می دهد. به نظر می رسد انگیزه اصلی انتخاب دوباره ژان مارک برای عضویت در کابینه رئیس‌جمهوری فرانسه، کسب محبوبیت مردمی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است.

ارو 66 ساله، به عنوان وزیر امور خارجه جانشین لوران فابیوسی خواهد شد که محبوبیت چندانی در افکار عمومی نداشت؛ هرچند ارو به سیاستمداری با تجربه و خونسرد و معروف است، تجربه نداشتن در زمینه دیپلماتیک با توجه به رویارویی وی با پرونده‌های مختلفی همچون سوریه، لیبی و ایران، پرسش هایی را در خصوص انتصاب وی به این پست در ذهن ایجاد خواهد کرد و امکان توفیق وی در عرصه خارجی را زیر سؤال خواهد برد.

اولاند درباره اولویت های کابینه جدید خود گفت: «من سه اولویت اصلی برای دولت تعیین کرده ام. اول محافظت از مردم فرانسه؛ وزارتخانه های مسئول تأمین امنیت تثبیت و تقویت شده اند. اولویت دوم اشتغالزایی است، که یک ضرورت محسوب می شود. اولویت سوم هم محیط زیست و اجرایی کردن معاهده مهمی است که درباره تغییرات اقلیمی منعقد شد.

همچنین اولاند، فابیوس وزیر امور خارجه پیشین را به ریاست «شورای قانون اساسی» منصوب کرد که وظیفه بررسی و تطبیق طرح های مجلس و لوایح دولت با قانون اساسی فرانسه را بر عهده دارد. به نظر می رسد انجام تغییرات جدید، از جمله انتخاب ارو در آستانه انتخابات جدید رئیس جمهوری فرانسه در راستای کسب محبوبیت مردمی برای پیروزی مجدد در انتخابات آتی رئیس جمهوری فرانسه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی