بازدید 7058
مرور روزنامه‌های شنبه 24 بهمن؛

چرا اصلاح‌طلبان به روحانی پیغام می‌دهند؟/ تعيين حداقل دستمزد بعد از انتخابات!

روزنامه های آغاز هفته، حضور پرشکوه مردم همیشه در صحنه ایران را در راهپیمایی 22 بهمن کامل پوشش داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و لیست ها از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز است.
کد خبر: ۵۶۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 13 February 2016

روزنامه های آغاز هفته، حضور پرشکوه مردم همیشه در صحنه ایران را در راهپیمایی 22 بهمن کامل پوشش داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و لیست ها از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز است.

در همین حال، موضوع بحران سوریه و کنفرانس مونیخ و همچنین برخی موضوعات اقتصادی از جمله تعیین حداقل دستمزد کارگران از دیگر موضوعات روزنامه های امروز صبح کشور است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز شنبه 24 بهمن را بخوانید.

برخی از تیترهای روزنامه های امروز پیرامون راهپیمایی 22 بهمن امسال:

روزنامه کیهان: بیدار باش ملت به آنها که خواب امریکا را می بینند

روزنامه ابتکار: شعر شکوه ملت

روزنامه اعتماد: رئیس جمهور: رأی ما نه به اهل افراط است

روزنامه جوان: انقلابی ترین حضور پسابرجامی

روزنامه شرق: رئیس جمهور: اگر کسی ناملایماتی دیده اند، فعالانه پای صندوق آرا بروند

روزنامه قانون: کاش همه روزها 22 بهمن بود

روزنامه ایران: شکوه همبستگی ملی در روز 22 بهمن

روزنامه آرمان: همه آمدند


«روزنامه ایران» در یادداشتی به قلم حسم الدین آشنا به موضوع انتخابات پرداخته است. مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این یادداشت با عنوان «انقلاب-انتخابات» می نویسد: «امام خمینی(ره) از همین زاویه یعنی با توسل به گفتمان انتخابات و مجلس و حق تعیین سرنوشت دموکراتیک ملت از سوی همین ملت به رژیم شاه حمله می‌کرد. او می‌گفت مجلس پس از کودتای رضاخانی از محتوای قانونی خود خارج شده بود و اضافه می‌کرد «با چهار تا وکیل مثل مدرس» مجلس مجلس نمی‌شود باید کل مجلس انتخاباتی و مدرس‌پرور باشد.

یکی از ستون‌های انقلاب اسلامی همان خواسته بنیادین نهضت مشروطه یعنی مطالبه مجلس انتخابی بود. امام در پیام خود به مناسبت نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به درس بزرگ مشروطیت پرداخت: «‏‏اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در میدان، مؤمنین آمده بودند، روشنفکرهای متعهد آمده بودند و مسلمان‌های متعهد آمده بودند و قبضه کرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند که دیگران بیایند مجلس را بگیرند، ما به این روزگار نمی‌رسیدیم. ما مملکت‌مان خراب نمی‌شد. ما عزت‌مان از بین نمی‌رفت‏ ‏‏امروز همه باید با هم پای صندوق‌ها برویم.» (پیام امام در 22 بهمن 58) هیچ کس مشروطه و علت شکست مشروطه را چنین ارزیابی نکرده است. نقد امام به علمایی که در جریان مشروطه «کنار رفتند»، در کلمات ایشان بسامد بالایی دارد و از همان نخستین پیام‌های امام در آغاز نهضت دیده می‌شود. از این مسیر است که می‌توان میان انقلاب اسلامی و انتخاب آزادانه مجلس پیوند برقرار کرد. امروز روحانی با تکیه بر همان پیشینه انقلاب- انتخاب می‌تواند بی هیچ تکلفی از انقلاب سخن بگوید و در همان حال همه اقشار را با همه تنوع عقیدتی و فرهنگی به انتخابات دعوت کند. ربط دادن مشروطه و انقلاب به انتخابات یک ابداع مختص امام خمینی و پیروان راستین اواست. مشروطه‌شناسی کسانی چون آقایان مصباح و فردید، «صدر مشروطه را ذیل تاریخ غرب» می‌بیند. مشروطه‌شناسی داریوش همایون و ماشاءالله آجودانی به گونه‌ای است که می‌کوشد از طریق حذف یا رقیق‌سازی قانون اساسی و مجلس و انجمن‌های ایالتی و ولایتی، رضاخان را «ادامه دهنده و تکمیل کننده آرمان مشروطیت به شکل دیگر» معرفی کند. آنان می‌گویند مگر نه اینکه هدف مشروطه‌خواهان «پیشرفت» و «ترقی» ایران بوده؟ خب رضاخان همین کار را به «شکل دیگر» انجام داد! اما فقط خمینی است که روایتی انتخاباتی و مجلس بنیاد از مشروطه دارد و از همین زاویه است که نظام شاه را غیرقانونی یعنی غیرمجلسی و غیر انتخاباتی و کودتایی می‌خواند؛ امام خمینی رژیم شاه را «یاغی» می‌دانست و می‌گفت من مبالغه نمی‌کنم، اینکه کسی بیاید و به زور و بدون انتخابات قدرت را بگیرد، یاغی است.»


روزنامه کیهان» در ادامه اخبار انتخاباتی خود در خبری به تحلیل پیغام اصلاح طلبان به روحانی می پردازد. این روزنامه در این خبر با تیتر «چرا اصلاح‌طلبان به روحانی پیغام می‌دهند که این قدر تند نرو؟!» می نویسد: «سخنگوی حزبی که دبیر کل آن محمد باقر نوبخت است- در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره مرز جریان اصلاحات با حزب اعتدال و توسعه گفت: همه ما باید این نکته را بپذیریم که در زمستان سال 1378 نوعی رادیکالیسم چپ یا اصلاح‌طلب بر فضای سیاسی ایران حاکم شده بود... برخی از عقلای جریان اصلاح‌طلبی در شرایط کنونی پذیرفته‌اند که در گذشته در این جریان افراط صورت گرفته است. نمونه بارز این افراد محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم و همچنین علی شکوری راد است که به صراحت عنوان کردند ما اصلاح‌طلبان 18 سال پیش نیستیم و قصد نداشتیم افرادی مانند آیت‌الله هاشمی در دوران اصلاحات مورد هجمه و تخریب قرار بگیرند. این در حالی است که اعتدال همواره معیار بوده و براثر گذشت زمان هیچ تغییری نکرده است.

وی درباره فاصله گرفتن جریان اصلاحات از هدف اولیه ادامه می‌دهد: یکی از سؤال‌های همیشگی و اساسی آقای محمدرضا تاجیک به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات این بود که اصلاحات چه معنایی دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند. البته ایشان در مصاحبه‌های اخیر خود عنوان کرده‌اند ما اصلاح‌طلبی را به شیوه صحیح تعریف نکردیم و مبانی اصلاح‌طلبی نیازمند شفافیت است. شاید برخی اصلاح‌طلبی را به تغییر وضع موجود تعریف کنند. با این وجود این سؤال مطرح می‌شود تغییر وضعیت موجود تا کجا باید ادامه داشته باشد. آیا تغییر وضعیت موجود در نهایت به ساختارشکنی منجر خواهد شد؟ این همان اتفاقی بود که برای جریان اصلاحات رخ داد و اکبر گنجی به عنوان یکی از اصلاح‌طلبان که هم اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد مانیفست جمهوری‌خواهی را نوشت و از نظام عبور کرد.

دهقان در عین حال خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی آقای روحانی از اصلاح‌طلبان جلوتر حرکت می‌کند. به همین دلیل برخی از اصلاح‌طلبان به آقای روحانی پیغام داده‌اند که به صورت معتدل‌تر مواضع خود را بیان کند و از واکنش به مخالفان دولت خودداری کند. این مسئله نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به دلیل تجربه تاریخی خواستار اعتدال در فضای سیاسی کشور و جلوگیری از افراط و تفریط هستند. از قدیم گفته‌اند «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی دچار آید». در نتیجه اصلاح‌طلبان به دلیل اینکه آفات تندروی را تجربه کرده‌اند بیشتر از همه خواستار اعتدال و میانه‌روی هستند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه 20 دی ماه نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی به ما پیغام می‌دهند که به آقای روحانی بگویید این قدر تند نرود. آنها می‌گویند دولت تجربه ما را تکرار نکند.»


روزنامه جوان» امروز با اینکه موضوعات سیاست داخلی از جمله انتخابات و راهپیمایی را پوشش داده است، از موضوعات منطقه ای به ویژه بحران سوریه غافل نشده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «محاصره حلب زير فشار آتش‌بس» به این موضوع می پردازد که به‌ رغم توافق مونيخ، مقاومت و روسيه به پيشروي ادامه مي‌دهند و می نویسد: «روز جمعه نمايندگان قدرت‌هاي جهاني در حاشيه نشست امنيتي مونيخ درباره برقراري آتش‌بس در سوريه به توافقي سه بندي رسيدند. بر اساس بند اول «به اهالي مناطق جنگ‌زده از طريق هوا و زمين كمك‌رساني شود و مواد غذايي و دارويي در دسترس آنان قرار گيرد. كارگروهي از سوي سازمان ملل متحد نظارت اجرايي شدن اين بند را عهده‌دار خواهد بود.» در بند دوم اين توافق بر كاهش خشونت‌ها و پايان فعاليت‌هاي جنگي تأكيد شده است. بر اساس اين بند، همه گروه‌هاي درگير بايد ظرف چند روز آينده آتش‌بس سرتاسري برقرار كنند. در بند سوم هم بر لزوم ادامه مذاكرات صلح سوريه در ژنو تأكيد شده است. نشست مونيخ با حضور مقامات ديپلماتيك بلندپايه ۱۷ كشور كه به نوعي در جنگ سوريه ذي‌نفع هستند از جمله امريكا، روسيه، ايران و عربستان سعودي برگزار شد. توافق براي برقراري آتش‌بس پس از آن صورت مي‌گيرد كه نيروهاي مقاومت با حمايت هوايي روسيه موفق شده‌اند پيشروي‌هاي گسترد‌ه‌اي در شمال سوريه داشته باشند و حلقه محاصره حلب را تنگ تر كنند و همين مسئله باعث افزايش فشارهاي ديپلماتيك و رسانه‌اي حاميان گروه‌هاي مسلح عليه حملات هوايي روسيه شد. باوجود موافقت بر سر آتش بس اما مقامات ديپلماتيك و همچنين ناظران اميد زيادي ندارند كه آتش‌بس اجرايي شود. جان كري، وزير خارجه امريكا طرح آتش‌بس را «بلندپروازانه» خواند و گفت كه «آزمون واقعي اين خواهد بود كه آيا همه طرف‌ها به تعهدات خود پايبند خواهند بود يا نه.» سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه هم با اشاره به حضور نيروها و گروه‌هاي متعدد، برقراري آتش‌بس را «طرحي دشوار» توصيف كرد. فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس نيز گفت: هر گونه توافق بر سر آتش‌بس و پايان درگيري‌ها در سوريه تنها زماني مي‌تواند به صورت موفقيت‌آميز اجرا شود كه روسيه حملات هوايي خود را در سوريه متوقف كند. آنچه مسلم است اينكه توافق روز جمعه باعث نخواهد شد حملات هوايي روسيه و نيروهاي مقاومت عليه گروه‌هاي تروريستي متوقف شد. در بخشي از توافق آخر هفته گذشته تأكيد شده است كه اين آتش‌بس باعث متوقف كردن حملات عليه داعش و جبهه النصره نخواهد شد. جبهه النصره كه شاخه سوري القاعده محسوب مي‌شود قدرتمندترين گروه مسلحي است كه در حلب فعال است، گروه داعش بيشتر در مناطق شمال شرقي عمدتاً در استان رقه و همچنين در بخش كوچكي از استان حلب حضور دارد»


«روزنامه اعتماد» در صفحه اقتصادی خود به موضوع مهم حقوق کارگران می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «تعيين حداقل دستمزد به بعد از انتخابات موكول شد» می نویسد: «در حالي كه روز سه‌شنبه هفته جاري (۲۷ بهمن‌ ماه) نخستين جلسه شوراي‌ عالي كار براي تعيين حداقل مزد سال ۹۵ برگزار مي‌شود، گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌ها از تشديد اختلافات نمايندگان كارگري و كارفرمايي حاضر در اين شورا حكايت مي‌كند. دست‌كم سه نماينده كارگري، سه نماينده كارفرمايي و چهار نماينده دولتي در جلسات شوراي عالي كار حاضر مي‌شوند.

به گزارش «اعتماد»، در هفته‌هاي گذشته جلسات كارگروه ويژه مزد ٩٥ با حضور نمايندگان كارگري، كارفرمايي و دولتي شوراي عالي كار [شوراي تعيين مزد] برگزار شد، جلساتي كه تاكنون بي‌نتيجه بوده است. آخرين جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته (٢١ بهمن) برگزار شد، اما نتيجه مشخصي در برنداشت.

ظاهرا طرفين نزاع كه قرار بود در اين جلسات روي رقم سبد هزينه معيشت خانوار به توافق برسند، در شيوه محاسبه اين رقم اختلاف‌نظر دارند. جلسات كارگروه ويژه مزد ٩٥ مقدمه‌اي براي نشست‌هاي شوراي عالي كار كه براساس رويه جاري در اواخر بهمن يا اوايل اسفندماه آغاز مي‌شود، به شمار مي‌آيد.

منابع كارگري به «اعتماد» مي‌گويند فضاي آخرين جلسه اين كارگروه تنش‌آميز و با تهديد گروه كارگري همراه بوده و مواضع يكي از معاونت‌هاي وزارت كار با گروه كارفرمايي يكي است.

در همين رابطه، يكي از اعضاي گروه كارگري شوراي عالي كار گفت كه جلسه روز چهارشنبه به دليل اختلاف‌نظر و شكاف بين رقم اعلامي كارفرمايان و كارگران درباره هزينه معيشت خانوار بدون نتيجه پايان يافته است. «فرامرز توفيقي» اضافه كرد كه فاصله بين ارقام به دست آمده كارگران با كارفرمايان زياد است و نتيجه اين شد كه در هفته آينده دوباره جلسه‌اي برگزار و محاسبات دو گروه بررسي شود.

مقام‌هاي كارگري مي‌گويند براساس برنامه پنجم توسعه، مركز آمار ايران مرجع اعلام رسمي آمار‌ها است و بايد به گزارش‌هاي اين مركز درباره وضعيت هزينه‌هاي خانوار رجوع و استناد شود، اما كارفرمايان در بررسي‌هاي خود به مراجع ديگري پرداختند. لازم به ذكر است كه اگرچه نخستين جلسه شوراي عالي كار هفته جاري برگزار مي‌شود، اما بنابر اظهارات دو مقام كارفرمايي، تعيين دستمزد سال ۹۵ كارگران براي جلوگيري از بهره‌برداري سياسي به پس از انتخابات هفتم اسفند موكول خواهد شد.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع انتخابات و تعیین لیست هاشمی برای خبرگان می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان« فهرست آيت‌الله هاشمي براي خبرگان» می نویسد: «تا به اینجا از چهره‌های معروفی که در تهران صلاحیت آنها تأیید شده است، می‌توان از حسن روحانی که هم‌اکنون رئیس‌جمهور است در کنار اکبر هاشمی‌رفسنجانی نام برد. هاشمی بعد از آن سخنان درباره شورای نگهبان دیگر سخنی دراین‌باره نگفت. صلاحیت او باوجود آنکه در انتخابات ریاست‌جمهوری رد شده بود، اما برای این دوره از مجلس خبرگان تأیید شده است، تأییدی که جامعتین یعنی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را بر سر دوراهی قرار داده بود که اسم او را در فهرست خود قرار بدهند یا نه. این دو تشکل اصولگرا، از جمله تشکل‌های روحانی هستند که درباره خبرگان اعلام نظر می‌کنند. تا به اینجا جامعه مدرسین که رئیس آن آیت‌الله محمد یزدی رئیس فعلی خبرگان و از اعضای مجلس خبرگان به شمار می‌رود، از قراردادن نام هاشمی در فهرست خود خودداری کرده است. شاید دلیل آن اختلاف یزدی با هاشمی‌رفسنجانی باشد. بااین‌حال، سایت انتخاب گزارش داده که دیگر تشکل همسو، یعنی جامعه روحانیت که هاشمی و روحانی هر دو عضو آن هستند، اعلام کرده نام هاشمی را در فهرست خود قرار خواهد داد. نام هاشمی در کنار روحانی البته در فهرست‌های منتسب به اصلاح‌طلبان و نیز حامیان دولت هم دیده شده است.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع انتخابات در امریکا پرداخته است و در گزارشی با تیتر «ایران، رئیس جمهور بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آمریکا را انتخاب می کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌!» می نویسد: « این روزها، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کارزارهای مید‌‌‌‌‌‌انی و تلویزیونی آن یک موضوع اصلی را د‌‌‌‌‌‌ر رأس خود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌؛ ایران. بله نحوه تعامل و یا تقابل با ایران به یکی از اساسی ترین موضوعات مناظرات د‌‌‌‌‌‌موکرات ها و جمهوریخواهان، تبد‌‌‌‌‌‌یل شد‌‌‌‌‌‌ه است.

د‌‌‌‌‌‌ر آخرین مناظره د‌‌‌‌‌‌موکرات ها که با حضور برنی سند‌‌‌‌‌‌رز و هیلاری کلینتون برگزار شد‌‌‌‌‌‌، بار د‌‌‌‌‌‌یگر، نام ایران بر این چالش گفتمانی، سایه اند‌‌‌‌‌‌اخت. د‌‌‌‌‌‌استان طوری پیش می رود‌‌‌‌‌‌ که گویی این جمهوری اسلامی ایران است که قرار است، رئیس جمهور بعد‌‌‌‌‌‌ی آمریکا را انتخاب کند‌‌‌‌‌‌!

اما د‌‌‌‌‌‌ر جریان آخرین مناظره بعد‌‌‌‌‌‌ از نبرد‌‌‌‌‌‌ سرنوشت ساز نیوهمپشایر که با پیروزی قاطع سند‌‌‌‌‌‌رز تمام شد‌‌‌‌‌‌، چه گذشت؟ این مناظره، پنجشنبه ۲۲ بهمن انجام شد‌‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌‌ر ششمین مناظره انتخاباتی د‌‌‌‌‌‌و نامزد‌‌‌‌‌‌ حزب د‌‌‌‌‌‌موکرات د‌‌‌‌‌‌ر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برنی سند‌‌‌‌‌‌رز بار د‌‌‌‌‌‌یگر از عاد‌‌‌‌‌‌ی‌سازی مناسبات با ایران د‌‌‌‌‌‌فاع کرد‌‌‌‌‌‌. اما هیلاری کلینتون گفت پیش از اینکه حتی بتوان به عاد‌‌‌‌‌‌ی‌سازی روابط فکر کرد‌‌‌‌‌‌، کارهای زیاد‌‌‌‌‌‌ی است که باید‌‌‌‌‌‌ انجام شود‌‌‌‌‌‌.

چگونگی روابط با ایران پیش از این نیز یکی از موضوعات مهم مطرح د‌‌‌‌‌‌ر مناظره‌های د‌‌‌‌‌‌و نامزد‌‌‌‌‌‌ حزب د‌‌‌‌‌‌موکرات د‌‌‌‌‌‌ر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا بود‌‌‌‌‌‌ه است.

د‌‌‌‌‌‌ر این مناظره نیز سناتور سند‌‌‌‌‌‌رز گفت: «حرف زد‌‌‌‌‌‌ن با د‌‌‌‌‌‌وستان آسان است، حرف زد‌‌‌‌‌‌ن با د‌‌‌‌‌‌شمنان است که کار سختی ا‌ست. فکر می‌کنم باید‌‌‌‌‌‌ هر د‌‌‌‌‌‌و را انجام د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌». به گفته سند‌‌‌‌‌‌رز، هد‌‌‌‌‌‌ف او «د‌‌‌‌‌‌ر طول زمان، پید‌‌‌‌‌‌ا کرد‌‌‌‌‌‌ن راه تعامل با د‌‌‌‌‌‌شمنان ایالات متحد‌‌‌‌‌‌ه است نه فقط ناد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ه گرفتن آنها». اما کلینتون گفت که تصور نمی‌کند‌‌‌‌‌‌ «هنوز بتوان به عاد‌‌‌‌‌‌ی‌سازی روابط فکر کرد‌‌‌‌‌‌». وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: «د‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌ ایران هنوز کارهای زیاد‌‌‌‌‌‌ی ماند‌‌‌‌‌‌ه است. آنها باید‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ست از حمایت د‌‌‌‌‌‌ولتی از تروریسم برد‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌، آنها باید‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ست از ایجاد‌‌‌‌‌‌ بی‌ثباتی د‌‌‌‌‌‌ر خاورمیانه که به هرج‌ومرج بیشتر انجامید‌‌‌‌‌‌ه، برد‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌. آنها باید‌‌‌‌‌‌ از سوریه خارج شوند‌‌‌‌‌‌، باید‌‌‌‌‌‌ از حمایت از حزب‌ا...[لبنان] و حماس د‌‌‌‌‌‌ست بکشند‌‌‌‌‌‌. باید‌‌‌‌‌‌ از انتقال موشک به غزه که می‌تواند‌‌‌‌‌‌ علیه اسرائیل استفاد‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌، خود‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌اری کنند‌‌‌‌‌‌».

هیلاری کلینتون تاکید‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌: «هنوز کارهای زیاد‌‌‌‌‌‌ی ماند‌‌‌‌‌‌ه قبل از آنکه بتوان د‌‌‌‌‌‌رباره عاد‌‌‌‌‌‌ی‌سازی روابط با ایران سخن گفت».

تاکنون انتخابات مقد‌‌‌‌‌‌ماتی حزب د‌‌‌‌‌‌موکرات برای تعیین نامزد‌‌‌‌‌‌ نهایی این حزب د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌و ایالت آیوا و نیوهمپشایر برگزار شد‌‌‌‌‌‌ه که هیلاری کلینتون د‌‌‌‌‌‌ر آیوا و برنی سند‌‌‌‌‌‌رز د‌‌‌‌‌‌ر نیوهمپشایر، پیروز شد‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌ر آخرین مناظره این د‌‌‌‌‌‌و که د‌‌‌‌‌‌ر میلواکی برگزار شد‌‌‌‌‌‌، اختلاف نظر د‌‌‌‌‌‌و کاند‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ا د‌‌‌‌‌‌ر سیاست خارجی از جمله د‌‌‌‌‌‌ر رابطه با جمهوری اسلامی یا نحوه روابط با روسیه مشهود‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌.

این نخستین بار نیست که د‌‌‌‌‌‌و طرف از مواضع خود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌ نحوه ایجاد‌‌‌‌‌‌ احتمالی رابطه با تهران د‌‌‌‌‌‌فاع می‌کنند‌‌‌‌‌‌. برخی مناظره‌های پیشین هیلاری کلینتون و برنی سند‌‌‌‌‌‌رز نیز به بحث د‌‌‌‌‌‌رباره ایران گذشت و خانم کلینتون با انتقاد‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ از سناتور سند‌‌‌‌‌‌رز تاکید‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌گاه او د‌‌‌‌‌‌رباره «لزوم عاد‌‌‌‌‌‌ی‌سازی روابط» با تهران «اشتباه» است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل