بازدید 49966

اظهارات عجیب معاون وزارت امورخارجه در رابطه با پناهندگان ایرانی!

ورود روزافزون هزاران پناهجو و مهاجر از کشورهای جنگ زده خاورمیانه و آسیا به یکی از بزرگترین بحران سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در همین راستا، ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها اظهارت عجیبی در این رابطه داشته که به هیچ وجه پذیرفته نیست.
کد خبر: ۵۶۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 07 February 2016
همین چند وقت پیش بود که کمیساریای عالی پناهندگان، بحران پناهجویان را شرم آورترین فاجعه انسانی در تاریخ اروپا خواند و ضمن اشاره به قاچاق انسان و زنان و کودکانی که مورد تعرض گرفته اند، آن را زنگ خطر دانست.

به گزارش «تابناک»، ورود روزافزون هزاران پناهجو و مهاجر از کشورهای جنگ زده خاورمیانه و آسیا به یکی از بزرگترین بحران سیاسی و اجتماعی  تبدیل شده است. البته در این میان پناهجویان فقط از کشورهای جنگ زده مانند سوریه و عراق و این ها نیستند و متأسفانه برخی از شهروندان ایرانی نیز پا به این عرصه خطرناک می گذارند.

در این میان استرالیا به عنوان یکی از مهمترین مقصد ایرانیان برای پناهندگی مطرح است.خبر دردناک و حیرت‌آور این است که ایرانیان بیشتر از افغانی‌ها سوار بر قایق‌های مرگ، می‌خواهند خود را به استرالیا برسانند تا در آنجا سکنی گزینند؛ اما همه آنان به مقصد نمی‌رسند. برخی در اقیانوس جان می‌دهند و برخی هم گرفتار اردوگاه‌هایی می‌شوند و سالیان سال ‌با درد و زجر در آنجا زندگی می‌کنند.

بر طبق قوانین جدید مهاجرت، تنها مهاجران کشورهای عراق، سوریه و افغانستان به دلیل وجود جنگ داخلی در کشورهایشان اجازه ورود به اروپا را به دست می‌آورند؛ بنابراین، در این شرایط، امکان پناهندگی برای ایرانی ها وجود ندارد. البته وضعیت استرلیا نیز بهتر از کشورهای اروپایی نیست.

این شرایط باعث می شود که وضعیت پناهجویان ایرانی نسبت به سایر پناهجویان در وضعیت بدتری قرار گیرد. این موضوع هنگامی جدی تر به نظر می رسد که بر طبق قوانین استرالیا نیز قوانین جدیدی را در رابطه با موضوع پناهندگی وضع کرده که وضعیت را برای پناهجویان وخیم تر نموده است.

بدون تردید دستگاه های اجرایی کشور برای حل این معضل باید همه تلاش خود را در جهت آگاه سازی جوانان و همچنین تلاش برای حل مشکلات پناهجویانی که به هر دلیل پناهنده و امروز پشیمان شده اند انجام دهند.

وزارت امور خارجه یکی از مهمترین دستگاه های متولی این امر است که می تواند از طریق تسهیل روند اداری کنسولی، سبب بازگشت پناهجویانی که قصد برگشت از این سفر ناکجاآباد را دارند، به عهده بگیرد.

در همین راستا، ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها اظهارت عجیبی در این رابطه انجام داده است که هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

رحیم پور در گفت و گو با آنا در رابطه با موضوع پناهنده های ایرانی در استرالیا بیان می کند که «استرالیایی‌ها در مورد آن عده از پناهجویانی که در جزایر دیگر هستند، می‌گویند که سفارت ایران باید به آن جزایر برود و اقدامات لازم را انجام دهد. ما هم این کار را انجام نمی‌دهیم. برای اینکه آنها باید امنیت خاطر داشته و حرف دل خودشان را در سفارت ما که سرزمین کشورمان محسوب می‌شود،‌ بزنند. ممکن است اتباع ما با تهدید و نظارت آنها ناچار به درخواست برای بازگشت شوند که به همین دلیل نیز ما این امر را به نفع اتباع خودمان قبول نکردیم. آنها معتقدند حمل اتباع ایرانی به سفارت هزینه‌بر است و ما هم می‌گوییم به هر حال آنها باید این هزینه را تقبل کنند. ما به آنها گفته‌ایم شما ادعا می کنید که برای حقوق بشر هزینه می‌کنید، این در حالی است که در مورد این مسأله به عکس عمل می‌کنید».

آقای معاون در ادامه این گفت و گو به عنوان راه حل بازگشت کسانی که پناهنده شده است، بیان می دارد «اگر خانواده‌های پناهجویان به وزارت امور خارجه مراجعه کنند و بگویند که هزینه بازگشتشان را پرداخت می‌کنند یا دولت استرالیا این هزینه را پرداخت می‌کند و این افراد راضی به بازگشت هستند،‌ این تعامل بین ما و دولت استرالیا قاعدتا خیلی سهل است».

در واقع معاون وزیر خارجه سه شرط اصلی را برای بازگشت ایرانیان مهاجر می گذارد.

1- رضایت قلبی پناهجویان به بازگشت!

2- پرداخت هزینه ها توسط خانواده ها و یا دولت استرالیا

3- مراجعه خانواده های پناهجویان به وزارت امور خارجه

این اظهارات در حالی از سوی ایشان ابراز می شود که گزارش های میدانی از وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا نشان می دهد که بسیاری از آنان از رفتن به این سفر خطرناک پشیمان شده اند؛ اما دولت استرالیا آنها را در جزایری حفظ می کند که امکان مراجعه به سفارت ایران را ندارند که حرف دلشان را بزنند! بر اساس اظهارات آقای رحیم پور دیپلمات های ایرانی نیز به دلیل اینکه می خواهند پناهجویان حرف دلشان را در سفارت به دیپلمات های ایرانی بزنند از رفتن به این جزایر خودداری می کنند.

در حالی که وظیفه نمایندگی های جمهوری اسلامی این است که به هر نحو ممکن حقوق و منافع ایرانی های خارج از کشور را تأمین کنند، نه به دلایل واهی از انجام وظایف ذاتی شانه خالی کنند.

دومین دلیل شاهکار معاون وزیرخارجه درباره عدم پیگیری هزینه مالی بازگشت این افراد است که یا باید خانواده های آنان پرداخت کند یا دولت استرالیا. آقای رحیم پور شرط بررسی این موضوع را هم مراجعه خانواده های آنها می داند!

این در حالی است که وزارت امورخارجه خود به عنوان وظیفه باید پیگیر وضعیت این افراد باشد و از طریق تماس با خانواده های آنها در جهت حل مسائل آنها اقدام نماید. نه اینکه منتظر باشد کسی مراجعه کند یا اینکه کسی حاضر به پرداخت هزینه های بازگشت باشد.

تابناک امیدوار است، همه ارکان وزارت امورخارجه همانند آنچه در توافق و اجرای برجام رخ داد؛ حقوق ایرانیان و منافع ملی را لحاظ کند. اینکه حقوق ایرانی ها را با شروط این هم به شرط مراجعه پیگیری کنیم در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵۸
انتشار یافته: ۱۸
دروغ که هناق نیست

بدون مدرک و دلیل فقط چاپلوسی میکنن
خخخخخخخخخخخخخخ
نویسنده احمق اینکه بهترین اظهار نظر رو داشته. توی احمق چه میدونی از دیپلوماسی. گفته باید استرالیا بیارتشون سفارت یعنی وارد خاک اصلی بشن. کسانی که تو مائورو هستن متوجه هستند که اگر اینطور بشه خیلی خوبه و دولت دیگه نمیتونه برشون گردونه پاپوا. تو به جای نقد صحبتهای این برو کشکتو بساب بیسواد.
تا یه حدی هم درست گفتن
اونها خلاف کردن از جیب ملت براشون خرج بشه
تنها چیزی که در این مملکت ارزش ندارد جان ایرانی‌هاست.
ول کن عزیز من
از پول بیت المال برای یک مشت ماجراجوی احمق خرج کنند که چه بشود؟ آنچه عجیب است این سخنان نیست. حرف های صد من یک غاز شماست که توقع دارید هر که هر شکری خورد بقیه ملت باید تاوان دهند.
تابناک عزیز : شما کاسه داغتر از آش نشو جانم.
این عزیزان هموطن که الان تو این مصیبت گرفتارند ، تقریبا همه پل های پشت سرشون رو خراب کردن. نمی خوام تفتیش عقاید بشن. ولی اگه بشن به نتایج خوبی می رسین. کسی اونا رو مجبور نکرده بود که بخاطر رویا پردازی و یا بلند پروازی هاشون برن استرالیا. چرا من با این همه فقر و بدبختی میهنمو ول نمی کنم برم؟
من خیلی متاسفم که عزیزان هموطنم در اون شرایط وحشتناک قرار گرفته اند. ولی خودشون و خانواده هاشون باید هزینه جبران مافات رو به عهده بگیرن و این هزینه نباید از سفره یه پیرزن روستایی در دوردست ترین نقطه سیستان و بلوچستان یا از جیب فلان شخص ثروتمند در فلان نقطه بالاشهر تهران تامین بشه.
مخلص کلام اینکه خود کرده را تدبیر نیست تابناک خان.
اولی و نصف دومین دلیل منطقی ولی پرداخت هزینه از طرف خانواده و مراجعه شان درست نیست۰
ول کن بابا تو هم یارو رفته خودش با پای خودش رفته به زور و با ناز نمیشه برش گردوند که...
چرا باید هزینه این افراد از جیب مردم پرداخت بشه ؟ اونها ترک وطن کردن وعواقیش رو هم میدونستن خالا باید دولت از جیب مردم یه چیزی هم دستی بهشون بده ؟ ختما" باید وقتی برگشتن حقوق ماهیانه هم بهشون بده !!!!
كسي كه كشورش را ترك كرده وپناهنده شده براش أشك نريزيد همه اينها مخاطرات اين سفر ميدانستند و خود خواسته رفتند،كمك بي كمك،كسي كه خربزه ميخوره بايد پاي لرزش هم بشينه،والسلام
اکثریت قریب به اتفاق پناهجویان ایرانی دنبال رویای زندگی بهتر و یا مجرمان مالی هستند و هیچ توجیهی برای پوشش مالی اشتباهات عده ای از هموطنان توسط دولت نمیباشد
آقا بی خیال فرانسوی و آمریکایی که نیستند ایرانی اند. بنده های خدا رو به زحمت نندازین بذارین به سفرهای اروپایی و پسا برجام!!!! فکر کنند تمرکز آقا ها رو برهم نزنین.
موضوع حیرت اوری است
شاید ایشان تصور میکنند باید منافع اتباع سایر کشورها را باید حفظ کنند البته بجز ایران!
یا اینکه ساید تصور این را دارند که سفارت یک مکان خصوصی است که با سرمایه خصوصی اداره میشود و نباید به عموم ایرانی های گرفتار در خارج از مرزها رسیدگی کند و احیانا هزینه ای کند!
آیا واقعا این آقایان با این دست استدالال امور را اداره میکنند که ما به انها گفتیم شما که مدعی حقوق بشر و غیره هستید..... حال گیریم ایشان عوام فریبی کرده است که گفته مدافع حقوق بشریم شما میخواهید از جان و مال خانواده ی ایرانیان غالبا فریب خورده و گرفتار در انجا استفاده بفرمایبد تا ثابت کنید که آنها دروغ میگویند؟
واقعا این قبیل استدلال ها شرم آور است
یک خارجی را متهم به فریب آفکار جهانی میکنیم ولی خودمان به فکر هم وطنانمان نیستیم که وظیفه ی ما است وظیفه ی ما است وظیفه ی ما است نه احیانا یک استرالیالی یا هر خارجی دیگر...اگر ما با خود این کنیم از دیگران چه انتظار میتوانیم داشته باشیم
اونها با پناهنده شدن خودشون ابروی ایران را برده اند
حالا شما انتظار دارید که دولت بره نازیشون کنه
حقشونه که به سختی بیفتند و بفهمند که مملکت خوبی داریم
باید شرایطی لحاظ شود از جمله پرداخت هزینه برگشت اینان چون اگر چنین نشود خیلی ها به مهاجرت اقدام می کنند و شانس خود را امتحان می کنند اگر موفق شوند که عالیه اگر هم نشدند به هزینه دولت برمی گردند. و این درست نیست
نظر ديپلمات در مورد هزينه ها كه مي گويد يا سفارت يا خانواده و خود شخص متقبل شوند كاملا درست بجا و منطقي مي باشد. در تمام جوامع هر كس كه اشتباهي ميكند مسئوليت اشتباه خود را نيز پذيرا مي باشد و نبايد از پول ماليات جهت اين اشتباه هزينه كرد.
با سلام
آقایان سفارت درمسکوبه من فرمودندچون پول نداری ما نمیتوانیم به شما مکان موقت بدهیم که برگردی ازاینجا برو وشب را درمترو بخواب. سال 2002 میلادی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی