بزرگترین پروژه دانش آموزی کشور در حسرت یک سایت؛
کافی است، سراغ والدین دانش آموزان ابتدایی بروید و از ایشان درباره طرح جابر بپرسید تا دریابید یا از وجود آن ناآگاهند، یا جز کلیتی که توسط اولیای مدارس به ایشان انتقال یافته، چیزی نمی‌دانند. حال آنکه افق طراحی این پروژه بزرگ دانش آموزی، آشنا نمودن دانش آموزان با بستر مطالعات و تحقیقات آکادمیک و فراهم کردن امکان شکوفایی استعدادهای ایشان در ادامه راه است.
کد خبر: ۵۶۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 02 February 2016
«طرح جابر»؛ این نام برای والدین بسیاری از دانش آموزان آشناست، به ویژه آن دسته از والدین که فرزندانشان در مدارس پویا تر مشغول به تحصیل هستند و به واسطه پیگیری های اولیای مدرسه، با این دست برنامه ها آشنا می‌شوند.

به گزارش «تابناک»، در روزگاری که سهم مدارس در پرورش دانش آموزان بسیار ناچیز خوانده می‌شود و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات پی در پی نظام های آموزشی، دروس و ... موجب افت محسوس آموزشی در مدارس نیز شده، چند سالی است که طرحی در سطح مدارس ابتدایی کشور به اجرا درمی‌آید که بی سابقه و قابل تقدیر است.

طرحی که نام کیمیاگر مشهور ایرانی و «پدر علم شیمی»، جابر بن حیان، دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی (متولد سال 100 هـ خ) بر آن قرار گرفته و به پروژه های علمی دانش آموزان اختصاص دارد و قرار است مقدمه تربیت دانش آموزانی کارآزموده در زمینه های پژوهشی باشد، هنوز اسیر اشکالاتی بسیار ساده و باور ناپذیر است.


کافی است، سراغ والدین دانش آموزان ابتدایی بروید و از ایشان درباره طرح جابر بپرسید تا دریابید یا از وجود آن ناآگاهند، یا جز کلیتی که توسط اولیای مدارس به ایشان انتقال یافته، چیزی نمی‌دانند. حال آنکه افق طراحی این پروژه بزرگ دانش آموزی، آشنا نمودن دانش آموزان با بستر مطالعات و تحقیقات آکادمیک و فراهم کردن امکان شکوفایی استعدادهای ایشان در ادامه راه است، به گونه ای که طرح جابر را مقدمه امثال جشنواره دانش آموزی خوارزمی و در امتداد هدف گذاری های علمی کشور می‌خوانند.

با این حساب جای تعجب دارد که ببینیم برخی از والدین آشنا با آن، نمی‌دانند چرا چنین طرحی «جابر» نام گرفته، آگاهی ندارند که این نام مخفف شده نام دانشمند مشهور ایرانی است، این طرح با روزنامه دیواری و دیگر فعالیت های دانش آموزی چه تفاوتی دارد و به چه دلیل بهتر است با دانش آموزان خود در ارائه طرحی در این جشنواره مشارکت نمایند؛ بماند که بعضی از والدین معتقدند که این طرح بار اضافه ای است که به دانش آموان و خانواده هایشان تحمیل می‌شود.


اما طرح دانش آموزش جابر بن حیان چیست؟

این طرح در حقیقت نمونه بومی سازی شده طرحی است که در برخی کشورهای پیش رفته به اجرا می‌آید و تجربیات ناشی از اجرای آن ثابت می‌کند که اثرات چشمگیری در بهبود اوضاع پژوهشی و علمی آن کشورها برجای گذاشته است، چراکه توانسته در سنین پایین تر، مفاهیمی مانند روش تحقیق را آموزش داده و زمینه ساز تسهیل در انجام پروژه های کلان تر شود.

فایده این امر را می‌شود در مواجهه با برخی آفت های دانشجویی در کشورمان فهمید؛ جایی که می‌بیبنیم سختی های آماده نمودن پایان نامه چه حجمی از دانشجویان را به تلاطم می‌اندازد و موجب می‌شود که خرید و فروش پروژه های دانشجویی و پایان نامه ها، باب شده و گریبان جامعه علمی کشور و البته چرخه تولید علم را بگیرد.

بنابراین، حتما حق خواهید داد که طرح جابربن حیان به این دلیل که ساختار تهیه آن مشخص است و حتی جزئیات نحوه ارائه آن از پیش تعیین شده (هم ابعاد تابلوی ارائه اثر مشخص شده، هم قسمت های ضروری که باید در پروژه لحاظ شوند، مانند برگه‌های «مشخصات ارائه دهنده»، «طرح مسإله»، «فرضیه»، «روش تحقیق»، «منابع»، «نتیجه گیری»، «نمودارها» و... تعیین و معرفی شده است.


از آن مهم تر اینکه نحوه داوری این پروژه ها نیز روند مشخص و مدونی دارد و این پروژه های دانش آموزی بر اساس شاخصه های مدون و مشخصی مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند؛ رویکردی که می‌تواند برتری محسوسی برای طرح جابر حتی به نسبت پروژه های دانشجویی و امثال پایان نامه های کارشناسی ارشد به حساب آید.

بنابراین، کافی است تا بدانیم که هر ساله در زمان خاصی موعد ارائه و سپس ارزیابی این پروژه های دانش آموزی از راه می‌رسد و در انتهای آن، پروژه های برتر معرفی شده و به نفرات برتر جوایزی تعلق می‌گیرد تا نتیجه بگیریم که اجرای طرح جابر، یکی از بهترین اقدامات مسئولان آموزش و پرورش طی سالهای اخیر است؛ مسیری ارزشمند و قابل تقدیر که امید می‌رود در ادامه میزان مشارکت دانش آموزان در آن افزایش یافته و رهاورد آن، رقم خوردن اتفاقاتی ارزشمند برای کشورمان باشد.

اما این همه ماجرا نیست؛ متأسفانه این طرح نیز به مانند بسیاری از اقدامات مثبت دیگری که در کشورمان رقم می‌خورد، با کاستی های عجیب و غریبی روبه روست؛ از جمله این کاستی ها، فقدان دسترسی اطلاعاتی مدون در این خصوص برای دانش آموزان و والدین ایشان است که موجب می‌شود اجرای این پروژه های دانش آموزی با سختی های دور از انتظاری همراه باشد.

مصائب طرحی که «جابر» نامیده می‌شود و کسی نمی‌داند چرا؟!مصائب طرحی که «جابر» نامیده می‌شود و کسی نمی‌داند چرا؟!

کافی است، سری به موتورهای جست و جوی اینترنتی یا پورتال وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل این وزارت خانه بزنیم تا دریابیم هیچ اثری از آثار طرح جابر بن حیان در آنها نمی‌توان یافت، چه برسد به شیوه نامه انجام این پروژه و نحوه ارائه آن. اشکالی بزرگ که می‌تواند بزرگترین پروژه ها را هم با مشکلاتی جدی مواجه کند، چه برسد به طرحی نوپا که اهدافی بسیار بزرگ برای شکل گیری آن مد نظر قرار گرفته است.

این در حالی است که اگر به این پروژه های دانش آموزی به چشم سرمایه گذاری در مسیر تحقیق و توسعه علم بنگریم، راه اندازی سایتی اختصاصی برای معرفی این طرح و افراد برگزیده آن در شهرها و استان های مختلف، نه تنها کار سختی به نظر نمی‌رسد، که ضرورتی انکار ناپذیر است؛ نقصی که به فاصله چند سال از اجرای این طرح در کشور، هنوز پابرجاست تا موجب مهجور ماندن طرح جابر شده و مانع از دیده شدن دیگر اشکالات این طرح هم شود.


برچسب ها
خبرهای مرتبط
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
سلام خیلی مطالب خوبی بود
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: