بازدید 78562
گزارش لحظه به لحظه از وین؛

ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد /کری به دیدار ظریف رفت /تاخیر طولانی مدت در قرائت گزارش آژانس / اجرای برجام رسما آغاز شد

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه گفت امروز علاوه بر اعلام اجرای برجام، گفت‌و‌گوهايي هم با آمانو، كری و موگرينی خواهد داشت. وی با تاکید بر این موضوع در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز خوبی برای مردم ایران است و تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد. همچنین امروز روز خوبی برای منطقه و جهان است چراکه ثابت شده ...
کد خبر: ۵۶۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 16 January 2016

ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شدامروز (شنبه، 26 دی ماه 1394) قرار است بیانیه رسمی اجرایی برجام در وین قرائت شود. به این منظور، محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی صبح امروز راهی وین شدند تا در کنار فدریکا موگرینی و سران سایر کشورهای بیانیه اجرایی شدن برجام را قرائت کنند.

به گزارش «تابناک»، قرار است پس از سلسه دیدارهایی که مقامات کشورمان و دیگر اعضای 5+1 با یکدیگر خواهند داشت و در آن به گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص اقدامات صورت گرفته و آتی درباره برجام خواهند پرداخت، طی بیانیه ای رسمی، اجرای برجام آغاز شود. این در حالی است که بیش از شش ماه از تفاهم هسته‌ای و شکل گیری "برنامه جامع اقدام مشترک" یا همان «برجام» گذشته، کشورها تعهدات خود را انجام داده‌اند و امروز پس از انتشار گزارش بازرسان آژانس بین‌الملل انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران، «روز اجرا» رقم خواهد خورد.

این خبر به این پیگیری لحظه به لحظه این موضوع اختصاص یافته و به مرور تکمیل خواهد شد. با تاکید بر این نکته که اخبار به ترتیب زمانی جدید به قدیم مرتب خواهند شد.

00:52 اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرد.

00:52 اوباما با صدور فرمان اجرایی جدید، تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران را رفع کرد.

00:44 پس از قرائت گزارش توسط آمانو، ظریف و موگرینی بیانیه مشترکی را قرائت کردند که پایان بخش «روز اجرا»ی برجام در وین بود. متن این بیانیه مشترک را اینجا بخوانید.

00:23 با قرائت بیانیه آمانو، اجرای برجام رسما آغاز شد. متن گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را اینجا بخوانید.

00:19 آمانو اعلام کرد تا زمان تصویب برجام در مجلس ایران، ایران به شکل داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد.

00:16 در بخشی از بیانیه آمانو آمده است: امروز من طی گزارشی تایید کردم که ایران گام‌های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است.

00:15 بیانیه آمانو توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای منتشر شد.

ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد /کری به دیدار ظریف رفت /تاخیر طولانی مدت در قرائت گزارش آژانس / اجرای برجام رسما آغاز شد

00:05 به گزارش خبرنگار «تابناک» از وین، مطابق با اعلام وزارت امور خارجه، هیات ایرانی دقایقی دیگر وارد مقر سازمان ملل در وین خواهند شد.

22:42 حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه که در این سفر وزیر خارجه را همراهی می‌کند، گفت: رایزنی های دیپلماتیک همچنان ادامه دارد و هر لحظه این احتمال هست که با صدور گزارش آژانس، بیانیه مشترک اجرای برجام توسط دکتر ظریف و خانم موگرینی قرائت شود؛ اندکی صبر، سحر نزدیک است.

22:39 در پی تاخیر بسیار زیاد در قرائت گزارش آزانس و آغاز اجرای برجام، گفت‌وگوی تلویزیونی رییس جمهور با مردم که قرار بود در این باره و پس از اجرایی شدن برجام باشد، به فردا موکول شد.

21:48 در شرایطی که انتظارها برای انتشار گزارش آژانس درباره راستی آزمایی اقدامات ایران و بیانیه مشترک ظریف و کری قدری طولانی شده، یک دیپلمات حاضر در وین گفت: طرفین در حال پیگیری و هماهنگی نکات کوچک و مقدمات روز اجرا هستند. نکات کوچک و مقدمات روز اجرا در حال پیگیری و هماهنگی است که الزاما ربطی به آژانس و گزارش آن ندارد. گزارش آژانس هم چیزی جز یک لیست از اقدامات ایران که وفق برجام بایستی تایید بشود نیست.

23:43 راشا تودی گزارش داد: گزارش نهایی آژانس درباره ایران برای مطالعه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت. در بخشی از این گزارش آمده است:  هیچ نشانه ای از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای مشاهده نکردیم.

21:08 به گزارش خبرنگار «تابناک» از وین، خبرهای تایید نشده‌ از دیدار جان کری با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حکایت دارد.

21:03 پس از ساعت ها انتظار، هیات های ایرانی، آمریکایی و اتحادیه اروپا، به مقر سازمان ملل در وین رسیدند.

20:38 در پی تاخیر طولانی مدت در قرائت گزارش آژانس و آغاز اجرای برجام، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیت جدیدی (به زبان انگلیسی) نوشت: ما در حال رسیدن به اجرای برجام هستیم. چیز مهمی نیست. دیپلماسی نیاز به صبر دارد. جایگزین دیگری وجود ندارد.

20:12 برخی اخبار تایید نشده حاکی از آن است که بروز برخی مشکلات جزئی موجب تاخیر در قرائت گزارش آژانس شده است. موضوعی که از یکسو به نظر نمی‌رسد بتواند برنامه مقامات عالی رتبه گرد آمده در وین را دچار خدشه کند و از سوی دیگر مشخص نیست صحت داشته باشد. 

19:40 تا این لحظه هنوز خبری از قرائت گزارش آژانس و اعلام رسمی آغاز برجام نشده و خبرنگاران کماکان در سالن کنفرانس خبری در نظر گرفته شده برای این اتفاق، منتظرند.

19:00 خبرنگار بی بی سی درباره تاخیر در اجرای مراسم اعلام برجام گفت: قرار بود جلسه آقای آمانو، رییس آژانس، چهار ساعت پیش برگزار شود و بعد از آن آقای ظریف و خانم موگرینی اجرایی شدن برجام را اعلام کنند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

18:15 محمدجواد ظریف و سباستین کورتس، وزرای خارجه ایران و اتریش با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

18:07 ديدار محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران با فدريکا موگريني مسئوليت سياست خارجي اتحاديه اروپا در هتل کوبورگ شهر وين برگزار  شد.

18:01 دیدار ظریف و جان کری به پایان رسید.

ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد /کری به دیدار ظریف رفت


در پی اعلام خبر تبادل چند تن از زندانیان دو تابعیتی در کشورمان، جنب و جوش خاصی میان خبرنگاران منتظر در هتل کوبورگ شکل گرفت. گفته می‌شود جیسون رضاییان یکی از این آزادشدگان است.

سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش وارد هتل کوبورگِ وین شد.

 به گزارش خبرنگار «تابناک» از وین، خبرنگاران همچنان منتظر انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي و طي شدن مراحل بعدي و در نهايت قرائت بيانيه هستند، قرار بود گزارش ساعاتي پيش منتشر شود.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از او پرسيده است آيا امروز روز اجرايي شدن برجام خواهد بود گفته است: در حال تلاش هستيم.

جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در هتل كوبورگ وين با جان كري وزير امور خارجه آمريكا ديدار كرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در لندن به سر می‌برد، برای گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران وارد وین شد. کری روز گذشته با وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کرده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان که برای اعلام "روز اجرای" برنامه جامع اقدام مشترک در وین به‌سر می‌برد عصر امروز (شنبه) با همتایان آمریکایی و اتریشی خود دیدار می‌کند.

وقت رهایی از شر خشونت

دکتر محمد جواد ظریف دقایقی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: «روز اجرا؛ اکنون زمان آن رسیده که که همه یه خصوص مسلمانان دست به دست هم دهند تا از شر خشونت های فرقه‌‍‌ای و تندروی های خلاص شوند. ایران آماده است.»

ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد

مراحل اجرایی شدن برجام:

۱- گزارش نهایی مدیرکل آژانس انرژی اتمی از انجام کامل تعهدات ایران منتشر و همزمان به شورای حکام و سازمان ملل متحد تقدیم می‌شود؛ این به معنای آغاز رسمی مرحله اجرایی توافق است. با این گزارش تحریم های شورای امنیت رفع می شود.

۲- ایران و اتحادیه اروپا (به نمایندگی از گروه ۵+۱) در یک بیانیه مشترک اجرایی شدن برجام را اعلام می کنند. با این بیانیه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران رفع می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که بعد از اجرای برجام جمهوری اسلامی ایران چه اهداف و اقداماتی را در منطقه دنبال می‌کند، گفت: بعد از اجراي برجام زمینه خوبی ایجاد می‌شود برای همکاری گسترده‌تر در منطقه برای خطر عمده‌ای که منطقه ما را تهدید می‌کند و آن هم خطر تروریست و افراط‌گرایی است. ظريف اظهارداشت: ما این آمادگی را داریم و اميدواريم که سایر همسایگان ما در منطقه و جامعه بین‌الملل برای مبارزه با این معضل همکاری را داشته باشند.

با گزارش آژانس برجام اجرایی می‌شود

وزير امور خارجه همچنین گفت امروز علاوه بر اعلام اجراي برجام گفت و گو هايي هم با آمانو، كری و موگريني خواهد داشت. وزير امور خارجه گفت: امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  برجام اجرایی خواهد شد و پس از ان  یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر مي شود.

ظريف روز شنبه در بدو ورود به وين در جمع خبرنگاران افزود: چون آنچه که برجام را اجرایی می‌کند، گزارش مدیر کل است اما برای اعلام اهمیت این واقعه بیانیه ای هم خوانده خواهد شد. 

وي درباره برنامه های امروز خود گفت: دیدار با مدیر کل  آژانس است، اعلام اجراي برجام و دیدار های دو جانبه با خانم موگريني و احتمالا سایر وزرای خارجه از جمله آقای کری خواهيم داشت.

وزير امور خارجه گفت: اين ملاقاتها براي  اطمینان از اجرای صحیح برجام است مخصوصا با توجه به اقدامات وسیعی که امریکا يي ها اعلام کردند انجام داده اند. 

ظریف در فرودگاه وین: امروز روز خوبی برای مردم ایران است

محمد جواد ظریف صبح روز شنبه در بدو ورود به وین در پاسخ به این پرسش که برداشته شدن تحریم‌ها چقدر بعد از روز اجرا تضمین شده است گفت: کسانی هستند که همیشه صلح را تهدید موجودیت‌شان می‌دانند و اینها همیشه مخالف بوده و به این مخالفتشان ادامه خواهند داد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: امروز روز خوبی برای مردم ایران است و تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد. همچنین امروز روز خوبی برای منطقه است. منطقه ما از سایه یک درگیری بی مورد که می توانست نگرانی ایجاد کند با برجام رها شده و می تواند بدون غبارهای خطرناک که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته ای شکل گرفته حرکت صلح طلبانه ایجاد کند.

وی افزود: امروز یک روز خوب برای دنیاست چراکه ثابت شده مشکلات مهم را می توانیم از طریق دیپلماسی حل کنیم نه تهدید و فشار و قطعا از این جهت امروز روز مهمی است.

ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد
محمد جواد ظریف در فرودگاه وین


در این سفر، علی اکبر صالحی و بهروز کمالوندی رئیس و معاون سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ظریف را همراهی می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان به منظور دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین جان کری صبح امروز وارد پایتخت اتریش شد و جهت انجام این دیدارها راهی هتل کوبورگ شد.

پایان پیام./

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار